Gå til innhold

Et dilemma rundt barnebursdagsgaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jenta var i sine første barnebursdager hos venner fra barnehagen som 4 åring har jeg syntes dette med bursdagsgaver har vært litt styr. Invitasjonene kom gjerne 2-3 dager før bursdagen og jeg lærte tidlig at det var lurt å kjøpe inn og ha litt gaver på lur til både gutter jenter. Etter jeg begynte med det fikk jeg fort samlet opp et kjekt utvalg i to skuffer. Så har jenta selv fått velge ut hvilken gave hvem skal få når dagen kommer. Hun syns det er stas. Gavene er fine gaver som de fleste blir glad for (og som hun ville blitt glad for’ og de ligger på mellom 70-100 kr. Slår gjerne til på gode tilbud. Feks nå som Ark har 40% på hele butikken, blir det fort handlet et godt lager. Har sikkert tilsammen 30-40 gaver. Mye samme ting.

SÅ begynner jenta på skolen og tror du ikke at etter knapt en uke så er det en mor som foreslår gavekasse for bursdager fremover. Flere forslag kom inn, alt fra at alle foreldrene gir 50 kr til foreldrene til  så de kan kjøpe noe barnet virkelig ønsker seg. Eller at alle skal gi en 50-lapp i gave og ferdig med det, for å slippe mest mulig gavepress.

Kjempegode ideer! Men hva gjør jeg nå med alle gavene jeg har samlet opp??🙈 Noe kan sikkert jenta få i kalender selv eller i bursdagsgaver fra oss. Men veldig mye av det har hun allerede og guttelekene er hun ikke spesielt interessert i. Det har gått for lang tid til at noe kan byttes. Vi har heller ikke råd til å bare donere det bort. Mulig jeg.kan få solgt no på Finn…men neppe.

Føler meg dum som ikke tenkte tanken på at noe sånt kunne skje. Jeg har jo vært inne på tanken om lignende ordning selv da jenta gikk i barnehagen, men turte ikke foreslå noe da. Dermd startet jeg heller innkjøpene og samlingen.

Hva ville dere gjort her?

Om ingen har gode råd. Så er dette ihvertfall en advarsel for andre bursdagsgavesamlere. Dere kan altså risikere å bli sittende med masse gaver dere ikke har bruk for😅

Anonymkode: b055f...e55

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ga noen til utlodning på skolens 17.mai arrangement og resten ga jeg til en lokalgruppe som samler inn julegaver til barn som ikke får så mye. Det er samme gruppe som deler ut matkasser hos oss og de la dem med som ekstra gaver i julekassen til de med barn. 

Anonymkode: c078d...612

• Liker 6
Skrevet

Ååå dette kunne fort vært meg, jeg er god på å hamstre ting jeg vet jeg må kjøpe, når det er på tilbud. 

Er det innafor å syns det er litt kjipt med sånn fellesløsning…?🙈 Jeg syns det blir litt kjedelig med én gave, mye morsommere med mange! Og spør du meg kan de godt være billige, eller enda bedre - brukt! Man har vel ikke barnebursdag for å få tak i noe barnet trenger? 

Anonymkode: 68e13...fd2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ååå dette kunne fort vært meg, jeg er god på å hamstre ting jeg vet jeg må kjøpe, når det er på tilbud. 

Er det innafor å syns det er litt kjipt med sånn fellesløsning…?🙈 Jeg syns det blir litt kjedelig med én gave, mye morsommere med mange! Og spør du meg kan de godt være billige, eller enda bedre - brukt! Man har vel ikke barnebursdag for å få tak i noe barnet trenger? 

Det gikk heldigvis over igjen her. Nå i 5.klasse er det gaver igjen. Personlig syns jeg vi tar fra barna noe. Det å velge riktig gave til rett person, er en læring det også. Det å oppleve å glede andre. Den 50-lappen bryr de seg ikke om. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er egentlig enig med deg, synes det er litt lærdom i å finne gave til bursdager, selv om det blir mye småting etter hver bursdag. Vi flyttet fra en klasse med gaver til en klasse der alle foreldrene kjøper én gave fra klassen til sitt barn for rundt 400 kr (masse 50-lapper hørtes styrete ut).

Selvfølgelig er det lettvint, og jeg anbefaler den løsningen om man først skal gjøre noe slikt, men datteren min syntes det var skikkelig kjipt. Hun likte både å få flere gaver, og å gi gave. Nå lager de kort isteden.

TS, har dere andre barn i familien, eller blant venner, som kan få noe av dette til jul ol.?

Anonymkode: c73d3...d42

• Liker 1
Skrevet

Huff, synes slikt opplegg er skikkelig teit. Foreldrene synes  kanskje det er pes å skaffe smågaver eller irriterende med mange gaver til barnet sitt, men nå er det jo ikke foreldrene som har bursdag....

Men starter denne ordningen er lageret ditt uansett kjekt. Ved hver jul og sommer er det ofte lotteri hvor hvert barn skal ha med en gave/premie hver.

Anonymkode: a3339...9aa

• Liker 2
Skrevet

Huff, det er ikke måte på til problemer vi i Norge må hanskes med! Krigen i Ukraina er jo bare en filleting sammenlignet med noen skuffer med potensielle unødvendige bursdagsgaver.

Anonymkode: 857f1...96b

• Nyttig 2
Skrevet

Her skjedde det samme. Jeg har et skap fullt av gaver, og en forelder foreslo samme opplegg som du skisserer.. Heldigvis rant det ut i sanden da flere foreldre mente at dette var kjipt for barna som ikke fikk gi gave, og bursdagsbarnet som kun fikk 1 gave. Ellers hadde jeg brent inne med et lass med leker 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Huff, det er ikke måte på til problemer vi i Norge må hanskes med! Krigen i Ukraina er jo bare en filleting sammenlignet med noen skuffer med potensielle unødvendige bursdagsgaver.

Anonymkode: 857f1...96b

Skal vi ikke kunne dele erfaringer om i-landsproblemer fordi det finnes folk i verden med større problemer mener du? Isåfall forstår jeg ikke helt hvorfor du i det hele tatt er inne på kvinneguiden. 🙄 

Anonymkode: 13a91...3d4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Jeg syns det er skikkelig kjedelig, og barna syns det er kjipt. Men det var en mor som foreeslo det, og er man i mot det så blir man fullstendig uglesett. Syns de ikke hører på hva barna syns.

Anonymkode: 2730e...c77

Skrevet

Jeg hadde også en del gaver liggende igjen, men jeg hadde noen tantebarn som fikk de. Men det var ikke pga gaveboks, det var mer fordi jeg hadde mange typiske guttegaver igjen, mens det etterhvert ble vanlig å invitere til rene gutte- og jentebursdager. Jeg tror dessverre at mange vil slite med å kunne gi en 50-lapp til hver bursdag enn å ha et lite gavelager. For som du skriver kan man kjøpe masse fine ting på salg, gjerne mellom 50-70% avslag, og plutselig har man fått kjøpt 4-5 fine gaver for en 100-lapp. Sjekket på ARK nå, de har 40% i helgen, og da kan du feks få en tegneblokk til 24kr, såpebobler til 6kr, gatekritt til 15 kr osv. I tillegg kan man slite ekstra en måned, og da er det en lettelse å bare ha gave på lager om man blir invitert i bursdag. 

Ts: er tips kan være å gi tingene til veldedige organisasjoner rundt juletider, som pakker de inn og gir til barn i passelig alder. 

Anonymkode: 66b7e...a0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det gikk heldigvis over igjen her. Nå i 5.klasse er det gaver igjen. Personlig syns jeg vi tar fra barna noe. Det å velge riktig gave til rett person, er en læring det også. Det å oppleve å glede andre. Den 50-lappen bryr de seg ikke om. 

Hvor er miljøperspektivet i din tankegang? 

Anonymkode: 9de53...9fe

• Liker 2
Skrevet

Om de har adventskalender på skolen hvor de hver skal gi en ting, så blir du kvitt en av gavene der. Samme om du har venner/ søsken som har barn, så kan du finne gaver i lageret ditt til dem. Kalendergaver til jenta deres også.

Anonymkode: aef81...4da

Skrevet

Noe lignende hendte her, men her rant opplegget fort ut i sanden. Litt fordi hun som skulle  kjøpe inn gave, ikke kunne, selv om hun selv meldte seg. Andre måtte ordne gave på kort varsel.  Og litt fordi noen av barna kom med egen gave, likevel. Litt fordi barna ønsket flere gaver fra klassekameratene. 

Jeg har også hatt et lite lager med gaver. Over årene ble lageret mindre . Nå fikk jeg bruk for lageret, da gaver fra klassekamerater ble gjenninført raskt. Noen av gavene ble litt utdaterte og barnslige etter hvert som årene gikk. Gavene har blitt til premier,  kalendergaver, gaver til venners barn og barnebarn.  Siste rest gikk til de ukrainske flyktningene. 

Skrevet

Det er jo fremdeles mulig å bli invitert i bursdager  til andre enn de i klassen, unger i nabolaget, gamle bhg-venner, nye hun blir kjent med på fritidsaktiviteter. Ellers er det jo også fint å donere slike ting når man blir spurt om å gi noen til en basar eller annen veldedighet. 

Anonymkode: 1e026...2a6

Skrevet

Jeg elsker gaveordning, og hater å kjøpe (og få) masse smågaver. Hos oss er det foreldrene til bursdagsbarnet som kjøper felles gave fra klassen for en forhåndsbestemt sum. Jeg hadde også en gavekasse med litt småting, men fant anledninger til å gi det bort. Utlodninger på fritidsaktiviteter, noe ekstra til tantebarna mine, julekalender både hjemme og på skolen. 

Før gaveordning synes jeg jentene strakk grensene for avtalt sum, og konkurrerte med hverandre om gavene. Gavene ble et usunt fokus i bursdagen. Det ble i tillegg stress i hverdagen dersom ingenting i gaveboksen passet til bursdagsbarnet, og vi måtte ut å handle på noen få dagers varsel. Med store klasser er det også helt unødvendig å få 14 småting hver bursdag. 

Anonymkode: e9007...c71

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt siden jenta var i sine første barnebursdager hos venner fra barnehagen som 4 åring har jeg syntes dette med bursdagsgaver har vært litt styr. Invitasjonene kom gjerne 2-3 dager før bursdagen og jeg lærte tidlig at det var lurt å kjøpe inn og ha litt gaver på lur til både gutter jenter. Etter jeg begynte med det fikk jeg fort samlet opp et kjekt utvalg i to skuffer. Så har jenta selv fått velge ut hvilken gave hvem skal få når dagen kommer. Hun syns det er stas. Gavene er fine gaver som de fleste blir glad for (og som hun ville blitt glad for’ og de ligger på mellom 70-100 kr. Slår gjerne til på gode tilbud. Feks nå som Ark har 40% på hele butikken, blir det fort handlet et godt lager. Har sikkert tilsammen 30-40 gaver. Mye samme ting.

SÅ begynner jenta på skolen og tror du ikke at etter knapt en uke så er det en mor som foreslår gavekasse for bursdager fremover. Flere forslag kom inn, alt fra at alle foreldrene gir 50 kr til foreldrene til  så de kan kjøpe noe barnet virkelig ønsker seg. Eller at alle skal gi en 50-lapp i gave og ferdig med det, for å slippe mest mulig gavepress.

Kjempegode ideer! Men hva gjør jeg nå med alle gavene jeg har samlet opp??🙈 Noe kan sikkert jenta få i kalender selv eller i bursdagsgaver fra oss. Men veldig mye av det har hun allerede og guttelekene er hun ikke spesielt interessert i. Det har gått for lang tid til at noe kan byttes. Vi har heller ikke råd til å bare donere det bort. Mulig jeg.kan få solgt no på Finn…men neppe.

Føler meg dum som ikke tenkte tanken på at noe sånt kunne skje. Jeg har jo vært inne på tanken om lignende ordning selv da jenta gikk i barnehagen, men turte ikke foreslå noe da. Dermd startet jeg heller innkjøpene og samlingen.

Hva ville dere gjort her?

Om ingen har gode råd. Så er dette ihvertfall en advarsel for andre bursdagsgavesamlere. Dere kan altså risikere å bli sittende med masse gaver dere ikke har bruk for😅

Anonymkode: b055f...e55

Forstår ikke at du kan ha SÅ mye liggende. Barna vokser tiden går ogt ung blir ukult. 

Anonymkode: d9089...4b8

Skrevet

Jeg ville brukt dette til kalendergaver, julegaver til kjente, bursdagsgaver dere ellers går i til familie eller venner, og til veldedighetsgaver til jul. Ulike organisasjoner deler ut, og det er også flere og flere på finn som spør etter hjelp til julegaver til egne barn. Nærmere jul er det sikkert også marked på finn for å selge noe av dette dersom du ønsker å få noe igjen for det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...