AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Hei. Min bonusdatter ønsker seg hest, hun er elleve år og har ridd siden hun var seks. Nå har hun kommet dit at hun viser stor glede og interesse over hestesporten, og etter lang tid med depresjon ser vi glede i henne igjen. Vi ser på det å kjøpe hest til henne som en investering for hennes helse og miljø. Hun har flere venner i stallen enn på skolen. Hun viser allerede stort ansvar for skolehestene, og er ofre igjen for å hjelpe private med sine hester. Jeg vil ha hovedansvar for hesten og sørge for at alt går rett for seg. Problemet er mammaen til barnet.Hun har lenge sagt at hun skal flytte, og at dattera skal være med. Hun er 60% hos oss og 40% hos moren. Barnet ønsker selvsagt være hos hesten daglig for å gi den det den trenger, men vi kan jo ikke pålegge moren dette ansvaret, og moren sier om det meste at hvis vi melder henne på noe, så må vi følge det opp (så håndball og 4H må vi kjøre/bringe henne hver uke selvom hun er hos moren). Dette er selvsagt veldig trist for barnet da hun ser at moren ikke gidder selvom det er for barnets del. Det samme gjelder hest. Nå har vi sagt vi vurderer det, men trenger hennes samtykke da litt av ansvaret med kjøring og bringing vil falle på henne. Men hun nekter, og sier vi prøver å kjøpe henne slik at hun ikke skal bli med moren når hun flytter, men heller være hos oss der hun har hesten. Dette er jo selvsagt ikke motivasjonen bak, men vi ønsker å oppfylle barnets ønske samt. hjelpe henne opp og fram i hestemiljøet siden hun er så interessert, og vi ser hun kan gjøre det stort. Moren har selv hatt hest tidligere, og er ikke redd eller imot hestesporten. Men hun har aldri fulgt barnet på ridekurs. Bør vi vente til moren har flyttet, og så kjøpe hest, eller kjøpe hest nå? Moren har ikke satt noe tidspunkt på flyttinga, og er veldig uforutsigbar så det kan skje til jul eller om 3 år. Hører med historien at hun sier ofte hun skal flytte om så og så lenge, så skjer det ingenting. Hvordan tenker dere vi kan løse dette best mulig for alle? Anonymkode: bfbc2...a0c 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Kjøp hesten og da de andre utfordringene etter hvert som de kommer. Anonymkode: b1a50...a38 17 4 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Har ingen råd, men så fin tanke av dere❤️ Anonymkode: 1c883...192 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 Kjøp den hesten ❤ Du har jo hovedansvaret. Mye mulig mor er nødt til å stille mer opp for datteren hvis hun ønsker at hun skal bo der også. Tenker at det har kanskje mor godt av.. Bonusdatter sin velferd og psykiske helse er det viktigste her. Jeg har selv vært det barnet som var alvorlig deprimert og som måtte vente på å få egen hest på grunn av egoistiske voksne. Orker ikke gå inn på detaljene rundt, men det var noe som bidro til at det nesten gikk galt. Det å få den hesten tilslutt betydde så mye! Om dere har tid, kunnskap og økonomi til å støtte dette, så ville jeg gjort det om jeg var i deres sko. Anonymkode: 299c2...80e 8 3
lalaB Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Hvis du selv kan stå i å ha ansvaret for hesten uansett hvor delaktig datteren er, så tenker jeg «kjør på». Dere kan legge til rette for barnets trivsel når hun er hos dere, også trygge henne på at du tar vare på hesten når hun ikke kan selv. Dere kan nok ikke pålegge moren noe i forhold til oppfølging, men datteren vil nok etterhvert kreve at mor følger opp for å gidde å være hos henne. 11
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hei. Min bonusdatter ønsker seg hest, hun er elleve år og har ridd siden hun var seks. Nå har hun kommet dit at hun viser stor glede og interesse over hestesporten, og etter lang tid med depresjon ser vi glede i henne igjen. Vi ser på det å kjøpe hest til henne som en investering for hennes helse og miljø. Hun har flere venner i stallen enn på skolen. Hun viser allerede stort ansvar for skolehestene, og er ofre igjen for å hjelpe private med sine hester. Jeg vil ha hovedansvar for hesten og sørge for at alt går rett for seg. Problemet er mammaen til barnet.Hun har lenge sagt at hun skal flytte, og at dattera skal være med. Hun er 60% hos oss og 40% hos moren. Barnet ønsker selvsagt være hos hesten daglig for å gi den det den