AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Takk for at dere vekket meg 08 i morges med et helsikes høyt musikkvolum. Jeg hadde akkurat sovnet igjen etter å ha vært på nattevakt. De forsvant ut på byen i 22 tiden, men bygården ble vekket av nachspiel i natt, og mannen gikk ned for å få de til å roe seg. Da jeg kom hjem 07 holdt noen på å fyre av fyrverkeri knallerter i bakgården men fikk beskjed av folk om å slutte. Hadde akkurat sovet da jeg ble vekket klokken 08:00 av HØYT volum fra et jentekollektiv 5 etasjer under oss. Jeg puttet i ørepropper og tok en Sobril for å klare å sove, men klokken 11:30 kom det en voldsom buldrelyd som vi trodde var fløyten fra cruiseskip som ligger ved havn. Det viste seg at jentene stod i oppgangen og brølte inn i mikrofonen på en forsterker for å få alle jentene ut av gården til neste fest. Hele leiligheten vår ristet og katten løp under sofaen og gjemte seg. Jeg løp ned trappene i morgenkåpe, og klikket og skrek at de skulle skru av, men de hørte meg ikke. Da skrek jeg så høyt jeg klarte at de skulle holde kjeft, og da skrudde de av lyden på forsterkeren. Det som overrasket meg var at de ikke virket fulle, og flere hadde energidrikk og en og annen hadde en øl i hånda, men overstadig beruset og ut av i stand til å vite hva de gjorde var de overhodet ikke. Jeg stod der med hår til alle kanter og morgenkåpe på, og var forbannet og lurte på hva de tenkte på når de holder på sånn en lørdags morgen i en bygård der det bor folk i alle aldre. Jeg har selv vært student og jeg har festet mye, men det var på 90-tallet før fadderukene kom. Naboen våre klagde men v skrudde ned musikken og hadde respekt for de som kom på døra å kjeftet på oss. Disse jentene stod bare å gliste, blikket meg opp og ned og så på hverandre og kniste😤 Anonymkode: 8e128...2c0 1 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Ingen opplever bråk fra fadderukene? Ts Anonymkode: 8e128...2c0
cafflatte Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Jeg har aldri opplevd fadderuke fester, sikkert fordi jeg aldri bosatt meg hvor disse festene foregår. Men jeg har opplevd støy og høy musikk fra naboer både tidlig og sent og det er fryktelig irriterende. 1 1
Rotemor Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 Det er sånt som skjer, tenker jeg. Jeg blir vekket av russen vært eneste år. Gidder ikke irritere meg over det, selv om jeg blir trøtt på jobb. Så selv om dette var litt i overkant, så er det sånt som skjer når man bor nære andre folk. Det nå tåles iblant, selv om det er frustrerende. «Borettslag» er ikke noe unntak.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Det har jeg. Men da har jeg alltid ringt utleier. Anonymkode: 08316...5e5 3
Rotemor Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har jeg. Men da har jeg alltid ringt utleier. Anonymkode: 08316...5e5 Midt på natta?? Stakkars utleier. De kan ikke noe for at naboene bråker. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Trenger ikke å være beruset om de har holdt på å feste i nesten et helt døgn (og kanskje lengre) omtrent uten søvn. Mange blir «rare» og ute av stand til å ta fornuftige og gode valg da. Om dette var en engangshendelse ville jeg ikke brydd meg stort, men om dette har pågått hele uken ville jeg nok klikket selv (pga mangel på søvn). Anonymkode: 39cf9...113 2
Daisy-love Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 (endret) Dette var noe ekstremt, og helt unødvendig med den høytaleren i gangen. På natten skal det vel være ro mellom gitte klokkeslett? Jeg har selv jobbet turnus, inkludert natt, og jeg skulle gjerne ønske folk tenkte over at ikke alle har 8-16 jobber, men jeg tror ikke en kan forvente nattero på dagtid. Dessverre for alle som jobber turnus. Full forståelse herfra da 💚 Hadde tatt både lyden i natt, fyrverkeri og «unødvendig» bråk i fellesområdene videre. Om det er til utleier eller styret i borettslaget, så hadde jeg tatt det videre. Er greit om de er nyinnflyttet at de forstår hvor de bor hen, og at de må ta mer hensyn. Noen hybler/leiligheter blir jo fort mer faste samlingssteder så greit å gi beskjed før det blir det hos dere. Samme for meg om det er russen, studenter, eller andre, det er greit å ha andre med i tankene når en hygger seg, så skal jeg alltid tåle litt innimellom. Endret 19. august 2023 av Daisy-love 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 Rotemor skrev (5 minutter siden): Midt på natta?? Stakkars utleier. De kan ikke noe for at naboene bråker. Ja, midt på natten også. Lærte det av ei venninne, hun hadde som mantra at om hun ikke sov trengte heller ikke utleier å sove. Veldig effektivt, og de fleste får oppdratt leietakerne sine til å ta mye mer hensyn. Anonymkode: 08316...5e5 2
Rotemor Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, midt på natten også. Lærte det av ei venninne, hun hadde som mantra at om hun ikke sov trengte heller ikke utleier å sove. Veldig effektivt, og de fleste får oppdratt leietakerne sine til å ta mye mer hensyn. Anonymkode: 08316...5e5 Men de som bråker er jo ikke nødvendigvis leietakere! Dette er en uting. Naboene til mine leietagere har jeg lite kontroll på gitt. De må forholde seg til nabolova.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #11 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, midt på natten også. Lærte det av ei venninne, hun hadde som mantra at om hun ikke sov trengte heller ikke utleier å sove. Veldig effektivt, og de fleste får oppdratt leietakerne sine til å ta mye mer hensyn. Anonymkode: 08316...5e5 Politiet vil være riktig instans her. Det er faktisk litt begrenset hva utleier har lov til å gjøre selv. Politiet kan imidlertid pålegge de å avslutte festen. Anonymkode: d9b18...7ac 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #12 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Politiet vil være riktig instans her. Det er faktisk litt begrenset hva utleier har lov til å gjøre selv. Politiet kan imidlertid pålegge de å avslutte festen. Anonymkode: d9b18...7ac Politiet her har det ofte for travelt til å ta seg av festbråk i fadderukene, så her må man ta kontakt med huseier selv. Her er utleie og hyblifisering et uttalt problem, og få av de som fester er huseiere. Anonymkode: 08316...5e5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #13 Skrevet 19. august 2023 Rotemor skrev (58 minutter siden): Det er sånt som skjer, tenker jeg. Jeg blir vekket av russen vært eneste år. Gidder ikke irritere meg over det, selv om jeg blir trøtt på jobb. Så selv om dette var litt i overkant, så er det sånt som skjer når man bor nære andre folk. Det nå tåles iblant, selv om det er frustrerende. «Borettslag» er ikke noe unntak. Vi har dette gående hvert semesteroppstart, der de fester hver dag i flere leiligheter. Vår bygård har 90 leiligheter med mange oppganger, og mange leier ut til studenter. Ts Anonymkode: 8e128...2c0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Trenger ikke å være beruset om de har holdt på å feste i nesten et helt døgn (og kanskje lengre) omtrent uten søvn. Mange blir «rare» og ute av stand til å ta fornuftige og gode valg da. Om dette var en engangshendelse ville jeg ikke brydd meg stort, men om dette har pågått hele uken ville jeg nok klikket selv (pga mangel på søvn). Anonymkode: 39cf9...113 Hele uken fra flere leiligheter og oppganger i bygården vår Ts Anonymkode: 8e128...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #15 Skrevet 19. august 2023 Ts her Noen timer etter at jeg klikket på jentene, kom de tilbake med en hel horde med folk og fortsatt festen med musikk på full guffe og vinduene åpne, men ikke høytaler i oppgangen heldigvis. Jeg synes det er merkelig at de ikke blir flaue over å bli tilsnakket når de lager mye bråk, men at de bare står og gliser til et voksent menneske og ler av meg. Anonymkode: 8e128...2c0 3 1
Rotemor Skrevet 19. august 2023 #16 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har dette gående hvert semesteroppstart, der de fester hver dag i flere leiligheter. Vår bygård har 90 leiligheter med mange oppganger, og mange leier ut til studenter. Ts Anonymkode: 8e128...2c0 Ja, det er frivillig å bo sånn. Jeg skjønner at det er belastende, men lite å gjøre med.
Rotemor Skrevet 19. august 2023 #17 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Politiet her har det ofte for travelt til å ta seg av festbråk i fadderukene, så her må man ta kontakt med huseier selv. Her er utleie og hyblifisering et uttalt problem, og få av de som fester er huseiere. Anonymkode: 08316...5e5 Du fortsetter å legge til grunn at du leier av de samme som festmenneskene leier av.. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #18 Skrevet 19. august 2023 Rotemor skrev (2 minutter siden): Du fortsetter å legge til grunn at du leier av de samme som festmenneskene leier av.. Nei, jeg eier min leilighet. Men jeg ringer de som leier ut de andre leilighetene. Anonymkode: 08316...5e5 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #19 Skrevet 19. august 2023 Rotemor skrev (3 minutter siden): Ja, det er frivillig å bo sånn. Jeg skjønner at det er belastende, men lite å gjøre med. Frivillig? Vi kan jo ikke flytte selv om naboene leier ut til drittunger som mangler borening og sosiale antenner. Jeg klager til styret hver gang det er studentbråk som er sjenerende, og da er det de som må stramme inn. Ts Anonymkode: 8e128...2c0 1 3 1
Rotemor Skrevet 19. august 2023 #20 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Frivillig? Vi kan jo ikke flytte selv om naboene leier ut til drittunger som mangler borening og sosiale antenner. Jeg klager til styret hver gang det er studentbråk som er sjenerende, og da er det de som må stramme inn. Ts Anonymkode: 8e128...2c0 Ja, dette bør styret ta ordentlig tak i. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå