Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Jeg vurderer å lage til en hybel for 1 person i kjelleren på huset. Finnes det noen lover og regler på hva som skal til for at den blir lovlig å bo i? Hvor kan man eventuelt finne inform,asjon om dette? Har fått med meg at det skal være brannslukningapparat, røykvarsler og to rømningsveier (da skal vel vinduet kunne åpnes og være av en viss str?). Hva med takhøyde og kvadratmeter? Takker for alle tips!! -hybelbygger
Gjest HB Skrevet 18. januar 2006 #3 Skrevet 18. januar 2006 Her kan du lese om kravene i byggeforskriftene når det gjelder størrelser på beboelsesrom osv. Se spesielt §10. http://www.lovdata.no/for/sf/kr/kr-19970122-0033.html Og her har du veiledningen til forskriften som kommer med mer konkrete eksempler. http://www.be.no/beweb/regler/veil/REN2003/10brukbarhet.html I tillegg bør du kanskje sjekke mot kommunen om det er spesielle reguleringsbestemmelser som tilsier at du ikke kan ha to boenheter i huset, og du bør sjekke om du må byggemelde det. Hilsen Lille meg
Gjest Lea Skrevet 18. januar 2006 #4 Skrevet 18. januar 2006 Det kan være flere ting som avgjør om du kan leie ut lovlig eller ikke. Størrelse på tomt og byggeareal, høyde under taket, rømningsveier osv. Sjekk med kommunen, så får du svar på det meste.
Nemmera Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 Og så er det det med rømningsveier også. Mye å tenke på i grunn, men du finner sikkert svaret på linken over
Snorkfroeken Skrevet 20. januar 2006 #6 Skrevet 20. januar 2006 Også tror jeg det er noen regler angående bod, mener d ikke er lov å leie ut uten bod! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #7 Skrevet 20. januar 2006 Også tror jeg det er noen regler angående bod, mener d ikke er lov å leie ut uten bod! Lykke til ← Heh? Hva er ikke lov å leie ut uten bod, og hva kan defineres som bod? Hr bodd mange steder uten annen lagringsplass enn hybelen, jeg...
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #8 Skrevet 20. januar 2006 Ja, jeg mener også å huske at det må være såkalt sportbod knyttet til hybel. Videre stilles det krav til adkomstforhold, parkeringsplass osv.
Gjest gjest1 Skrevet 20. januar 2006 #9 Skrevet 20. januar 2006 Også tror jeg det er noen regler angående bod, mener d ikke er lov å leie ut uten bod! Lykke til ← Gud bedre tid. Da har jeg bodd på mange ulovlige hybler.
liv Skrevet 20. januar 2006 #10 Skrevet 20. januar 2006 Det skal være takhøyde på minst 2,1m og to rømningsveier. Slike små vinduer er ikke store nok til å regne som rømningsvei så da må det f.esk være egen inngang samt mulighet til å gå opp i første etasje innvendig.
Veronal Skrevet 22. januar 2006 #11 Skrevet 22. januar 2006 Det er ikke definert en minimumstakhøyde. I forskriftene finner du bare et minimumsvolum. § 10-31. Planløsning og størrelse 1. Generelle krav Ethvert byggverk og ethvert rom skal ha planløsning og størrelse som er egnet til formålet. Romhøyden tilpasses rommets størrelse og funksjon. Rom for varig opphold skal ha et volum på minst 15 m3 . http://www.lovdata.no/for/sf/kr/kr-19970122-0033.html Ang. vindu som rømningsvei så er kravet at summen av bredde + høyde til vinduet er minimum 150 cm.
Veronal Skrevet 22. januar 2006 #12 Skrevet 22. januar 2006 Ang. bod så er dette regulert i samme forskrift: § 10-34. Boder og oppbevaringsplass Bygning med flere boliger skal ha minst 5 m2 oppbevaringsplass for sykler, sportsutstyr, barnevogner m.m. for hver enkelt bolig.
Gjest gjest 0 Skrevet 22. januar 2006 #13 Skrevet 22. januar 2006 Finnes det krav til parkeringsmuligheter også?? Jeg bor iallefall i en ulovlig hybel... Ikke har vi brannslokningsaparat (selv om jeg minnet huseier på det for 2 uker siden), ikke har vi rømningsvei på soverommet.... Sikkert mye mer,...
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2006 #14 Skrevet 22. januar 2006 Finnes det krav til parkeringsmuligheter også?? Jeg bor iallefall i en ulovlig hybel... Ikke har vi brannslokningsaparat (selv om jeg minnet huseier på det for 2 uker siden), ikke har vi rømningsvei på soverommet.... Sikkert mye mer,... ← Det var det ikke der jeg bodde sist heller. Det lokale brannvesenet kom på besøk på skolen i forbindelse med at vi skulle ha brannøvelse og da spurte vi hva vi skulle gjøre med slikt. Da sa de at dersom huseieren nektet å sette opp brannvarsler, slokker osv., så kom de gjerne en tur på besøk for å "minne" ham på det. Jeg tror de er rimelig strenge på slike lovbrudd.
Gjest HB Skrevet 22. januar 2006 #15 Skrevet 22. januar 2006 Det er for øvrig også krav til dagslys i oppholdsrom. En viss prosentsats av gulvarealet. Soverom regnes som oppholdsrom. Innvendig bod kan erstattes av flere skap. I hvert fall i nybygg. Hilsen Lille meg
Gjest Lea Skrevet 23. januar 2006 #16 Skrevet 23. januar 2006 Det er ofte krav om parkeringsplasser også, ja. Vi fikk beskjed om at det måtte være en biloppstillingsplass innenfor byggearealet (i tillegg til våre egne) for en hybel på 55 kvm. Om hybelen var større måtte det være plass til 2 biloppstillingsplasser innenfor byggearealet. Og når tomta er liten og man vil ha størst mulig hus, så er det ikke lett å få dette til å gå opp.
Gjest HB Skrevet 24. januar 2006 #17 Skrevet 24. januar 2006 Krav om parkeringsplasser bør fremkomme av reguleringsplanen for området. Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå