AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Jeg jobber deltid. Varierende hvor mye. Noen uker er det 5 dager, noen 3, noen ganger har jeg litt kortere vakter (9-14). Barnet begynte forrige uke. Og har denne uken vært noen timer hver dag for å bli kjent. Er det dumt å ta barnet ut av barnehagen når jeg har fri? Hva med kortere dager? Er det lurt å levere og hente innenfor kjernetid? Eller levere tidlig og hente tidlig /levere sent og hente litt senere? Noen av fridagene ønsker jeg å bruke til innkjøp og husarbeid. Litt lettvint uten barnet og vi får mer tid på ettermiddagen. Hva gjør dere? Anonymkode: b8f44...ee0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Her har jeg inntrykk av at de fleste i dagens samfunn velger å ha ungen i barnehagen. Selv hadde jeg hatt ungen hjemme når jeg har fri. Både innkjøp og husarbeid tar jeg på kvelden når barnet har lagt seg. Eller så kan ungen bli vant til at mamma/pappa rydder, og ikke bare underholder hele tiden. Såklart kanskje hatt ungen i barnehagen en dag nå og da, dersom det er veldig mye som skal ordnes. Nå var jeg streng, men siden du spør, så får du min mening. Etter min mening så er det alt for mange som har ungene i barnehagen i ferier og dager de hadde hatt mulighet til å være hjemme med dem. Barn er ikke en jobb, det er noe du frivillig har fått. Anonymkode: ec479...ac8 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Hvis barnet er lite, dvs har startet i bhg for første gang nå, så ville jeg hatt det der noen timer hver dag nå i de første månedene. Rett og slett for at barnet skal bli godt kjent og få rutine med at bhg er hverdag. Så kan det heller få en og annen fridag senere. Anonymkode: 674d9...3b6 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 Jeg jobber deltid for å kunne ha barnet hjemme. Hun er 1 år. Har henne hjemme to dager i uken, og det ser ikke ut som om det påvirker barnehagestarten. Men det kan jo sikkert variere:) Så takknemlig for å ha muligheten til å ha henne litt hjemme. Anonymkode: ec479...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Nei selvsagt ikke. Alltid fri npr jeg har fri Anonymkode: 1d453...555 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis barnet er lite, dvs har startet i bhg for første gang nå, så ville jeg hatt det der noen timer hver dag nå i de første månedene. Rett og slett for at barnet skal bli godt kjent og få rutine med at bhg er hverdag. Så kan det heller få en og annen fridag senere. Anonymkode: 674d9...3b6 Tja. Tror du at det har noe å si? Man er jo hjemme i helgene, uten at ungen glemmer barnehagen av den grunn. Fra barnet er ca 10 mnd til 2 år er de gjennom en viktig tilknytningsfase, og da tenker jeg at det beste er å ha barnet hjemme hos seg så ofte man kan. Anonymkode: ec479...ac8 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Jobber 80%. Alltid fri den dagen jeg har fri. Det er sjelden det blir «kosedag», dvs barnet må bli med på ærender, husarbeid etc eller leke litt for seg selv. Det blir likevel en rolig fridag uten det støyet og kjøret som er i barnehagen. Jeg tenker skjer mye oppdragelse på fridagene; barnet lærer mye nyttig som det har bruk for resten av livet ved å være med å skrive handleliste, storhandle, vaske gulv osv.. Det lærer også å leke litt for seg selv uten konstant underholding. Så er helgene til kos og aktiviteter på barnas premisser. Nå går yngste siste året i bhg og skal få velge selv på morgenen om det blir fri eller bhg. Vi startet med det rett før sommerferien og det ble mest fri, barnet setter pris den rolige dagen. Anonymkode: b78c5...258 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 Jeg jobber 80% (6 timer, 5 dager i uka) så vet ikke om du regner det som deltid. Men gir barnet så korte dager som mulig, leverer og henter rett før og rett etter jobb så han er i bhg 6,5 timer om dagen Anonymkode: 14032...cad
Heln Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 Jobber deltid, barna er som regel i barnehagen hver dag ja. Men kortere tidsrom de dagene jeg har fri. Jeg bruker tiden på husarbeid og studie, sånn at på ettermiddagene kan jeg være tilstede heller
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja. Tror du at det har noe å si? Man er jo hjemme i helgene, uten at ungen glemmer barnehagen av den grunn. Fra barnet er ca 10 mnd til 2 år er de gjennom en viktig tilknytningsfase, og da tenker jeg at det beste er å ha barnet hjemme hos seg så ofte man kan. Anonymkode: ec479...ac8 Det kommer an på barnet. da eldste starta var det ny tilvenning hver mandag, så ble det bedre og bedre utover i uka. I en ideell verden hadde han vært der noen timer hver dag de første månedene, så kunne han hatt fridager innimellom uten problem. Anonymkode: 4974e...84c
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #11 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja. Tror du at det har noe å si? Man er jo hjemme i helgene, uten at ungen glemmer barnehagen av den grunn. Fra barnet er ca 10 mnd til 2 år er de gjennom en viktig tilknytningsfase, og da tenker jeg at det beste er å ha barnet hjemme hos seg så ofte man kan. Anonymkode: ec479...ac8 Det er mange barn som sliter med mandager i starten, så ja. Anonymkode: b5ae7...f33
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #12 Skrevet 19. august 2023 Jeg har latt barna ha korte dager i bhg så mye som mulig. Hatt de hjemme hele dager også, mest mens de var små. Om man henter tidlig eller leverer sent spiller ikke så stor trille, så lenge man følger kjernetid og barnehagens rutiner. Lurt og helt innafor å kunne gjøre unna innkjøp og få litt alenetid innimellom mens de er i barnehagen også! Anonymkode: 43753...8f2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #13 Skrevet 19. august 2023 Nei. De hadde fri når jeg hadde fri. Men jeg har alltid hatt faste fridager så det har vært forutsigbart og ikke tatt de ut på variable tidspunkt. Anonymkode: 86694...599
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 Jobber deltid. Barnet er i barnehagen i kjernetiden (9.30-14.30), og har fri én dag i uka. Anonymkode: 7e808...c5e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #15 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber deltid. Varierende hvor mye. Noen uker er det 5 dager, noen 3, noen ganger har jeg litt kortere vakter (9-14). Barnet begynte forrige uke. Og har denne uken vært noen timer hver dag for å bli kjent. Er det dumt å ta barnet ut av barnehagen når jeg har fri? Hva med kortere dager? Er det lurt å levere og hente innenfor kjernetid? Eller levere tidlig og hente tidlig /levere sent og hente litt senere? Noen av fridagene ønsker jeg å bruke til innkjøp og husarbeid. Litt lettvint uten barnet og vi får mer tid på ettermiddagen. Hva gjør dere? Anonymkode: b8f44...ee0 Vi har barnet i barnehagen, med mindre vi har planlagt noe spesielt, men gidder ikke stresse med levering sø kan godt levere kl 9 og hente kl 14-15. Anonymkode: d54c0...fb3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #16 Skrevet 19. august 2023 Mine har fri når jeg har fri, med mindre jeg skal til tannlegen, i møte, eller har en eller annen avtale som jeg typisk legger til fridagene. I tilvenningsperiodene var den eldste i barnehagen en liten tur hver dag, men den yngste hadde fri på mine fridager da også. Det gikk bra med begge. Men jeg tror at for den eldste hadde tilvenningen blitt vanskeligere om det ble mange fridager. Korte dager var derimot veldig fint. Hva som er best kommer an på så mye. Kanskje har du også behov for å få gjort unna noe uten barn, eller bare hvile på noen av fridagene også, og blir mer opplagt til tiden med barnet på den måten. Barnets alder ved barnehagestart, og temperament, spiller også inn, tenker jeg. Jeg jobber deltid i perioder nettopp fordi jeg har et sterkt ønske om å ha mer tid med barna nå som de er små, derfor er de hjemme når jeg er det. Anonymkode: fdc5c...e22
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #17 Skrevet 19. august 2023 Jobber ikke deltid, men studerer og har varierende uker med tanke på forelesninger og lesing osv. Barnet mitt er i barnehagen hver dag, også når jeg har fri. Leveres til samme tid hver dag, men hentes tidlig når jeg har mulighet til det. Har prøvd oss litt frem og har etterhvert funnet ut at det fungerer best for han at hver uke er mest mulig lik. Anonymkode: 8e9a5...e2c
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #18 Skrevet 19. august 2023 Min hadde fri en dag i uka de første to årene. Etter det begynte hun å få med seg at hun gikk glipp av en del ting, og hun begynte også å trives skikkelig å barnehagen, så da gikk vi over til at hun var i bhg hver dag. Det blir kanskje vanskelig å ha en fast fridag for dere, hvis arbeidstiden ikke er den samme hver uke... Jeg tror ikke det finnes et fasitsvar på hva som er riktig å gjøre når man jobber deltid. Kommer an på hvordan barnet trives i barnehagen og hvor sliten han/hun blir tenker jeg. Noen elsker barnehage og går lange dager uten problemer, mens andre kan ha godt av kortere dager. Ut fra mine erfaringer, vil jeg anbefale å kjøre barnehage hver dag og ha barnet der minst hele kjernetiden nå i starten (få med seg alle måltider), til barnet er kommet godt inn i rutinene. Jeg tror det var litt dumt at jeg valgte fri hver onsdag fra starten av, for da ble det jo kun to dager bhg og så hjemmedag igjen. Mulig tilvenningen hadde gått bedre hvis jeg hadde hatt henne der hver dag. Men det er nå bare mine tanker. Her måtte barna være i bhg hele kjernetiden, men det varierer kanskje. Anonymkode: 68209...3ce
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #19 Skrevet 19. august 2023 Jeg er ufør, men barnet er i brnehagen 9-14 hver dag. En sjelden gang kortere/lengre. Tar fri alle skoleferier, og tar gjerne en langhelg innimellom. Hadde jeg heller vært frisk og hatt redusert stilling, ville jeg hatt barnet hjemme en dag eller to ekstra - da enten mandag eller fredag. Anonymkode: 2ec3a...503 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #20 Skrevet 19. august 2023 Da far i huset jobba deltid, hadde barna tilsvarende redusert plass i barnehagen. Anonymkode: a7e39...13e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå