Gå til innhold

Hva er bygda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er bygda for deg? Gjerne med eksempler.

Anonymkode: faff7...bb2

Skrevet

Alt som ikke er en by eller tydelig tettsted.

Anonymkode: 095ff...c37

Skrevet

Bygda for meg er å bo på landet. 

Kongsgarden» i bygda til sals for 17,5 millionar: – Blir overraska om det  ikkje kjem bod rett over nyttår

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Er det ikke alt utenfor Ring 3?.

Anonymkode: 32d5c...307

• Liker 3
Skrevet

Men hva defineres som på landet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva defineres som på landet?

Mangel på by.

Anonymkode: dbc22...71a

• Nyttig 1
Skrevet

Et sted der er mer bønder enn butikker.

Anonymkode: 7ae15...f9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mangel på by.

Anonymkode: dbc22...71a

Men hvis byen ligger 2-3 km unna, bor man da fortsatt på bygda?  Hvor langt fra byen eller tettstedet må man bo for å kunne skryte av at man bor på landet?

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (5 minutter siden):

Men hvis byen ligger 2-3 km unna, bor man da fortsatt på bygda?  Hvor langt fra byen eller tettstedet må man bo for å kunne skryte av at man bor på landet?

Det kommer an på størrelsen på byen. Bor man 3 km unna Lillehammer eller Ålesund, er man fort på bygda. I Oslo er du definitivt ikke på bygda når du er 3 km utenfor. 

Anonymkode: db2be...a1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer an på størrelsen på byen. Bor man 3 km unna Lillehammer eller Ålesund, er man fort på bygda. I Oslo er du definitivt ikke på bygda når du er 3 km utenfor. 

Anonymkode: db2be...a1d

Lillehammer har bystatus og 27.000 innbyggere.  Svolvær har bystatus og 5.000 innbyggere.  Lofoten er ikke stort i areal, men har 6 kommuner med totalt nesten like mange innbyggere som Lillehammer kommune.  Bor jeg på landet når jeg bor 3 km utenfor Svolvær?  

TS har helt rett.  Å definere hva som er bygda er ikke lett i dag. 

Skrevet

Asker.

Anonymkode: 8c259...257

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Amossa said:

Lillehammer har bystatus og 27.000 innbyggere.  Svolvær har bystatus og 5.000 innbyggere.  Lofoten er ikke stort i areal, men har 6 kommuner med totalt nesten like mange innbyggere som Lillehammer kommune.  Bor jeg på landet når jeg bor 3 km utenfor Svolvær?  

TS har helt rett.  Å definere hva som er bygda er ikke lett i dag. 

Og Nord Korea heter Den Demokratiske Folkerepublikken Korea. Svolvær er definitivt bygd. 

Anonymkode: e09b0...c75

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor på bygda, 5 min utenfor en mellomstor by. Barna går på en liten skole med 100elever der over halvparten av barna bor på en gård eller småbruk. Det er helt normalt å hente barna etter skolen med traktor. Vi har en liten (overpriset) lokalbutikk der Ester har jobbet i 50år. Vil du ha sladder, så snakker du med Ester. Vi har en bydegruppe der det enten står om hærverk på skolen, eller jakthunder på rømmen. Ser du en løs hund på vift, så vet du mest sannsynlig hvem som eier den. 

Anonymkode: 961ed...7f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og Nord Korea heter Den Demokratiske Folkerepublikken Korea. Svolvær er definitivt bygd. 

Anonymkode: e09b0...c75

Har du vært i Svolvær?

Jeg har vært der utallige ganger, og må si at Svolvær er den eneste byen i nordland hvor du får bypuls. I motsetning til de fleste andre byene i nordland. 

Anonymkode: 70564...86b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er bygda for deg? Gjerne med eksempler.

Valdres eller Hedmark?  

Anonymkode: 9200a...fe6

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...