trenger, men vi kan jo ikke pålegge moren dette ansvaret, og moren sier om det meste at hvis vi melder henne på noe, så må vi følge det opp (så håndball og 4H må vi kjøre/bringe henne hver uke selvom hun er hos moren). Dette er selvsagt veldig trist for barnet da hun ser at moren ikke gidder selvom det er for barnets del. Det samme gjelder hest. Nå har vi sagt vi vurderer det, men trenger hennes samtykke da litt av ansvaret med kjøring og bringing vil falle på henne. Men hun nekter, og sier vi prøver å kjøpe henne slik at hun ikke skal bli med moren når hun flytter, men heller være hos oss der hun har hesten. Dette er jo selvsagt ikke motivasjonen bak, men vi ønsker å oppfylle barnets ønske samt. hjelpe henne opp og fram i hestemiljøet siden hun er så interessert, og vi ser hun kan gjøre det stort. Moren har selv hatt hest tidligere, og er ikke redd eller imot hestesporten. Men hun har aldri fulgt barnet på ridekurs. Bør vi vente til moren har flyttet, og så kjøpe hest, eller kjøpe hest nå? Moren har ikke satt noe tidspunkt på flyttinga, og er veldig uforutsigbar så det kan skje til jul eller om 3 år. Hører med historien at hun sier ofte hun skal flytte om så og så lenge, så skjer det ingenting. Hvordan tenker dere vi kan løse dette best mulig for alle? Anonymkode: bfbc2...a0c Han hun vært deprimert? Hvorfor? Kan du fortelle hele depresjonshistorien hennes? Anonymkode: 7227e...133 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Do it. Mor prioriterer jo ikke barnet. Følger ikke opp barnet på fritiden og truer jevnt og trutt med flytting...med eller uten barnet. Så når det koker ned til spørsmål om du skal høre på denne dama eller følge opp barnet...hva tror du selv da? Anonymkode: 27a01...8f3 8 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 Ville nok prøvd med hest på fôr først uansett, kanskje helst delfôr. Da finner dere ut om hun virkelig er så interessert, eller om det blir slitsomt i lengden. Pluss at hvis det bare er delfôr, vil det minske problemet med mor. Anonymkode: 81588...4d8 16 3
Amistad Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 (endret) jeg får bare en sånn sterk følelse av at dere skal ta å kjøpe den hesten nå så kjapt som mulig. så lenge du har hovedansvar og følger det opp. Kjøp den hesten nå dere ... ikke noe mellomting som på for eller delfor eller eller. men en hest som hun virkelig kan føle og kjenne på er bare hennes. KJØR PÅ! LA JENTA BLOMSTRE! Endret 19. august 2023 av Amistad 2 1
SPOCA Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 Så lenge der tar på dere ansvaret med hesten: selvfølgelig kan dere kjøpe hest. Det kan faktisk ikke mor bestemme. Derimot bør mor ta innover seg hvor heldig jenta er som har så mange flotte voksenpersoner rundt seg. Mor til min stesønn prøvde seg på litt det samme, satte seg litt på bakbena da vi kjøpte hus (hun leier liten leilighet), for hun mente da ville sønnen få eget rom (han har ikke eget rom hos mor, men hadde det allerede hos far (min samboer) da han bodde i leilighet), og det satte henne i dårlig lys. I tillegg ble hun snurt da vi lagde sanserom og andre tilpasninger (min stesønn har spesielle behov). Selvfølgelig hørte vi ikke mor, det er ikke vårt problem at mor ikke har råd/tid/lyst. Så tenker: kjør på, hvis dere har tid, mulighet og penger. 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 Tusen takk for svar ☺️ Vi har funnet en veldig fin førstegangshest og tenker å kjøpe. Hun viser stor interesse, og hvis den skulle dabbe av, skjer det nok ikke det første året. Men da har hun i allefall fått sjansen å prøve seg😊 Tenker vi bare prøver. Så ser vi. Ønsker hun ikke å flytte med mor, er det nok uansett ikke kun pga hesten. Og om det er dager hun ikke kan/får lov å dra i stallen så gjør jeg det, det er jo kun moren som ødelegger for seg selv og dems forhold. Anonymkode: bfbc2...a0c 8 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Han hun vært deprimert? Hvorfor? Kan du fortelle hele depresjonshistorien hennes? Anonymkode: 7227e...133 Håper da virkelig ikke det legges ut her! Det kan du ikke be om, ærlig talt Anonymkode: 151db...c77 27 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 La ungen få kjenne på gleden og mestringen. Jeg er selv tidligere hestejente, å jeg hadde et helt annet (og bedre) liv i stallen