AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Jeg husker selv hvordan det var å være den fattige i klassen. Når barnet kommer hjem vil det naturligvis ha se samme klærne og fritidsaktivitetene som de andre barna. Det har jeg ikke råd til. Derfor tenker jeg å flytte til et billig sted med lite mennesker rundt oss sånn at barnet ikke skal føle på fattigdommen. Er det noen her som har erfaring med hjemmeskole for barn på mellomtrinnet? Anonymkode: 68db1...628
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 20. august 2023 Er det ikke bedre om du jobber på dagtid? Anonymkode: f5886...cc0 61 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 20. august 2023 Jeg forstår at det er kjipt å føle på at barnet ditt er den fattigste i klassen, men mener du seriøst at du vil frarøve barnet ditt en normal skolehverdag og det sosiale nettverket på skolen bare fordi du ikke har råd til merkeklær? Jeg håper virkelig dette er tull. Anonymkode: c0844...2f0 45 16
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 Er det ikke bedre å lære barna å møte ulike typer ubehag heller enn å lære dem den ultimate unngåelse? Hvordan skal dette mennesket møte vansker senere i livet? Gjemme seg under dyna? Anonymkode: 98a86...94d 22 12
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 Kjøp klær på loppis! Det gjør vi og vi bor på Oslo vest. Ingen som mobber barna mine. Det finnes utrolig mye bra på loppemarked eller på Finn. Anonymkode: 1449e...ea7 23 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg husker selv hvordan det var å være den fattige i klassen. Når barnet kommer hjem vil det naturligvis ha se samme klærne og fritidsaktivitetene som de andre barna. Det har jeg ikke råd til. Derfor tenker jeg å flytte til et billig sted med lite mennesker rundt oss sånn at barnet ikke skal føle på fattigdommen. Er det noen her som har erfaring med hjemmeskole for barn på mellomtrinnet? Anonymkode: 68db1...628 Kan du ikke flytte til et sted der det ikke er så mange rikinger og la barnet gå på skole et slikt sted da Anonymkode: f9d15...400 9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 Hvor gamle er barna dine? ? Det er dyrt å ha barn. Dyrere blir det når de er tenåringer. I barneskolen er det ingen merke press det begynner spesielt på ungdomsskolen. Jeg har også dårlig råd det er ikke lett. Anonymkode: 4acfd...229
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 Er du sikker på at du kan ivareta barnet hvis du ikke har råd til å sende det på obligatorisk skole? Be barnevernet finne nytt hjem til de. Anonymkode: b7bee...40a 16
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke flytte til et sted der det ikke er så mange rikinger og la barnet gå på skole et slikt sted da Anonymkode: f9d15...400 Det er da ikke en negativ ting utelukkende hvis dette er en skole med bare rikinger (noe det jo helt sikkert ikke er da men..) det betyr trolig at det er en skole med mange ressurssterke familier. Det betyr ressurssterke venner for dine barn. Det betyr større sannsynlighet for at barna blir påvirket feks til å ta høyere utdannelse og satse i livet. En blir påvirket av venner i denne alderen. Det er trolig færre gjenger og flere barn med sunne fritidsinteresser (men ja gjerne kanskje litt dyrere). Dette er positivt for dine barn. Anonymkode: 09cd5...0e5 15
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 Dette er et konstruert problem inni hodet ditt. Vi bor i et nabolag hvor du ikke får en enebolig til under 11 millioner, men som også har en del gamle leiligheter rundt om. De aller fleste har altså en god del penger, men det er også de som bor mange på liten plass med begrensede midler. I tillegg til noen kommunalboliger. Ungene merker ingen forskjell. Største er nå 13 år og det har aldri blitt bemerket at noen har mindre kule klær eller at de har arvet. Flere av de fra rikmannsfamilier (veldig mange har samlet inntekt på over 3 mill) henger daglig med de som har mindre helt uten å stille spørsmål til det. Anonymkode: cbf6e...747 15 1
Flintis Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 En må vel tåle at en er den fattige, slik er det. På tross av dette kan en gjøre det greit på skolen og også ha venner. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 Er behovet for klær og aktiviteter mindre ved hjemmeskole? Vil ikke barnet da også bli satt enda mer på sidelinjen? Og om du skal gå hjemme hver dag, hvordan skal du da ha råd til klær og mat? Anonymkode: 1b48b...06d 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 Hvis du er seriøs nå, så håper jeg virkelig at barnevernet fanger opp deg og barnet ditt, for dette er psykt. Anonymkode: 8665d...e55 14 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg husker selv hvordan det var å være den fattige i klassen. Når barnet kommer hjem vil det naturligvis ha se samme klærne og fritidsaktivitetene som de andre barna. Det har jeg ikke råd til. Derfor tenker jeg å flytte til et billig sted med lite mennesker rundt oss sånn at barnet ikke skal føle på fattigdommen. Er det noen her som har erfaring med hjemmeskole for barn på mellomtrinnet? Anonymkode: 68db1...628 Send barnet på skole og søk om de ulike støtteordningene f.eks Røde Kors og Coop Norge samarbeider om å gi barn i familier med vanskelig økonomi muligheten til å delta i fritidsaktiviteter. Eller søke om aktivitetskort i kommunen du bor i f.eks Aktivitetskortet for barn og unge Ikke begrense barnet ditt i å ikke få bli med på fellesskapet som innebærer skole og SFO. Skole er gratis og mange gir bort flotte sekker på finn.no (beckman er det som er in med skolesekk og gymsekk og penal). SFO kan man få redusert foreldrebetaling på det er bare å søke. Moderasjonsordninger i skolefritidsordningen (SFO) Pluss SFO 1-2klasse skal være gratis de fleste steder nå. Anonymkode: 3996d...8d0 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 Jeg regner med dette innlegget er tull. Skal likevel svare. Om du seriøst velger å holde barnet hjemme pga klær og aktiviteter frarøver du også barnet muligheten til sosial utvikling og læring. Det vil i verste fall medføre at du skaper en tredje generasjon fattigdom. En fattigdom som har gått i arv fra dine foreldre til deg og noe du vil sende videre til ditt barn. Anonymkode: 8d2b4...bf2 6
Daria Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 Har du de faglige ressursene som skal til for å gi barnet ditt en god nok utdannelse på egen hånd, og de sosiale og menneskelige ressursene til å følge opp, dekke og kompensere for alt det andre barnet vil gå glipp av ved å ikke være en del av et skolemiljø? Den beste veien ut av fattigdom, som har det med å gå i arv, er å få seg utdannelse og nettverk. Det løsningen du skisserer er på ingen måte barnets beste og vil være en gedigen bjørnetjeneste, uansett hvor gode intensjoner du har. 8 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er du sikker på at du kan ivareta barnet hvis du ikke har råd til å sende det på obligatorisk skole? Be barnevernet finne nytt hjem til de. Anonymkode: b7bee...40a AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du er seriøs nå, så håper jeg virkelig at barnevernet fanger opp deg og barnet ditt, for dette er psykt. Anonymkode: 8665d...e55 Dette var ikke en fin måte å møte noen på som tydelig har følelser rundt dette selv og som bare trenger litt veiledning og støtte i hvordan de skal møte verden med rak rygg til tross for deres økonomiske status. Anonymkode: 3996d...8d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 Er det ikke bedre å flytte til et billigere sted hvor du vil ha bedre råd, og la barnet gå på skole der? Husk også at det ikke er slik at alle har kjempegod råd, spesielt i disse tider er det mange som sliter. Men mange forsøker å skjule det. Å ta ungen ut av skolen er ikke en god løsning. Anonymkode: ba8da...e50 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg husker selv hvordan det var å være den fattige i klassen. Når barnet kommer hjem vil det naturligvis ha se samme klærne og fritidsaktivitetene som de andre barna. Det har jeg ikke råd til. Derfor tenker jeg å flytte til et billig sted med lite mennesker rundt oss sånn at barnet ikke skal føle på fattigdommen. Er det noen her som har erfaring med hjemmeskole for barn på mellomtrinnet? Anonymkode: 68db1...628 Hvis du vurderer å flytte, gir det ikke mer mening å dra til en plass hvor mange av fritidsaktivitetene er veldig rimelige, og det ikke er press angående merkeklær? Slik at barnet kan få gå på skole med jevnaldrende. Der jeg er oppvokst er mange av aktivitetene organisert via det lokale idrettslaget, med en rimelig kontingent hvert år (da snakker vi hundrelapper). Har man så dårlig råd at det er for dyrt, kan man søke kommunen om å få dekket kontingenten gjennom en tilskuddsordning. Anonymkode: f4bdb...0d9 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 Veldig dårlig ide! Skjønner problemet, Men hvis barnet har hjemmeskole, kommer han/hun til å bli enda mer utenfor. Behovet for fritidsaktiviteter og kontakt med barn på fritida vil være mye større for barn som går hjemmeskole. Hvordan har du tenkt å jobbe hvis du skal være lærer? Det er svært krevende å drive hjemmeskole. Flytt gjerne til annet sted. Jeg er heldig som bor på et sted der ingen tenker over hvem som har legelønn, og hvem som jobber med renhold. Det er ikke noe snobberi eller flashing av statussymboler her og det er helt vanlig å kjøpe brukt fritidsutstyr. Anonymkode: 9105a...f17 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå