Gå til innhold

Hvorfor valgte dere ett yrke med lav lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uttrykket er helt meningsløst fordi det insinuerer at trivsel er høyere lavtlønnsyrker, noe som er helt feil. Trivsel er høyere i yrker som krever lang utdanning. Disse jobbene gir gjerne større frihet og work/life ballance.

Anonymkode: b3b55...353

Det gjør det ikke, da misforstår du uttrykket. Man kan trives i lavtlønnsyrker, og man kan trives i yrker med høy lønn. Jeg feks, har et yrke med relativt høy lønn og status. Trivdes dog bedre i mitt tidligere lavtlønnsyrke. Det er deilig med lite ansvar, og å kunne logge av i det en går ut døren på jobb. Trivsel er viktig, og det er yrker med lav lønn som oftest gir work-life balance. Den høye lønna, som feks jeg har, kommer av en stor arbeidsmengde og betydelig mer ansvar enn en med lavere utdanning. Man kan ikke logge av jobbe i helger og ferier, man planlegger konstant «neste steg». Det er et slit, og ikke alle ønsker dette. 

Anonymkode: 8fdfb...95a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderte å svare i tråden men ser at den er proppfull av folk som tjener 5-600 k. Det er da virkelig ikke lavtlønnet. Medianlønna er vel fremdeles rett under 600 k. 

Bidrar gjerne i en tråd som handler om ekte lavtlønnte.

Hilsen voksen mann med under 400 k i inntekt, som digger jobben og ikke har noen planer om å gjøre noe annet.

Anonymkode: ac2fd...2ca

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjør det ikke, da misforstår du uttrykket. Man kan trives i lavtlønnsyrker, og man kan trives i yrker med høy lønn. Jeg feks, har et yrke med relativt høy lønn og status. Trivdes dog bedre i mitt tidligere lavtlønnsyrke. Det er deilig med lite ansvar, og å kunne logge av i det en går ut døren på jobb. Trivsel er viktig, og det er yrker med lav lønn som oftest gir work-life balance. Den høye lønna, som feks jeg har, kommer av en stor arbeidsmengde og betydelig mer ansvar enn en med lavere utdanning. Man kan ikke logge av jobbe i helger og ferier, man planlegger konstant «neste steg». Det er et slit, og ikke alle ønsker dette. 

Anonymkode: 8fdfb...95a

Uttrykket "Det viktigste er å trives" i seg selv er jo ganske bokstavelig, men det er vel heller bruken av det som insinuerer at lavtlønnsyrker har høyere trivsel. Frasen blir ofte brukt av lavtlønnede for å forklare, evt unnskylde, at de ikke har tatt utdannelse. Paradokset er jo at lavt utdannede ikke har den fjerneste anelse om hvor mye trivsel de høytlønnede har, fordi de aldri har prøvd det. En som har høy lønn har som regel hatt en lavtlønnet jobb tidligere, og kan alltids skaffe seg en ny lavtlønnsjobb hvis hen vil, men det motsatte er ikke mulig.

Jeg kan godt skjønne at enkelte kan trives med lav lønn, enkle oppgaver og lite ansvar, men det funker ikke for alle. Jeg har jobbet i mange lavtlønnsyrker (servitør, stuepike, butikk mm.) og følte at hjernen min visnet hen samtidig som jeg slet ut både kropp og sinn mens jeg ble hundset rundt av 25 år gamle sjefer. Work-life balance hadde jeg ikke engang hørt om. Man føler slett ingen balanse mellom jobb og fritid når hver dag er et slit og man gjerne må jobbe 6 dager i uken+ overtid for å få endene til å møtes.

Det hender jeg savner dagene med lite ansvar, men jeg savner såvisst ikke de lange dagene og den daglige nedverdigelsen, ei heller lønningsposen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykepleier fordi jeg ville bli jordmor eller anestesisykepleier. Begynner på masterutdanning neste år :nigo:

Men ser nå at tråden var ment for lavere lønn enn det. Så nvm

Endret av Fame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Fame said:

Jeg ble sykepleier fordi jeg ville bli jordmor eller anestesisykepleier. Begynner på masterutdanning neste år :nigo:

Sykepleier er ikke et lavtlønnsyrke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (Akkurat nå):

Sykepleier er ikke et lavtlønnsyrke.

Jeg endret akkurat det jeg skrev 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg vil trives i jobben min.

Er utdannet barne og ungdomsarbeider med videreutdanning innen barn med særskilte behov. Jobber på skole. 

Ville aldri ha byttet jobb med noe. Jeg blir ikke rik av jobben men jeg trives og jeg får energi av den.

Anonymkode: 56a23...c06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det var ingen, verken lærere eller foreldre eller noen som snakket om lønn da vi valgte yrkesvei. Det er selvfølgelig aldri for sent men..

Anonymkode: 652fc...eac

Helt enig med det du sier her. Jeg kommer derfor til å be barna mine også tenke over lønn når de velger utdanning. De velger selvsagt selv, men kommer nok til å advare min datter mot å bli helsefagarbeider eller frisør, for eksempel. 

Anonymkode: b7e1a...caf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 19.8.2023 den 17.36):

At et yrke er lavtlønnet betyr jo ikke at de som har det ikke kan forsøke å endre betingelsene. Jeg ble sykepleier fordi det var drømmen min helt fra jeg var barn. 

Samme her, men jeg syns ikke jeg tjener så dårlig. Jobber deltid natt, har godt betalt og muligheter til enten mer fri enn "hvermansen" eller jobbe ekstra og ha enda bedre betalt. Hadde vært annerledes i dag stilling med grunnlønnen. Det skal sies. 

Anonymkode: 11ff8...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...