miamiamia Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Jeg ønsker å lære tenåringen i huset litt mer om regnskap og vil lage et oppsett han kan plotte inn selv. Finner ingen enkle aper eller excel ark for tenåringer. Kan noen hjelpe meg?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Excel funker da for alle uansett alder. Er jo bare å føre opp hva han bruker penger på pr måned og så summere i begge retninger. Anonymkode: 948f6...4d1 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 excel er jo perfekt. Man setter Penger inn øverst, penger ut i midten, og balansen til slutt Har mitt egen regnskap der, og ungen har sett opptil flere ganger på det. Har også en fane med 'hovedtallene', da i forhold til skatteetaten (og mange andre faner med tidligere og framtidige år) Anonymkode: 1013f...e4f 1
miamiamia Skrevet 19. august 2023 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2023 Takk for svar. Er dritdårlig i excel men kan jo bare prøve å lage enkle kolonner....
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Et eksempel på hvordan det jsn gjøres: https://www.houseofmath.com/no/excel/okonomi/budsjett-og-regnskap/hvordan-fore-regnskap-i-excel Anonymkode: 948f6...4d1
miamiamia Skrevet 19. august 2023 Forfatter #6 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): excel er jo perfekt. Man setter Penger inn øverst, penger ut i midten, og balansen til slutt Har mitt egen regnskap der, og ungen har sett opptil flere ganger på det. Har også en fane med 'hovedtallene', da i forhold til skatteetaten (og mange andre faner med tidligere og framtidige år) Anonymkode: 1013f...e4f Hva bør jeg ta med i kolonnen som utgifter?
miamiamia Skrevet 19. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et eksempel på hvordan det jsn gjøres: https://www.houseofmath.com/no/excel/okonomi/budsjett-og-regnskap/hvordan-fore-regnskap-i-excel Anonymkode: 948f6...4d1 TAKK
Mt3 Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 Regnskap? Mener du budsjett? Regnskap er jo bare å sette opp ett ark med mange linjer og ha kolonner for dato, tekstfelt (der en skriver hva som er kjøpt/hvor pengene kom fra, så en kolonne for inn og en for ut. Så summeres det pr mnd. Budsjett er jo å sette opp plan for pengene en får inn og hva de skal gå til, da må en jo ha fast beløp inn og faste utgifter, samt sette opp kolonner med beløp som kan brukes på mat, klær, sparing og annet (kino, telefon, sminke, trening....)
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 Enda et eksempel : https://templates.office.com/nb-no/månedsbudsjett-for-studenter-tm00803525 Anonymkode: 948f6...4d1
Mt3 Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 miamiamia skrev (3 minutter siden): Hva bør jeg ta med i kolonnen som utgifter? Regnskap settes jo opp etter at en måned er gått, så da må dere gå gjennom kontoutskriften og summere alle uttak fordelt på hva de har gått til. F.eks ser en jo fort om beløpet har gått til buss/trikk... da settes det i kolonnen Transport, kjøp på matbutikker går jo inn under Mat.... 1
miamiamia Skrevet 19. august 2023 Forfatter #11 Skrevet 19. august 2023 Ingen av malene i excel er gode nok, jeg får prøve meg litt frem og be guttungen hjelpe meg for excel er ikke min sterkeste side.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #12 Skrevet 19. august 2023 miamiamia skrev (3 timer siden): Ingen av malene i excel er gode nok, jeg får prøve meg litt frem og be guttungen hjelpe meg for excel er ikke min sterkeste side. Ungdommen kan nok excel mye bedre enn deg. La ham selv få styre sin egen økonomi. Anonymkode: e27a4...b32 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #13 Skrevet 19. august 2023 Budsjett lager du for forventede inntekter og utgifter, og regnskap settes opp etter de faktiske inntekter og utgifter. Finner vel ikke noe enklere enn excel, og malen som ble linket til her tidligere er utmerket. Anonymkode: 23f20...5f4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 Mt3 skrev (5 timer siden): Regnskap? Mener du budsjett? Regnskap er jo bare å sette opp ett ark med mange linjer og ha kolonner for dato, tekstfelt (der en skriver hva som er kjøpt/hvor pengene kom fra, så en kolonne for inn og en for ut. Så summeres det pr mnd. Budsjett er jo å sette opp plan for pengene en får inn og hva de skal gå til, da må en jo ha fast beløp inn og faste utgifter, samt sette opp kolonner med beløp som kan brukes på mat, klær, sparing og annet (kino, telefon, sminke, trening....) De fleste som fører budsjett operer med mer enn en konto. Vi har f. Eks mat, klær, bolig osv. I tillegg kontanter og ulike bankkonto. Pengene går ut et sted (fra bankkonto) og inn et annet sted - mat. Hvis ikke kan vi ikke sammenligne med budsjett. En tenåring har kanskje 3-4 konti i sitt regnskap - underholdning, reise, gaver og diverse. Anonymkode: a4b91...4be
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #15 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste som fører budsjett operer med mer enn en konto. Vi har f. Eks mat, klær, bolig osv. I tillegg kontanter og ulike bankkonto. Pengene går ut et sted (fra bankkonto) og inn et annet sted - mat. Hvis ikke kan vi ikke sammenligne med budsjett. En tenåring har kanskje 3-4 konti i sitt regnskap - underholdning, reise, gaver og diverse. Anonymkode: a4b91...4be Man trenger da ikke flere kontoer for å ha budsjett og regnskap. Man ser jo på kontooversikten hele veien hvor pengene går. Anonymkode: 948f6...4d1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #16 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man trenger da ikke flere kontoer for å ha budsjett og regnskap. Man ser jo på kontooversikten hele veien hvor pengene går. Anonymkode: 948f6...4d1 Snakker om regnskapskonti, ikke bankkonti. Ts spurte hvilke kolonner hun burde ha, i regnskapsverden er dette konti. Hvis man ikke ønsker muligheten for enkelt å summere hver kolonne, dvs konto, trenger man ikke noe annet enn det du ser av nettbank uansett. Anonymkode: a4b91...4be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå