Gå til innhold

Er det noe i det at om det er lite rognebær, så blir det en mild vinter med lite snø? Eller er det bare tull?🙈😅

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det lite rognebær på trærne i hagen, mens i fjor var det dynget ned med bær😅 I fjor var det endel snø og kulde, dette er på vestlandet😊

Bare nysgjerrig på hva folk tenker og tror om dette😄

Anonymkode: 050e4...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare tull.

Anonymkode: 2a577...69c

• Liker 1
Skrevet

Det jeg har hørt er at et rognetre ikke kan bære tungt 2 ganger, så mye bær=lite snø

• Nyttig 6
Skrevet

Trodde det var omvendt

Skrevet

Bare tull. Hvordan skal et tre vite hvordan været blir om ni måneder?

Anonymkode: 3d637...775

Skrevet

Spørs hvor du bor, visstnok.. På østlandet betyr mye bær lite snø, og lite bær betyr mye snø. I fjor var det ikke ett eneste bær på trærne her, og vi hadde veldig mye snø. Ingen bær her foreløpig, men de pleier å komme litt sent her.. Visstnok motsatt på vestlandet etter hva jeg har hørt... 

Anonymkode: 0741a...74b

Skrevet

Dessverre bare tull. 

Skrevet

Mye bær gir lite snø før jul, og det har forsåvidt stemt hos oss tidligere.

Anonymkode: 129f5...1c5

Skrevet
MalloryK skrev (1 time siden):

Det jeg har hørt er at et rognetre ikke kan bære tungt 2 ganger, så mye bær=lite snø

Det er det samme jeg er vokst opp med. Fra Vestlandet.

Anonymkode: 52f9b...5b9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs hvor du bor, visstnok.. På østlandet betyr mye bær lite snø, og lite bær betyr mye snø. I fjor var det ikke ett eneste bær på trærne her, og vi hadde veldig mye snø. Ingen bær her foreløpig, men de pleier å komme litt sent her.. Visstnok motsatt på vestlandet etter hva jeg har hørt... 

Anonymkode: 0741a...74b

Jeg er fra Østlandet og har hør motsatt. Er vel bare nok en ting som peker mot at dette er tull.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er fra Østlandet og har hør motsatt. Er vel bare nok en ting som peker mot at dette er tull.

Det var en rask avfeiing. Slike ordspråk er basser på erfaring gjennom generasjoner. At folk har ulike erfaringer ulike steder i landet betyr ikke at de tar feil.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare tull. Hvordan skal et tre vite hvordan været blir om ni måneder?

Det er det jeg lurer på også🙈😅 

Skrevet

Om det er lite eller mye bær har nok mest å gjøre med hvordan våren og sommeren var, enn hvordan vinteren blir. :)

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det lite rognebær på trærne i hagen, mens i fjor var det dynget ned med bær😅 I fjor var det endel snø og kulde, dette er på vestlandet😊

Bare nysgjerrig på hva folk tenker og tror om dette😄

Eg bur også på Vestlandet (Sunnhordland). Her er det masse masse rognebær. Kom og plukk! :ler:

Anonymkode: 08cb3...b23

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var en rask avfeiing. Slike ordspråk er basser på erfaring gjennom generasjoner. At folk har ulike erfaringer ulike steder i landet betyr ikke at de tar feil.

Nå var poenget mitt at det var samme sted i landet, men ulike regler.

Skrevet

I fjor var det sykdom på rognbærtrærne, så det var lite/ingen rognebær. Snøen kom i desember, og forsvant ikke før i mai. Mye snø, men ikke så mye som året før, og da var det mye rognebær.

I år er det mye rognebær på trærne, så håper på lite snø 😊

Skrevet

Lite rognebær hos meg i fjor (Nordland) , og uvanlig mye i år. Ordspråkene om rognebær gjør meg bare totalforvirret, for her opereres det med to:

Treet bærer ikke tungt to ganger. =Mye bær betyr lite snø.

Når treet har mye bær, er det for at fuglene skal finne mye mat og ruste seg for en hard og snørik vinter.

=Mye bær betyr mye snø

🙄

Skrevet

Ja det stemmer. På månen 

Anonymkode: 834b7...185

Skrevet
Eneri skrev (15 timer siden):

Lite rognebær hos meg i fjor (Nordland) , og uvanlig mye i år. Ordspråkene om rognebær gjør meg bare totalforvirret, for her opereres det med to:

Treet bærer ikke tungt to ganger. =Mye bær betyr lite snø.

Når treet har mye bær, er det for at fuglene skal finne mye mat og ruste seg for en hard og snørik vinter.

=Mye bær betyr mye snø

🙄

Har vokst opp med disse to, og normalt stemmer et av dem 🤪

• Liker 1
Skrevet

Har fulgt med på dette i mange år, og her stemmer det bra; mye rognebær gir snøfattig vinter. Dette er ikke det samme som ingen snø😉 I år er det mye rognebær, bor på Vestlandet👍🏼

Anonymkode: da008...d74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...