Gå til innhold

Leker/aktivitet med baby 8 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser deres dag ut? Hva gjør dere?☺️

tips til noen kjekke leker, eller ting jeg kan lage? 

Anonymkode: 03561...082

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi leker på gulvet sammen. «Leser» bøker (typ se og ta på bøker). Er ute, besøker besteforeldrene, drar på butikken, evt på kafé med ei venninne. Trenger ikke gjøre mye før hu er aktivisert. Å så har hun noe tid på gulvet alene. 

Anonymkode: fc86f...e1b

Skrevet

Vi driver ikke med noen veldig spesifikke aktiviteter. Han er mye på gulv, ikke så glad i leker for tiden, skal aller helst krype rundt og reise seg opp steder. Så jeg lar han holde mye på med det mens jeg passer på, fort gjort at han reiser seg opp inntil et bord og så slipper. Snart 8 mnd.

Anonymkode: b348b...739

Skrevet

Min på 10mnd har alltid elsket å bade. Har en balje på gulvet. Hun sitter da oppreist. Da hun var 7-8mnd var hun ikke like stødig. Da brukte vi en mindre plastboks som var akkurat stor nok til at hun kunne "sitte" uten å skli nedi. Hadde noen badeleker. Men plasking var gøyest. 

Ellers er det lurt å variere leker. De går fort lei. Vi har en kasse til leker. Pleier å ta frem ca 3 mindre leker av gangen. Større leker tar jeg en av gangen. Sp bytter vi når hun er lei. Kjøkkenutstyr er også populært. Greit å gi en visp og øse når jeg lager middag. 

Hun ser litt på tv også. I begrenset tid. Da gjerne med sanger også synger jeg med og vi klapper og beveger oss. 

Små biter av mat er bra for finmotorikken. Setter hun av og til i stolen sin og gir små biter av ost, kokt gulrot, frokostblanding ol. 

Ellers triller vi tur, men hun blir litt lei. Så prøver å legge det til sovetid. Hun liker bæresele i skogen. Elsker å se rundt seg og opp mot trærne. Stopper opp og lar hun kjenne på blader, bark osv. Også får hun kanskje en pinne å fikle med. 

Er også en del i besøk. Har alltid med noen leker. Hvis jeg glemmer så er pladtbokser og kjøkkenutstyr ok å låne. Ikke alltid det skal så mye til for å underholde.

Anonymkode: aca17...f6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min på 10mnd har alltid elsket å bade. Har en balje på gulvet. Hun sitter da oppreist. Da hun var 7-8mnd var hun ikke like stødig. Da brukte vi en mindre plastboks som var akkurat stor nok til at hun kunne "sitte" uten å skli nedi. Hadde noen badeleker. Men plasking var gøyest. 

Ellers er det lurt å variere leker. De går fort lei. Vi har en kasse til leker. Pleier å ta frem ca 3 mindre leker av gangen. Større leker tar jeg en av gangen. Sp bytter vi når hun er lei. Kjøkkenutstyr er også populært. Greit å gi en visp og øse når jeg lager middag. 

Hun ser litt på tv også. I begrenset tid. Da gjerne med sanger også synger jeg med og vi klapper og beveger oss. 

Små biter av mat er bra for finmotorikken. Setter hun av og til i stolen sin og gir små biter av ost, kokt gulrot, frokostblanding ol. 

Ellers triller vi tur, men hun blir litt lei. Så prøver å legge det til sovetid. Hun liker bæresele i skogen. Elsker å se rundt seg og opp mot trærne. Stopper opp og lar hun kjenne på blader, bark osv. Også får hun kanskje en pinne å fikle med. 

Er også en del i besøk. Har alltid med noen leker. Hvis jeg glemmer så er pladtbokser og kjøkkenutstyr ok å låne. Ikke alltid det skal så mye til for å underholde.

Høres litt ut som mi jente det der 😂 hun elsker også å se på trærne:) spesielt når det blåser! 

men tv ja! Det er vell greit å la de se litt på tv? Får alltid dårlig samvittighet når jeg setter på noe på YouTube.. siden de egentlig ikke skal de på noe skjerm.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høres litt ut som mi jente det der 😂 hun elsker også å se på trærne:) spesielt når det blåser! 

men tv ja! Det er vell greit å la de se litt på tv? Får alltid dårlig samvittighet når jeg setter på noe på YouTube.. siden de egentlig ikke skal de på noe skjerm.. 

De får med seg skjerm uansett. Fåtallet av foreldre ser jo litt tv mens barnet f.eks leker. Nyheter osv. Da er det vel bedre å sette på noe mer tilpasset barn. Mini barna, lek og lær på youtube, sensory. Tenker det er ok i korte perioder. F.eks det kvarteret man trenger å få unnagjort litt hjemme. Eller noen sanger med film også sitter dere sammen og synger og beveger dere.

Skrevet

Bøker var veldig i vinden rundt den tiden. Han kunne sitte lenge å bla i, og studere illustrasjonene i bøkene sine.

Ellers var det vel rundt da jeg gjorde om hobbyrommet mitt til lekerom fra midten og ned. Benyttet litt montessori tankegang og har en leke i hver hylle (en sånn hylle fra ikea med kvadratiske enheter) der inne. Han vil stadig inn dit og finne frem det som er i hyllene der - passer på å bytte ut lekene ca 1 gang pr uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...