Gå til innhold

Kamerat av sønnen spiser en HEL pose smågodt på lørdager(!)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går hadde min sønn besøk av en klassekamerat, og vi hadde i den anledningen kjøpt inn noe godteri til de for lørdagskos. Det er vanlig praksis her i huset at vår sønn får litt godteri på lørdager, men dog i svært begrensede mengder. Jeg reagerte derfor kraftig når hans kamerat kom med en syrlig frekk kommentar om at han spiste en HEL pose med smågodt forrige helg, uten at foreldrene på noen som helst måte grep inn. Dette synes tydelig denne gutten var usedvanlig morsomt, men dette er jo i virkeligheten helt grusomt. Hva tenker disse foreldrene med? Er dette vanlig hos familier i dag? Det gjør det heller ikke bedre at denne kameraten virkelig ikke er av den mindre utgaven. Det er tydelig at dette barnet ikke lider noe nød, for å si det sånn. Jeg blir bare helt oppgitt over at man ikke tenker lenger i dag, med alt vi vet om helse og kosthold. Vi voksne må da ta litt ansvar for hva vi dytter i barna våre. Kan legge til at dette er gutter på 8 år.

Anonymkode: 594e9...f37

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på posen, hvor full den var osv. Mest sannsynlig sa jo denne gutten dette for å tøffe seg. 
Hvis det var snakk om en full pose av typen REMA så er det så kart ikke bra for noen å spise hele. 

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen voksne er vant til å stappe i seg godteri uten begrensninger og overfører jo dette til barna. Blir rart å være strikt med barna når man selv har null selvkontroll og bare trøkker innpå masse snop i sofaen så ofte man vil. 

Anonymkode: a7193...2bc

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer nok an på hvor stor den posen var. Men lørdagsgodt a la 5 biter fra posen er ganske kjipt når barna er i skolealder.

Anonymkode: e2614...34b

• Liker 37
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hel pose smågodt hver lørdag gjør ikke ungen tjukk, så lenge ungen ikke spiser annet snop og dårlig mat resten av uka.
Hvorfor skulle foreldrene gripe inn? Hvis de har gitt gutten en pose smågodt så var det vel meningen at han skulle spise den på lørdag. Å småspise godteriet utover flere dager gir jo ikke færre kalorier, og i forhold til tannhelse er det faktisk bedre å tygge i seg en pose smågodt på rappen enn å småspise over tid.

Bry deg om dine egne barn og deres helse, og slutt å vær så uptight. Sunnhet er balanse, så slapp litt av.

Anonymkode: 93398...582

• Liker 27
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fikk hver sin godtepose da de var små, for å unngå krangling over hvem tok hva i felles godteskål😆 men det var ikke mye i hver godtepose, men nøyaktig samme antall av ditt og datt😄 så de spiste en hel godtepose hver, men den var liten😉

Anonymkode: 3abd1...7c2

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er vokst opp med lørdagsgodtepose, så jeg reagerer i grunn ikke. Synes det er helt greit at man holder godteriet til lørdager. 

Han overdriver nok litt, og prøver å tøffe seg. En godtepose kan jo være så mangt. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende poenget var en pose til seg selv, selv om den ikke var full? Ja, mine barn i den alderen får en pose smågodt hver - men posen er jo langt fra full! Det handler kun om at de liker forskjellige ting, og for å unngå søskenkrangling.

Anonymkode: 0dfc3...76f

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri praktisert lørdagsgodt eller som om det skulle være en høytid 

Har ungen lyst på en is på en onsdag får han det. Føler vi aldri kjøper godteri egentlig 

Anonymkode: 0ae6a...fc8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er en hel pose smågodt da? 

Anonymkode: 4a7c4...ca6

Ut i fra denne guttens størrelse og voldsomme iver etter å sluke smågodt i ubegrensede mengder (selv når han er på besøk hos andre), vil jeg anta at dette ikke er av de små posene. Ser for meg en gigantisk pose fylt til randen med bamsemums og det som verre er. Men klart, det kan jo være en pose av de "mindre" typene. 

Anonymkode: 594e9...f37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel? Og hva har du egentlig å gjøre med det, tenker jeg🤷‍♀️ Blir litt som med påskeegg folk gir til barna sine. Noen gir et lite, noen gir et giga. Tenker at folk har forskjellig oppdragelse både når det gjelder kosthold, legggerutiner, skjermtid osv. Legg det fra deg, og fortsett med ditt. Dette er ingen krise😄

Anonymkode: 04bdd...8e1

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ord bruker du om eksempelvis om hungersnød i Afrika, tyfon som river med seg hele landsbyer og bomberegn i krig, når du bruker ordet grusomt om en gutt spiser en hel smågodtpose til lørdagskos?

Anonymkode: 14ece...600

• Liker 25
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En HEL pose smågodt kan jo være alt fra 60 gram til over 1 kg. Jeg kjøpte smågodt til mine i går, to forskjellige poser (de små på Kiwi), ble vel totalt 180 gram begge posene tilsammen. Da var noen av bitene også til meg, som jeg tok i bilen på vei hjem 😜Så ifølge mine så har de jo spist en HEL pose smågodt hver, men det er ikke noe jeg skammer meg over.

Anonymkode: 0042c...458

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...