AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Var på boligmarkedet i mange år før livet tok en uventet veldig og jeg havnet på leiemarkedet. Nå har det gått noen år, og jeg er snart der at jeg har EK nok til å kjøpe liten bolig. Jeg er usikker på hva jeg bør gjøre her. For det første så vil jeg bruke opp absolutt alt av oppsparte midler om jeg går for boligkjøp. Da har jeg ingen buffer. Det er litt skummelt. For det andre blir jeg skeptisk nå som renten øker. Jeg har god inntekt i dag, men av erfaring vet jeg at inntekten kan endre seg. Foreløpig har ikke husleien økt noe særlig de siste årene, så jeg har per nå selv ikke merket så veldig til stigningen av rentene. Hva ville dere gjort? Kjøpt bolig så fort jeg har mulighet eller ventet noen år til jeg har litt ekstra på konto som jeg kan ha som buffer, samt å se an hvordan renten utvikler seg. Jeg er ganske brent av det som en gang skjedde, så selv om jeg veldig gjerne skulle hatt min egen bolig så synes jeg dette er skummelt nå. Utfordringen med å vente er jo at boligprisene stiger. Kanskje i takt med det jeg klarer å spare opp, og jeg vil således «aldri» komme i mål. Hmm Anonymkode: 6c026...ab6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Hadde selvsagt kjøpt bolig. Leieprisene vil stige i takt med renten. Anonymkode: e78cf...4ae 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hadde selvsagt kjøpt bolig. Leieprisene vil stige i takt med renten. Anonymkode: e78cf...4ae Selv som det da gjør at jeg ikke har buffer? Det er vel også litt begrenset hvor mye en huseier kan sette opp leien. Anonymkode: 6c026...ab6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv som det da gjør at jeg ikke har buffer? Det er vel også litt begrenset hvor mye en huseier kan sette opp leien. Anonymkode: 6c026...ab6 Ville startet prossen, sjekk ut aktuelt objekter. Muligens du får god pris pga andre må selg på grunn av høy utgifter. Anonymkode: 6f1e2...b54
Mt3 Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Hva med å følge med på boligmarkedet men og kun kjøpe om noe du virkelig kunne tenkt deg dukket opp? Det virker jo som at du har en virkelig grei utleier nå, så da er det jo ikke noe å stresse med. Nå vet jeg ikke hva som veltet lasset sist, men det er jo såklart alltid greit å ha en buffer til uforutsette utgifter og det blir jo ofte enda viktigere når en eier selv. Boligprisene vil nok ikke stige så mye fremover som de har gjort tidligere, og desto flere som sliter med å få den økonomiske kabalen til å gå opp desto flere vil bli tvunget til å selge etterhvert. 6
Knirke Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 Hvor er dette da? Prisene er i ferd med å synke de fleste steder i landet. Du sier ikke hva du tjener, men du må være rustet til både økte renter og til vedlikehold av boligen, samt alle forsikringer og avgifter.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Knirke skrev (3 timer siden): Hvor er dette da? Prisene er i ferd med å synke de fleste steder i landet. Du sier ikke hva du tjener, men du må være rustet til både økte renter og til vedlikehold av boligen, samt alle forsikringer og avgifter. Østlandet. Tjener ikke sånn veldig mye, men helt ok. 750.000 før skatt. Og ja, det er det jeg tenker på. Jeg bør nok ha litt buffer. Håper du har rett mtp nedgang i pris. Anonymkode: 6c026...ab6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 Hva slags leieforhold har du? Leier du av private eller firma? Er de typen til å sette opp leia mange tusen hver gang kontrakten skal fornyes? Kan du risikere å ikke få fornyelse av kontrakten fordi de skal bo der selv, pusse opp eller liknende? Anonymkode: a00f8...e6e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 Skal du bo, eller har tenkt å bo der lenger enn 3 år, lønner det seg å kjøpe. Anonymkode: b670f...2fb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #11 Skrevet 19. august 2023 Har du barn? Bil? Du bør ha buffer, kanskje 50 000 kr? Så vent til du har EK og buffer, sier nå jeg. Anonymkode: aa559...dc3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #12 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Østlandet. Tjener ikke sånn veldig mye, men helt ok. 750.000 før skatt. Og ja, det er det jeg tenker på. Jeg bør nok ha litt buffer. Håper du har rett mtp nedgang i pris. Anonymkode: 6c026...ab6 Jeg tjener ca 430 000kr i året og eier. Nå er det ikke på Østlandet, men prisen var 2,9 mill. Man får vel bedre pris litt utenfor byen, Lillestrøm, Ski etc? Anonymkode: a1044...2fc
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #13 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Skal du bo, eller har tenkt å bo der lenger enn 3 år, lønner det seg å kjøpe. Anonymkode: b670f...2fb Ikke nødvendigvis. Det er verdt å sjekke denne kalkulatoren: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/901-eie-eller-leie-kalkulator Anonymkode: a00f8...e6e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 Du burde la skjebnen rå. Det kan gå år og dag før det perfekte dukker opp. Ideelt sett ville jeg tenkt det lønte seg å kjøpe til romjul/nyåret. Anonymkode: c4582...189
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #15 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tjener ca 430 000kr i året og eier. Nå er det ikke på Østlandet, men prisen var 2,9 mill. Man får vel bedre pris litt utenfor byen, Lillestrøm, Ski etc? Anonymkode: a1044...2fc Ja. Utfordringen er egentlig ikke lønnen nå, men egenkapitalen. Og det er jo litt kjedelig å betale det samme i mnd som jeg ville betalt på et huslån. Bor ikke i Oslo. Bor et sted med relativt snille priser sammenliknet med Oslo. Typ 3,5 for et liten bolig i godt og barnevennlig strøk. ts Anonymkode: 6c026...ab6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #16 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du barn? Bil? Du bør ha buffer, kanskje 50 000 kr? Så vent til du har EK og buffer, sier nå jeg. Anonymkode: aa559...dc3 Ja. Både barn, bil og dyr! Enig i at man absolutt burde ha en buffer. Men da blir det nok et par år til før jeg har mulighet.. Men kanskje har prisene gått mer ned da. Men jeg tror ikke det. I området jeg bor bygger de mye ut, og jeg tror det vil bli mer attraktivt om noen år. Anonymkode: 6c026...ab6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #17 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal du bo, eller har tenkt å bo der lenger enn 3 år, lønner det seg å kjøpe. Anonymkode: b670f...2fb Ja. Har tenkt til å bo i mange år. Nærheten av skolen. Minimum 5-8 år. Anonymkode: 6c026...ab6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #18 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva slags leieforhold har du? Leier du av private eller firma? Er de typen til å sette opp leia mange tusen hver gang kontrakten skal fornyes? Kan du risikere å ikke få fornyelse av kontrakten fordi de skal bo der selv, pusse opp eller liknende? Anonymkode: a00f8...e6e Leier av firma. Den ble satt opp med litt under en tusenlapp nå i år. Jeg tror ikke de skal bruke den. Anonymkode: 6c026...ab6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #19 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leier av firma. Den ble satt opp med litt under en tusenlapp nå i år. Jeg tror ikke de skal bruke den. Anonymkode: 6c026...ab6 Jeg hadde prøvd å spare meg opp en buffer før jeg kjøpte noe hvis jeg var deg. Kanskje det er områder du kan stramme inn så det går litt fortere? Anonymkode: a00f8...e6e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja. Utfordringen er egentlig ikke lønnen nå, men egenkapitalen. Og det er jo litt kjedelig å betale det samme i mnd som jeg ville betalt på et huslån. Bor ikke i Oslo. Bor et sted med relativt snille priser sammenliknet med Oslo. Typ 3,5 for et liten bolig i godt og barnevennlig strøk. ts Anonymkode: 6c026...ab6 Tror jeg ville ventet ca ett år, spart beinhardt for å heve bufferkonto. Tror prisene på bruktbolig kan ga ned en del fremover. Jeg hadde ingen buffer da jeg flyttet inn i min leilighet, og det var tøft-og gjorde også til at jeg måtte velge dårligere løsninger enn jeg hadde gjort hvis jeg hadde hatt litt midler. Anonymkode: a1044...2fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå