Gå til innhold

Hvordan bli vanskeligstilt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjener ca 650 000 men får ikke lån til bolig

Ser andre som ikke har jobb,nedsyltet.i gjeld eller har mange barn får startlån av kommunen.  

Tips til å bli vanskeligstilt slik at man kan få kjøpt seg bolig?

Anonymkode: 1fc17...aee

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du er kvinne kan du vel bare føde et par barn?

NB: Pass på at barnefaren/fedrene holder seg unna etter at du har blitt gravid.

Endret av Knirke
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ser andre som ikke har jobb,nedsyltet.i gjeld eller har mange barn får startlån av kommunen.  

Hvor mye EK har du spart opp da? Med så høy lønn bør det jo gå fort å spare opp om du ikke har noen du skal forsørge.

Anonymkode: fb700...29b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bli kronisk syk.

Anonymkode: b0c73...0e2

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor mye EK har du spart opp da? Med så høy lønn bør det jo gå fort å spare opp om du ikke har noen du skal forsørge.

Dette! 

Anonymkode: f1c9e...9c9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Høy lønn på 650k....... 🤪

Anonymkode: 33072...313

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høy lønn på 650k....... 🤪

Anonymkode: 33072...313

Alt er relativt. Men jeg har forsørget meg selv og to barn i årevis på en inntekt som i dag ligger på 400K. Da burde en enslig person med 650K greie å spare noen titusener gjennom året. 

Anonymkode: 9840c...436

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bli kronisk syk.

Anonymkode: b0c73...0e2

Har vurdert det, men mangler litt mentaliteten. 

Bare føler mellom barken og veden.  Ikke rik og ikke fattig, så er diskvalifisert fra boligmarkedet

• Liker 1
Skrevet

Størst suksess tror jeg du får ved å spare til EK. La oss si at du skulle blitt vanskeligstilt (🙄), da måtte du uansett klart deg på langt mindre enn 650.000,- årlig. Særlig hvis du ikke har barn. Du burde klare å spare en god del i året, ved å leve som en person på f.eks. minstesats ufør, AAP, minstepensjonist eller sånt noe. Du slipper dessuten å velge en del dyre løsninger som mange må velge hvis de er "vanskeligstilte" som du kaller det. Du har rom til å fly rundt fra butikk til butikk for å kjøpe alt der det lønner seg, du har mulighet til å spare til større nødvendige utgifter, og du har kanskje minimalt med utgifter til helse og medisin. Pluss EK, selvsagt. 

Men hvis du vil bli helt ekte vanskeligstilt, der du får hele pakka og ikke kun startlån fra kommunen, da bør du dra på deg et par diagnoser som setter deg helt ut av spill, slik at du verken kan handle selv, dra på ferie, delta i sosiale settinger eller andre ting. Da sparer du enda mer til EK! 

• Liker 5
Skrevet

Skjerp deg. Med din lønn kan du fint spare mange tusen i måneden til EK samt få lån i vanlig bank etter at EK er på plass. 

Anonymkode: 710a4...599

• Liker 6
Skrevet

Du må spare egenkapital, så ta opp lån i vanlig bank.

Og vil jo ikke si at de vanskeligstilte er så heldige, har en venninne som er ufør på minstesats, fikk husbanklån på 1.8 mill, over 50 år. Samtidig så har hun metall i store deler av kroppen, går med kronisk store smerter. Og bena gir plutselig etter, så hun lever et ganske begrenset liv.

Selv har jeg alltid hatt lav lønn, men eier min egen bolig, og lån i vanlig bank.

Anonymkode: da9c2...b4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sier lite om grunnen bak at du ikke får lån? 

Jeg er alene bor i en av de 3 dyreste byen, har omlag 665 000 i lønn, samt 200 000 samlet i total gjeld/kredittkortgrense. Fikk låne nå i år og har nettopp kjøpt bolig til 3 mil. Så skjønner ikke helt hvor det skjærer seg hos deg?

Svaret er i hvertfall uansett sjeldent å sette seg i en dårligere økonomisk situasjon. 

Anonymkode: 45ada...c0a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Søgni skrev (5 timer siden):

Størst suksess tror jeg du får ved å spare til EK. La oss si at du skulle blitt vanskeligstilt (🙄), da måtte du uansett klart deg på langt mindre enn 650.000,- årlig. Særlig hvis du ikke har barn. Du burde klare å spare en god del i året, ved å leve som en person på f.eks. minstesats ufør, AAP, minstepensjonist eller sånt noe. Du slipper dessuten å velge en del dyre løsninger som mange må velge hvis de er "vanskeligstilte" som du kaller det. Du har rom til å fly rundt fra butikk til butikk for å kjøpe alt der det lønner seg, du har mulighet til å spare til større nødvendige utgifter, og du har kanskje minimalt med utgifter til helse og medisin. Pluss EK, selvsagt. 

Men hvis du vil bli helt ekte vanskeligstilt, der du får hele pakka og ikke kun startlån fra kommunen, da bør du dra på deg et par diagnoser som setter deg helt ut av spill, slik at du verken kan handle selv, dra på ferie, delta i sosiale settinger eller andre ting. Da sparer du enda mer til EK! 

En trenger bare være vanskeligstilt der og da. Om en bedrer situasjonen sin 10000% i etterkant, får det ingen konsekvenser.

Anonymkode: 68e92...d12

• Nyttig 1
Skrevet

Lev som du skulle vært vanskeligstilt et år eller to? 

Si rundt 300 000 kr i inntekter, kanskje noen tusen kr i "utgifter" til medisiner og behandling. 

Med din inntekt da skulle du klare å spare opp 400 000-500 000 hvertfall i ekstra egenkapital på 2 år. Da har du også vendt deg til et lavere forbruk 😃

Anonymkode: b0c65...065

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har vurdert det, men mangler litt mentaliteten.

Begynn å ta ekstravakter på jobb eller få deg en ekstrajobb. Da tjener du mer penger + at du kanskje klarer å bli utbrent eller utvikler en autoimmun sykdom av alt stresset. Vinn-vinn.

Anonymkode: e687f...da2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alt er relativt. Men jeg har forsørget meg selv og to barn i årevis på en inntekt som i dag ligger på 400K. Da burde en enslig person med 650K greie å spare noen titusener gjennom året. 

Anonymkode: 9840c...436

Ja hadde det bare holdt med noen titusen i ek. for noen som ikke er vanskeligstilt

Du har barn og da kaster de lån og lav skatt etter deg siden du er vanskeligstilt

Skrevet

Har barn jeg og, men fikk ikke lån i banken. Tjente det samme som deg. Tok på meg en ekstrajobb og har nylig kjøpt bolig til 3,5 millioner. 

Anonymkode: d493e...12f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja hadde det bare holdt med noen titusen i ek. for noen som ikke er vanskeligstilt

Du har barn og da kaster de lån og lav skatt etter deg siden du er vanskeligstilt

Med 650.000 i lønn greier du lett å spare 300.000 i året dersom du lever som en som er «vanskeligstilt» (eks en på minstesats uføretrygd). Etter to år vil du da ha 600.000 i EK, og da får du lån i vanlig bank.

Anonymkode: 80e5b...4c8

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har barn jeg og, men fikk ikke lån i banken. Tjente det samme som deg. Tok på meg en ekstrajobb og har nylig kjøpt bolig til 3,5 millioner. 

Oi veldig bra, 

Ja det er dilemma ta på seg en ekstra jobb og løpe raskere i hamsterhjulet for å få tak over hodet

Eller kaste årene og la kommunen ordne opp med startlån osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi veldig bra, 

Ja det er dilemma ta på seg en ekstra jobb og løpe raskere i hamsterhjulet for å få tak over hodet

Eller kaste årene og la kommunen ordne opp med startlån osv

Det hjelper i hvert fall ikke å være sur og sjalu fordi andre får startlån. Du får ikke fortere lån av den grunn. Jeg er glad for at jeg er såpass ressurssterk og frisk at jeg kunne ta på meg en ekstrajobb. 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...