Gå til innhold

Amming - det er jo feil uansett hva folk gjør…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Evige diskusjonen om amming. 

Får inntrykk av at uansett hva man velger er det feil. De som velger å fullamme til ungen er 8 mnd får kritikk for det. De som dropper amming ved 1 års alder får kritikk for det. De som gir opp amming tidlig pga ulike utfordringer får kritikk for det. De som ammer litt til 2 års alder får kritikk for det.

Hvorfor er det så innmari viktig for folk hvordan andre gjør og hvilke valg de tar rundt amming?

Selv måtte jeg kaste inn håndkle tidlig på begge mine. Den ene hadde stramt tungebånd og vi fikk det rett og slett ikke til. Husker jeg satt og pumpet og grein, og var livredd for at jeg ikke hadde fått ut nok til hn våknet igjen. Var på vei inn i en skikkelig depresjon når jeg plutselig bare innså at jeg måtte slutte og bare begynne med flaske og morsmelkerstatning om jeg ikke skulle havne i en skikkelig depresjon. Når jeg tok den avgjørelsen kunne heg plutselig slappe av og kose meg med baby igjen, men jeg turte jo ikke si det til noen og de som visste/oppdaget kom stadig med uttalelser om at jeg burde prøve mer…

Anonymkode: 9f329...f34

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gi opp amming tidligere fordi det fysisk ikke er mulig å amme er helt i orden, men at folk velger å amme et barn som kan si "Mamma, jeg vil ha pupp" er helt hinsides. Og grunnen er selvsagt alltid "Det er jo så koselig. Det er nærhet og trygghet" som om ikke det går an å få til koselige stunder på andre måter. "Barnet klarer ikke sove uten pupp", NEI SELVSAGT IKKE. Menneskebarn er vanedyr som trenger å avvennes sånne ting. Hvis barnet ikke klarer å sove uten pupp,  så legger man det i senga, sier god natt og lukker døra. Barnet sovner etter hvert. Men de som ammer til langt uti årene er vel også de som samsover til barnet skal på skolen.

Foreldre nå til salgs skal sy puter under armene på barna sine, og de kommer til å vokse opp og ha det vanskelig med å ta vare på seg selv så mye som de blir stullet med.

Fullamming frem til 5-6 måneder, deretter litt amming i tillegg til vanlig mat frem til 1 år, deretter bare mat sier nå jeg

Men det er min mening. Hvis folk vil bli krenka av min mening så skal de få lov til det

Anonymkode: a8a57...beb

• Liker 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Å fullamme til 6 mnd og så delammd i tillegg til fast føde frem til barnet er ett år er jo det "riktige" (altså beviselig det beste for barnet). Det er ingen som kritiserer det?

Anonymkode: bfee4...a0b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å fullamme til 6 mnd og så delammd i tillegg til fast føde frem til barnet er ett år er jo det "riktige" (altså beviselig det beste for barnet). Det er ingen som kritiserer det?

Anonymkode: bfee4...a0b

"Problemet" er at WHO anbefaler amming i 2 år eller lenger, helst 7 år fordi det er biologisk det beste.  Fordi morsmelk reduserer sjansen for kreft, gir barnet bedre sjanser til å stå i mot infeksjoner og dermed leve lenger. Det er dog IKKE et viktig poeng her i Norge hvor helsevesenet og levekårene er som de er. I fattige land er det nok bedre å amme barnet så lenge som mulig.  Her er det helt unødvendig og kun gjort for kosen

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Problemet" er at WHO anbefaler amming i 2 år eller lenger, helst 7 år fordi det er biologisk det beste.  Fordi morsmelk reduserer sjansen for kreft, gir barnet bedre sjanser til å stå i mot infeksjoner og dermed leve lenger. Det er dog IKKE et viktig poeng her i Norge hvor helsevesenet og levekårene er som de er. I fattige land er det nok bedre å amme barnet så lenge som mulig.  Her er det helt unødvendig og kun gjort for kosen

Å spise sjokolade er vel også unødvendig og kun gjort for kosen, men de fleste av oss gjør det fordeom 😉 Vi gjør faktisk ganske mange ting "kun for kos".

At et barn får morsmelk ser jeg på det minste problemet. Tenker du på alt annet vi ellers stapper i oss? Merkelig å henge seg opp i noe som faktisk er så sunt og helsefremmende som amming.  

• Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet
snurk skrev (2 minutter siden):

Å spise sjokolade er vel også unødvendig og kun gjort for kosen, men de fleste av oss gjør det fordeom 😉 Vi gjør faktisk ganske mange ting "kun for kos".

At et barn får morsmelk ser jeg på det minste problemet. Tenker du på alt annet vi ellers stapper i oss? Merkelig å henge seg opp i noe som faktisk er så sunt og helsefremmende som amming.  

"Ja, vennen min, vi skal snart gå til skolen. Du må bare amme ferdig så kan du gå og hente sekken din så drar vi"

Nei. Ellers takk

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Amming forebygger brystkreft hos mor. Så å amme utover 5-6 mnd er bare bra. 
Har ei jeg ikke fikk til amming med, har amma tvillinger og siste sluttet av seg selv nesten på dagen som toåring. 
Hun jeg ammet lengst fink fortsatt litt pupp i 3-4-årsalder. 
Skjønner ikke hvorfor folk skal lage fasit på dette. 

Anonymkode: 3a925...1a0

• Liker 17
Skrevet

Men hvorfor bry seg om hva andre tenker og mener? Dette er jo ikke et problem, med mindre man selv gjør det til et problem. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Ja, vennen min, vi skal snart gå til skolen. Du må bare amme ferdig så kan du gå og hente sekken din så drar vi"

Nei. Ellers takk

Aldri vært borti dette problemet. Har ammet tre av mine og de stoppet selv når de var hhv 1 1/2, 3 og 2 år gamle. I god tid før skolestart. 
😂

• Liker 11
Skrevet
Bacteria skrev (7 minutter siden):

Aldri vært borti dette problemet. Har ammet tre av mine og de stoppet selv når de var hhv 1 1/2, 3 og 2 år gamle. I god tid før skolestart. 
😂

Hvorfor ikke? WHO anbefaler egentlig opp til 7 år

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke barna mine har fått pupp til de var 7?

Det vet jeg ikke, det må du nesten spørre dem om 😂 de ville bare ikke ha og jeg kunne ikke tvinge dem 😂

Ville bare få frem at det eksemplet med en skoleunge som får pupp er et ikke-eksisterende fenomen. 

• Liker 13
Skrevet

Har for min del aldri brydd meg om hva andre mener om mine valg enten det nå gjelder amming eller annet.

Helammet alle mine til de var 6 mnd og fortsatte å amme (ved siden av mat) til de var 2-3 år.

Folk må generelt bli tryggere på seg selv og egne valg.

• Liker 9
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke barna mine har fått pupp til de var 7?

Det vet jeg ikke, det må du nesten spørre dem om 😂 de ville bare ikke ha og jeg kunne ikke tvinge dem 😂

Ville bare få frem at det eksemplet med en skoleunge som får pupp er et ikke-eksisterende fenomen. 

Er det egentlig det? Eller er det bare sånt ingen vil snakke høyt om?

• Liker 4
Skrevet

Første ungen ammet jeg til han var rundt 1,5 år. Han sluttet å spørre og var meeget glad i mat.

Nå med andre ungen på snart 2 år, aner jeg ikke når vi kommer til å slutte. Jeg skulle gjerne ha sluttet å amme, men akkurat nå står jeg helt alene med de to, og det er skikkelig ramaskrik om jeg prøver å si nei. Har allerede søvnmangel, takler ikke hylskriking hele natta akkurat nå..

Men kunne ikke brydd meg mindre om hva folk tenker om det, ei heller bryr jeg meg hvor lenge andre ammer. 😂 

Anonymkode: 9b51f...840

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det egentlig det? Eller er det bare sånt ingen vil snakke høyt om?

Du tror det er mye smugamming av skoleunger rundt omkring?

Ikke mitt inntrykk som småbarnsmor siden 90- tallet. 
Og om så var?

• Liker 8
Skrevet

Det jeg tenker angående amming er at man kan mene så mye man vil. Bryr meg ikke uansett.

Gjør som du selv ønsker og drit i hva andre synes, tenker og mener. 

Kan ikke forstå hvorfor noen bryr seg om hvordan og hvor lenge andre ammer! 

Anonymkode: a101b...90d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Både WHO og UNICEF anbefaler at alle barn ammes i minst to år, så lenge mor og barn trives med det.

• Liker 8
Skrevet

Men man skjønner jo at når man blir bitt i puppen eller st de LEKER med den andre har det gått for langt?

Anonymkode: 83679...1ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Både WHO og UNICEF anbefaler at alle barn ammes i minst to år, så lenge mor og barn trives med det.

Minst, ja, men helst frem til 7 års alder. Av samme grunner som jeg nevnte tidligere.  Grunner som er unødvendige her i Norge, men ganske nødvendig i fattige land i Afrika

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Minst, ja, men helst frem til 7 års alder. Av samme grunner som jeg nevnte tidligere.  Grunner som er unødvendige her i Norge, men ganske nødvendig i fattige land i Afrika

Du vet det er stor forskjell på Norge og fattige land i Afrika? Hvorfor er sju år med amming relevant i denne tråden? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...