Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en baby på 1 år. Hun har sovet natten gjennom siden 6 mnd, og sovner selv i sengen når vi legger henne. Nå har hu  begynt i bhg, holder på å lære seg å gå og tror 1 årsjekslene er på vei også. Flott 🙃 Den siste uken har vi etter 30-60 min etter legging hørt gråt på babycall. Ganske "hard" gråt for å være henne, så vi har gått inn. For oss ser det ut som om hun fremdeles sover. Vi har forsøkt å gi henne tid (maks 5 min), har roet seg 1 av 8 kvelder av seg selv. Vi har forsøkt å ta henne opp, trøste, bysse. Da er det sår/hard gråt i alt fra 30 min - 1,5 t, og vanskelig å legge ned igjen. Og vi har gitt henne melk. Da har hun roet seg med en gang og sovet videre (alt i søvne). 

Gjør jeg oss en bjørnetjeneste ved å gi henne denne melkeflasken i søvne? Har tenkt å vanne denne ut hvis dette vedvarer, men likevel litt bekymret ettersom vi har vært opptatt av sunne søvnvaner og alt det der.... 

btw: er dette en fase vi må gjennom? Noen som har opplevd sånn hard gråt i søvne på tidlig kveld. 

Sover godt resten av natten.

Anonymkode: 2cfeb...0ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gitt melk i søvne.

Ikke tatt opp, bosset og det styret der da dere bare gjør ting verre i fremtiden. Dette er en fase.

Anonymkode: b17eb...db6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde gitt melk i søvne.

Ikke tatt opp, bosset og det styret der da dere bare gjør ting verre i fremtiden. Dette er en fase.

Anonymkode: b17eb...db6

Så jeg risikerer ikke å ødelegge søvnvaner ved denne soveflasken? Vi har oppriktig prøvd alt annet, og selv om dette også er the easy way out føles de andre taktikkene helt feil ogs

Skrevet

Også føles det også helt feil å gi flakse på natt igjen. Etter 7 mnd uten. For et barn over 1 år............ men ja🥺veldig usikker her!! Mange barn våkner jo for en slurk vann ila natten..?

Skrevet

Gjør det som funker for dere, tenker jeg. Hun har gode søvnvaner i seg, men det vil alltid være perioder hvor de på ulik måte trenger mer støtte i søvnen. 

Jeg har en ettåring som også nettopp har begynt i barnehagen, og hun har samme greia. Har sovet godt og natta gjennom i mange måneder (med noen unntak selvfølgelig), men har de siste par ukene skreket i søvne et par timer etter legging. Hun roer seg heller ikke av seg selv, så vi må ta henne opp. Tar henne helt ut av rommet, gir vann og kanskje skifter bleie for å få henne helt ut av gråten, slik at hun blir seg selv. Da sovner hun fort igjen på egenhånd. Men hadde jeg funnet ut at det å gi flaske hadde gjort susen, hadde jeg ikke nølt med å gjøre det.

Når hun skriker i søvne og sover videre med flaske, er det jo ikke som om hun "spekulerer" i å gråte for å få melk. Dere gjør det jo bare når hun gråter på den måten. Sannsynligvis er dette en ganske kortvarig greie som kommer til å gå over av seg selv, og dermed blir det slutt på flaskene også.

Anonymkode: 52e2e...771

Skrevet

Nattskrekk?

Anonymkode: 10537...94c

Skrevet

Høres veldig normalt ut. Det er mye nye inntrykk for henne å prosessere nå som hun har begynt å bhg. Sikkert mye rare drømmer og uro i kroppen. Er nok en periode med overstimuli frem til de blir vant med bhg. Funker flaske, så er det jo ikke noe galt i å gi det? Hun er bare 1 år, ikke 8. Fortsatt baby. Så kan dere heller ta bort flasken igjen når hun finner roen og sover gjennom natten. 

Anonymkode: abc80...699

Skrevet

Helt normalt! Vår hadde også plutselig det jeg vil si var et helt ekstremt nærhetsbehov rundt ettårsalderen. Da skulle hun plutselig ligge på puppen hele natta (noe hun ikke hadde hatt behov for tidligere), og skulle helst ligge oppå meg. Prøvde aldri å motarbeide behovene hennes (ser ingen grunn for det), og fasen gikk over av seg selv! Plutselig hadde hun ikke behov for amming om natten og hun sov greit i sin egen seng igjen😊

Anonymkode: e2948...6f9

• Liker 2
Skrevet

Guri det er sjeldent en tråd på kg har hjulpet meg så mye som denne. Føler meg mye roligere vedr denne trenden. Takk ❤️

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...