AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Jeg leser så mye forskjellig. Noen sverger til mange, små måltider. Andre mener få måltider, eller ihvertfall et smalt spisevindu på kanskje 8 timer, er best for å miste vekt. Hva er egentlig riktig? Er det individuelt, rett og slett? Og hvis et smalt spisevindu virker (utover at man kanskje spiser mindre da): Hvorfor virker det? Hva skjer i kroppen? Anonymkode: a57e9...7f3
Mt3 Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Å spise få måltider gir en raskere vektnedgang, men det kan også gjøre at forbrenningen bremses og da vil vektnedgangen etterhvert stoppe opp og vekten vil etterhvert øke igjen så snart en ikke sulter seg (spiser veldig lite). Å spise frokost, lunsj, middag og kvelds men endre på matvarene en inntar og mengde samt trener gjør at en går saktere ned, samtidig som en vedlikeholder forbrenningen. Det gjør det lettere å lykkes langsiktig med vektnedgang. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Mt3 skrev (8 minutter siden): Å spise få måltider gir en raskere vektnedgang, men det kan også gjøre at forbrenningen bremses og da vil vektnedgangen etterhvert stoppe opp og vekten vil etterhvert øke igjen så snart en ikke sulter seg (spiser veldig lite). Å spise frokost, lunsj, middag og kvelds men endre på matvarene en inntar og mengde samt trener gjør at en går saktere ned, samtidig som en vedlikeholder forbrenningen. Det gjør det lettere å lykkes langsiktig med vektnedgang. Det er en myte at forbrenningen går saktere om man spiser få måltider. Den termiske effekten, altså energien kroppen bruker på å forbrenne kaloriene, er den samme om det totale antall kalorier fordeles på få eller mange måltider. Anonymkode: fb185...cb9 10 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 Jeg slanket meg 10-15 kilo for noen år siden. For meg handlet det om riktig mengde mat/kalorier. Jeg kuttet ut brus, sjokolade og spiste mindre porsjoner. I starten telte jeg kalorier for jeg hadde ingen anelse om hva jeg gjorde feil eller hvor mye/lite jeg kunne spise av forskjellige ting for at vekten gikk ned. F.eks elsker jeg Li Klenning, lefser med smørkrem og sukker/kanel. Men hadde aldri vært klar over at 1 pakke var 1000-1200kcal eller noe sånt. Og for meg som skulle ha et inntak på ca 1600 kcal daglig for vektnedgang så var det ikke bra å spise for mye av de lefsene. Men jeg begrenset ikke måltider, kunne spise hvor mye jeg ville men var flink å velge vannmelon eller annen frukt/bær, yoghurt uten musli full av sukker, brødskiver uten tykt lag med smør osv. Jeg spiste også mer salat og grønnsaker men uten en haug med dressing eller saus på. Spiste fortsatt kjøtt men det dekket ikke 2/3 eller 1/2 talerken lenger Anonymkode: ef287...45a 3
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Det viktigste er å finne noe som kan funke for deg, en varig endring, ikke noe du ikke kan leve med. Om det da er mange små eller noen få større måltider har ikke så mye å si, er i bunn og grunn hvor mye kcal det er på en dag uansett. Men velg det som du kan leve med.
aksase Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 (endret) Tror ikke antall måltider er viktig. Det som teller er summen av kalorier du spiser i løpet av dagen. Du må spise færre kalorier enn det du forbrenner for å gå ned i vekt. Jeg tror det er vanskeligere å ha kontroll over kalorisummen om du spiser mange små måltider, enn om du spiser færre og større måltider, derfor er sannsynligvis få måltider det beste. Jeg tenker at du bare må finne det som funker best for deg. På denne siden kan du få god hjelp til å finne ut hvor mye kalorier du trenger, og hvor mye det er i den maten du spiser. https://www.kostholdsplanleggeren.no/ Endret 19. august 2023 av aksase 2
-lykke- Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Tror man må finne ut hva som passer en selv. Når det er sagt, så er det kommet en del forskning som viser at kroppen og helsa har godt av å ha litt pauser mellom måltidene. Jeg har alltid spist få, men store måltider. Det er det jeg har trivdes best med, og det som holder vekta mi stabil. Da jeg var yngre leste jeg masse om at frokost var så viktig, og at det var viktig å spise jevnlig (mellommåltider osv). Så jeg tvang i meg frokost selv om jeg ikke ble sulten av meg selv. Etter hvert ble jeg vant til det, slik at jeg faktisk ble sulten med en gang jeg våknet. Men dette spisemønsteret fungerte dårlig for meg siden jeg konstant fikk lyst på noe. Og jeg kunne da ikke spise meg god og mett når jeg først spiste. Vekta gikk også opp, og jeg var hele tiden fysen på noe godt. Så jeg gikk tilbake til å spise to store måltider om dagen, noen ganger spiser jeg to store og et litt mindre. Fungerer perfekt for meg. Spiser som regel frokost mellom 11-13. Og så spiser jeg middag mellom 17-20 en gang. Spiser meg som sagt god og mett. Men uavhengig av hvor ofte man spiser, er det den totale kalorimengden som har noe å si for vekta. Og så tror jeg det er veldig viktig å spise hovedsakelig "ren" og sunn mat. Fast food og ultraprossesert mat kan klusse mye med metabolismen og gjør at vi må ha mer mat for å bli mette. Du må rett og slett finne ut av hva du trives med. Jeg har gått opp veldig mye i begge graviditetene mine, men har gått ned alt igjen selv om jeg har brukt ca 1,5 år hver gang. Vektnedgangen har stoppet opp hver gang jeg har sluttet å tenke på mengde mat, selv om jeg spiste få måltider. Så det er ikke slik at jeg kan spise hvor mye jeg vil selv om jeg spiser to måltider. Husk at sult kommer og går. Hvis du er sulten, kan man ofte drikke et glass vann, så går sulten bort før den kommer tilbake senere. Og man blir fort vant til mindre mat, så stort sett må man ikke gå rundt og være så sulten som man er i starten av slankingen. Det går seg til hvis man er tålmodig. 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 1 hour ago, IneT said: Det viktigste er å finne noe som kan funke for deg, en varig endring, ikke noe du ikke kan leve med. Om det da er mange små eller noen få større måltider har ikke så mye å si, er i bunn og grunn hvor mye kcal det er på en dag uansett. Men velg det som du kan leve med. Nei. Man kan saktens gå på såkalt skrap slankekur i en midlertidig periode, og deretter bytte til et varigt vekt-vedlikeholdende kosthold. Det er en av de mest merkelige «slanke-myter» at absolutt eneste mulighet etter en slankekur er å gå rett tilbake til det tidligere kosthold. Anonymkode: 3e7e4...108
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Man kan saktens gå på såkalt skrap slankekur i en midlertidig periode, og deretter bytte til et varigt vekt-vedlikeholdende kosthold. Det er en av de mest merkelige «slanke-myter» at absolutt eneste mulighet etter en slankekur er å gå rett tilbake til det tidligere kosthold. Anonymkode: 3e7e4...108 Jeg skjønner ikke hva du har svart på her. Mitt poeng var at man må velge det som funker for en selv.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 Det er individuelt. Velg det som gjør at du klarer å holde på det over lengre tid. Anonymkode: 7b66e...3f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #11 Skrevet 19. august 2023 Det er helt det samme om du spiser få eller mange måltider. Du går ned i vekt dersom du inntar færre kalorier enn du forbrenner. Det er det samme om du spiser 8 små eller ett stort måltid om dagen. "Å holde forbrenningen i gang" er en gammel myte. Anonymkode: 44775...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #12 Skrevet 19. august 2023 Hva er lettest å følge, da? Blir man kvitt sult og matsug lettest når man spiser lite og ofte eller bare i et visste spisevindu? Anonymkode: a57e9...7f3
Helene Skrevet 19. august 2023 #13 Skrevet 19. august 2023 IneT skrev (7 timer siden): Det viktigste er å finne noe som kan funke for deg, en varig endring, ikke noe du ikke kan leve med. Om det da er mange små eller noen få større måltider har ikke så mye å si, er i bunn og grunn hvor mye kcal det er på en dag uansett. Men velg det som du kan leve med. Godt råd.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er lettest å følge, da? Blir man kvitt sult og matsug lettest når man spiser lite og ofte eller bare i et visste spisevindu? Anonymkode: a57e9...7f3 Svaret har du fått allerede. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er individuelt. Velg det som gjør at du klarer å holde på det over lengre tid. Anonymkode: 7b66e...3f2 Anonymkode: 3272f...02b
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #15 Skrevet 19. august 2023 Faster mellom 20-12. Spiser da 2 måltider. Kanskje tre hvis jeg er sulten. Anonymkode: f6016...964 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #16 Skrevet 19. august 2023 Det er, som sagt tidligere her, 100% individuelt. Jeg personlig spiser mindre og har mindre matsug om jeg spiser sjeldnere. Masse småmåltid gjør at jeg bare vil spise mer. Jeg føler meg veldig vel mellom måltidene, og trives best med lite mat i magesekken. Mens andre blir gretne og smådårlige av å spise sjeldent, og vil heller ha mange små måltider sånn at de føler at de alltid spiser og alltid er mett. Du må bare finne ut hva som passer deg og ditt liv. Om du har jobb som passer et visst spisemønster, om du har barn som du må passe på, hvor mye tid har du til å spise småmåltider hele dagen lang, osv. Anonymkode: 508e0...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 9.54): Det er en myte at forbrenningen går saktere om man spiser få måltider. Den termiske effekten, altså energien kroppen bruker på å forbrenne kaloriene, er den samme om det totale antall kalorier fordeles på få eller mange måltider. Anonymkode: fb185...cb9 Men bruker ikke kroppen energi på å fordøye mat? Så dersom den må gjøre det jevnt gjennom dagen, krever vel det mer enn om det kun skjer noen få timer daglig? Eller har jeg misforstått helt? Anonymkode: 90505...84f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #18 Skrevet 21. august 2023 On 8/19/2023 at 7:13 PM, AnonymBruker said: Faster mellom 20-12. Spiser da 2 måltider. Kanskje tre hvis jeg er sulten. Anonymkode: f6016...964 samme her. For meg er det lett å regulere vekta på den måten. Anonymkode: 2060a...a09
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #19 Skrevet 21. august 2023 Det som passer deg best. Prøvd meg på 2 måltider om dagen, og periodisk faste, og det funket rett og slett ikke for meg. Enten spiste jeg for lite fordi jeg er av natur småspist, og liker flere måltider, ellers så presset jeg i meg alt for mye mat og satt med stinn mage og raping (TMI) på kontorstolen etter lunsj. Og fikk lyst å legge meg ned fordi magen var for full. Så for meg passer 3 eller 4 måltider best. Men ingen småspising utenom. Mitt problem var all snacksingen utenom. Og det har jeg kuttet helt ut. Setter meg ned til et måltid, spiser opp, så spiser jeg ingenting før neste måltid. Spiser måltid nr. 4 de dagene jeg trener og må ha ekstra påfyll. Ellers er det 3 faste måltider. Anonymkode: 766cf...a6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå