Gå til innhold

Turer i skog og mark med barnehagebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gode praktisk turtips til hvordan man dra barnehagebarn med på alderstilpassede turer? Vi ønsker å bli litt mer aktive, da helgene ofte innebærer for mye skjermtid. Jeg vokste selv opp med å gå søndagstur på fjellet med min far da jeg var liten, og har gode minner fra dette. Har ingen andre ambisjoner enn korte turer som ikke er i for kupert terreng. Vi har endel turområder med grusvei i nærheten, så tenker det passer best.

Minste er 21 måneder og liker å gå. Han kan gå ganske langt for alderen, men vi har også kjøpt bæremeis til han som han liker å sitte i. Eldste som starter på skolen til neste år er nok langt mindre glad i å gå, og blir fort lei. Hun er glad i å være ute i naturen, og undre seg over planter og dyr. Men det blir raskt sutring de få gangene vi har prøvd å gå f.eks.en halv times lang tur, og da blir det jo ikke kjekt for noen. Noen som har gode tips til hvordan vi kan motivere henne til å bli glad i å gå litt turer? 

Anonymkode: ec88f...139

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn en lekeplass i skogen å gå til eller gapahuk, så kan dere grille feks

Anonymkode: 9c853...979

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noen som har gode tips til hvordan vi kan motivere henne til å bli glad i å gå litt turer? 

Ha en belønning i enden av turen. Eventuelt flere om turen blir lengre. 

En pause med kjeks, oppskåret frukt og noe å drikke. Ha med nok mat, ferdigsmurte baguetter, noe godt å grille, pass på at de er tørre og varme, kanskje et enkelt telt, en sittestol til bare henne. 

Det er viktig å gjøre turen i hennes tempo og viktig med nok å putte i munnen. Overnatting elsker de fleste barn, søk og du skal finne mange spennende steder. Finnes utrolig mye på nett om du leter. Vet ikke helt hvor du bor, men er sikker på du kan få gode tips på de lokale facebooksidene feks. 

Anonymkode: 29440...338

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå på høsten er det fint tid å sanke sopp. Kantareller, traktkatareller og piggsopp er enkle å kjenne igjen. Interessant for store og små. 

Gå en runde i en park. Etterpå kan dere leke et eller annet. Ta med f.eks kubb eller annet hagespill. 

På fjelltur kan dere ta et stopp eller to på vei opp. Første stopp kan dere f.eks spikke spyd til bål. Neste stopp kan dere plukke kongler og pinner som dere tar med til toppen, så kan dere lage kongledyr.

Jeg tror nok at lek hjelper på. De er såpass små at det å gå 30min kan føles som en evighet om ikke noe skjer på veien. Dere kan jo gjøre turene mer interessant med å se etter fugler, høyeste tre, sopp, småkryp, klatre i et tre på veien osv.

Anonymkode: f0bbc...d1b

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn og innrømmer glatt at kanskje jeg ikke har eksperttips men

Samle på opplevelser og ikke lengder eller tider. Men det ser det ut som du har fokus på så det er supert. Å pakke sekken litt på forhånd og gjerne inkluder barna i dette. 

Aktiviteter er supert. Alt ifra barkebåt laging nær en elv kanskje, til å ta med forstørrelsesglass og studere en pissemaurtue. 

Jeg kom over en liten dør i et tre på forgje skogstur jeg var påScreenshot_20230819_161307_Gallery.thumb.jpg.630699323956ab8b08b6dcaef4ad5353.jpg

og sånne type ting hvor fantasien kan få utspille seg må jo være supert, det blir så mye mer levende i naturen, (lage hus til skogsnissene og alvene osv)...(vet det finnes miniatyr leker og ymse stæsj på hobby butikker blant annet)

Samle steiner, trebiter osv som en kanskje kan male på eller bruke i dekorasjon hjemme på en eller annen måte.. 

Lykt og lys i høstmørket kan være kjekt for barn. 

Overraskelser kan være kjekt alt ifra kinderegg, stjerneskudd, såpebobler, walki talkie...

Å lage enkel mat på tur er ofte veldig kjekt for barn, bål har en fascinerende kraft både for store og små, marshmallow på bål med kakao i koppen hvem kan egentlig motstå slikt?

Det viktigste tror jeg (uten noen spesielle barne erfaringer) er planleggingsfasen: klær, utstyr, hvor skal turen gå? Hvilke muligheter er det på denne turen som kan utnyttes (elv, skog, rastebenk, offentlig godkjente bålplasser, gode soppsanking muligheter, er det mye eller lite muligheter for blåbær/tyttebær/molter...

Ellers er det mange gode familie blogger og andre tips på nettet 

https://skogsliv.no/10-tips-til-en-vellykket-tur-med-barna/

https://inspirasjon.ut.no/barn-familie/10-tips-for-en-vellykket-tur-med-barn/100821

https://barn.dntoslo.no/en-vellykket-tur/

https://laringsverkstedet.no/blogg/5-tips-til-hva-som-fungerer-på-tur-med-barn-i-1-2-års-alder

https://www.tt.no/artikler/turtips/20433-disse-triksene-gir-glade-barn-pa-tur/

Endret av skreppamedleppa
Rettet opp i skrivefeil og la til litt
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Her bruker vi Pokemon Go for å komme oss ut i skog og mark. Marka her vi bor har mange pokestop, og da oppleves turen som kortere. Sikkert ikke pedagogisk riktig å ha skjermtid på tur, men det funker for oss.

Anonymkode: e10f4...778

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gjør det enkelt, bare oppsøk nærmeste park eller skog. Trenger ikke å gå langt hjemmefra eller langt fra bilen.

Finn dere en "base" hvor dere har tingene deres og la ungene utforske terrenget i umiddelbar nærhet. Det er utrolig hva man kan utforske og oppleve innenfor en radius av  20-30 meter ut i fra en base midt i skogen.

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje dere skal se etter turer på sti i stedet for vei? Lett nok til minste men samtidig spennende nok for eldste. Mine har i hvertfall satt mye mer pris på stier der de kan klatre litt, skli litt, se maurtue, se stubber og røtter som vi myser på og dikter opp hva den ligner på (elefant, tiger, øgler...) bekker til å sende løvbåter/barkebåter. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi er mye på tur. Stikkord for vellykket tur er kakao, spade og andre leker. Vi liker oss best på strender (og jeg liker det vel best når det ikke er badetemperatur). 

Ville ikke gått langt 

Anonymkode: 2e49a...3c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har av og til gått "turer" som er 200 meter fra parkeringsplassen, bare for at barnet skal ha gode opplevelser ved å være ute. Syns også det hjelper å gå sammen med andre familier på lengre turer, om dere har mulighet til det. Bare la alt været på barnets premisser, og gjerne ha med bæremeis til slitne bein :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har gode praktisk turtips til hvordan man dra barnehagebarn med på alderstilpassede turer? Vi ønsker å bli litt mer aktive, da helgene ofte innebærer for mye skjermtid. Jeg vokste selv opp med å gå søndagstur på fjellet med min far da jeg var liten, og har gode minner fra dette. Har ingen andre ambisjoner enn korte turer som ikke er i for kupert terreng. Vi har endel turområder med grusvei i nærheten, så tenker det passer best.

Minste er 21 måneder og liker å gå. Han kan gå ganske langt for alderen, men vi har også kjøpt bæremeis til han som han liker å sitte i. Eldste som starter på skolen til neste år er nok langt mindre glad i å gå, og blir fort lei. Hun er glad i å være ute i naturen, og undre seg over planter og dyr. Men det blir raskt sutring de få gangene vi har prøvd å gå f.eks.en halv times lang tur, og da blir det jo ikke kjekt for noen. Noen som har gode tips til hvordan vi kan motivere henne til å bli glad i å gå litt turer? 

Gå på sti er mye morsommere enn skogsbilvei for våre hvertfall.

Ikke akkurat tips for å bli mer glad i å GÅ på tur, men neste år er hun kanskje stor nok til å få sykkel med gir. Min skolestart er heller ikke så glad i å gå så langt på tur, men han er kjempeglad i å sykle, så da sykler vi mye av turen, og går bare litt etter vi har kommet til noe som er spennende.

Anonymkode: 09ec1...66b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Henger meg på mange av tipsene her. Tror det å ha et velkjent mål for turen kan være veldig motiverende! Da jeg var liten pleide vi å gå til «bila ødelagt» - en gammel, mosegrodd bil midt i dypeste skogen. Syntes det var like spennende å se den hver gang!

I Oslomarka er det jo f.eks Haralds hytte man kan gå til å utforske.

Ellers er det en velkjent klassiker å gå til et vann der barnet kan leke i vannkanten.

Det bør ihvertfall være noe gøy i andre enden, og når dere har fått med barnet på den samme turen noen ganger, vet hun jo omtrent hvor langt det er og hva hun kan glede seg til 😄

Gjør det enkelt og utforsk underveis!

…dersom dere har mulighet til å låne en hund å ta med dere kan kanskje det også bidra til at det er ekstra stas å gå?

Endret av Anononyma
  • Liker 1
Skrevet

En halvtime før pause høres langt ut. Mindre gåtid, mer pausetid der man kan utforske/spise/leke. Finn gjerne et mål som tar rundt 10-15 minutter, og gå til samme sted flere ganger. 

Anonymkode: 3c73b...70d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En halvtime før pause høres langt ut. Mindre gåtid, mer pausetid der man kan utforske/spise/leke. Finn gjerne et mål som tar rundt 10-15 minutter, og gå til samme sted flere ganger. 

Det jeg vil frem til er vel egentlig at poenget med en tur med barn er ikke å gå, det er å være ute. Gåingen er bare en måte å komme til passende lekesteder på, og ikke det man bør bruke størst andel av tiden på. Stopp før barna blir lei. 

• Liker 4
Skrevet
skreppamedleppa skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke barn og innrømmer glatt at kanskje jeg ikke har eksperttips men

Samle på opplevelser og ikke lengder eller tider. Men det ser det ut som du har fokus på så det er supert. Å pakke sekken litt på forhånd og gjerne inkluder barna i dette. 

Aktiviteter er supert. Alt ifra barkebåt laging nær en elv kanskje, til å ta med forstørrelsesglass og studere en pissemaurtue. 

Jeg kom over en liten dør i et tre på forgje skogstur jeg var påScreenshot_20230819_161307_Gallery.thumb.jpg.630699323956ab8b08b6dcaef4ad5353.jpg

og sånne type ting hvor fantasien kan få utspille seg må jo være supert, det blir så mye mer levende i naturen, (lage hus til skogsnissene og alvene osv)...(vet det finnes miniatyr leker og ymse stæsj på hobby butikker blant annet)

Samle steiner, trebiter osv som en kanskje kan male på eller bruke i dekorasjon hjemme på en eller annen måte.. 

Lykt og lys i høstmørket kan være kjekt for barn. 

Overraskelser kan være kjekt alt ifra kinderegg, stjerneskudd, såpebobler, walki talkie...

Å lage enkel mat på tur er ofte veldig kjekt for barn, bål har en fascinerende kraft både for store og små, marshmallow på bål med kakao i koppen hvem kan egentlig motstå slikt?

Det viktigste tror jeg (uten noen spesielle barne erfaringer) er planleggingsfasen: klær, utstyr, hvor skal turen gå? Hvilke muligheter er det på denne turen som kan utnyttes (elv, skog, rastebenk, offentlig godkjente bålplasser, gode soppsanking muligheter, er det mye eller lite muligheter for blåbær/tyttebær/molter...

Ellers er det mange gode familie blogger og andre tips på nettet 

https://skogsliv.no/10-tips-til-en-vellykket-tur-med-barna/

https://inspirasjon.ut.no/barn-familie/10-tips-for-en-vellykket-tur-med-barn/100821

https://barn.dntoslo.no/en-vellykket-tur/

https://laringsverkstedet.no/blogg/5-tips-til-hva-som-fungerer-på-tur-med-barn-i-1-2-års-alder

https://www.tt.no/artikler/turtips/20433-disse-triksene-gir-glade-barn-pa-tur/

Så fine tips, men det er ikke så lurt å kjøpe ting for å legge igjen i skogen. Dyr kan bli skadet av det. Spesielt hvis det er noe av plast eller metall.

Anonymkode: 081c9...bad

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så fine tips, men det er ikke så lurt å kjøpe ting for å legge igjen i skogen. Dyr kan bli skadet av det. Spesielt hvis det er noe av plast eller metall.

Anonymkode: 081c9...bad

Ja jeg har ikke etterlatt meg dette jeg tok bilde av😊 Og jeg er selv opptatt av sporløs ferdsel (jeg går mye tur og vet nettopp dette med dyr og slik, og har alltid en ekstra pose med i sekken hvor jeg tar med meg plast, tomme bokser osv). Men jeg vet at f.eks barnehager og skoler etterlater mye slikt der hvor de har sine uteområder. Det går jo også an å leke i skogen med miniatyr figurer og ta med seg tingene igjen etterpå, så det er jo ikke slik at det må etterlates i skogen selv om en leker der tenker jeg.

Skrevet

Halvtime langs en grusvei er jo dørgende kjedelig for en 5åring. Da er det mye bedre å gå i litt ulent terreng, å gå ned fra stien og finne er tre å klatre i, eller en liten bekk, eller en sølepytt. 

Våre barn er turvante, og gode til å gå temmelig langt med sekk, men å gå på grus uten noe mål er ikke særlig stas. Derimot er det kjekt dersom de kan løpe i skogen ved siden av mens vi går på grusen. De hopper og balanserer og kryper og åler seg osv, imens vi trasker med den eldre garde med dårlige knær. 

Det er også fint med et mål i sikte, feks den aller fineste plassen å stoppe for å ha stormkjøkken nachos, eller kanelsnurr-pinnebrød, eller kakao fra termos eller hva enn dine liker og dere voksne orker å fikse. 

Da våre var små hadde vi stor suksess med "rosintrollet", et troll som bæsjet rosiner rundt om kring i naturen. En av oss voksne lurte oss til å legge ut små hauger med rosiner når ungene ikke følgte med.  Det var stas for ungene å lete, det var stas å finne ulike spor etter trollet, og det var stas å spise rosiner. 

Ikke at du trenger å innføre et rosintroll, men noe som gjør at dere leker sammen på turen er fint. 😊

Anonymkode: 3690f...9d3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Halvtime langs en grusvei er jo dørgende kjedelig for en 5åring. Da er det mye bedre å gå i litt ulent terreng, å gå ned fra stien og finne er tre å klatre i, eller en liten bekk, eller en sølepytt. 

Våre barn er turvante, og gode til å gå temmelig langt med sekk, men å gå på grus uten noe mål er ikke særlig stas. Derimot er det kjekt dersom de kan løpe i skogen ved siden av mens vi går på grusen. De hopper og balanserer og kryper og åler seg osv, imens vi trasker med den eldre garde med dårlige knær. 

Det er også fint med et mål i sikte, feks den aller fineste plassen å stoppe for å ha stormkjøkken nachos, eller kanelsnurr-pinnebrød, eller kakao fra termos eller hva enn dine liker og dere voksne orker å fikse. 

Da våre var små hadde vi stor suksess med "rosintrollet", et troll som bæsjet rosiner rundt om kring i naturen. En av oss voksne lurte oss til å legge ut små hauger med rosiner når ungene ikke følgte med.  Det var stas for ungene å lete, det var stas å finne ulike spor etter trollet, og det var stas å spise rosiner. 

Ikke at du trenger å innføre et rosintroll, men noe som gjør at dere leker sammen på turen er fint. 😊

Alle mine unger har forresten på ett eller flere tidspunkt ytret setningen "nå er jeg så trøtt i beina at jeg klarer ikke gå mer, jeg klarer bare å løpe/hoppe/danse". 

Det er kjedelig å gå på en vei. Turgleden finner man som liten oftest av stien. 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skogen i seg selv er en lekeplass 

barn ser og finner fort noe som vekker interesse, turer med små kan være veldig spennende selv om de er korte,

Har du sjekket ut kontoen skogens_kongler på insta 

dette er en pappa som har ungene med på mange fine turer, 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Vi gikk mest det vi kaller «harepusturer» i den alderen. Man tar med noe -appelsin, vannmelon el likn til rast, går en kort sløyfe og undrer seg over det som påtreffes på veien. Så hjem igjen etter en liten rast. Det er ikke lengde som er viktig. For en to-åring er lekeplassen uendelig stor ☺️

Anonymkode: b66ad...850

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...