Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet om signaler på at telefonen blir avlyttet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du har gjort en forbrytelse som tilsvarer straff over en viss størrelse, og kun innenfor noen saker.

Skrevet

Men jeg mener, sånn som piping eller skurring o.l..

Skrevet

Jeg skjønte det ;)

Har hørt det kan høres knepp i telefonen og sånn... Kan høre med en kompis som har blitt avlyttet - om han hørte noe spesielt.

Skrevet

Han sier det knepper og at det er ekkolyder

Skrevet

Nå har jeg lagt på med han da... ;)

Men det han sa var at det knepper i røret og at det er ekko. Han hadde sikkert sagt det dersom det var piping.

Men telefonen som avlyttes må benyttes av en person som er misteknt for en forbrytelse som har en strafferamme på ti år og over mener jeg det er.

Skrevet

Joda, værsågod - om om jeg får si et evt lykke til om uhellet skulle være ute ;)

Skrevet

Hehe.. takk for det.. Er jo ikke så kriminell av meg da.. :) Men har hørt en del merkelige lyder i tlf i det siste og begynner å bli litt paranoid..

Skrevet
Hehe.. takk for det.. Er jo ikke så kriminell av meg da.. :) Men har hørt en del merkelige lyder i tlf i det siste og begynner å bli litt paranoid..

Kan være mange forklaringer på det. Alt fra dårlig telefonlinje til feil ved ditt telefonapparat.

Hva med å ta en telefon til teleleverandøren og spørre om det er noe feil med linjen?

Skrevet

Bruk av avlytting har økt veldig de siste årene, en uting spør du meg.

Jeg er prinsippielt helt imot denslags politiarbeid. Hva med om de f.eks. avlytter noen fordi de mistenker at denne driver med smugling av amfetamin. De har fått godkjennelsen, og skal da avlytte med det formål å finne ut av dette. Mens de avlytter overhører de da at personen har drevet med heleri også...

Skal de da ha lov til å bruke den informasjonen? Strengt tatt skal de jo ikke vite det...

Så uansett blir dette galt mener jeg.

Overskuddsmateriell skal jo slettes, men det skjer jo ikke. Som kompisen min sa "nå har advokatene sittet hele helgen og hørt på meg og NN prate piss på telefonen liksom".

Skrevet

Definisjon: Kan bestå i å avlytte samtaler eller annen kommunikasjon til og fra bestemte telefoner, datamaskiner eller andre anlegg for elektronisk kommunikasjon som den mistenkte besitter eller kan mistenkes å bruke.

Vilkår: I hovedsak kan retten bare gi politiet tillatelse når noen kan mistenkes for en forbrytelse som har en straffe- ramme på minst ti års fengsel.

Vesentlig: Tillatelsen kan bare gis dersom retten antar at slik kontroll vil være av vesentlig betydning for å oppklare saken.

Tidsbegrenset: Tillatelsen kan bare gis for en viss periode om gangen, som hovedregel fire uker.

Unntak: Påtalemyndigheten har plikt til å slette opptak som gjelder den mistenktes samtaler med mennesker som i kraft av sin stilling har taushetsplikt, for eksempel advokater, leger, psykologer, prester etc. Unntaket gjelder også slektninger som ikke har vitneplikt mot den mistenkte. Hjemmel: Straffeprosesslovens kapittel 16.

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/nokas/article221537.ece

Skrevet

Litt engasjert her Frysepulver? :ler:;)

OM det handler om avlytting, er det helt sikkert at det er politiet?

Skrevet
Litt engasjert her Frysepulver? :ler:  ;)

OM det handler om avlytting, er det helt sikkert at det er politiet?

Hehe, ja! :)

Det MÅ ikke være politiet, men da må den/de som avlytter ha litt fancy utstyr da...

Dette engasjerer meg no innmari, for det er helt perverst at jeg f.eks. kan avlyttes fordi jeg kjenner noen. At den jeg kjenner har en avlyttet tlf og at jeg ringer på den og forteller om private ting. Nei, fysj, det er så galt som det kan få blitt. Målet helliger på ingen måte middelet

Fant noe mer info også:

http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/andre_dok/...024/dok-bu.html

Skrevet

Hmm.. så hvordan kan man finne ut at man blir avlyttet? Om det er politiet kan jo de ikke gi ut den informasjonen, kan de? Og hva om det er noen andre? hmm... :)

Skrevet
Hmm.. så hvordan kan man finne ut at man blir avlyttet? Om det er politiet kan jo de ikke gi ut den informasjonen, kan de? Og hva om det er noen andre? hmm... :)

Er det politiet kan du jo bare se på Nokas-saken - der måtte de til Høyesterett for å få utlevert tingene...

Er det noen andre sliter du mer, da ville jeg byttet nr dersom mine mistanker var sååå sterke

Skrevet
Mens de avlytter overhører de da at personen har drevet med heleri også...

Skal de da ha lov til å bruke den informasjonen? Strengt tatt skal de jo ikke vite det...

Ja det ville jo være alldeles for galt. At en person ble straffet for noe kriminelt han beviselig hadde gjort. Lenge leve de lureste kjeltringene. De som er smarte nok til å komme unna med alt! :sarkasme:

Jeg har aldri skjønt folk som er så livredde for at noe skal gå utover personvernet. Hva er man redde for hvis man ikke har noe å skjule? Man må da gjerne både filme meg på offentlig sted, og avlytte meg hvis det er det om å gjøre. Jeg har ingenting å skjule. Hvordan skal man få bukt med stadg råere og mer organisert kriminalitet hvis man ikke skal bruke slike metoder. Og det er da langt fra "vanlige" folk som blir telefonavlyttet.

Skrevet
Ja det ville jo være alldeles for galt. At en person ble straffet for noe kriminelt han beviselig hadde gjort. Lenge leve de lureste kjeltringene. De som er smarte nok til å komme unna med alt! :sarkasme:

Jeg har aldri skjønt folk som er så livredde for at noe skal gå utover personvernet. Hva er man redde for hvis man ikke har noe å skjule? Man må da gjerne både filme meg på offentlig sted, og avlytte meg hvis det er det om å gjøre. Jeg har ingenting å skjule. Hvordan skal man få bukt med stadg råere og mer organisert kriminalitet hvis man ikke skal bruke slike metoder. Og det er da langt fra "vanlige" folk som blir telefonavlyttet.

La meg ta et eksempel:

Kåre har en vennegjeng. En kamerat av Kåre, Jonas, er kompis med en fyr, Pelle, som driver med litt lyssky greier.

Ettersom det Pelle gjør er så alvorlig, og fordi Jonas er hans venn, får politiet tillatelse til å avlytte samtalene til Jonas.

Kåre og jonas er gode venner og snakker derfor sammen endel.

Altså avlyttes Kåre, som er totalt uskyldig, han har ingenting med forbrytelsen å gjøre.

Dette synes jeg er galt.

Men jeg er prinsippielt imot offentlig overvåkning jeg da, inkludert kameraer på offentlige steder. Hvis jeg klør i nesen vil jeg ha retten til å klø meg der uten at et utall Securitasvakter skal ha muligheten til å overvåke det.

Skrevet

Jeg er for offentlig overvåking, men da skal det advares.

Når det kommer til telefonavlytting er jeg både enig og uenig med øvrige innlegg. Skulle vært slik at en bare kunne høre stemmen til den personen som ble overhørt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...