Gå til innhold

kritikk for å kose seg for lite eller for mye på ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt uglesett av noen veninner jeg var på tur med en uke nå i ferien, fordi jeg «holdt tilbake» litt på kosen. Jeg spiste fortsatt noen is og pastaretter og drakk øl/vin, men ikke dessert hver dag og masse snacks osv. Jeg sa at jeg vil ikke leve som det er helg i mine 4 ferieuker, fordi jeg føler meg ikke bra med det, og har nettopp klart å gå ned litt i vekt og vil ikke gå alt opp igjen. Det kan man tydelighvis ikke si lenger fordi det viktigste er å «kose seg og unne seg» i ferien.. hvis man ikke gjør det er man prippen og altfor opptatt av vekt osv. tydelighvis. Før fikk man høre man var flink om man holdt litt igjen, nå er det helt feil om man ikke koser seg hele tiden. Synes det ikke er greit å legge seg opp i andres kosthold, uansett om man spiser usunt eller sunt. Det siste er det visst helt ok å bli kritisert for.. har du opplevd å bli kritisert for å kose deg for mye eller for lite i ferien? 

Anonymkode: ba3b4...29e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje smartere å si at du ikke har lyst på/er mett enn å si det er pga. slanking?

Anonymkode: 19467...4ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette at det er fordi de har dårlig samvittighet for at de selv koser seg/prøver å unngå å få dårlig samvittighet. Man føler seg bedre om alle skeier ut, enn å se på noen som er flinke.

Jeg kan på forhånd si at jeg ikke orker å høre snakk om slanking i ferie. Men sier det da en gang på forhånd, og så legger jeg meg ikke oppi hva folk spiser. Men om jeg selv har bestemt meg for å prioritere kosen på en tur, så er det innmari slitsomt å høre på «jeg står over den desserten jeg, sikkert 800 kalorier bare i den». Da kunnet jeg faktisk funnet på å si noe om det gjentok seg flere ganger. Dersom folk avstår i stillhet «nei takk, kun kaffe på meg idag», så sier jeg naturligvis ingenting.

Anonymkode: a0028...e0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kanskje smartere å si at du ikke har lyst på/er mett enn å si det er pga. slanking?

Anonymkode: 19467...4ea

Enig. Selv om jeg er nøye på kostholdet selv, blir jeg uggen av at folk snakker om slankekuren sin, og vekt, ved måltider (eller når som helst egentlig). Når du kaller det for å late som det er helg hele uken, kan det oppleves litt moraliserende overfor personen som faktisk tok dessert. Si at du er mett, eller ikke har lyst på mer.

Anonymkode: bdb08...170

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ta litt dessert, litt snacks og litt øl/vin enkelte dager, men ikke alle, er nettopp det å "kose seg"! Å spise uhemmet av søtt og salt, og drikke uhemmet alkohol i 4 ferieuker er fråtsing rett og slett. Utrolig trist at dette har blitt normalisert. 

Normalt måtehold, med tidvis kos burde ikke blitt sett på som at man er "flink". Jeg syns nå det motsatte høres ekstremt spiseforstyrret ut. Hva skjer med disse vennene når de har lagt på seg mange kilo i ferien, hvor de har "kost seg" av hjertens lyst? Mest sannsynlig får de panikk etter kosen, og hopper på noen restriktive dietter for å bli kvitt konsekvensene. Og så feiler de kanskje og trøstespiser fordi de ikke klarer å gå ned i vekt likevel. Mens vi som har holdt litt normalt tilbake kan leve som før. Shit så trist denne utviklingen er. 

Anonymkode: 2ecfd...1d7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker å ha en sunn holdning til det usunne - litt er ok, men ikke hele tiden. Jeg tipper at venninnene er litt misunnelig på at du klarer deg & skulle ønske at de klarte det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...