Maleficenta Skrevet 25. august 2023 #141 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er ingen garantier, men det er naivt å si at man som 72åring er sprek som en fole osv. Min mor ble delvis dement rundt den alderen, og det gikk fort nedover. Du aner ikke hvor mye som faller på barn og pårørende når slikt skjer. Selvsagt kan man være sprek og klar til man er 110 omtrent, men hvorfor ta sjansen på at man ikke får fulgt ungene sine inn i voksenlivet eller i verste fall gjør de til omsorgspersoner? Anonymkode: 93220...1b5 demens er ikke aldersrelatert nødvendigvis. Man kan få demens i 40 åra og... 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #142 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Takk! Jeg som opplevde å miste begge mine foreldre før de ble 80, og med sykdommen jeg støttet de med underveis, hadde aldri gjort noe for å utsette egne barn for det. Og det å få unger når en er inn i 40åra, bare fordi en ikke føler seg ferdig med unger, er egoistisk. Det kan gå veldig bra, men det kan også bli veldig dårlig fort. Anonymkode: 93220...1b5 Husker jeg jobbet med ei som var ganske sliten av å ta vare på egne gamle foreldre ja. Hvis dette kommer i tillegg til en problematisk overgangsalder og barn i småskolen så sier det seg selv at det blir veldig tøft. Føler mange snakker som om det er null problem å gå gravid i 40 - årene. Graviditeten og den økte risikoen for mor og barn er nå en ting, men man skal faktisk stille opp for ungene i minst 18 år senere, det virker det ikke som alle har tenkt helt gjennom. Anonymkode: 546f4...320 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #143 Skrevet 25. august 2023 Maleficenta skrev (2 minutter siden): demens er ikke aldersrelatert nødvendigvis. Man kan få demens i 40 åra og... KAN! Men hvor ofte hører du om 40åringer som får demens og hvor ofte hører man ordet demenssykdom etter fyllte 65? Anonymkode: 93220...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #144 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husker jeg jobbet med ei som var ganske sliten av å ta vare på egne gamle foreldre ja. Hvis dette kommer i tillegg til en problematisk overgangsalder og barn i småskolen så sier det seg selv at det blir veldig tøft. Føler mange snakker som om det er null problem å gå gravid i 40 - årene. Graviditeten og den økte risikoen for mor og barn er nå en ting, men man skal faktisk stille opp for ungene i minst 18 år senere, det virker det ikke som alle har tenkt helt gjennom. Anonymkode: 546f4...320 De årene jeg ivaretok foreldrene mine på det siste så stod hele livet mitt nesten på vent, eldreomsorgen er sprengt, og har man pårørende så lener kommunen seg svært kraftig på det. Og ikke hadde jeg samvittighet til å ikke stille opp heller, når jeg var den moren min ropte etter dag og natt. Jeg orker ikke sammenligninger med at en kan få alskens sykdommer som ung og alt mulig, men det er langt større fare for det opp i årene. Anonymkode: 93220...1b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #145 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo seinere man får barn jo større risiko både for mor og barn. Man kan faktisk ikke se vekk fra biologien. https://iform.nu/sunn-livsstil/sunn-graviditet/mamma-sent-i-livet Anonymkode: 546f4...320 Ja, det er en bitteliten større risiko, men så går det bra med de aller, aller fleste i Norge i dag. Du snakker som om halvparten av damer som føder i 40 årene stryker med eller får barn med sykdommer. Sannheten er at det går veldig fint for de aller fleste. Anonymkode: 048f3...3cb 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #146 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De årene jeg ivaretok foreldrene mine på det siste så stod hele livet mitt nesten på vent, eldreomsorgen er sprengt, og har man pårørende så lener kommunen seg svært kraftig på det. Og ikke hadde jeg samvittighet til å ikke stille opp heller, når jeg var den moren min ropte etter dag og natt. Jeg orker ikke sammenligninger med at en kan få alskens sykdommer som ung og alt mulig, men det er langt større fare for det opp i årene. Anonymkode: 93220...1b5 Men dette hadde jo vært helt det samme om foreldrene dine hadde fått deg tidligere. Eldreomsorgen hadde lent seg på deg uavhengig av din alder. Anonymkode: 048f3...3cb 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #147 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De årene jeg ivaretok foreldrene mine på det siste så stod hele livet mitt nesten på vent, eldreomsorgen er sprengt, og har man pårørende så lener kommunen seg svært kraftig på det. Og ikke hadde jeg samvittighet til å ikke stille opp heller, når jeg var den moren min ropte etter dag og natt. Jeg orker ikke sammenligninger med at en kan få alskens sykdommer som ung og alt mulig, men det er langt større fare for det opp i årene. Anonymkode: 93220...1b5 Ja alt handler om sannsynlighet, men her på KG er det de anekdotiske eksemplene om en og annen forelder langt oppi årene som er frisk og rask som skal dras frem 😂 Anonymkode: 546f4...320 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #148 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men dette hadde jo vært helt det samme om foreldrene dine hadde fått deg tidligere. Eldreomsorgen hadde lent seg på deg uavhengig av din alder. Anonymkode: 048f3...3cb Men jeg hadde ikke vært i startfasen av voksenlivet når jeg ble mine foreldres omsorgspersoner. Forstår du ikke dette? Kanskje hadde jeg heller vært 50 eller i 40 årene, etablert og hatt mer livet på stell. Hva er så vanskelig med å forstå at gamle foreldre=mye ansvar på unge voksne. I ts sitt tilfelle så er hun kanskje 43 når barnet er født, så da 73 når barnet er 30, om ts da av en eller annen grunn trenger omsorg fra pårørende så vil det faktisk bli en tung byrde på barna. Å se sine elskede foreldre gå bort i sykdom er det vondeste jeg har opplevd, jeg var ung og ikke klar for oppgaven eller overgangen. Anonymkode: 93220...1b5 1 1
Maleficenta Skrevet 25. august 2023 #149 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De årene jeg ivaretok foreldrene mine på det siste så stod hele livet mitt nesten på vent, eldreomsorgen er sprengt, og har man pårørende så lener kommunen seg svært kraftig på det. Og ikke hadde jeg samvittighet til å ikke stille opp heller, når jeg var den moren min ropte etter dag og natt. Jeg orker ikke sammenligninger med at en kan få alskens sykdommer som ung og alt mulig, men det er langt større fare for det opp i årene. Anonymkode: 93220...1b5 er det bedre å ha denne ivaretakelsesrollen når man selv er 60 pluss da? Har ikke yngre voksne mer overskudd til å ta seg av syke eldre? 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #150 Skrevet 25. august 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): er det bedre å ha denne ivaretakelsesrollen når man selv er 60 pluss da? Har ikke yngre voksne mer overskudd til å ta seg av syke eldre? Nei, unge voksne har ikke det. Da er man i gang med å bygge og etablere livet sitt og alt det kommer på vent enten man vil eller ikke. Anonymkode: 93220...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #151 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er en bitteliten større risiko, men så går det bra med de aller, aller fleste i Norge i dag. Du snakker som om halvparten av damer som føder i 40 årene stryker med eller får barn med sykdommer. Sannheten er at det går veldig fint for de aller fleste. Anonymkode: 048f3...3cb Som sagt, men skal komme seg gjennom mer enn selve graviditeten også. Og dere som er så tilhenger av graviditeter oppi 40 årene, og bruker argumentet med at man er fertil. Det er man også når man er 12 - 14 år, så argumentet med fertilitet forsvinner der. Jeg forteller når det er best biologisk få barn. Jeg har ikke sagt noe om at halvparten av kvinner som føder barn stryker med eller får syke barn. Anonymkode: 546f4...320 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #152 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men jeg hadde ikke vært i startfasen av voksenlivet når jeg ble mine foreldres omsorgspersoner. Forstår du ikke dette? Kanskje hadde jeg heller vært 50 eller i 40 årene, etablert og hatt mer livet på stell. Hva er så vanskelig med å forstå at gamle foreldre=mye ansvar på unge voksne. I ts sitt tilfelle så er hun kanskje 43 når barnet er født, så da 73 når barnet er 30, om ts da av en eller annen grunn trenger omsorg fra pårørende så vil det faktisk bli en tung byrde på barna. Å se sine elskede foreldre gå bort i sykdom er det vondeste jeg har opplevd, jeg var ung og ikke klar for oppgaven eller overgangen. Anonymkode: 93220...1b5 Nei, du hadde vel vært gammel og sliten selv. I følge tråden er er man gammel og utslitt når man er 40 😅 Jeg har gamle foreldre selv, og føler ikke på det i det hele tatt. Selvsagt, men det er like vondt uansett alder. Anonymkode: 048f3...3cb 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #153 Skrevet 25. august 2023 Maleficenta skrev (4 minutter siden): er det bedre å ha denne ivaretakelsesrollen når man selv er 60 pluss da? Har ikke yngre voksne mer overskudd til å ta seg av syke eldre? Unge voksne skal ikke måtte ta seg av sine gamle foreldre. Heller ikke når man er 60 pluss. Tanta mi tok seg av min bestemor da hun ble gammel, hun var da selv 70 år og sliten selv. Man burde ikke måtte seg av foreldre uansett alder!!! Anonymkode: 546f4...320
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #154 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du hadde vel vært gammel og sliten selv. I følge tråden er er man gammel og utslitt når man er 40 😅 Jeg har gamle foreldre selv, og føler ikke på det i det hele tatt. Selvsagt, men det er like vondt uansett alder. Anonymkode: 048f3...3cb Ingen her sier at man er gammel og sliten som 40 åring, jeg er i god form og har orden på hus og hjem, jeg hadde taklet samme situasjon mye bedre nå. Jeg hadde hatt mer overskudd til det. Det flisespikkes noe jævlig her, men sannheten er at det er risiko forbundet med det. Anonymkode: 93220...1b5 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #155 Skrevet 25. august 2023 Takk for svar alle sammen 😊 Det er interessant at dette engasjerer, det er mange meninger der ute. Jeg vet ikke om vi kommer til å prøve på en til, vi må tenke litt litt. Etter å ha lest hele tråden sitter jeg igjen med dette; - De fleste syns jeg ikke skal bry meg om snakk eller sladder. Enig i det. Folk skal få mene det de vil, det kan jeg jo ikke gjøre noe med uansett. - Det er trist å tenke på å dø ifra barna tidlig, men jeg har allerede to barn som vi da dør fra. Hvis de er tre har de kanskje støtte i hverandre. - Norge trenger flere barn. (Ikke at det er så stor motivasjon for meg personlig 😅) - Noen mener at ingen over 40 bør få barn, og at det er egoistisk. (Det er bare absurd i mine ører) - Flere bekymrer seg for helsa. Helsen min er god, jeg er ikke bekymret for det. Jeg har jo og et lite barn og et litt større barn fra før, så vet jo godt hvordan jeg takler småbarnslivet. - Noen mener 40 åringer heller bør bli besteforeldre😅 - Noen blir rett og slett sure. Jeg forstår ikke hvorfor alderen på andre mødre kan provosere sånn. Fortsett gjerne diskusjonen, men husk at det sitter mødre i alle aldre og leser tråden ❤️ Ung eller «gammel» så kan vi ikke si at det ene er bedre enn det andre. - Ts Anonymkode: 72fc2...28a 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #156 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ingen her sier at man er gammel og sliten som 40 åring, jeg er i god form og har orden på hus og hjem, jeg hadde taklet samme situasjon mye bedre nå. Jeg hadde hatt mer overskudd til det. Det flisespikkes noe jævlig her, men sannheten er at det er risiko forbundet med det. Anonymkode: 93220...1b5 Jo da det er både sagt direkte og indirekte i tråden her. «Som 40 åring orker man ikke å løpe etter småbarn». Jeg kjenner ingen slike 40 åringer. Anonymkode: 048f3...3cb 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #157 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I ts sitt tilfelle så er hun kanskje 43 når barnet er født, så da 73 når barnet er 30, om ts da av en eller annen grunn trenger omsorg fra pårørende så vil det faktisk bli en tung byrde på barna. Å se sine elskede foreldre gå bort i sykdom er det vondeste jeg har opplevd, jeg var ung og ikke klar for oppgaven eller overgangen. Anonymkode: 93220...1b5 Så du mener at man er 30 så er man for ung til å bære byrden av syke foreldre eller se de gå bort, men mentalt i stand til å få egne barn og dekke alle deres behov? Hva om barnet blir alvorlig sykt? Anonymkode: 79b45...396 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #158 Skrevet 25. august 2023 Drit i bygdekjærringene Anonymkode: 8382a...3aa 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #159 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar alle sammen 😊 Det er interessant at dette engasjerer, det er mange meninger der ute. Jeg vet ikke om vi kommer til å prøve på en til, vi må tenke litt litt. Etter å ha lest hele tråden sitter jeg igjen med dette; - De fleste syns jeg ikke skal bry meg om snakk eller sladder. Enig i det. Folk skal få mene det de vil, det kan jeg jo ikke gjøre noe med uansett. - Det er trist å tenke på å dø ifra barna tidlig, men jeg har allerede to barn som vi da dør fra. Hvis de er tre har de kanskje støtte i hverandre. - Norge trenger flere barn. (Ikke at det er så stor motivasjon for meg personlig 😅) - Noen mener at ingen over 40 bør få barn, og at det er egoistisk. (Det er bare absurd i mine ører) - Flere bekymrer seg for helsa. Helsen min er god, jeg er ikke bekymret for det. Jeg har jo og et lite barn og et litt større barn fra før, så vet jo godt hvordan jeg takler småbarnslivet. - Noen mener 40 åringer heller bør bli besteforeldre😅 - Noen blir rett og slett sure. Jeg forstår ikke hvorfor alderen på andre mødre kan provosere sånn. Fortsett gjerne diskusjonen, men husk at det sitter mødre i alle aldre og leser tråden ❤️ Ung eller «gammel» så kan vi ikke si at det ene er bedre enn det andre. - Ts Anonymkode: 72fc2...28a TS, bare husk på at selv om helsen din er god nå så kan det endre seg kjapt. Jeg jobbet fullt, hadde bachelor og 5 barn da jeg var 27. Men så ble jeg alvorlig syk da jeg var 31. Og ja, det har gått på en måte, selv om sykdommen er alvorlig er den ikke livstruende som alvorlig kreft. Det at man blander seg inn når andre får barn (enten det er tidlig eller seint) handler nok om at man ønsker det beste for de barna som skal vokse opp. Alle mine er voksne nå, så det har gått bra for vår del. Har også en fantastisk mann som har betydd mye. Men samvittigheten for at jeg ble syk (selv om det ikke var min feil) vil alltid ligge der. Kanskje derfor jeg tenker at folk i 40 åringer er slitne også. 😅 Anonymkode: 546f4...320 1
Mamajune11 Skrevet 25. august 2023 #160 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 11.52): Jeg føler meg ikke ferdig med barn, og vi diskuterer å få et siste barn. Jeg blir lett gravid. Siste fikk jeg som 40 åring. Blir jeg gravid nå, vil jeg være 42 når barnet blir født. Da får vi to tette barn, og har en jente som er 6 år. Det som hindrer meg er snakk fra andre. Fikk mange reaksjoner sist jeg ble gravid, da var jeg 39. Jeg bor på landet, føler det hadde vært et mindre problem i Oslo eller Bergen? Hva sier dere? Si meg fornøyd med to? Eller prøve på en til? Anonymkode: 72fc2...28a Ene veninna mi fikk første som 42åring! Hun har nå 3 i en alder av 48. Drit i hva andre syns eller mener eller sier. Har DERE energi til og gleden av enda et barn - kjør på ❤️ 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå