Gå til innhold

Hvorfor valgte dere ett yrke med lav lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Topsi skrev (2 timer siden):

Da håper jeg du holder på den jobben du har, unner deg den lønna

Jeg gjør nok det, jeg er ikke bekymret for å miste den. 

Anonymkode: d25ae...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes 260 i timen er svært bra, jeg har 280 som sykepleier med 6 års ansiennitet, og ligger 17 000 over tariff, tror mange av mine helsefagarbeiderkolleger har langt lavere lønn enn du har

Hadde kr. 233 + ub tillegg i timen da jeg jobbet i butikk. Synes da 280 blir lite mtp at du har utdanning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HealthyGamer skrev (2 minutter siden):

Hadde kr. 233 + ub tillegg i timen da jeg jobbet i butikk. Synes da 280 blir lite mtp at du har utdanning. 

Jeg er enig, jeg synes jeg burde ha mer, samtidig ønsker jeg ikke at andre skal ha mindre,  det er dyrt idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var andre priser da jeg valgte utdanning. Man hadde råd til hus, mat, strøm, og bensin på to vanlige lønninger.

En annen grunn var at jeg ikke orket et liv hvor jeg grudde meg til jobb hver søndag... lykken foran penger. 

Anonymkode: 17db4...ce7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig, jeg synes jeg burde ha mer, samtidig ønsker jeg ikke at andre skal ha mindre,  det er dyrt idag...

Du fortjener absolutt mer 🙂. Jeg hadde et tillegg på kr. 110 lørdags kveld kl. 18-23. De andre tilleggene var kr. 22 og 45 (kveld, hverdag)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket å bli kreftsykepleier og jobbe med barn med kreft. Den jobben er faktisk verdt den lave lønnen. Nå vil noen si hvorfor ikke bare bli onkolog..? Jo, fordi jeg får en helt annen kontakt med barna enn det legene gjør.. 

Anonymkode: c6625...db3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stort sett er det veldig mye mer krevende å ha en godt betalt karriere sammenlignet med å ta lavtlønnsyrker.

Renholderen vil gjerne tjene det samme som hjernekirurgen, men vil ikke gjøre alt som kreves for å bli hjernekirurg.

Anonymkode: adc07...3bb

Dette er et godt poeng. Høytlønns- og -statusyrkene kan virke forlokkende, men nesten alltid forbundet med svært mye ansvar og innsats (lang og krevende utdannelse, høye krav i arbeidslivet, høy fallhøyde). Dette er ikke for alle!

Skjønner veldig godt at mange ikke ønsker seg dette.

Anonymkode: f320c...945

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid villet jobbe i helsefeltet, så ble helsepersonell og jobber med små mennesker da. Elsker det. Men det er jo ikke så godt betalt. 

Anonymkode: 746d5...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben min er ferdig når jeg logger meg av. Den medfører ikke ansvar utover lønnet tid. Den har mye frihet, er ute store deler av dagen og jeg har lange friperioder.

Den er likevel variert, utfordrende til tider, opplever ting på godt og vondt få gjør. Jeg synes 550.000 er en helt grei lønn til det livet jeg ønsker å leve. Jeg lever for hobbyene mine, ikke jobben min. Men jobben gir meg muligheter til å dyrke lidenskaper PÅ jobb også. 

Anonymkode: c0d31...b68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså. Det er noe som heter gode og dårlige gener. Genetikk er arvelig. Så er det slik at intelligente og attraktive mennesker formerer seg med hverandre og produserer smarte attraktive velykkede barn. 

Andre derimot som er ikke så smart, ikke spesielt attraktive, har generelt sett dårlige gener, ingen evner, tiltaksløs og i lavtlønnede dårlige jobber. Jo de finner samme type folk å formere seg med. Ergo føder de barn som sannsynligvis ender opp i samme samfunnsklasse. 

Det er bare slik genetikk fungerer. Vi aksepterer det i sport, men på andre arenaer som feks utseende, intelligens osv så skal vi liksom late som alle er like. Helt idiotisk. Noen mennesker er faktisk av høyere kvalitet enn andre. Rent biologisk sett. 

Anonymkode: 9f1d4...e8d

Litt enkel analyse kanskje… 

For det første trenger det ikke å være sammenheng mellom godt utseende og intelligens og evner generelt. 
Finnes flust av uattraktive akademikere og attraktive harrytasser. Videre finnes det enkelte høyt utdanna folk som ikke evner å skifte lyspære mens du har folk uten formell utdanning som gjør avanserte reparasjoner. 
Hvis du blir født inn i en familie der høy utdanning fremsnakkes, blir selv det mindre smarte barnet pushet inn i akademia på et eller annet lavt nivå.

I en familie der man ikke har tradisjon for høy utdanning kan det være motsatt… folk med utdanning snakkes konstant ned, og det er «træng itj nå skole sjø, bære å byinn å arbei..»

Så er det tilgjengelighet for utdanning. Driver nå og kjører barna mine rundt i hele Norge for at de skal gå på høyere utdanning. Tenker på hvor mye lettere tilgjengelig dette er når du bor mer sentralt!

Nå kommer det dårlig skjult skryt, men min gamle lærer fra gymnaset ble lei seg når hun hørte jeg skulle begynne på sykepleie. 
Hun mente jeg hørte hjemme på universitetet. Humanistiske fag. 
Men jeg var ikke moden nok for å bli student i Oslo når jeg var 18. Langt ifra. Tror heller ikke familien min hadde klart å hjelpe meg hverken med flytting eller økonomisk bidrag, slik stå var på slutten av åttitallet.

Anonymkode: 5fafb...5a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen, verken lærere eller foreldre eller noen som snakket om lønn da vi valgte yrkesvei. Det er selvfølgelig aldri for sent men..

Anonymkode: 652fc...eac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 260 i timen er svært bra, jeg har 280 som sykepleier med 6 års ansiennitet, og ligger 17 000 over tariff, tror mange av mine helsefagarbeiderkolleger har langt lavere lønn enn du har

Som lege i spesialisering med 4 års ansiennitet har jeg en ordinær timelønn på 340 (uten tillegg for utvidet arbeidstid og vakt). Dette inkluderer 2,5 timer «pålagt» overtid pr uke som jeg ikke får betalt for.

Forskjellen i timelønn mellom yrkesgruppene som sammenlignes her (der min tradisjonelt har vært sett på som høyinntekt) er relativt lav. Årsaken til høy sluttsum for legene er det høye timeantallet man jobber, og reflekterer ikke ansvaret eller kompetansen man har.

Jeg mener Norge har en relativt sett ganske flat lønnsstruktur, hvertfall sammenlignet med andre vestlige land. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke utdannelse, jobber i hotellbransjen og stortrives med det. Har lederstilling med personalansvar og budsjettansvar, og en lønn mange mest sannsynlig hadde ledd av. Klarer meg font likevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som lege i spesialisering med 4 års ansiennitet har jeg en ordinær timelønn på 340 (uten tillegg for utvidet arbeidstid og vakt). Dette inkluderer 2,5 timer «pålagt» overtid pr uke som jeg ikke får betalt for.

Forskjellen i timelønn mellom yrkesgruppene som sammenlignes her (der min tradisjonelt har vært sett på som høyinntekt) er relativt lav. Årsaken til høy sluttsum for legene er det høye timeantallet man jobber, og reflekterer ikke ansvaret eller kompetansen man har.

Jeg mener Norge har en relativt sett ganske flat lønnsstruktur, hvertfall sammenlignet med andre vestlige land. 

Du har rett. Leger tjener relativt bra totalt sett, men mår man ser den arbeidsbelastningen det er, samt at hvis dere valgte (hvis dere i det hele tatt hadde et valg) å jobbe mindre, ville dere hatt skikkelig dårlig lønn ift utdanning. Jeg synes det er bra at forskjellene ikke er for store i Norge, men det er like fullt latterlig hva man sitter igjen med i mnd utbetalt (vet det avhenger av mange faktorer). 

men akkurat når det gjelder leger, og kanskje veterinærer og enkelte spesialsykepleiere som tjener mye, så unner jeg dere hver krone, dere jobber ræva av dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor. Trodde jeg hadde skutt gullfuglen med all "ferien" vi lærere får. Jaha... ungene er lei av at jeg jobber så mye :(

Anonymkode: 59d3b...4f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg var i en situasjon hvor jeg hadde mer behov for å tjene penger enn å fullføre lærlingtid når jeg var ung. Fikk en 100% jobb innen service som 18-åring, men ble lei etter noen år. Fikk tidlig barn og hadde ulike jobber innen salg/service, som ikke krevde utdanning. Har utdannet meg nå i voksen alder, men fortsatt i et lavtlønnet yrke, fordi jeg vil heller jobbe med noe jeg liker, enn å ta opp studielån og bruke 3-5år på å få en jobb som utbetaler mer. Ikke alle kan bli lege, fordi livet er ikke likt for alle.

Anonymkode: d28e0...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå virket du smart, TS, helt til det viste seg at du ikke en gang kan et/ett. 

Anonymkode: 0c94f...2f0

TS her; Du har rett, det var en skrivefeil. Jeg synes det var mange interessante svar her.

Anonymkode: c05fe...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke helt i målgruppen for å svare her, fordi høy lønn egentlig ikke er så viktig for meg, og jeg er ikke blant de som klager over lønna... Jeg føler at lønna er helt grei. Jobben min er ikke blant de mest krevende eller stressende. Klart det ville ha vært greit med litt høyere lønn. Eier en treroms, og det er lettvint med leilighet, men drømmen har alltid vært hus. Og som singel har jeg ikke inntekt nok. Men jeg angrer ikke på valget mitt. Mine grunner til at jeg jobber i et lavtlønnet yrke: 

Jeg liker arbeidsoppgavene og føler at jobben er meningsfull og interessant. Jeg visste det ville bli vanskelig å få jobb, og at lønna trolig ikke kom til å være all verden da jeg studerte, men jeg valgte studier ut fra interesse og gamblet på at det ville dukke opp en jobb. 

Perfekt balanse mellom rutiner og mer varierte arbeidsoppgaver. Jeg trives med en del rutinejobb, men må ha litt utfordringer også, hvis ikke kjeder jeg meg. 

Jobben passer perfekt for introverte meg. Kan ta en god del hjemmekontor og jeg slipper å snakke i forsamlinger. 

Kan stort sett alltid koble av når jeg går fra jobb. Det er viktig for meg. 

Arbeidstid som passer for meg, og jeg kan flekse ganske mye. Er ikke så mange dager jeg må være fysisk til stede fra 8 til 15.30. 

Anonymkode: 6e720...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (21 timer siden):

Da jeg var ung trodde jeg virkelig på utsagnet «det viktigste er å trives». Sikkert fordi jeg var vant til at mamma og pappa betalte alt, og aldri hadde opplevd hverken regninger, lån eller gjeld. Trodde også på at «alt ordner seg for snille piker»

Siden begge utsagnene viste seg å være feil, bestemte jeg meg i en alder av 30 for å studere på nytt og skaffe meg en jobb med karrieremuligheter, istedenfor å sulle rundt i det ene lavtlønnede yrket etter det andre… For nei, jeg trivdes ikke.

Uttrykket er helt meningsløst fordi det insinuerer at trivsel er høyere lavtlønnsyrker, noe som er helt feil. Trivsel er høyere i yrker som krever lang utdanning. Disse jobbene gir gjerne større frihet og work/life ballance.

Anonymkode: b3b55...353

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...