Gå til innhold

Trivsel i barnehage, råd om bytte eller barnepark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lille barnet mitt har begynt i barnehagen og starten har vært litt røffere enn vi hadde håpet på. Vi tenker at det er greit, barn er forskjellige og ikke alle takler overgangen like bra. Jeg jobber frilans og bestemmer egen arbeidstid, så vi sa til ped.leder at Lille godt kunne plukkes opp tidlig den første tida for en mer gradvis tilvenning. Det var ikke aktuelt, han skulle være der fra halv ni til halv tre (selv om kjernetida er ni-to). Vi respekterte den vurderingen. Lille gråt mye, og den ene dagen i første uka hentet jeg han et kvarter for tidlig, og ble møtt med total silent treatment fra ped.lederen. Hun så ikke på meg, gikk rett forbi, frem og tilbake og anerkjente ikke at jeg var der overhode.
En ansatt på en annen avdeling forbarmet seg og ga meg litt info om hvordan dagen hadde gått for barnet mitt, ut fra det han hadde kunnet se. Jeg tenkte at ped.lederen kanskje hadde en dårlig dag, eller at jeg hadde misforstått. Men så skjedde det igjen, etter at Lille hadde hatt en røff dag med en mye gråt og ped.leder hadde spurt om jeg kunne hente han litt tidligere. Jeg plukket han opp og hun ignorerte oss begge. Det var veldig påfallende, for ingen andre gjorde det. Vi stod rett ved siden av henne, og hun annerkjente ikke Lille i det hele tatt og sa ikke hadet til han når vi gikk. Jeg har merket at hun er sånn hvis han har hatt en dårlig dag og grått mye. Lille har blitt mer utrygg i denne perioden, men det må man jo forvente i innkjøringsfasen i barnehagen. Han liker ikke hvis jeg forsvinner inn i et annet rom for eksempel, men det begynner å gå seg til nå. Men de siste dagene har han begynt å frike ut hvis han ikke får kontakt umiddelbart, eks hvis jeg spiser og han vil vise meg noe, så kunne han før sysle for seg selv og vente litt, men nå er det full krise. Jeg er redd for at han har blitt utsatt for silent treatment og ignorering når han har grått mye i barnehagen, og blitt utrygg pga av det. Jeg tenker at hvis hun er komfortabel med å være sånn med foreldre tilstede, så er det sikkert slik når foreldrene har gått også. Det har også vært flere andre småkommentarer fra ped.lederen som får varsellampeme til å blinke hos meg. Og veldig lite kommunikasjon fra henne generelt, etter de første tre tilvenningsdagene. Jeg har full forståelse for at det er en hektisk tid med flere barn på tilvenning, men jeg føler at dette er litt utenom hva man skal kunne forvente?

Vi skal be om et møte med styrer av barnehagen og se om vi kan finne en løsning, men jeg kjenner at jeg helst ikke vil at han skal være der i det hele tatt. Kanskje han kan flyttes til en annen avdeling, men det er en liten barnehage og jeg stoler ikke på at ped.lederen ville håndtert det profesjonellt. Lille har ikke vært lenge i barnehagen, så det kan jo tenkes at det vil gå bedre etterhvert, men magefølelsen er ikke med på den typen rasjonalisering i det hele tatt.
Vi har lagt inn søknad om barnehagebytte til to andre barnehager vi kjenner til og vet har høy trivsel, men sjansen for å få plass nå er ikke veldig stor. Vi vurderer også å søke om plass i barnepark, der er det kortere dager og mer fleksibilitet, men den er langt unna og han vil jo måtte gå over i ordinær bhg etterhvert uansett, fordi vi begge må jobbe fulltid etterhvert. Han kunne gått ett år i barnepark (forutsatt at vi får plass) og begynt rett på storbarnsavdeling det året han fyller tre, men jeg er redd for at flere bytter ikke er bra og at det ville blitt en veldig stor omvelting til en bhg hvor han ikke kjenner noen.
Vi kan også  ta oss råd til at han er hjemme litt til, det blir stramt men jeg kan gå ulønnet en periode, også satse på at han får plass i en annen barnehage på rullerende opptak.

Jeg gruer meg skikkelig til ny uke, og er ikke sikker på om jeg vil levere han på mandag i det hele tatt, men vente til etter møtet med styrer.

Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Er det for tidlig å være så skeptiske, overreagerer vi? Hva skal man egentlig kunne forvente fra en ped.leder når det kommer til tilpassing og kommunikasjon?

Og hvis noen vil dele egne erfaringer med barnepark og overgang derfra til ordinær barnehage, er jeg veldig takknemmelig! 

Tusen takk for alle råd ❤️

Anonymkode: 5ef30...b32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går til styrer asap og klager, ingen skal bestemme i førsten hvor lenge barnet bør være der. Jeg hadde reagert negativ akuratt som deg. Dette er søren meg ikke greit 😡 unnskyld det koker litt her. Barnehagen er tross alt frivillig ikke tvangstid som på skolen. At det ikke bør komme alt for seint og hentes alt for tidlig. Jeg hadde kontaktet kommunen og spurt om det var en annen plass. Med sånne holdninger på ansatte tror jeg ikke det blir noe særlig bedre og jeg hadde aldri levert barnet mitt igjen, til noen som oppfører seg sånn. Vedkommende burde ikke jobbet i barnehage heller spør du meg. Jeg er stygt redd for at en sånn person i værste fall annmelder dere til barnevernet fordi hun mener dere er problemet at barnet ikke slår seg til ro.

Send klage til både styrer og kommunen her. Dere kan umulig  være den eneste som har opplevd vedkommende på den måten.  Barn merker det om denne personen tydeligvis holder på sånn, det vil gjenspeile hvordan barnet deres blir møtt også 

Anonymkode: ef55f...b90

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du går til styrer asap og klager, ingen skal bestemme i førsten hvor lenge barnet bør være der. Jeg hadde reagert negativ akuratt som deg. Dette er søren meg ikke greit 😡 unnskyld det koker litt her. Barnehagen er tross alt frivillig ikke tvangstid som på skolen. At det ikke bør komme alt for seint og hentes alt for tidlig. Jeg hadde kontaktet kommunen og spurt om det var en annen plass. Med sånne holdninger på ansatte tror jeg ikke det blir noe særlig bedre og jeg hadde aldri levert barnet mitt igjen, til noen som oppfører seg sånn. Vedkommende burde ikke jobbet i barnehage heller spør du meg. Jeg er stygt redd for at en sånn person i værste fall annmelder dere til barnevernet fordi hun mener dere er problemet at barnet ikke slår seg til ro.

Send klage til både styrer og kommunen her. Dere kan umulig  være den eneste som har opplevd vedkommende på den måten.  Barn merker det om denne personen tydeligvis holder på sånn, det vil gjenspeile hvordan barnet deres blir møtt også 

Jeg ville om mulig ikke levert barnet der igjen. Hun her burde aldri vært ansatt som pedleder i en barnehage overhode. Du overreager ikke i det hele tatt. Det er litt reaksjonen barnet ditt har hjemme som sier meg at her er det noe alvorlig galt. Hvordan styrer er og ansatte i en barnehage oppfører seg, gjennomsyrer hele miljøet i en barnehagen. Hvem normal menneske overser en foreldre som kommer og henter barnet sitt. Det er vel ingen tvangstid i barnehagen heller. Hun burde fått seg en kraftig smekk fra styrer og en stor advarsel, at hun ikke har fått sparken er meg veldig underlig. Med mindre hun ikke er nyansatt. Men det kan være en barnehage med dårlige holdninger. Jeg hadde ikke levert barnet mitt igjen til en sånn person. 

• Liker 2
Skrevet

Du spør også om barnepark, det er det veldig få av. Min erfaring det ville jeg droppet. Jeg ville heller kontaktet kommunen om mulighet for og få flyttet barnet mitt til en annen barnehage. Ring kommuen og snakk med dem om opplevelsen din. Jeg hadde aldri klart og opparbeidet meg noe tilitt til denne pedagogene igjen, noen broer er brent for alltid. Og hun burde aldri vært pedleder eller hatt ansvar i barnehagen overhode. Tror det er den mest uprofesjonelle ansatte jeg har hørt om, finnes sikkert verre historier. Men når det kommer til barnet mitt, hadde hun ikke fått en dag til med ansvar for mitt barn. Høres ut som denne barnehagen hadde hatt godt av tilsyn og overvåkning en stund. Det skjedde i en barnehagen her i kommune. Der ble en dem ansatte omrokkert innad i barnehagen, for og hjelpe på miljø i barnehagen, og to fikk sparken. Dette var en kommunal barnehage, der ansatte hadde holdinger og være måte ovenfor barn som rett og slett var skadelig. Dem resgerte når det var veldig mange foreldre som sa opp på likt eller ønsket bytte

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ikke greit ut! Hvordan virker de andre ansatte rundt pedlederen? 

Kanskje du kan vise litt overdrivelse når du treffer på henne. Si "hei" og "hade" høyt, kanskje legg til navnet hennes. "Per nå må vi si hade til *Anne*". Spør hun også direkte. "Hvordan har dagen gått?". 

Det kan virke som hun ikke egner seg til å være pedleder. Kanskje ikke pedagog i det hele tatt. Eller kanskje hun har mye på privaten og er utbrent på jobb, men klarer ikke skille mellom privat og jobb. Men da må hun jo oppsøke hjelp før det går utover barna. 

Har du vært der når andre foreldre har hentet eller levert? Hvordan er hun mot de?

Anonymkode: 43533...59f

Skrevet

I alle dager, hun høres fryktelig uproff ut. Ville gått til styrer og klagd.

Hadde det vært noen kollegaer av meg som oppførte seg sånn, så ville jeg gitt klar beskjed 

Anonymkode: eb4ce...d6a

Skrevet

Det du beskriver er ikke normalt.

Det at barnet ditt har fått reaksjonen hjemme er et tydelig tegn på at noe usunt foregår i barnehagen.

Jeg vil ta kontakt med styrer med en gang og be om møte så raskt som mulig. Jeg vil fortelle det slik du fortalte det for oss.

Du overreagerer ikke.

Ikke alle som jobber i barnehage er egnet for jobben dessverre. Du trenger ikke ofre ditt barn for å legitimere denne ped.lederens krav på stillingen.

Hvis det ikke er mulig å bytte avdeling, så ville jeg byttet barnehage så raskt som mulig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

..

Endret av Sassafras
Skrevet

Vi møtte desverre en sånn ped.leder da yngste begynte i barnehagen. Vi valgte å holde barnet hjemme etter 2 måneder, da hadde vi sendt flere klager og hatt møter med styrer og ped.leder. Kom ingen vei. Barnet begynte i barnehage igjen når det var gammelt nok til storbarnsavdeling. Den ubrukelige ped.lederen hadde fått flere klager før, og ble flyttet rundt til forskjellige avdelinger og barnehager i samme kjeden. Hun forsvant heldigvis fra "vår" barnehage. 

Anonymkode: d2b83...285

Skrevet

Min trives ikke i bhg selv nå etter ett år. Vært konstant utskifting av personale og ble avdekket i vår at avdelingen sliter, ingen trives og ledelsen får ikke bukt med det. De har hatt stjerner av noen ped ledere innom, som har jobbet kun en kort periode før de rømmer bort. De var sene med å innrømme at hele avdelingen var gjennomsyret av mistrivsel i ett brev. Men den ene dagen jeg kom og det kun var vikarer i bhg på slutten av dagen som ikke visste hvem mitt barn var en gang, dro jeg derfra og holdt han hjemme i to måneder. Nå har de visstnok gjort noen grep og lovet bot og bedring, får nå se. Er forbannet over at mitt barn fikk et jævlig første år i bhg og at vi i starten ikke fikk info om eller forsto at det var bhg det var noe riv ruskende galt med. Ser jeg samme motstanden nå i høst melder jeg det til høyere hold. Mange møkkabarnehager, vær kritiske folkens! Et dyktig pedagogisk personale evner å gjøre de fleste barn trygge relativt raskt. 

Anonymkode: 9578a...3c1

• Liker 1
Skrevet (endret)

I alle sine dager! Dette er noe av det verste jeg har lest! Har jobbet som ped.leder i over 20 år og sånn oppførsel hadde aldri vært akseptert. 

Jeg anbefaler alltid tidlig henting den første tiden, vi har foreldrene tilstede hele første uka (om det trengs) og når foreldrene går fra anbefales korte dager om foreldrene har mulighet. Med så mye forskning som nå finnes på de minste i barnehagen er det virkelig helt tragisk. Dette skal ikke aksepteres, det er ikke bra nok! Stakkars liten! 

Dette må du melde fra om, men dersom det er en liten barnehage vil jeg faktisk tro at de vet det og at det er en ukultur. Send mail til styrer, og dersom du ikke får tilfredsstillende svar tar du det videre. Ring kommunen, snakk med de som sitter med opptak, hør om det er muligheter. Ring andre barnehager og hør om det er muligheter for noe som helst plass. 

Endret av Gnom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...