enn utenfor når det kom til det sosiale etc. min far derimot, som bodde 3 timer unna, HAN prøvde å kjøpe meg med en hest for at jeg skulle flytte din (eide ikke egen hest hjemme). Jeg gjennomskuet det med en gang så klart, å når jeg sa nei så gikk det ikke lang tid før den hesten «plutselig» var avlivet fordi ingen ville ha den (bra måte å gi en unge dårlig samvittighet på liksom). Syns ikke det virker som om dere har en baktanke i det hele tatt annet en at dere virkelig ønsker å støtte jenta i å vokse og mestre 🩷 her har moren all skyld for at forholdet til datteren går til h****. Oppføre seg som en liten unge bare for å sette kjepper i hjulene deres (for det er nok dere hun tenker at hun straffer). Anonymkode: 693e0...cd9 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Han hun vært deprimert? Hvorfor? Kan du fortelle hele depresjonshistorien hennes? Anonymkode: 7227e...133 Herlighet nei det gjør man ikke! Anonymkode: 693e0...cd9 12 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 Hvor gammel er bonusdatteren? Jeg tenker at om hun er under 13, er det en litt heftig ting å gjøre. Meningen er vel at hun skal ta ansvaret selv (i hvert fall føle at hun gjør det)? Anonymkode: 276db...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 Ville kjøpt hesten sammen med en annen familie eller tilbudt hesten ut på fôr den tiden hun er hos mor. Jeg har eid hest både alene og sammen med andre, og det har fungert godt både med samarbeid og med fôrrytter. Anonymkode: 5b6aa...8e8 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 Mor kan uanikke flytte med barnet om faren ikke samtykker til det. Høres jo ut som mor egentlig er klar over dette, og bruker dette som skremselspropaganda mot dere. Ville ha sagt til henne at dere ser hun vokser psykisk i stallen, og derfor ønsker å gi henne den hesten. Men at det hadde vært fint hvis hun også ville være med på den gaven, for det ville betydd mer for ungen om hesten var fra dere alle. Da har hun iallefall en mulighet til å bidra med å bli med på gode valg for sin datter. Og dere kan bli enige om skjevfordeling av utgifter. Obs aldri legg vekt på hvem som betaler hva, og hvor mye. Jeg aner her at hun tjener mye dårligere enn dere. Og føler seg sannsynligvis underlegen, of mulig ikke tilstrekkelig. Så hennes makt ligger i trusler om flytting. Hun kan gjerne flytte, men det er ikke gitt at hun ka ta med datteren, uten samtykke fra far. Og det er jo bra. Anonymkode: bad45...544
Danseskjørt Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor gammel er bonusdatteren? Jeg tenker at om hun er under 13, er det en litt heftig ting å gjøre. Meningen er vel at hun skal ta ansvaret selv (i hvert fall føle at hun gjør det)? Anonymkode: 276db...1d3 Hvorfor er liksom 13 en magisk aldersgrense? Kjøp den hesten. Jenta er heldig som har en slik bonusmamma❤️ 9
Sirah Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Kjøp hesten om dere/du har tid og økonomi til det. Setter mor seg helt på bakbeina ang kjøring så får du ta deg av hesten når hun er hos moren. Eventuelt kan dere ha hestepasser/fôrrytter disse dagene. Det er uansett lurt å ha uansett, slik at jenta slipper i stallen absolutt hver dag og har tid til andre ting også. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 Har dere peiling på hest? Altså, det er et enormt ansvar, det er kjempedyrt, det er utrolig mye man må kunne. En 11-åring kan ikke ha det ansvaret alene. Det er ikke som å ha en hund eller en katt - at dere er der og betaler og kjører henne er ikke nok. Jeg ville aldri kjøpt hest til en 11-åring, og jeg har drevet med hest siden jeg var 5 år selv. Regner med de som sier dere bør gjøre det i denne tråden aldri har drevet med hest... Det jeg ville gjort, er å undersøke muligheten for å la henne ha hest på fór. Det vil si at hun har ansvaret for en hest et par dager i uken. Hun må da gjøre alt stallarbeid, trene hesten, osv, men det er altså noen andre som eier den, så det er enklere med tanke på at hun kan få hjelp når hun trenger det, ferier, slike ting. Er imidlertid mange som aldri i livet ville latt en 11-åring ha hesten deres på for, så dere må kanskje lete litt, men om hun har nettverk i hestemiljø blir det kanskje litt lettere. Anonymkode: ba444...5bf 2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå