AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Har en 10 åring som tester mye grenser begynt å lage stygge grimaser i fjeset mitt og går tett oppi.Synes jo dette er greit i begynnelsen ,men blir veldig iritert om blir for mye.og veldig lei meg.Merker om jeg blir sint gjør han det bare mer..Hvilken konsekvenser kan dette få? vi har snakket mye om det hjemme at jeg blir såret men han fortsetter. Anonymkode: 23ab2...754 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Uaktuelt. Hadde det vært her, hadde jeg tatt en alvorsprat ift at jeg behandler han med respekt, så jeg forventer det samme tilbake. Om han ikke hadde stoppet, hadde jeg gikk grei beskjed om at han kan være ute eller på rommet sitt, for det er uaktuelt å krenke andre, så om man MÅ det så får man heller være alene og kan ikke delta i fellesskapet. Hadde forøvrig en situasjon med min sønn for en tid tilbake hvor han ga tydelig utrykk for at middagen alltid var «kjip», det var noe feil med den osv. Satt å pirket i maten med en sur/trist mine hvert måltid. Han var da 13-14 år. Snakket med han flere ganger om at det ikke er greit/ikke er hyggelig, og at det oppleves som lite ok ovenfor meg som står å lager mat hver dag. Han stoppet ikke, så da sa jeg at han kunne få slippe å spise den kjipe maten min. Fra den dagen og fremover kom jeg ikke til å regne han inn i middagen. Han fikk ta noen skiver eller kjøpe seg noe han ville ha selv på butikken med egne penger. Når han ble ferdig med tullet sitt og var klar for å oppføre seg kunne han si fra, så fikk gan være med på middag igjen. Det tok 4 dager det, så kom han krypende, og han har oppført seg rundt middag siden. Anonymkode: e3a98...07e 10 9
Gjest ti10 Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Uaktuelt. Hadde det vært her, hadde jeg tatt en alvorsprat ift at jeg behandler han med respekt, så jeg forventer det samme tilbake. Om han ikke hadde stoppet, hadde jeg gikk grei beskjed om at han kan være ute eller på rommet sitt, for det er uaktuelt å krenke andre, så om man MÅ det så får man heller være alene og kan ikke delta i fellesskapet. Hadde forøvrig en situasjon med min sønn for en tid tilbake hvor han ga tydelig utrykk for at middagen alltid var «kjip», det var noe feil med den osv. Satt å pirket i maten med en sur/trist mine hvert måltid. Han var da 13-14 år. Snakket med han flere ganger om at det ikke er greit/ikke er hyggelig, og at det oppleves som lite ok ovenfor meg som står å lager mat hver dag. Han stoppet ikke, så da sa jeg at han kunne få slippe å spise den kjipe maten min. Fra den dagen og fremover kom jeg ikke til å regne han inn i middagen. Han fikk ta noen skiver eller kjøpe seg noe han ville ha selv på butikken med egne penger. Når han ble ferdig med tullet sitt og var klar for å oppføre seg kunne han si fra, så fikk gan være med på middag igjen. Det tok 4 dager det, så kom han krypende, og han har oppført seg rundt middag siden. Anonymkode: e3a98...07e Det skulle vært flere foreldre som var like handlekraftig som deg.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 Jeg ville vært mer bekymret for at barnet gjør dette mot andre barn og får seg en midt i fjeset selv, enn jeg hadde vært såret. Anonymkode: 481b0...860 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en 10 åring som tester mye grenser begynt å lage stygge grimaser i fjeset mitt og går tett oppi.Synes jo dette er greit i begynnelsen ,men blir veldig iritert om blir for mye.og veldig lei meg.Merker om jeg blir sint gjør han det bare mer..Hvilken konsekvenser kan dette få? vi har snakket mye om det hjemme at jeg blir såret men han fortsetter. Anonymkode: 23ab2...754 Du syns det var greit i begynnelsen? Mine har aldri fått lov til å gjøre noe slikt. Har satt en stopper for all respektløs oppførsel fra de begynte å prøve seg. Helt uaktuelt å få grimaser oppi fjeset mitt på den måten. Hva du kan gjøre for å stoppe respektløs oppførsel - nå!? Fra en 10-åring? Du sier enkelt og greitt at du ikke gidder å betale for Internett til noen som oppfører seg så frekt mot deg, og så bytter du passord. Anonymkode: fd5ce...e63 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uaktuelt. Hadde det vært her, hadde jeg tatt en alvorsprat ift at jeg behandler han med respekt, så jeg forventer det samme tilbake. Om han ikke hadde stoppet, hadde jeg gikk grei beskjed om at han kan være ute eller på rommet sitt, for det er uaktuelt å krenke andre, så om man MÅ det så får man heller være alene og kan ikke delta i fellesskapet. Hadde forøvrig en situasjon med min sønn for en tid tilbake hvor han ga tydelig utrykk for at middagen alltid var «kjip», det var noe feil med den osv. Satt å pirket i maten med en sur/trist mine hvert måltid. Han var da 13-14 år. Snakket med han flere ganger om at det ikke er greit/ikke er hyggelig, og at det oppleves som lite ok ovenfor meg som står å lager mat hver dag. Han stoppet ikke, så da sa jeg at han kunne få slippe å spise den kjipe maten min. Fra den dagen og fremover kom jeg ikke til å regne han inn i middagen. Han fikk ta noen skiver eller kjøpe seg noe han ville ha selv på butikken med egne penger. Når han ble ferdig med tullet sitt og var klar for å oppføre seg kunne han si fra, så fikk gan være med på middag igjen. Det tok 4 dager det, så kom han krypende, og han har oppført seg rundt middag siden. Anonymkode: e3a98...07e Har hatt en ganske lignende middagssituasjon med min 13-åring. Gikk bare noen få dager her også før min kom krypende, og har ikke sagt noe om middagene etterpå. Anonymkode: fd5ce...e63
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 Virker som noe innen psykiatri Anonymkode: dd627...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 Som noen skriver over her, ville vært bekymret for om han gjorde dette med andre. En 10 åring tåler veldig godt å bli satt på plass. Hva er det som gjør enkelte foreldre handlingslammet i oppdragelsen av barn? Mine barn har fått 1 advarsel, og korrigering av dårlig oppførsel, før jeg har tatt de skikkelig fatt. Totalt uakseptabel oppførsel av en 10 åring. Anonymkode: 2bfff...04a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 Trene på å utrykke seg med ord istedetfor grimaser Evt. utredning for PU Anonymkode: dd627...dbf
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 Jeg hadde sikkert begynt å imitere grimasene hver gang han lagde dem 🤣🙈 Neida. Joda. Seriøst, min 10-åring har også begynt med sånne ting, også grimaser. Jeg ser bare på henne med et hevet øyenbryn og spør om det går bra med henne når hun lager sånne stygge fjes. Det er mange andre ting jeg ikke vet hvordan jeg skal takle da. Som for eksempel når hun er infernalsk frekk mot søstera si. Anonymkode: beb9b...b93 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en 10 åring som tester mye grenser begynt å lage stygge grimaser i fjeset mitt og går tett oppi.Synes jo dette er greit i begynnelsen ,men blir veldig iritert om blir for mye.og veldig lei meg.Merker om jeg blir sint gjør han det bare mer..Hvilken konsekvenser kan dette få? vi har snakket mye om det hjemme at jeg blir såret men han fortsetter. Anonymkode: 23ab2...754 Vi fikk beskjed om å ikke gjøre sånt, fordi vi kom til å se sånn ut. Funket det Anonymkode: f76d0...047
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi fikk beskjed om å ikke gjøre sånt, fordi vi kom til å se sånn ut. Funket det Anonymkode: f76d0...047 Trodde dere på det? 😶 Anonymkode: 6d9c0...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Virker som noe innen psykiatri Anonymkode: dd627...dbf 3 minutter siden, AnonymBruker said: Trene på å utrykke seg med ord istedetfor grimaser Evt. utredning for PU Anonymkode: dd627...dbf Trodde ikke trollene stod opp såpass tidlig på en søndag. Anonymkode: 759e8...2d5 2
Kjempehard Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har en 10 åring som tester mye grenser begynt å lage stygge grimaser i fjeset mitt og går tett oppi.Synes jo dette er greit i begynnelsen ,men blir veldig iritert om blir for mye.og veldig lei meg.Merker om jeg blir sint gjør han det bare mer..Hvilken konsekvenser kan dette få? vi har snakket mye om det hjemme at jeg blir såret men han fortsetter. Anonymkode: 23ab2...754 At du syns det var greit i begynnelsen er jo derfor du har dette problemet nå. Du har ikke klart å sette grenser og sanskjoner tidlig. Så ungen har ikke noe respekt for deg. Veldig vanskelig å begynne med dette når ungen din er i en alder av 10 år. Vi snakker 10 år med dårlig oppdragelse her. Så du må bli streng: fortelle han at hvis han gjør dette igjen blir ipad, pc, playstation inndratt i en uke og kun leksegjøring og husarbeid. Jeg lover deg at etter en uke har du en lydig unge.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om han ikke hadde stoppet, hadde jeg gikk grei beskjed om at han kan være ute eller på rommet sitt Flott, enda et barn som ikke kan oppføre seg. Og som i stede for å bli irettesatt ordentlig og jobbet med - tvinges sint og sur ut i samfunnet. Sånn at vi andre blir plaget og utsatt Anonymkode: 9cda3...bc0 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Trodde ikke trollene stod opp såpass tidlig på en søndag. Anonymkode: 759e8...2d5 Unger gjør så godt de kan, så hvis det lager grimaser opp i ansiktet og litt merkelig grenseløs oppførsel, så ville kanskje tatt med ungen til fastlegen og forhørt meg om feks downs. Slik at man kan trene på bedre forståelse og samspill Anonymkode: dd627...dbf
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 Kjempehard skrev (3 timer siden): At du syns det var greit i begynnelsen er jo derfor du har dette problemet nå. Du har ikke klart å sette grenser og sanskjoner tidlig. Så ungen har ikke noe respekt for deg. Veldig vanskelig å begynne med dette når ungen din er i en alder av 10 år. Vi snakker 10 år med dårlig oppdragelse her. Så du må bli streng: fortelle han at hvis han gjør dette igjen blir ipad, pc, playstation inndratt i en uke og kun leksegjøring og husarbeid. Jeg lover deg at etter en uke har du en lydig unge. Litt imot autoritær oppdragelse Min erfaring er at di ikke fikser frihet under ansvar. Dømt til lavtlønnsyrke, må bli styrt hele tiden. Kun respekt for sterke personligheter God erfaring med å behandle de så enkelt som mennesker Anonymkode: dd627...dbf
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 Gi han EN sjangse til. Hvis han fortsetter må det få konsekvenser. Bort med nettbrettet, playstationen og mobilen, f. eks. Den turen til svømmehallen neste helg? Glem det! Du er den voksne så du bestemmer. Så setter du deg ned med han og tar en ny alvorsprat. Anonymkode: 9e625...4b5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Ungen har også her kommet helt opp i ansiktet på meg, ikke på en truende måte, men ubehagelig er det uansett. Hun fikk med en gang beskjed om at det ikke er greit. Jeg forklarer ikke aboslutt alt (hvert fall ikke at det sårer meg, for barnet er ikke ansvarlig for mine følelser), jeg sier bare at det er ikke greit og at hun skal holde avstand. Alltid si hva barnet skal gjøre i stedet for. Grimaser og slikt overser jeg. Anonymkode: 45784...328
Ulrikke Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 (endret) Kan han ikke oppføre seg i fellesområder, send ham på rommet. Du orker ikke være sammen med en som ikke respekterer andre, og det kan han like gjerne få umiddelbart beskjed om. Du burde ikke tolerert det i starten heller, men det er jo litt seint å si nå - men tenk på det til en annen gang! Si umiddelbart "stopp" og send ham vekk. Ikke spill på dine følelser, han er ansvarlig for sine handlinger og er kanskje ikke moden for å ta inn at du blir "såret og lei deg". Fortell ham hva han skal gjøre, ikke hva han IKKE skal gjøre. Snakk med ham når dere er i godt humør begge to om at hvis han gjør ting med venner de ikke liker, så ender det med at ingen vil være sammen med ham. Snakk med ham om grenser, at alle har ulike grenser, og at noen kan synes én ting er ok, mens andre ikke synes det er ok. Så da må man høre på individuelle grenser, og ta hensyn til disse. Dette er noe han er nødt til å lære hvis han ikke allerede kan det, for ellers blir han en som andre ikke vil være med. Hvordan er han med andre grenser/regler du setter? Det har litt å si for hva jeg tenker her, kjenner jeg.... Endret 20. august 2023 av Ulrikke Stavefeil 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå