Gå til innhold

Skifter Muslimske kvinner helt nakne i garderober?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei muslimsk kollega som aldri har vært naken i garderoben, heller ikke ei annen etter sportsaktiviter. Lurer på om noen faktisk har sett Kvinner fra Pakistan, Irak, Iran, Tyrkia, Marokko etc nakne noen gang?

eller er det selve normen hos dem alle?

Anonymkode: 4dd43...f4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Har to venninner fra Iran og Tyrkia. Begge gikk rundt helt nakne på the well. Med puppene vingle hit og dit. Særlig hu Tyrkiske sine, siden de var så store.

Anonymkode: f1ed8...22d

Skrevet

Dusjet naken med ei venninne fra Iran, Helt naken, mus og pupp ute var de.

Anonymkode: 73dce...232

Skrevet

Ja faktisk. Sett en del og de dusjer helt nakne i garderober.

Anonymkode: 2c6a8...cac

Skrevet

Hvorfor ligger dette under seksualitet? 🙄 

• Liker 4
Skrevet

Har aldri sett kvinner med burka/niqab osv i svømmehaller. Tror de stort sett holdes i bånd hjemme mellom kjøkkenet, senga og barnerommet.

Anonymkode: 4bcbe...02a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Ugresset skrev (8 minutter siden):

Hvorfor ligger dette under seksualitet? 🙄 

Like greit, ser tendenser allerede til at det er en runketråd. 

Anonymkode: b7673...cb8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja. Har to venninner fra Iran og Tyrkia. Begge gikk rundt helt nakne på the well. Med puppene vingle hit og dit. Særlig hu Tyrkiske sine, siden de var så store.

Anonymkode: f1ed8...22d

Men var de muslimer?

Mange tyrkere og iranere er sekulære. Min kone har iranske venninner som soler seg toppløse her vi bor. Samtidig har jeg aldri sett tyrkiske menn sprade rundt nakne i garderoben når jeg har vært på treningssentre i Tyrkia.

Dette er nok sammensatt. Til dels kultur, til dels religion og til dels hva som faktisk et akseptert der du bor.

Anonymkode: f8099...24e

• Nyttig 1
Skrevet

Bhurka og liknende tildekking mener jeg handler aller mest om å skjule seg for menn. Overfor kvinner er det få eller ingen restriksjoner for å vise kroppen. Forøvrig er nok muslimer like forskjellige som kristne. Mange kristne er veldig konservative og mener at nakenhet tilhører produksjon av barn. Men så er det også mange kristne som er naturister/nudister. Slik er det nok også med muslimer, at man har litt ulik tilnærming til religionen og kulturen. Ikke alle er like "kristne" og ikke alle er like tilknyttet til islam. Det er store forskjeller i hvordan man tolker religionen, det være seg islam eller kristendom, og hva man legger vekt på.

• Hjerte 1
Skrevet
aksase skrev (2 minutter siden):

Bhurka og liknende tildekking mener jeg handler aller mest om å skjule seg for menn. Overfor kvinner er det få eller ingen restriksjoner for å vise kroppen. Forøvrig er nok muslimer like forskjellige som kristne. Mange kristne er veldig konservative og mener at nakenhet tilhører produksjon av barn. Men så er det også mange kristne som er naturister/nudister. Slik er det nok også med muslimer, at man har litt ulik tilnærming til religionen og kulturen. Ikke alle er like "kristne" og ikke alle er like tilknyttet til islam. Det er store forskjeller i hvordan man tolker religionen, det være seg islam eller kristendom, og hva man legger vekt på.

Det stemmer ikke helt. Det viktigste er nok å skjule kroppen for menn, men i mange muslimske land prøver man generelt å unngå å vise kropp. Selv for menn er det ofte ikke akseptert å gå med shorts, skjorte som er kneppet opp i brystet etc.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke helt. Det viktigste er nok å skjule kroppen for menn, men i mange muslimske land prøver man generelt å unngå å vise kropp. Selv for menn er det ofte ikke akseptert å gå med shorts, skjorte som er kneppet opp i brystet etc.

Takk for presisering.

Det understreker jo bare det jeg hevder, at folk er ulike og religionen praktiseres ulikt rundt forbi. Har nok mye med lokal kultur å gjøre, og mindre med selve religionen.

Skrevet
aksase skrev (21 minutter siden):

Takk for presisering.

Det understreker jo bare det jeg hevder, at folk er ulike og religionen praktiseres ulikt rundt forbi. Har nok mye med lokal kultur å gjøre, og mindre med selve religionen.

Jeg var en gang i tyrkisk bad for menn i Midtøsten . Det var strengt forbudt å dusje naken. Alle måtte dekkes til hele tiden i dusj og badstu, selv om det bare var menn der

Anonymkode: 18290...ce2

Skrevet

Både religiøst sett, og for de fleste også kulturelt, så gjør man ikke det nei.

men så finnes det selvsagt folk som gjør alt mulig, uavhengig av religion og kultur.

Skrevet

Hadde en sjiamuslimsk jente i klassen fra Irak på ungdomsskolen. Hun skiftet i tom garderobe mens vi andre jentene ikke var der. Hun fikk heller ikke ha gym sammen med oss, men måtte sykle alene på en ergometersykkel i garderoben. Dette er et par tiår siden nå, men jeg husker jeg syntes det virket veldig trist og ensomt.

Anonymkode: f2198...239

• Nyttig 1
Skrevet

I Marokko var det vanlig å ha truse eller bokser på når de besøker hammam'en, det marokkanske badet, men noen hadde ikke og barna var stort sett nakne. Ute i garderoben skiftet de like åpent som i Norge etter en tur i  svømmehallen. Badene og selvsagt garderobene er adskilt mellom kjønnene.

Muslimske kvinner eller menn, er heller ikke en ensartet gruppe som opptrer helt likt. Det er stor forskjell på områder, land, kultur og hva de personlig selv tror på og hvordan de velger å leve livet sitt. Slik det er med alle andre. 

Mange norske jenter og gutter føler jo også ubehag ved å skifte helt naken i garderoben. Og en muslimsk kvinne reagerer ikke bare ut i fra religionen sin -kanskje hun bare ikke liker det? 

Jeg har for første gang i mitt liv turt å kle meg naken på stranda dette året, selv om jeg har hatt muligheten før. Og det har vært en reise å tørre å være så fri på dette punktet. 

Andre har tidligere reagert på at jeg ikke turte, det er jo så naturlig. Men for meg føltes det ikke slik.

Og jeg er ikke muslim, ikke er jeg kristen heller.

Folk er rett og slett bare forskjellige i blant. 

Anonymkode: 9a2fe...7cb

Skrevet

Akkurat vært på hamam i Tyrkia, 2 ganger. Her går damene nakne ja. Og det er selvfølgelig bare damer og en avslappet stemning 🙂

Anonymkode: 60534...bae

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er denne tråden under seksualitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...