Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble skrevet ut fra barsel på dag tre med en sugesvak baby (det skjønte ikke vi) med gulsott og uten at de visste om hun faktisk fikk i seg mat og uten at vi hadde fått noen instruksjoner om mme for morsmelk er jo alltid best. Men det var ikke noe problem, for vi skulle få hjelp til et for oss helt udefinert problem på barselpoliklinikken på dag seks. Naturligvis innenfor kontortiden, må vite.

Barnet vårt var bevisstløst på dag fem. 

Jeg føler meg som verdens verste mamma som knapt nok klarte å holde liv i ungen min og som ikke forsto at det var så kritisk at jeg burde ha ringt 113 da vi ikke klarte å vekke henne uansett hva vi prøvde. Og jeg har nesten 100 timer i førstehjelpstrening i en annen sammenheng. 

Jeg føler meg enda verre som aldri klarte å fullamme. For det klarer jo alle hvis man virkelig vil?

Vi strevde lenge med amming, men det endte bare i en alvorlig form for brystvegring. Selv om hun har lagt på seg slik hun skal hele veien, så har den første tiden hennes vært preget av hyl og protester. Og kolikk, men det er et annet kapittel. 

Det gjør så vondt å tenke på at begynnelsen av livet hennes enten har vært preget av smerter eller sult.

KG elsker jo virkelig å ta TS. Så vær så god. 

Anonymkode: 5d203...a2a

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du alle klarer å fullamme om de vil det? Hvor har du hørt det? Mange klarer aldri å amme. Det er helt vanlig. Det skal du ikke klandre deg selv for. Det handler heller ikke om hvor god mor du er. Du har prøvd ditt beste. Det er mer enn nok. Hvis du strever med amming fremdeles og det vekker så store negative følelser i deg, er helt lov å gi MME om det gjør at du føler dere får et bedre forhold. Å være baby, er dessverre, mye smerter og vondter. Fra magevondt, voksesmerter, tenner, fall og knall. 

Anonymkode: ca56c...f15

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig er du ikke en dårlig mor ❤️ alt skal læres, og det er ikke alle som er heldig å få en baby som klarer å spise på egenhånd ❤️ jeg slet med førstemann selv! Håper det går bra med jenta di🥰 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Du er ikke en dårlig mor. Veldig dårlig av barsel å sende deg hjem med sugesvak baby, som også hadde gulsott!! Ganske utrolig. 

Anonymkode: 352fe...618

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei!

Ikkje alle ammar. Eg kjenner fleire som ikkje kunne/fekk det til, enn dei som fullammar faktisk. Det var ikkje før etter eg vart mor sjølv eg skjønte at det ikkje var sjølvsagt å amme.

At babyen blir sendt heim med gulsott utan vidare kontroll(?) og lite mat (og då dårleg vektoppgang?) så er det barselavdelinga som har gjort ein dårleg jobb, ikkje du! Du visste ikkje, du gjorde ditt beste. 

Håpar babyen din er betre no, og at du kan slappe litt meir av med kos og ein frisk baby! ❤️

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tror du alle klarer å fullamme om de vil det? Hvor har du hørt det? Mange klarer aldri å amme. Det er helt vanlig. Det skal du ikke klandre deg selv for. Det handler heller ikke om hvor god mor du er. Du har prøvd ditt beste. Det er mer enn nok. Hvis du strever med amming fremdeles og det vekker så store negative følelser i deg, er helt lov å gi MME om det gjør at du føler dere får et bedre forhold. Å være baby, er dessverre, mye smerter og vondter. Fra magevondt, voksesmerter, tenner, fall og knall. 

Takk for svar. 

Jeg har gitt opp amming for lenge siden, men jeg tror det gikk så hardt innpå meg fordi de få dagene jeg faktisk klarte å fullamme, så var det ikke noe magetrøbbel.

Jeg prøvde virkelig alt jeg kunne, men jeg var likevel nødt til å påføre henne smerter. 

