Gå til innhold

Hva tenker dere om at kun jeg får/arver av tante og onkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tante og onkel jeg alltid har stått veldig nær. De er barnløse, og jeg har nok alltid vært litt som en datter for de. Mine barn blir litt «barnebarn». Vi er en del sammen, og jeg har også fått de inn i «juleaften-rotasjonen» vår så de ikke alltid sitter alene. Jeg er veldig glad i de.

Mine to søsken har aldri hatt noe særlig forhold til de. De har heller hatt andre tanter og onkler de har hatt det forholdet til. De ser de sånn 1 gang hvert 5 år, og begge er også tydelige på at de rett og slett ikke liker denne tanten og onklen. Prater alltid litt dritt om de, eller kommer med nedsettende kommentarer rundt gaver de har fått til jul av dem osv.

Denne tanten og onkelen har ganske mye penger og verdier. Det har hendt at jeg plutselig har fått 10 000 kr på vipps som bidrag til oppussing el, fordi de synes det er hyggelig. Har nå også fått vite at jeg står som enearving i testamentet. Det betyr at jeg kommer til arve eiendommer mm. til rundt 15 mill kroner. Føler meg jo utrolig heldig og ydmyk, men gruer meg også litt til den dagen det skjer og det kommer frem…. Kjenner meg litt delt. På en måte får man litt dårlig samvittighet men på den andre siden har jo mine søsken aldri hatt interesse av tante og onkel, og prater jo bare dritt om de…. Hva tenker dere?

Anonymkode: c8a86...f75

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en tante og onkel jeg alltid har stått veldig nær. De er barnløse, og jeg har nok alltid vært litt som en datter for de. Mine barn blir litt «barnebarn». Vi er en del sammen, og jeg har også fått de inn i «juleaften-rotasjonen» vår så de ikke alltid sitter alene. Jeg er veldig glad i de.

Mine to søsken har aldri hatt noe særlig forhold til de. De har heller hatt andre tanter og onkler de har hatt det forholdet til. De ser de sånn 1 gang hvert 5 år, og begge er også tydelige på at de rett og slett ikke liker denne tanten og onklen. Prater alltid litt dritt om de, eller kommer med nedsettende kommentarer rundt gaver de har fått til jul av dem osv.

Denne tanten og onkelen har ganske mye penger og verdier. Det har hendt at jeg plutselig har fått 10 000 kr på vipps som bidrag til oppussing el, fordi de synes det er hyggelig. Har nå også fått vite at jeg står som enearving i testamentet. Det betyr at jeg kommer til arve eiendommer mm. til rundt 15 mill kroner. Føler meg jo utrolig heldig og ydmyk, men gruer meg også litt til den dagen det skjer og det kommer frem…. Kjenner meg litt delt. På en måte får man litt dårlig samvittighet men på den andre siden har jo mine søsken aldri hatt interesse av tante og onkel, og prater jo bare dritt om de…. Hva tenker dere?

Det går helt fint. Du har investert tiden din i dem. Skulle bare mangle

Anonymkode: c4558...eb4

• Liker 23
  • Nyttig 8
Skrevet

For et bedritent opplegg. Og hvorfor prater søskene dine bare drit om dem? Kan det være de har fra tidlig barndom forstått at du er favoritten og at din tante og onkel aldri var interessert i å investere i dem? Jeg ville delt denne arven hvis jeg var deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Må legge til:

Jeg ser det jo som en selvfølge at jeg er den som kommer til å ta vare på de/følge de opp når de er så gamle at de ikke klarer det selv. Det gjorde jeg også før jeg visste om arv. Mine søsken kommer ikke til å gjøre det.

HI

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

Barnløses privilegium er å kunne velge helt selv hvem man vil ha som arvinger. Faren min var sin tantes hovedarving, selv om hun hadde flere tantebarn - det var han som primært stilte opp for henne og hadde et godt forhold til henne. 

Hvis søsknene dine forventer å arve slektninger de ikke har noe forhold til eller bryr seg om, kun fordi det er familie, kan de jo ha godt av den realitetsorienteringen.

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet
ESFP skrev (Akkurat nå):

For et bedritent opplegg. Og hvorfor prater søskene dine bare drit om dem? Kan det være de har fra tidlig barndom forstått at du er favoritten og at din tante og onkel aldri var interessert i å investere i dem? Jeg ville delt denne arven hvis jeg var deg. 

Tja…. Jeg tror egentlig ikke det. De bor sånn unna at vi som ungdom måtte ta tog ett stykke for å dra dit. Jeg gjorde ofte det, men de var aldri interessert. De hadde andre tanter og onkler dom de var mye med (hver sine favoritter, vi har mange tanter og onkler). For eksempel så er den tanten og onkelen min søster alltid har vært mye med ikke helt min «type», så jeg har aldri vært så mye der eller hatt så mye kontakt med de.

HI

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tja…. Jeg tror egentlig ikke det. De bor sånn unna at vi som ungdom måtte ta tog ett stykke for å dra dit. Jeg gjorde ofte det, men de var aldri interessert. De hadde andre tanter og onkler dom de var mye med (hver sine favoritter, vi har mange tanter og onkler). For eksempel så er den tanten og onkelen min søster alltid har vært mye med ikke helt min «type», så jeg har aldri vært så mye der eller hatt så mye kontakt med de.

HI

Jeg vet ikke hele historien her selvfølgelig. Men siden du skriver innlegg her, så regner jeg med at det er en del av deg som får litt dårlig magefølelse av hele opplegget og du derfor søker støtte her. 

Har du flere barn selv? Ville du synes det var greit om din søster donerte hele arven sin til ett av dine barn? Hva ville du tenkt om din søster sin favorittante gav henne 15 millioner og den tanten du har investert tid i ikke etterlot noe arv? 

Din tante og onkel kan selvfølgelig gjøre akkurat det de ønsker med arven sin. Men jeg synes det er et bedritent opplegg å "belønne" enkeltbarn i en søskenflokk for å ha den personligheten de liker best. 

Endret av ESFP
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Den arven hadde jeg beholdt med god samvittighet, ts. Hadde selvsagt vært noe helt annet hvis det var snakk om foreldre. Men her er gjelder det tante og onkel, og dine søsken tok sine valg for lenge siden:) 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi vet ikke noe om hvor mange søsken din onkel og tante har, dvs arvinger etter arveloven (forutsetter at foreldrene er døde når tante og onkel dør). Dersom du synes testamente er urettferdig kan du si nei.

Barnløse står fritt til å overlate sin formue til hvem de vil. Jeg ser ingen grunn til at du skal dele med dine søsken. I så fall ville det vel være mest riktig å dele med alle deres nieser og nevøer.

Ta i mot med god samvittighet.  Det er en glede å kunne overlate verdier til de man er glad i.

Anonymkode: 892e3...c23

• Liker 13
Skrevet

Din tante og onkel velger. Ingen andre har noe med det. Dersom du arver, er det fordi det er deres ønske. Men det kommer an på dine søsken, om de tåler din tante og onkels valg, det er jo en annen sak.   

Anonymkode: 67b85...10c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
14 minutter siden, ESFP said:

Jeg vet ikke hele historien her selvfølgelig. Men siden du skriver innlegg her, så regner jeg med at det er en del av deg som får litt dårlig magefølelse av hele opplegget og du derfor søker støtte her. 

Har du flere barn selv? Ville du synes det var greit om din søster donerte hele arven sin til ett av dine barn? Hva ville du tenkt om din søster sin favorittene gav henne 15 millioner og den tanten du har investert tid i ikke etterlot noe arv? 

Din tante og onkel kan selvfølgelig gjøre akkurat det de ønsker med arven sin. Men jeg synes det er et bedritent opplegg å "belønne" enkeltbarn i en søskenflokk for å ha den personligheten de liker best. 

Det er vel heller tantebarna som har valgt sine favoritter av tanter og onkler basert på personlighet og hvem de likte best. Ser ikke at det fremstår som at de andre søsknene er fryst ut på noen måte, de har tatt valget selv.

Anonymkode: c8530...a8e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel heller tantebarna som har valgt sine favoritter av tanter og onkler basert på personlighet og hvem de likte best. Ser ikke at det fremstår som at de andre søsknene er fryst ut på noen måte, de har tatt valget selv.

Anonymkode: c8530...a8e

Men hvorfor tar man et slikt valg? Nå vet jeg ingenting om denne familien sin dynamikk... men når man starter relasjon med barn, er det den voksne sitt ansvar å bygge og opprettholde relasjonen frem til barnet er voksen. I veldig mange familier er det enkeltbarn som får mye oppmerksomhet og tid, mens andre blir oversett. Hvis det er slik i denne situasjonen er det naturlig at da TS fortsetter å prioritere denne relasjonen som voksen.

Mens søsknene som kanskje aldri har vært invistert i, naturligvis ikke plutselig får lyst til å bruke tid med tante når de er ungdommer. Da er det tante og onkel som tidlig har plukket ut sin favoritt.

Siden søskene snakker ditt om tanten og onkelen er det er sannynlighet for at det har vært noe som har vært skjevfordelt fra starten, enten det er ulike typer gaver, tid, oppmerksomhet eller omsorg. 

• Nyttig 2
Skrevet

Dette er deres valg. Det er jo ikke noe du må informere søsken om før de dør. Da er det fint lite de kan endre. 

Siden de treffer de en gang hvert 5år, så kjenner de kanskje ikke til verdiene?

Hvis der er snakk om hytte, så kan jo alltid søskene dine få låne innimellom. Og hvis du arver en del penger, så kan du vel gi litt til uskyldige nieser og nevøer som ikke vet at foreldrene har snakket dritt om tanten og onkelen. F.eks en sum til konfirmasjon ol. 

Anonymkode: 60a87...519

Skrevet

Virker som du har planlagt det.

Anonymkode: 1e4c7...934

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Snu det rundt:

Hvis en annen tante/onkel hadde testamentert alt sitt til 1 av dine søsken, hva hadde du tenkt om det? Hadde det vært greit og forståelig, eller vondt?

Anonymkode: 25e6c...bc9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts har planlagt at søsknene ikke skal like tanten og onkelen? Ok. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skikkelig langsiktig planlegging. Startet allerede i barndommen med å spekulere i arv? 

Dette med arv er vanskelig. Du som arving står jo fritt til å ta i mot arv. Men jeg må si som tante selv at jeg hadde fordelt det. Ikke nødvendigvis likt, men slik at alle fikk noe. Et par hundre tusen feks, hvis det er snakk om store summer. 

Anonymkode: 23339...4c9

Skrevet

Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Dette velger din tante og onkel helt selv. Dine søsken har jo ikke noe forhold til dem. 

Anonymkode: efec1...50c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snu det rundt:

Hvis en annen tante/onkel hadde testamentert alt sitt til 1 av dine søsken, hva hadde du tenkt om det? Hadde det vært greit og forståelig, eller vondt?

Anonymkode: 25e6c...bc9

Dersom de ønsker at ts skal overta eiendommer hun har et nært forhold til et det vel måten å gjøre det på.  Blir det et bo som først skal deles mellom onkel og tantes søsken, deretter ned til neste slektsledd ville det vært umulig for ts å overta. Først må alle være villig til å selge til henne, deretter må hun kanskje kjøpe it 17 andre med ulike eierandeler.  Mulig det er bittert for ts sine søsken? Med også de andre niesene og nevøene sitter igjen med null. At dette er noe ts skal ha planlagt fra hun var liten er svært søkt, og en svært ufin kommentar.

Anonymkode: 892e3...c23

• Nyttig 4
Skrevet

Det synes jeg du skal ta i mot, og være helt tyst om. Etter en sånn arv kan det jo være din tur til å være gavmild. Hvis det kom ut at du arvet, ville jeg løyet meg blå på summen, hvis jeg var deg. Aldri innrøm at du arvet 15 millioner kroner, og gjør alt du kan for å skjule det. 

Anonymkode: 30de4...a14

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...