Gå til innhold

Inspirert. Jeg har en leieboer som flyttet ut for 1,5 år siden. Han betalte ikke husleie. Kan jeg kreve dette tilbake nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han skylder meg 25k ish. Jeg gadd ikke styre noe mer med den den gangen, men nå kjenner jeg at jeg er klar for kamp. Kan jeg ta opp kampen så

mye senere? Konfliktrådet eller hus et eller annet rådet?

noen skrev at det var innenfor sålenge det ikke hadde gått mer enn tre år

Anonymkode: 7f436...af7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er alt for sent. 

Anonymkode: 2c6ec...36c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så dumt. Det er så mye penger. Da legger jeg saken død🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du sikker på det? Er ikke foreldelsesfristen for pengekrav 3 år? TS skal jo ta saken til Husleietvistutvalget, men det vil da løpe et gebyr på rett over 1000kr for å få behandlet saken.

• Liker 4
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (6 minutter siden):

Er du sikker på det? Er ikke foreldelsesfristen for pengekrav 3 år? TS skal jo ta saken til Husleietvistutvalget, men det vil da løpe et gebyr på rett over 1000kr for å få behandlet saken.

Hvis jeg vinner saken så kan vel jeg kreve at han betaler det gebyret? Slik er det i forliksrådet

Skrevet

Foreldelsesfristen for økonomiske krav er 3 år. Husleietvistutvalget er så vidt jeg forstår mer for saker som er mer relatert til bolig og utleie av den. Du har et rent økonomisk krav og bør derfor følge prosedyren for å kreve inn penger. Det betyr å sende purring, evt. varsel om inkasso osv.

Anonymkode: 21586...deb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldelsesfristen for økonomiske krav er 3 år. Husleietvistutvalget er så vidt jeg forstår mer for saker som er mer relatert til bolig og utleie av den. Du har et rent økonomisk krav og bør derfor følge prosedyren for å kreve inn penger. Det betyr å sende purring, evt. varsel om inkasso osv.

Altså, heller forliksrådet??

Jeg kan ikke akkurat sende inkasso som privatperson 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis jeg vinner saken så kan vel jeg kreve at han betaler det gebyret? Slik er det i forliksrådet

Når klagen er mottatt og registrert med et saksnummer i vårt system, mottar du en faktura fra oss. Å sende inn en klage koster per dags dato kr. 1243,- for utleier og kr. 248,- for leietaker. Gebyret må du betale før saken kan behandles av oss.
https://www.htu.no/klage-og-tilsvar/send-inn-klage

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså, heller forliksrådet??

Jeg kan ikke akkurat sende inkasso som privatperson 

Start med å få en dom i HTU også krever du det inn gjennom namsmannen som en utleggforretning. Dom har foreldesfrist på 10 år. 

Anonymkode: d6600...e9d

• Nyttig 1
Skrevet

Før du kan gå til Namsmannen må du følge prosedyren for å kreve inn penger. Søk etter en oppskrift på nettet. Og jo, du kan sende inkassokrav privat.

• Nyttig 3
Skrevet

Og du trenger egentlig ikke gå til HTU eller forliksrådet hvis ikke leietaker bestrider kravet.

• Nyttig 1
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (11 minutter siden):

Når klagen er mottatt og registrert med et saksnummer i vårt system, mottar du en faktura fra oss. Å sende inn en klage koster per dags dato kr. 1243,- for utleier og kr. 248,- for leietaker. Gebyret må du betale før saken kan behandles av oss.
https://www.htu.no/klage-og-tilsvar/send-inn-klage

I forliksrådet så kan jeg kreve gebyret tilbakebetalt at leietager hvis jeg vinner saken. Og her er jo saken klar 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og du trenger egentlig ikke gå til HTU eller forliksrådet hvis ikke leietaker bestrider kravet.

Han svarer ikke på sms, Mail eller telefon. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Han svarer ikke på sms, Mail eller telefon. 

Å la være å betale er ikke å bestride kravet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke for seint.  Foreldelsesfrist for pengekrav er 3 år.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så dumt. Det er så mye penger. Da legger jeg saken død🙄

Nei TS, det er ikke for seint for deg. Og selv om ikke personen svarer så kan du melde inn sak til HTU.

Hvis personen ikke svarer HTU blir det egentlig bare verst for den selv, da blir det avsagt en uteblivelsesdom i din favør. Vel og merke hvis du har bevis for kravet ditt. 

Anonymkode: bf7d1...63c

• Nyttig 2
Skrevet

Om han ikke svarer sender du rekommandert brev

Skrevet
Maskinen skrev (6 timer siden):

Om han ikke svarer sender du rekommandert brev

Det var lurt

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var lurt

Folk som har for vane å ikke betale for seg, kjenner alle rutiner og unngår å hente rekommanderte brev. De vet at de bringer kun krav og dårlig nytt, så de er ikke interesserte i å hente dem ut.

Du kan prøve og sende det, selvfølgelig, men en person som bare flytter fra et uoppgjort leiekrav på 25 000, vil neppe være typen til å kvittere ut rek. sendinger. De kjenner lusa på gangen som regel og han/hun har  nok opplevd det mange ganger før, å få krav på den måten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Folk som har for vane å ikke betale for seg, kjenner alle rutiner og unngår å hente rekommanderte brev. De vet at de bringer kun krav og dårlig nytt, så de er ikke interesserte i å hente dem ut.

Du kan prøve og sende det, selvfølgelig, men en person som bare flytter fra et uoppgjort leiekrav på 25 000, vil neppe være typen til å kvittere ut rek. sendinger. De kjenner lusa på gangen som regel og han/hun har  nok opplevd det mange ganger før, å få krav på den måten.

Betyr det da at jeg ikke kan ta saken til forliksrådet? Det høres rart ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...