Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man dette?

Jeg trodde at ved kommunevalg så skulle man stemme på parti og hvem man ønsker skal stå på listen, i rekkefølge? Hvordan gjøres dette ved forhåndsstemming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På samme måte som på valgdag. Du går dit det er forhåndsstemming og så får du hjelp der hvis du lurer på noe. 

• Liker 1
Skrevet

Det er samme som på valgdagen bare at man gjør det FØR valgdagen. Man sprer litt velgerne  så ikke alle bruker hele dagen i kø for å stemme 11.09.

Jeg husker første gang jeg stemte var på lokalvalg og jeg ventet helt til valgdagen på ettermiddagen. Angret som aldri før - det var lange køer og jeg ventet i nesten 2 timer før jeg fikk stemme. Da lærte jeg at det er bedre å stemme alle andre dager enn valgdagen. Hvert valg ser jeg samme lange køer ved valglokalet jeg hører til på selve valgdagen. Jeg håper flere oppdager at det er bedre å stemme før valgdagen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De siste årene har jeg forhåndsstemt på kjøpesenteret rett i nærheten. Det er mye bedre å gjøre det der enn å gå noen stakkars flere skritt bort til skolen som må bruke gymsalen til valglokale. Køen kan være veldig lang på skolen, men i og med at alle vet hva de skal stemme, - om det så er blankt, er min erfaring at jeg ikke må vente så lenge likevel. Jeg har likevel holdt meg til forhåndsstemming de siste årene, og kommer også til å forhåndsstemme i år. 

• Liker 2
Skrevet

Ser at du har fått gode svar.  Må bare legge til at det er merkelig at vi ikke er kommet lengre enn at vi må møte opp fysisk i et valglokale for å stemme.  Vi har bank-ID og sikkerhetssystemer rundt både banker og offentlige etater som fungerer.  Når kan vi forvente å kunne stemme på nett?

Skrevet
apeklatt skrev (På 19.8.2023 den 21.40):

Hvordan gjør man dette?

Jeg trodde at ved kommunevalg så skulle man stemme på parti og hvem man ønsker skal stå på listen, i rekkefølge? Hvordan gjøres dette ved forhåndsstemming?

Listen bestemmer ikke velgerne. Den bestemmer partiet. Du kan velge om du vil ha noen høyere opp på lista. Så listene ligger ferdig i valglokaler. Du setter kryss på hvem du vil ha opp. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forhåndsstemte i dag! Det var ved mitt nærmeste butikksenter, null kø, så gikk veldig greit. Er gravid med termin på valgdagen, så turte ikke vente lenger😅

• Liker 2
Skrevet
Amossa skrev (9 timer siden):

Ser at du har fått gode svar.  Må bare legge til at det er merkelig at vi ikke er kommet lengre enn at vi må møte opp fysisk i et valglokale for å stemme.  Vi har bank-ID og sikkerhetssystemer rundt både banker og offentlige etater som fungerer.  Når kan vi forvente å kunne stemme på nett?

Du kan be om å få stemme hjemme om det er en spesiell årsak, og du kan forhåndsstemme. Sikkerhetssystemer er en ting, men alt skal registreres, og det er hemmelig valg. Går det gjennom et slikt system vil jo flere kunne avsløre hva du stemmer

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...