Gjest gjest Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Så nettopp på TV2 nyhetene om at Haukeland vurderer å koble jenta (4 år) fra maskiner som holder henne i live.. Faren mener han flere ganger har hatt kontakt med jenta. Fy fillern jeg gråter når jeg hører slikt!! Håper mannen får beholde sin datter, og at hun våkner. Han mistet sin kone i raset. Tårene renner her... (har selv en datter på 4..)
rugrat Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 Ja, jeg satt og så på det selv. Føler nesten jeg "kjente" mammaen fra et annet forum, og dette er så utrolig tragisk. Jeg ber høyere makter om at de ikke kobler fra. Gi den stakkars pappaen en sjangs til, han har mistet nok. Jeg har selv et barn på 4 år, og bare tanken på å miste han er uutholdelig.
Gjest Trulselinemor Skrevet 18. januar 2006 #3 Skrevet 18. januar 2006 Det er helt ubeskrivelig. Håper for all del at Haukland tar til fornuft og hører på pappaen.
Gjest christineemily Skrevet 18. januar 2006 #4 Skrevet 18. januar 2006 Foreldre kjenner sine barn best! Og når pappa'n sier han flere ganger har hatt kontakt med henne, da er det sykehuset's plikt å høre på ham!!!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #5 Skrevet 18. januar 2006 nå er det jo slik at folk som står de nære gjerne "ser" ting andre ikke ser da. Vet ikke om det er tilfelle her, men det KAN være det. Tror heller ikke at Haukeland, som både har konferert Rikshospitalet OG helsetilsynet skrur av ting for moro skyld. Det er grusom å miste en pasient, særlig når de er så små som henne. Men jeg håper jo selvsagt at faren har rett og at hun våkner igjen. Er redd det bare er ønsketenkning fra hans side. For det er helt ufattelig jævlig å miste to...
Ambi Skrevet 19. januar 2006 #6 Skrevet 19. januar 2006 Utrolig trist sak... En far eller mor vil vel alltid ha et syltynt håp om bedring eller liv. Og med håpet følger kanskje et intenst ønske som gjør at ting kan oppfattes som livstegn. Men jeg er av den oppfattning at vi må sette vår lit til at det ikke er slik at leger skrur av maskiner for å ta livet av noen. Dette er ivaretatt i lovverket og det strider totalt mot vår lege-etiske kodeks. I norge har vi et såkalt hjernedødskriterie som tilsier at hjernedød kan konstateres via et elektro-encefalogram, som måler hjernens elektriske svingninger. og angiografi som måler blodtilførsel til hjernen. Dette er sikre objektive målinger. Og når hjernens svingninger og sirkulasjon stanser, kan kroppens andre livsfunksjoner heller ikke fortsette på naturlig vis og mennesket kan erklæres for død. Dette kriteriet henger sammen med at det ikke defineres som "liv" dersom hjerne - både mentalt og fysiologisk - ikke fungerer og dermed heller ikke andre livsviktige funksjoner som hjerte, respirasjon og så videre. Det er samme kriterium som benyttes når det besluttes å slå av respirator ved feks organtransplantasjon. Måtte det løse seg til det beste for alle. Ambi
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #7 Skrevet 19. januar 2006 Dette er en grusom sak som ingen av oss kjenner gjennom annet enn media - derfor bør vi vel uttale oss utfra det? Det skal være et møte mellom sykehuset og faren i dag, så får vi se om de kommer frem til en felles forståelse. Muligens er hjernen så fysisk skadet at det er helt umulig at hun noen gang vil kunne fungere på noen som helst måte lenger. Dette er så grusomt som det kan bli - får bare håpe hun ikke lider. Men vær så snill å ikke tro at man skrur av livsnødvendige maskiner for "moro" skyld.
Gjest TomKrus Skrevet 19. januar 2006 #8 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Foreldre kjenner sine barn best! Og når pappa'n sier han flere ganger har hatt kontakt med henne, da er det sykehuset's plikt å høre på ham!!! ← Jeg er faktisk litt usikker på om en far som nylig har mistet sin kone, og nå kan (allerede har?) miste sin datter vet best. Uansett er det en tragisk sak. Endret 19. januar 2006 av TomKrus
Gjest *Snart medlem* Skrevet 19. januar 2006 #9 Skrevet 19. januar 2006 nå er det jo slik at folk som står de nære gjerne "ser" ting andre ikke ser da. Vet ikke om det er tilfelle her, men det KAN være det. Tror heller ikke at Haukeland, som både har konferert Rikshospitalet OG helsetilsynet skrur av ting for moro skyld. Det er grusom å miste en pasient, særlig når de er så små som henne. Men jeg håper jo selvsagt at faren har rett og at hun våkner igjen. Er redd det bare er ønsketenkning fra hans side. For det er helt ufattelig jævlig å miste to... ← I utgangspunktet ville jeg også sagt dette, men nå leste jeg i VG.no at en uavhengig lege hadde sjekket datteren også, og støttet faren. I et slikt tilfelle der legene har trukket forskjellige konklusjoner ville jeg hvertfall latt behandlingen fortsette.
Gjest Very Victoria Skrevet 19. januar 2006 #10 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Foreldre kjenner sine barn best! Og når pappa'n sier han flere ganger har hatt kontakt med henne, da er det sykehuset's plikt å høre på ham!!! ← Nåja hva pappan tror han ser og hva som er fakta er to vidt forskjellige ting. Ikke glem den stakkars kvinnen i USA som ble holdt kunstig i live i 15 år (Terri Sciavo) og som først i fjor endelig fikk dø etter utallige rundt i rettssystemet. Moren hennes mente at hennes spasmer og gurglelyder var fullverdig kommunikasjon. Hvis jenta fra Bergen er hjerneskadd og det ikke finnes grunnlag for et godt liv så bør hun få dø. Endret 19. januar 2006 av Very Victoria
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #11 Skrevet 19. januar 2006 I utgangspunktet ville jeg også sagt dette, men nå leste jeg i VG.no at en uavhengig lege hadde sjekket datteren også, og støttet faren. I et slikt tilfelle der legene har trukket forskjellige konklusjoner ville jeg hvertfall latt behandlingen fortsette. ← Jo, jeg leste også dette. Og jeg vet de kan ta feil, det er jeg selv et levende bevis på. Jeg bli gitt opp av fire leger, de mente jeg hadde vært uten blodtilførsel til hjernen altfor lenge og bare gikk igjen. Likevel sitter jeg her i dag, og har ingen hjerneskader (selv om andre kanskje vi hevde noe annet ) Men ingen leger ønsker livet av en liten jente på fire år hvis det er håp.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #12 Skrevet 19. januar 2006 Ektemannen mente at hennes spasmer og gurglelyder var fullverdig kommunikasjon. ← Det mente han så absolutt ikke. Har du virkelig ikke fått med deg at det var en drakamp mellom hennes foreldre og hennes ektemann? For øvrig (og til din oppdatering) - så ønsket ektemannen at hun skulle frakobles alle maskiner.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #13 Skrevet 19. januar 2006 Det mente han så absolutt ikke. Har du virkelig ikke fått med deg at det var en drakamp mellom hennes foreldre og hennes ektemann? For øvrig (og til din oppdatering) - så ønsket ektemannen at hun skulle frakobles alle maskiner. ←
Gjest Very Victoria Skrevet 19. januar 2006 #14 Skrevet 19. januar 2006 Lydene hennes ble brukt som bevis, vet godt at det også var kamp mellom henens familie og ektemannen. Det var snakk om en hel del penger også. Jeg tok det ikke med i mitt forrige innlegg fordi jeg ikke så på det som relevant for akkurat dette tilfellet.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #15 Skrevet 19. januar 2006 Lydene hennes ble brukt som bevis, vet godt at det også var kamp mellom henens familie og ektemannen. Det var snakk om en hel del penger også. Jeg tok det ikke med i mitt forrige innlegg fordi jeg ikke så på det som relevant for akkurat dette tilfellet. ← Ektemannen mente at hennes spasmer og gurglelyder var fullverdig kommunikasjon. Det var denne påstanden fra deg som var feil, derfor nevnte jeg det. Hvorvidt du mener det er relevant at åpenbare feil er relevant eller ei, skal jeg la være opp til deg å avgjøre.
Gjest Very Victoria Skrevet 19. januar 2006 #16 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Jeg har rettet opp innlegget litt nå, Googlet saken. Poenget mitt var hvertfall at Sciavo-saken er et skrekkens eksempel på hvor langt ting kan gå hvis familien får bestemme og overkjører legene. Endret 19. januar 2006 av Very Victoria
Far til 2 Skrevet 19. januar 2006 #17 Skrevet 19. januar 2006 Spesialiser har bevist at de har tatt feil tidligere. Ingenting tyder på at de ikke kan ta feil igjen. Det burde vært startet et "folkeopprør" som støttet faren og jenta i denne saken. I USA har det ligget folk i koma i mange år som har våknet opp igjen og fungert helt fint i ettertid. Å kopple jenta fra det utsyret hun nå er tilkopplet strider mot den rettsoppfatning folk flest har. Derfor bør heller ikke retten akseptere en slik løsning. Jeg håper noen i farens nærmiljø starter opp en underskriftskampanje, gjerne basert på internet, slik at myndighetene kan se at det er stor motstand mot det ønsket legene har ved å la jenta dø.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #18 Skrevet 19. januar 2006 far til 2: det kommer helt an på hva som er grunne til komaen. Er hjernen nærmest most, så kan hun ikke leve videre. hvorfor skal alle dømme før vi vet noe mer?
Ambi Skrevet 19. januar 2006 #19 Skrevet 19. januar 2006 Spesialiser har bevist at de har tatt feil tidligere. Ingenting tyder på at de ikke kan ta feil igjen. Det burde vært startet et "folkeopprør" som støttet faren og jenta i denne saken. I USA har det ligget folk i koma i mange år som har våknet opp igjen og fungert helt fint i ettertid. Å kopple jenta fra det utsyret hun nå er tilkopplet strider mot den rettsoppfatning folk flest har. Derfor bør heller ikke retten akseptere en slik løsning. Jeg håper noen i farens nærmiljø starter opp en underskriftskampanje, gjerne basert på internet, slik at myndighetene kan se at det er stor motstand mot det ønsket legene har ved å la jenta dø. ← Makan! Jeg tar det da for gitt at du og andre med ditt syn og din tro tar sterkt avstand fra organdonasjon?? De fleste ser jo på et som en positiv ting her i landet. (En av mange paradokse - trendy og politisk korrekte oppfatninger som det hersker stoor enighet om i befolkninge. Men det var en digresjon..) Hvis man deler din oppfatning i innlegget og samtidig appalauderer organdonasjon har vi en logisk brist - for hvordan kan man da bifalle å slå av resiratoren for å donere organer - når man etter ditt syn aldri kan være helt sikker på at personen er klinisk død?? You never know... Ambi
Gjest Very Victoria Skrevet 19. januar 2006 #20 Skrevet 19. januar 2006 Jepp. Og det som gjør meg enda mer oppgitt er avisene som trykker ett bilde av en bedårende jente med lyst hår som smiler i rosa genser så folk automatisk skal få sympati med faren og ikke de slemme fæle hjerteløse legene på Haukeland. Og folket går rett på limpinnen- hver eneste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå