Maleficenta Skrevet 25. august 2023 #121 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 12.10): Jeg personlig synes 42 er for gammelt. Da er man 62 når barnet bare er 20 år. Anonymkode: 14047...0b2 who cares hva du syns? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 25. august 2023 #122 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 12.23): Om mine foreldre hadde fått meg da de var 42, ville jeg vært skuffet. Husker jeg spilte mye fotball og sånt med pappa da jeg var 10 og han var 35. Fra mitt personlige perspektiv, synes jeg det er litt egoistisk å få barn så sent. Anonymkode: bb44e...2a9 tror ikke du hadde tenkt over det da du 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #123 Del Skrevet 25. august 2023 Maleficenta skrev (3 minutter siden): who cares hva du syns? At du føler deg truffet, er jo tydelig. Her kan alle si sin mening. Diskusjonsforum. Anonymkode: 14047...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 25. august 2023 #124 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går an å bruke huet og og tenke at 15 er altfor ungt men 50 er og for gammelt. Prevensjon har man kunnet få tak i om man ønsket. Anonymkode: 14047...0b2 Nei, ikke før på 70-tallet, og det gikk en tid før det var tilgjengelig for alle. Prevensjon er veldig valgfritt. Heldigvis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #125 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 18.53): Har aldri i mitt liv kalt noen for white trash, slutt å legg ord i munnen min! Anonymkode: 048f3...3cb Nå skreiv ikke jeg at du har kalt noen for det da, men ser at andre brukere har gjort det i andre tråder. Var vel en som brukte uttrykket white People fra bygda i 20 - årene i denne tråden da. Beklager misforståelsen om at det var noe du skreiv. Anonymkode: 546f4...320 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #126 Del Skrevet 25. august 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Nei, ikke før på 70-tallet, og det gikk en tid før det var tilgjengelig for alle. Prevensjon er veldig valgfritt. Heldigvis. Helt tilbake til antikken finnes det fortellinger om forskjellige prevensjonsformer. Derimot er det omstridt hvor utbredt de har vært. I gamle dager var det primært kvinnens oppgave å unngå graviditet. Det kunne hun gjøre ved å bruke tampongliknende beskyttelse av naturlige materialer som svamp dyppet i eddik, som fungerte som dagens pessarer. Dessuten kjente datidens kvinner til utskyllinger, for eksempel med vin og urteuttrekk. I mange århundrer var disse metodene – sammen med avbrutt samleie – de eneste man kjente til. Men rundt 1700 ble de moderne prevensjonsformene innført. Da ble det nemlig utviklet et forholdsvist pålitelig kondom, lagd av dyretarmer eller tynt skinn. Anonymkode: 14047...0b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #127 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Absolutt ikke bedre å være 42 enn 22. Det er bare så feil å si. Biologisk så er det best å få barn i 20 - årene, helsemessig også. Eneste årsak til at det ville vært bedre som 42 enn 22 måtte vært av økonomiske årsaker. Anonymkode: 546f4...320 Å få barn før egne frontallappene er vokst sammen er ikke heldig nei. Det er ikke bare det biologiske og økonomiske som bør vektes. Du må være moden nok, ha ro i sjela og tålmodighet for å være en god mor, det er det mange som ikke har når de er 22. er derfor barn av eldre mødre er lykkeligere. https://forskning.no/barn-og-ungdom/eldre-modre-har-de-gladeste-barna/357203 Anonymkode: 048f3...3cb 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #128 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Helt tilbake til antikken finnes det fortellinger om forskjellige prevensjonsformer. Derimot er det omstridt hvor utbredt de har vært. I gamle dager var det primært kvinnens oppgave å unngå graviditet. Det kunne hun gjøre ved å bruke tampongliknende beskyttelse av naturlige materialer som svamp dyppet i eddik, som fungerte som dagens pessarer. Dessuten kjente datidens kvinner til utskyllinger, for eksempel med vin og urteuttrekk. I mange århundrer var disse metodene – sammen med avbrutt samleie – de eneste man kjente til. Men rundt 1700 ble de moderne prevensjonsformene innført. Da ble det nemlig utviklet et forholdsvist pålitelig kondom, lagd av dyretarmer eller tynt skinn. Anonymkode: 14047...0b2 Dette var bare for rike og velstående folk. Akkurat sånn som i dag. Prevensjon er ikke å få tak i i veldig fattige land. De har ikke engang bind og tamponger. Der får de barn til de kommer i overgangsalderen. Det var helt vanlig i Norge at kvinner fikk barn til langt over 40. Kvinner begynte å få færre barn på 70 tallet, da vi ble litt mer likestilt med menn. Utdanning og jobb ble en prioritet for kvinner også. Jeg forstår godt at kvinner (og menn) som bruker hele 20 årene sine på barn, ikke ønsker runde nummer 2 i 40 årene. Dere er ferdig og det er flott. Vi som ikke har barn ennå, og nærmer oss 40, har masse rom i hjerte til barn og familie. Vi er ikke lei noe vi ikke en gang har startet. Man er ikke gammel og syk i 40 årene. De fleste er da spreke og friske. Alvorlig syk kan man bli uansett alder. Anonymkode: 29f91...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #129 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var bare for rike og velstående folk. Akkurat sånn som i dag. Prevensjon er ikke å få tak i i veldig fattige land. De har ikke engang bind og tamponger. Der får de barn til de kommer i overgangsalderen. Det var helt vanlig i Norge at kvinner fikk barn til langt over 40. Kvinner begynte å få færre barn på 70 tallet, da vi ble litt mer likestilt med menn. Utdanning og jobb ble en prioritet for kvinner også. Jeg forstår godt at kvinner (og menn) som bruker hele 20 årene sine på barn, ikke ønsker runde nummer 2 i 40 årene. Dere er ferdig og det er flott. Vi som ikke har barn ennå, og nærmer oss 40, har masse rom i hjerte til barn og familie. Vi er ikke lei noe vi ikke en gang har startet. Man er ikke gammel og syk i 40 årene. De fleste er da spreke og friske. Alvorlig syk kan man bli uansett alder. Anonymkode: 29f91...d73 Det er folk som har fått barn sent i 40 åra som får syke barn. Det er et sjansespill. Det fikk dem før. Og jo, man kunne ordne seg med prevensjon i gamle dager. Vil du ikke tro på artikkelen er det ditt valg. Anonymkode: 14047...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #130 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er folk som har fått barn sent i 40 åra som får syke barn. Det er et sjansespill. Det fikk dem før. Og jo, man kunne ordne seg med prevensjon i gamle dager. Vil du ikke tro på artikkelen er det ditt valg. Anonymkode: 14047...0b2 Folk kan få syke barn uansett alder. Anonymkode: 29f91...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #131 Del Skrevet 25. august 2023 Bacteria skrev (5 timer siden): … og 82 når «barnet» er 40. 92 når barnet er 50…. Skjønner ikke problemet. Er selv barn av ei mor på 41, fikk ha henne til jeg var 48. Det er naturens gang at vi dør før barna våre. Enten vi får barn når vi er 20, 30 eller 40. Noen barn dør før foreldrene også. 😢 Og noen får barn som tyveåring og dør av kreft når barnet er i tyveåra. Selv var mamma 41 som sagt, hun døde fredelig i senga si som 89-åring. Vi vet ikke åssen livet blir, og må ikke dømme og prate stygt om hverandre. Folk er forskjellige, og det er helt greit. Ingen garantier, anna enn at det er bare en utgang fra dette livet. I mellomtiden gjør vi så godt vi kan med de korta vi har fått utdelt og hva naboen sier om fødselstidspunkt for ev barn bryr ikke jeg meg noe om hvertfall. Så lenge vi er fertile, sier naturen at det er greit å få barn. Tror de fleste som blir gravide når de er over 40 fra naturens side er i relativt fin form… Det er ingen garantier, men det er naivt å si at man som 72åring er sprek som en fole osv. Min mor ble delvis dement rundt den alderen, og det gikk fort nedover. Du aner ikke hvor mye som faller på barn og pårørende når slikt skjer. Selvsagt kan man være sprek og klar til man er 110 omtrent, men hvorfor ta sjansen på at man ikke får fulgt ungene sine inn i voksenlivet eller i verste fall gjør de til omsorgspersoner? Anonymkode: 93220...1b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #132 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk kan få syke barn uansett alder. Anonymkode: 29f91...d73 🤦♂️🤦♂️🤦♂️ ja var nå ikke det jeg sa heller. Anonymkode: 14047...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #133 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk kan få syke barn uansett alder. Anonymkode: 29f91...d73 Og man kan dø av å gå ut døren, men å kle på seg grå joggedresser og løpe rundt på hovedveien midt på natta øker sannsynligheten. Har du hørt om sannsynlighet og faktorer som øker det? Anonymkode: 93220...1b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #134 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og man kan dø av å gå ut døren, men å kle på seg grå joggedresser og løpe rundt på hovedveien midt på natta øker sannsynligheten. Har du hørt om sannsynlighet og faktorer som øker det? Anonymkode: 93220...1b5 Godt skrevet 🙂 Anonymkode: 14047...0b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 25. august 2023 #135 Del Skrevet 25. august 2023 Kjør på! Jeg er snart 41 og venter mitt siste barn i desember. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #136 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Godt skrevet 🙂 Anonymkode: 14047...0b2 Takk! Jeg som opplevde å miste begge mine foreldre før de ble 80, og med sykdommen jeg støttet de med underveis, hadde aldri gjort noe for å utsette egne barn for det. Og det å få unger når en er inn i 40åra, bare fordi en ikke føler seg ferdig med unger, er egoistisk. Det kan gå veldig bra, men det kan også bli veldig dårlig fort. Anonymkode: 93220...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #137 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Bra skrivd 💖 Anonymkode: 14047...0b2 Skrivd?🫣🫣🫣 Anonymkode: 38f28...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 25. august 2023 #138 Del Skrevet 25. august 2023 Kjør på ! Babylykke kjenner ingen alder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #139 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk! Jeg som opplevde å miste begge mine foreldre før de ble 80, og med sykdommen jeg støttet de med underveis, hadde aldri gjort noe for å utsette egne barn for det. Og det å få unger når en er inn i 40åra, bare fordi en ikke føler seg ferdig med unger, er egoistisk. Det kan gå veldig bra, men det kan også bli veldig dårlig fort. Anonymkode: 93220...1b5 Jeg er enig med deg, trist å høre at du måtte oppleve det. Det er sant, det blir egoistisk for man vet aldri hvordan fremtiden blir. Anonymkode: 14047...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #140 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å få barn før egne frontallappene er vokst sammen er ikke heldig nei. Det er ikke bare det biologiske og økonomiske som bør vektes. Du må være moden nok, ha ro i sjela og tålmodighet for å være en god mor, det er det mange som ikke har når de er 22. er derfor barn av eldre mødre er lykkeligere. https://forskning.no/barn-og-ungdom/eldre-modre-har-de-gladeste-barna/357203 Anonymkode: 048f3...3cb Jo seinere man får barn jo større risiko både for mor og barn. Man kan faktisk ikke se vekk fra biologien. https://iform.nu/sunn-livsstil/sunn-graviditet/mamma-sent-i-livet Anonymkode: 546f4...320 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå