Gå til innhold

Stor enebolig, verdt 13 mill i dag. Selge nå eller vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er spørsmålet. Ligger 5 min fra Oslo. Fikk verdivurdering fra 3 meglere, lå på ca 13 mill alle sammen. De ville sette i gang salgsprosessen så fort som fy, men de tenker jo kun på seg selv, ikke oss.

Mtp markedet, selge nå eller om noen år?

Har bodd her 12 år.

Anonymkode: e4beb...3c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du behov for å flytte? 
Skal du kjøpe deg opp eller ned?

Hvis du skal kjøpe deg opp, kan det være et godt tidspunkt å selge på. Skal du kjøpe deg ned, ville jeg absolutt ventet. 

Anonymkode: ff445...c91

• Liker 2
Skrevet

Vent 😅 Ikke nødvendigvis relevant for deg men vi er sånn løst på boligjakt og nå kom deg 2 eneboliger i aktuelt området. Men vi rekker ikke å få ordnet finansieringsbevis, fordi vi har et boliglån i Danske Bank (så kalte "akademikere lån), og banken skal ut av norsk marked, men vi rakk ikke å flytte lån og skaffe oss ny finansieringsbevis nå med ferie og skolestart. Dette gjelder jo alle akademikere, ca 50 tusen kunder, sies det. Så virker som litt ugunstig tidspunkt for å selge..

Anonymkode: 5b21e...22f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vent 😅 Ikke nødvendigvis relevant for deg men vi er sånn løst på boligjakt og nå kom deg 2 eneboliger i aktuelt området. Men vi rekker ikke å få ordnet finansieringsbevis, fordi vi har et boliglån i Danske Bank (så kalte "akademikere lån), og banken skal ut av norsk marked, men vi rakk ikke å flytte lån og skaffe oss ny finansieringsbevis nå med ferie og skolestart. Dette gjelder jo alle akademikere, ca 50 tusen kunder, sies det. Så virker som litt ugunstig tidspunkt for å selge..

Du kan bare kontakte Nordea og få finansiering der, det er de som har kjøpt opp kundene. Så dette er et ikke-problem 😊

Anonymkode: df5b4...eb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan bare kontakte Nordea og få finansiering der, det er de som har kjøpt opp kundene. Så dette er et ikke-problem 😊

Eller Handelsbanken, det er de som har overtatt avtalen med Akademikerne. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ikke Nordea men akademikere boliglån går over til Husbanken. Og de er bare litt treige, man får ikke finansieringsbevis der i løpet av to dager. 

Skrevet

Poenget er at vi får ikke ordnet det på 3 der nå, før visning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 13.12):

Ja, det er spørsmålet. Ligger 5 min fra Oslo. Fikk verdivurdering fra 3 meglere, lå på ca 13 mill alle sammen. De ville sette i gang salgsprosessen så fort som fy, men de tenker jo kun på seg selv, ikke oss.

Har bodd her 12 år.

Jeg kjøpte hus i den prisklassen i vår. Har fulgt markedet i et år før det, og en stor andel av de aktuelle husene til rundt 15’ lå ute hele vinteren.

Jeg tror at det har vært en vridning siste år hvor huseiere selger før de kjøper. Delvis fordi de ikke tør annet, delvis fordi bankene har blitt kjipe på mellomfinansiering. Det har gitt overopphopning i markedet. Men siden de som eier slike hus ofte skal over i uniforme leiligheter og ikke har tidspress så ligger de bare ute til en pris som er over reell markedspris. Siden de bare avventer det hele og periodisk trekker dem fra markedet så «lyver» statistikken. Og de som jobber i bransjen har alt å tjene på å føre oss bak lyset.

Anonymkode: 590ca...38e

Skrevet

I området mitt så kom det et «dump» i vår når alle slitne hus med stor tomt skulle tilbys til utviklere som fyller hagen med triste grå skoesker.

Og så kom det et solid slipp nå i juli/august med folk som tydeligvis har holdt igjen lenge.

Anonymkode: 590ca...38e

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke selge bare fordi meglerne maser om det. 

Selvfølgelig tenker de kun på seg selv og pengene de får av salget av ditt hus.

Ingen grunn å selge hvis du ikke må flytte innen kort tid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva skal du evt vente på? Er vel bare å legge det ut nå, får du ikke en pris du er fornøyd med kan du jo bare vente evt?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke Nordea men akademikere boliglån går over til Husbanken. Og de er bare litt treige, man får ikke finansieringsbevis der i løpet av to dager. 

Handelsbanken. Og Nordea har kjøpt privatkundene til DB (med forbehold om at Konkurransetilsynet gir grønt lys), de satser nok stort på at mange av Akademikerne-kundene ikke vil gå over til Handelsbanken. Personlig tenker jeg Nordea tar en stor sjanse der. Jeg er DB-kunde, og ville aldri vært det hvis det ikke hadde vært for Akademikerne-avtalen. Det er lite sannsynlig at vi blir med til Nordea, og jeg er neppe alene om det. 

• Liker 2
Skrevet
On 8/20/2023 at 3:51 PM, AnonymBruker said:

Handelsbanken. Og Nordea har kjøpt privatkundene til DB (med forbehold om at Konkurransetilsynet gir grønt lys), de satser nok stort på at mange av Akademikerne-kundene ikke vil gå over til Handelsbanken. Personlig tenker jeg Nordea tar en stor sjanse der. Jeg er DB-kunde, og ville aldri vært det hvis det ikke hadde vært for Akademikerne-avtalen. Det er lite sannsynlig at vi blir med til Nordea, og jeg er neppe alene om det. 

Nei samme her, vi flytter til Bulder bank. Men akkurat boliglånet er vi foreløpig litt usikre om, om det skal bli Handelsbank eller Bulder.

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 13.12):

Har bodd her 12 år.

Hvis du:

Skal kjøpe noe nytt - så selg.

Skal selge uten å kjøpe noe nytt - så vent til rentene er på vei nedover igjen. 

Skrevet

Skaff deg finansieringsbevis i en annen bank, mens du venter på den banken du ønsker.

Innen du skal betale for huset, har du fått fikset deg finansieringsbevis i den banken du ønsker.

Om du ikke rekker deg, ta lånet i den andre banken og flytt det over senere.

Anonymkode: 8a0cf...b2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei samme her, vi flytter til Bulder bank. Men akkurat boliglånet er vi foreløpig litt usikre om, om det skal bli Handelsbank eller Bulder.

Vi skal vente og se hva tilbudet fra Handelsbanken er - om vi blir med dit som totalkunder, eller hva vi gjør. Det som i alle fall er helt sikkert, er at vi ikke skal ha noe boliglån i annen bank som lover at de skal «matche renta i akademikerne-avtalen», for det har vi prøvd før (DNB🙄🙄🙄). Så enten blir det Handelsbanken, eller så blir det noe ala Bulder. Eller OBOS-banken som dagligbank. For min del bruker jeg uansett mest kredittkort .

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 13.52):

Jo Akademikerne går til Nordea og de ordner dette meget raskt

Anonymkode: 78a35...366

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jo Akademikerne går til Nordea og de ordner dette meget raskt

Anonymkode: 78a35...366

Nei dette er faktisk helt feil. Akademikerne går til Handelsbanken, og den avtalen er ikke klar før nyttår. 

Anonymkode: 5f3d2...471

Skrevet

Slik ting går nå, så blir det flere fattige i Norge. Det kan påvirke boligprisene. Jeg hadde nok ikke ville ventet om du uansett vil flytte innen de neste årene.

Anonymkode: e5eb8...05f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...