Gå til innhold

Bli minimalist, lev enklere...spar enorme summer med penger. Ikke skap forhold til tingene dine...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo gøy, mennesker binder seg mentalt til materialistiske ting. Kjøper seg ting for å booste seg mentalt...skal fornye seg!

Nye pynteputer, andre dumme pynteting. Det skal se bra ut, skal ha en stil! Lest siste interiørbladet....hva som er trendy.

Tenk godt etter hvor dumt vi lever, alt er basert på forbrukersamunnet. At vi skal kjøpe ting for at økonomien skal holdes oppe, noen skal også tjene enorme summer på at vi gjør dette. Så dumt er mennesket, penger er noe jævelskap. Tenk om vi stopper forbrukersamfunnet, heller reparerte. Før ble ting laget for å holde i mange tiår, nå er det maks 5år pga reklamasjonen er 5år.

Endelig klart å befri meg fra det materialistiske, å ha minst mulig. Heller ha noe av litt kvalitet, som kan holde hele livet mitt. En god lenestol kan holde livet ut, samme med en sofa. Kjøp tidløse ting.

Kvittet meg med alt, solgt for titalls tusen. Alle veskene mine, bare der hadde jeg noen vesker som kostet opp mot 15k på bruktmarkedet. Dette kjøpte jeg den gangen for å føle meg bra mentalt, men den følelsen går over etter kort tid. Så vil man kjøpe seg noe nytt igjen.

Artig bok jeg har lest: https://bokelskere.no/bok/farvel-ting-den-japanske-kunsten-aa-bli-lykkelig-med-faerre-ting/486186/

Denne passet meg utrolig bra, vi mennesker er enkle vesene. Levestilen vår i Norge er jo helt katastrofal, se hva som kastes på dynga hver dag. Bare du skal kjøpe deg en ny vaskemaskin så er det et hav å velge i, burde jo kun vært etpar stykker.

Anonymkode: cae37...78b

• Liker 12
  • Hjerte 7
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette er jo gøy, mennesker binder seg mentalt til materialistiske ting. Kjøper seg ting for å booste seg mentalt...skal fornye seg!

Nye pynteputer, andre dumme pynteting. Det skal se bra ut, skal ha en stil! Lest siste interiørbladet....hva som er trendy.

Tenk godt etter hvor dumt vi lever, alt er basert på forbrukersamunnet. At vi skal kjøpe ting for at økonomien skal holdes oppe, noen skal også tjene enorme summer på at vi gjør dette. Så dumt er mennesket, penger er noe jævelskap. Tenk om vi stopper forbrukersamfunnet, heller reparerte. Før ble ting laget for å holde i mange tiår, nå er det maks 5år pga reklamasjonen er 5år.

Endelig klart å befri meg fra det materialistiske, å ha minst mulig. Heller ha noe av litt kvalitet, som kan holde hele livet mitt. En god lenestol kan holde livet ut, samme med en sofa. Kjøp tidløse ting.

Kvittet meg med alt, solgt for titalls tusen. Alle veskene mine, bare der hadde jeg noen vesker som kostet opp mot 15k på bruktmarkedet. Dette kjøpte jeg den gangen for å føle meg bra mentalt, men den følelsen går over etter kort tid. Så vil man kjøpe seg noe nytt igjen.

Artig bok jeg har lest: https://bokelskere.no/bok/farvel-ting-den-japanske-kunsten-aa-bli-lykkelig-med-faerre-ting/486186/

Denne passet meg utrolig bra, vi mennesker er enkle vesene. Levestilen vår i Norge er jo helt katastrofal, se hva som kastes på dynga hver dag. Bare du skal kjøpe deg en ny vaskemaskin så er det et hav å velge i, burde jo kun vært etpar stykker.

Takk for inspirerende innlegg. Hvordan begynte du? Jeg er deltidsarbeidende, og ikke mye å rutte med. Prioriterer opplevelser, lage god mat, har lyst å ha få ting....

Anonymkode: 95752...045

Skrevet

Vi er småbarnsfamilie og må si at alt underholdning av barna krever innkjøp av ting, så minimalistisk blir jeg ikke med det første. Vesker og pynteputer er mitt minste problem, for å si det sånn. Det er alt av skiutstyr, fotball, turutstyr, turn, skøyter, slalåm, svømming, sykling også videre og videre 😅 Lage god mat ja, det krever også kjøkkenutstyr, alt fra brødbakemaskin (som brukes 2 ganger ukentlig), kitchenaid, airfryer, smoothiemaskin, brusmaskin.. den siste kunne jeg gjerne kvitte meg med men barna elsker den og igjen, den brukes hver uke. Alt den ryddingen og organisering jeg må gjøre pga mengde tingene vi har, størrelse på bolig som vi må stadig oppgradere fordi det ikke er plass til alt.. Minimalisme frister av og til, men totalt urealistisk i vårt liv nå, slik jeg ser det. Dessuten er mine hobbyer ikke passende med minimalisme, jeg driver med håndarbeid og hvor mye utstyr sying akkumulerer er også et kapittel for seg selv.

Anonymkode: 2c9bb...a45

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Vel mine pynteputer har jeg fått lampene også. Aldri hatt en veske til over 200 kr og bare en av gangen.

Anonymkode: 1314c...ba8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er småbarnsfamilie og må si at alt underholdning av barna krever innkjøp av ting, så minimalistisk blir jeg ikke med det første. Vesker og pynteputer er mitt minste problem, for å si det sånn. Det er alt av skiutstyr, fotball, turutstyr, turn, skøyter, slalåm, svømming, sykling også videre og videre 😅 Lage god mat ja, det krever også kjøkkenutstyr, alt fra brødbakemaskin (som brukes 2 ganger ukentlig), kitchenaid, airfryer, smoothiemaskin, brusmaskin.. den siste kunne jeg gjerne kvitte meg med men barna elsker den og igjen, den brukes hver uke. Alt den ryddingen og organisering jeg må gjøre pga mengde tingene vi har, størrelse på bolig som vi må stadig oppgradere fordi det ikke er plass til alt.. Minimalisme frister av og til, men totalt urealistisk i vårt liv nå, slik jeg ser det. Dessuten er mine hobbyer ikke passende med minimalisme, jeg driver med håndarbeid og hvor mye utstyr sying akkumulerer er også et kapittel for seg selv.

Trenger du virkelig alt dette for å lage god mat til familien din? Høres jo mer ut som du har skapt disse behovene selv? Ingen trenger brusmaskiner, airfryer, brødbakemaskin, det er jo bare tull. 

Anonymkode: 6e8a8...94a

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for en meningsfullt innlegg, alt du skriver er riktig. Vi har laget oss en tilværelse der vi er avhengige av materielle gode og penger for å fungere og ha det bra. Jeg syns det er kvalmt. Jeg er ikke minimalist i ordets rette forstand, men har kvittet meg med en del ting og kunstige behov, og det fungerer fint. Mye av det vi "trenger, trenger vi faktisk ikke i det hele tatt... 

Les bare innlegget over her om hun som tror hun må ha brusmaskin, airfyer og brødbakemaskin...

• Liker 4
Skrevet

Hvis alle hadde begynt med dette, så ville jo staten funnet andre måter å skatte/avgifte oss ihjel på. 

Anonymkode: 7b047...9ea

• Nyttig 5
Skrevet

Er enig med deg, og er selv i gang med å selge unna og donere alt vi ikke trenger.

Har også tenkt tanken på hvor mye ting vi hele tiden skal ha. Tenk så enkelt om vi bare…lot være å kjøpe så mye ting. 😅 og vi hadde sluppet alt maset om inflasjon. Om alle bare lot være å bruke så mye penger…

Men dessverre, nytter lite å forkynne dette til folk. De vil aldri innse det 😅

Anonymkode: 9207d...3eb

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Trenger du virkelig alt dette for å lage god mat til familien din? Høres jo mer ut som du har skapt disse behovene selv? Ingen trenger brusmaskiner, airfryer, brødbakemaskin, det er jo bare tull

Trenger som i "man kan overleve uten" - ja, sant det. Men brødbakemaskin sparer oss minst 5 tusen i året, da vi regnet på det sist. Det er fordi å bake brød er mye billigere enn å kjøpe brød, og å bake brød med brødbakemaskin tar bare 5 minutter, man tar tørre ingredienser inn på kvelden og på morgenen er brødet klart. Det går mye brød i familier med mange matpakker.

Airfryer gjør at mine barneskolebarn kan lage seg ostesmørbrød eller varme opp pizza når de kommer hjem, og at vi kan lage sunt og godt mat lett og raskt. Overlevde vi fint før Airfryer også? Joda. Men har vi nå helt sluttet å kjøpe ferdig grillet mat etter at vi har gått til innkjøp av Airfryeren? Også ja. Igjen, pengene spart. Osv. Man KAN leve enklere hvis man er alene, men i småbarnsfamilie er det nesten umulig. 

• Liker 12
Skrevet (endret)

Lykkelig maximalist her:nordvesta:

Vi tilbringer så mye av tiden vårt i vårt eget hjem at det er viktig å trives der. Det gjør folk med forskjellige stilarter. Så det er jo flott å høre at du trives med lite rundt deg, det er jo det viktigste, men jeg trives ikke med et hus fullt i tomt med mest mulig ekko .

Jeg trives når jeg kan drikke te av den 18 år gamle te koppen min som kostet 10 kroner den gang da, og med ulike tekopper. Jeg trives med farger, med skinnfellen i sofaen, med pledd, fargerike puter, med blomster, med høstbuketter.. Noe billig, noe dyrt, noe gammelt, noe nytt. Jeg bor ikke så stort og det er meget mulig det ikke er så fancy pancy. Men at jeg trives? Ja definitivt og jeg ville ikke byttet med deg ts for noe i denne verden.. Jeg elsker maximalist stilen innenfor innredning men det betyr ikke at jeg lever stort. Jeg liker den maximalistiske innredningen, jeg liker atmosfæren fargene og tingene mine gir. Jeg trives ikke når det skal være mest mulig tomhet og alt renses ned til å bare å ha en funksjon men utover det så gir det ingen.... hjemmehygge,  hjemmekoselig, trivsel og hygge rett og slett.. Kaste mest mulig og ha mest mulig tomhet igjen nei slikt no er ikke for meg for å si det slik, mistrives i hjem hvor det er om å gjøre å ha medt mulig tomrom. Men det er jo flott at du har funnet din stil og trives slik for all del.. Men jeg både liker og bruker hobbytingene mine, kjøkkenutstyr, vesker, flere skopar enn 2, osv.  Men igjen you do you.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 13
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er litt gøy å se sånne nyfrelste innlegg om å bli minimalist. Hittil i livet har jeg ikke kjøpt nok dyre greier til å kunne selge ting på Finn for titusenvis av kroner.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Holder på med det samme. Er så drittlei rotete/overfylt hus. Vil ha det enklere. Mindre ting, ryddigere og mer lettstelt hus og heller bruke tid på opplevelser. 

Anonymkode: f3100...7f7

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger du virkelig alt dette for å lage god mat til familien din? Høres jo mer ut som du har skapt disse behovene selv? Ingen trenger brusmaskiner, airfryer, brødbakemaskin, det er jo bare tull. 

Remedier på kjøkkenet kan grovt sett klassifiseres i:

* Det som lar deg lage ting billigere (brusmaskin)

* Det som gir deg en bedre/ferskere vare (brødbakemaskin)

* Det som er arbeidsbesparende (oppvaskmaskin)

* Tull (motorisert vinopptrekker).

Hva som er nyttig for den enkelte er vanskelig for andre å vurdere. Jeg bruker mye tid på kjøkkenet og har et bevisst forhold til å unngå alskens remedier som brukes en gang i året. Jeg vil heller ha noen få kvasse kniver, skjærefjøler som er lette å holde ren og et par greie kjeler/stekepanne.

Noen remedier blir det likevel. Sous vide, trykk-koker og sprute-kanne har jeg fordi det lot meg prøve nye ting og tilnærminger.

Anonymkode: 73179...ed5

• Liker 6
Skrevet
skreppamedleppa skrev (18 minutter siden):

Jeg trives når jeg kan drikke te av den 18 år gamle te koppen min som kostet 10 kroner den gang da, og med ulike tekopper. Jeg trives med farger, med skinnfellen i sofaen, med pledd, fargerike puter, med blomster, med høstbuketter.. Noe billig, noe dyrt, noe gammelt, noe nytt. Jeg bor ikke så stort og det er meget mulig det ikke er så fancy pancy. Men at jeg trives? Ja definitivt og jeg ville ikke byttet med deg ts for noe i denne verden.. Jeg elsker maximalist stilen innenfor innredning men det betyr ikke at jeg lever stort. Jeg liker den maximalistiske innredningen, jeg liker atmosfæren fargene og tingene mine gir. Jeg trives ikke når det skal være mest mulig tomhet og alt renses ned til å bare å ha en funksjon men utover det så gir det ingen.... hjemmehygge,  hjemmekoselig, trivsel og hygge rett og slett.. Kaste mest mulig og ha mest mulig tomhet igjen nei slikt no er ikke for meg for å si det slik, mistrives i hjem hvor det er om å gjøre å ha medt mulig tomrom. Men det er jo flott at du har funnet din stil og trives slik for all del.. Men jeg både liker og bruker hobbytingene mine, kjøkkenutstyr, vesker, flere skopar enn 2, osv.  Men igjen you do you.

Det eneste som er dumt med slike gamle kopper som man har blitt godt vant til, er at man må passe på så de ikke går i stykker; koppen jeg drikker av er 43 år gammel, og jeg drakk av den da jeg var barn.

Slike gjenstander er uerstattelige, og jeg lurer på om jeg skal pensjonere koppen min nå for ikke å risikere noe.

Anonymkode: a0457...74b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har kjøpt en del brukte møbler, ting jeg trenger ser jeg etter på bruktbutikker før jeg går og kjøper nytt. Vi har brukte stressless, valgte type og farge i butikk og fant akkurat de stolene brukt på finn. Sparte 50% av nypris. Kjøkkenbordet er kjøpt brukt, veggreol kjøpt brukt, hyller, enkelte kommoder og stuebordet er brukt. Sofaen kjøpte vi ny, på loftet står en 20 år gammel sofa som jeg nekter å kvitte meg med. Senger er nye, jeg kjøpte en gang to brukte senger og fikk veggdyr med på kjøpet så det gjør jeg aldri mere. Pynteputer kjøper jeg ikke, jeg sliter de jeg har og lager evt nytt trekk om det trengs. På møbelfronten er vi ganske flinke. Utstyr til fritid bruker vi så lite at vi klarer oss med det vi har. Det er alltid rom for forbedringer men stort sett bruker vi penger på mat og en del cafe (vi har ikke vennepar så derfor blir det litt cafe for å se andre folk).

Anonymkode: c93ff...8ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har kjøpt en del brukte møbler, ting jeg trenger ser jeg etter på bruktbutikker før jeg går og kjøper nytt. Vi har brukte stressless, valgte type og farge i butikk og fant akkurat de stolene brukt på finn. Sparte 50% av nypris. Kjøkkenbordet er kjøpt brukt, veggreol kjøpt brukt, hyller, enkelte kommoder og stuebordet er brukt. Sofaen kjøpte vi ny, på loftet står en 20 år gammel sofa som jeg nekter å kvitte meg med. Senger er nye, jeg kjøpte en gang to brukte senger og fikk veggdyr med på kjøpet så det gjør jeg aldri mere. Pynteputer kjøper jeg ikke, jeg sliter de jeg har og lager evt nytt trekk om det trengs. På møbelfronten er vi ganske flinke. Utstyr til fritid bruker vi så lite at vi klarer oss med det vi har. Det er alltid rom for forbedringer men stort sett bruker vi penger på mat og en del cafe (vi har ikke vennepar så derfor blir det litt cafe for å se andre folk).

Anonymkode: c93ff...8ee

Vær OBS på at man også kan få veggdyr i andre typer møbler enn senger når man kjøper brukt; jeg fikk veggdyr med på kjøpet i et par høyttalere av tre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Fristende, men nei, takk.

Det passer ikke før alle tre barn har flyttet ut :D

Selv da kan jeg ikke være så minimalistisk. Jeg trives ikke i tomme minimalistiske boliger og ja, et par venninner av meg bor slik, men de er alene og ikke i et forhold, ingen mann og barn. Jeg bodde også slik da jeg var alene og hadde kun meg selv å tenke på. Det var ikke så minimalistisk, men det var mange færre ting. Med hvert nytt barn kom det flere og flere ting i huset :D To ganger i året går jeg gjennom alt og selger, donerer eller kaster mye. Men på magisk vis kommer nye ting inn :D 

Når alle barna har flyttet ut, så er det mye som skal selges, doneres, kastes igjen uten at nye barneting kommer inn. :D

Helt fram til barnebarna kommer da :D

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det eneste som er dumt med slike gamle kopper som man har blitt godt vant til, er at man må passe på så de ikke går i stykker; koppen jeg drikker av er 43 år gammel, og jeg drakk av den da jeg var barn.

Slike gjenstander er uerstattelige, og jeg lurer på om jeg skal pensjonere koppen min nå for ikke å risikere noe.

Nei den må kastes i følge ts, ting som ikke brukes er bare søppel, viktig å ikke behandle noen eiendeler med affeksjonsverdi:opplyser: 

(ja jeg harselerer litt av minimalisme slik ts harselerer med de som ser ting litt anerledes enn ts selv)

Men ja enig med deg, de er mer verdt enn verdien i seg selv, og det er 'one of a kind' slike ting og bør nok bli pensjonert fra sin arbeidsoppgave, for det er en enorm verdi og et enormt tap om det blir ødelagt. Men heiane; 43 år!!! Den koppen kan jeg tenke meg du er glad i😍

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg er også minimalist. Mest på grunn av at moren og bestemoren min var maksimalist og så hvor lite kontroll moren min hadde over sin egen økonomi. Bestemte jeg meg tidlig for at jeg ikke skulle havne i samme situasjon.

Etter alle kostnadene er betalt idag sparer jeg 10-13,000,- i det jeg får en ny lønning per måned alene med spare-ratio på omtrent 40%

Endret av Intervence
  • Liker 2
Skrevet
knutemora skrev (31 minutter siden):

Jeg synes det er litt gøy å se sånne nyfrelste innlegg om å bli minimalist. Hittil i livet har jeg ikke kjøpt nok dyre greier til å kunne selge ting på Finn for titusenvis av kroner.

Dette🙌🏼🙌🏼 jeg har heller aldri kjøpt mye eller så dyre ting at jeg kan tjene på å selge det. Har mye klær som er 20-30 år gammelt. Lærte ikke dere å spare når dere vokste opp?

Anonymkode: 002e9...8ce

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...