Og så har jeg en fryktelig dårlig dag i dag. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi ble skrevet ut fra barsel på dag tre med en sugesvak baby (det skjønte ikke vi) med gulsott og uten at de visste om hun faktisk fikk i seg mat og uten at vi hadde fått noen instruksjoner om mme for morsmelk er jo alltid best. Men det var ikke noe problem, for vi skulle få hjelp til et for oss helt udefinert problem på barselpoliklinikken på dag seks. Naturligvis innenfor kontortiden, må vite.

Jeg føler meg som verdens verste mamma som knapt nok klarte å holde liv i ungen min og som ikke forsto at det var så kritisk at jeg burde ha ringt 113 da vi ikke klarte å vekke henne uansett hva vi prøvde. Og jeg har nesten 100 timer i førstehjelpstrening i en annen sammenheng. 

Jeg føler meg enda verre som aldri klarte å fullamme. For det klarer jo alle hvis man virkelig vil?

Vi strevde lenge med amming, men det endte bare i en alvorlig form for brystvegring. Selv om hun har lagt på seg slik hun skal hele veien, så har den første tiden hennes vært preget av hyl og protester. Og kolikk, men det er et annet kapittel. 

Det gjør så vondt å tenke på at begynnelsen av livet hennes enten har vært preget av smerter eller sult.

Dårlig mor er et definisjonsspørsmål. Men manglende/dårlig omsorgskompetanse kommer man ikke utenom. Om barnet ikke tar til seg væske og ikke lar seg vekke så viser det særdeles dårlig omsorgskompetanse fra din og fars side. Håper virkelig helsepersonellet er sitt ansvar bevisst i denne saken og bruker meldeplikten sin.. Dette er pr definisjon grov omsorgssvikt.

Anonymkode: af9c0...1d8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjære deg. Ikke vær så slem mot deg selv! 

MME er helt topp og det er ingen grunn til å plage deg selv med at dette ikke er bra nok. Barnet kan få like mye nærhet selv om det får mme og det er det som er det viktigste. Far kan også få en helt unik nærhet til barnet han mister om det bare er mat hos mor. 

Ikke tenk på fortiden, det er så bortkastet energi. Konsentrer deg heller om å gjøre dagene som kommer gode for deg selv og familien❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. 

Jeg har gitt opp amming for lenge siden, men jeg tror det gikk så hardt innpå meg fordi de få dagene jeg faktisk klarte å fullamme, så var det ikke noe magetrøbbel.

Jeg prøvde virkelig alt jeg kunne, men jeg var likevel nødt til å påføre henne smerter. 

Og så har jeg en fryktelig dårlig dag i dag. 

Det trenger ikke å ha hatt noen sammenheng. Kan Jeg kjenner mange med babyer som har magetrøbbel selv med fullamming. Du kan ikke leve i hva som har vært og feil som kan ha blitt gjort, du kommer definitivt til å begå feil og ting blir helt annerledes enn hva du så for deg i fremtiden. Det er ikke det som definerer deg som mor. 

Skrevet

Hvordan i alle dager skulle du forstå det? Lei start men nå er det bare å se fremover ❤️

Anonymkode: 73b4f...4ab

Skrevet

Ja, dette kan bli konsekvensene av ukritisk ammepropaganda. Nei, alle har ikke nok melk og får aldri det heller, uansett hvor hardt de prøver. Supert når det funker, men det gjør  ikke alltid det. Egentlig burde ingen sendes hjem fra barsel uten tips om når de evt. bør gi opp ammeprosjektet for barnets og mors beste.

Anonymkode: 2233d...544

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dårlig mor er et definisjonsspørsmål. Men manglende/dårlig omsorgskompetanse kommer man ikke utenom. Om barnet ikke tar til seg væske og ikke lar seg vekke så viser det særdeles dårlig omsorgskompetanse fra din og fars side. Håper virkelig helsepersonellet er sitt ansvar bevisst i denne saken og bruker meldeplikten sin.. Dette er pr definisjon grov omsorgssvikt.

Etter hvor mange timer/ minutter burde TS og faren reagert da? Hvordan og når skulle de handlet? 

Anonymkode: 570b7...e00

Skrevet

Snakk om å plassere all skyld utenfor seg selv! Hva med å ta litt ansvar oppi elendigheta, og heller bestemme seg for å gjøre det bedre fremover. For ting kan skje, det var ikke noen andres feil, ikke sykehusets heller. 

Anonymkode: a3afe...d8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan i alle dager skulle du forstå det? Lei start men nå er det bare å se fremover ❤️

Anonymkode: 73b4f...4ab

Nei, jeg aner virkelig ikke. Men likevel klandrer jeg meg selv.

100 prosent enig i at jeg heller burde bruke energien min på å se fremover. Men jeg klarer ikke å legge dette bak meg som om ingenting har skjedd. Jeg trenger en form for utløp og denne tråden er vel kanskje et forsøk på dette. 

TS  

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg sultet min i tre måneder mens helsesøster heiet på. Så jeg slår deg.

Om man kommer over det? Tja. Men man lærer seg å være snillere med seg selv med årene.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg aner virkelig ikke. Men likevel klandrer jeg meg selv.

100 prosent enig i at jeg heller burde bruke energien min på å se fremover. Men jeg klarer ikke å legge dette bak meg som om ingenting har skjedd. Jeg trenger en form for utløp og denne tråden er vel kanskje et forsøk på dette. 

TS  

Denne tråden er vel snarere en form for selvskading, for du vet at du vil få kjeft også.

Dere ble sviktet på sykehuset. Kanskje burde dere skjønt mer selv, men det er mye som ikke er så intuitivt som man skulle tro og som man ikke vet eller ikke tenker over når man ikke har vært igjennom det før. Jeg, for eksempel, fikk blæreskade under fødsel fordi jeg ble oppmuntret til å drikke masse men ingen minte meg på at det også må ut og jeg kjente ikke selv at blæren var overfylt. Burde jeg kommet på det selv? Kanskje, men jeg trodde nok at de hadde kontroll på det meste. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Barnet tok tilsynelatende til seg væske, også bekreftet av helsepersonell, men senere måltidsveininger viste at det ikke var snakk om mange ml.

Jeg skrev at vi ikke ringte 113, men det betyr ikke at vi ikke oppsøkte helsehjelp umiddelbart. Vi var på barneavdelingen på sykehuset på under 30 minutter. 

Forøvrig takk for at du illustrerte poenget mitt på en glimrende måte. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, det er du virkelig ikke!❤️ Jeg synes det var utrolig dårlig av barsel å sende en sugesvak baby med gulsott hjem på dag tre, uten noe videre om og men. Høres ut som dere hadde behov for mer veiledning og oppfølging. Du kan ikke klandre deg selv hvis du fikk beskjed om at situasjonen så såpass bra ut at dere fikk reise hjem! 

Vår datter hadde ikke gulsott, men hun var veldig trøtt og uinteressert i å die. Fikk først beskjed om at barnet regulerer seg selv, så det var ingenting å stresse med. Plutselig hadde hun gått ned litt mer enn hun burde, og da ble det veldig fokus på å få i henne så og så mange ml i døgnet, og hvis det ikke funket med pupp eller å pumpe/gi på kopp så gav de henne testet morsmelk på flaske. Fikk først dra hjem da de så at hun fikk i seg et visst antall ml per mate-runde. Følte vi ble ivaretatt og at jeg forstod hvor viktig det var å gi så og så mye melk i døgnet, pluss vi fikk jordmorbesøk bare en dag eller to etter vi kom hjem. Alt handler om informasjon og oppfølging! Det høres ikke ut som var tilfellet for deg❤️

Anonymkode: 735cd...0ad

• Liker 1
Skrevet

Det samme holdt på å skje med oss med begge barna, men fikk tatt tak i det tidligere i forløpet. Dette har vel noe med at jeg 1. Har brystreduksjon og kan ikke amme ( noe barselavd. ikke ville forholde seg til. Noen kan delamme andre ikke.

2. Jeg kontaktet helsesøster tidlig (antagelig for jeg er sykepleier selv, dog ikke innen barnepleie). De to første dagene ammet jeg 20 timer i døgnet omtrent, men barnet skrek liketil. Etterhvert ble hun sløvere pg sløvere og vanskelig å vekke. Vi kontaktet helsesøster på dag 2 som var rimelig stresset og ga oss et regime. Vi måtte "pese "barnet våkent for å få ned ca 30 ml mme hver time. På ett døgn var "krisen" over og barnet kviknet til. Ved andre barn var vi mer forberedt og helsesøster kom hjem til oss 2. dag og måtte kjøre samme regime. Alt de sa på barsel kunne vi rett og slett ikke forholde oss til da de rådet meg til å bare amme, og at det er naturlig at barn går ned 10 prosent av kroppsvekten sin de første døgn og den regla der. Sa bare ja og ha, og kontaktet helsestasjonen heller hvor vi fikk god hjelp. 

Barsel slipper ut fødekvinner alt for tidlig. Dette går greit i de fleste tilfellene hvor alt går på skinner, man har mye støtte i nettverket osv.  Men så har man de de tilfellene som ikke går på skinner , som hos dere. Er man førstegangs fødende er det en bratt læringsprosess og det er ikke lett å måle hvor mye melk barnet får i seg. Man har kanskje heller ikke kunnskap om forskjellen på at at barnet sover tungt (som de ofte gjør i starten) om barnet holder på å bli bevisstløs. I tillegg frarådes man  til oppstart av mme da for å unngå sugeforvirring, og man skal amme koste hva det koste vil omtrent. Jeg syntes ikke du skal hamre løs på deg selv for dette ts. Men jeg syntes barselavdelingen kunne få en tilbakemelding på dette forløpet.  De må gi mer veileding,  ikke kjøre naziregime på amming, samt ha flere liggenetter,  men sistnevnte må det politisk vilje til. Tenk at det var godt det gikk bra , og nå er du en erfaring rikere. Hvis det blir flere barn på er dere bedre beredt. 

Anonymkode: dbb11...31c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det samme holdt på å skje med oss med begge barna, men fikk tatt tak i det tidligere i forløpet. Dette har vel noe med at jeg 1. Har brystreduksjon og kan ikke amme ( noe barselavd. ikke ville forholde seg til. Noen kan delamme andre ikke.

2. Jeg kontaktet helsesøster tidlig (antagelig for jeg er sykepleier selv, dog ikke innen barnepleie). De to første dagene ammet jeg 20 timer i døgnet omtrent, men barnet skrek liketil. Etterhvert ble hun sløvere pg sløvere og vanskelig å vekke. Vi kontaktet helsesøster på dag 2 som var rimelig stresset og ga oss et regime. Vi måtte "pese "barnet våkent for å få ned ca 30 ml mme hver time. På ett døgn var "krisen" over og barnet kviknet til. Ved andre barn var vi mer forberedt og helsesøster kom hjem til oss 2. dag og måtte kjøre samme regime. Alt de sa på barsel kunne vi rett og slett ikke forholde oss til da de rådet meg til å bare amme, og at det er naturlig at barn går ned 10 prosent av kroppsvekten sin de første døgn og den regla der. Sa bare ja og ha, og kontaktet helsestasjonen heller hvor vi fikk god hjelp. 

Barsel slipper ut fødekvinner alt for tidlig. Dette går greit i de fleste tilfellene hvor alt går på skinner, man har mye støtte i nettverket osv.  Men så har man de de tilfellene som ikke går på skinner , som hos dere. Er man førstegangs fødende er det en bratt læringsprosess og det er ikke lett å måle hvor mye melk barnet får i seg. Man har kanskje heller ikke kunnskap om forskjellen på at at barnet sover tungt (som de ofte gjør i starten) om barnet holder på å bli bevisstløs. I tillegg frarådes man  til oppstart av mme da for å unngå sugeforvirring, og man skal amme koste hva det koste vil omtrent. Jeg syntes ikke du skal hamre løs på deg selv for dette ts. Men jeg syntes barselavdelingen kunne få en tilbakemelding på dette forløpet.  De må gi mer veileding,  ikke kjøre naziregime på amming, samt ha flere liggenetter,  men sistnevnte må det politisk vilje til. Tenk at det var godt det gikk bra , og nå er du en erfaring rikere. Hvis det blir flere barn på er dere bedre beredt. 

Anonymkode: dbb11...31c

Det er ganske sykt, egentlig, at det ses på som helt normalt at nyfødte sulter. Og at man oppmuntres til å bare stå i det og stole på at melka tar seg opp, som om det skjer i alle tilfeller. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...