AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Jeg har en tispe som blir 1,5 år i oktober, hun har hatt to løpetider (med 4 mnd mellomrom) og ser nå ut til å vente sin tredje, altså tre løpetider innen hun er 1,5 år. Hun har ikke vist tegn til innbilt svangerskap, men jeg tenker allikevel at det kan bli masete for begge to med så hyppige løpetider. Men er det "god nok grunn" til å sterilisere? Vet det avhenger litt av veterinær også, men er det vanlig å få innvilget sterilisering grunnet hyppig løpetid? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 79bf7...e98
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Det er litt tidlig å konkludere med at hun har mange løpetider. Dette kan endre seg når hun blir eldre. Anonymkode: 62d3b...041 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Jeg vurderer å få min tispe kastrert når hun har hatt første løpetid. Ikke pga løpetid i seg selv,men pga å eliminere livmorbetennelse og kreft i livmor og eggstokker. Min forrige hund fikk akutt livmorbetennelse, og det ønsker jeg ikke å oppleve med hun jeg har nå. Har ingen planer om å bruke henne til utstilling eller avl. Anonymkode: d09e9...6f7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 De er ofte uregelmessige når de er så unge og så lenge hun ikke har plager er det i utgangspunktet ikke god nok grunn, men som du selv sier, det kommer an på veterinæren. Tisper blir forresten ikke sterilisert i Norge, de blir kastrert. Sterilisering = kutte sæd/eggleder. Kastrering = fjerne testikler/eggstokker. Anonymkode: 232a4...94d 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Kastrere hvertfall. Dyrleger pleier ikke sterilisere dyr i Norge Anonymkode: ffd3b...b6f
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 Det kan fortsette som hyppige intervaller, men det kan også normalisere seg når hun er fullt kjønnsmoden. Jeg ville hørt med veterinær hva de tenker. Men her er det også en del forskjeller, noen veterinærer kastrerer ikke med mindre det er en opplagt medisinsk grunn, noen synes det er helt greit å gjøre og trenger ingen annen grunn enn at eier ønsker det. Selv tenker jeg i grunn det er deilig for tispe og eier å slippe hele greia om det uansett ikke skal avles. Vurderer kastrering av egen tispe selv - hun har normale løpetidsintervaller, men blir veldig nervøs og urolig under løpetid, og tør knapt gå tur. Bare slitsomt for alle parter. Jeg må bare spare litt penger først 🙈 Anonymkode: 353c9...814
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 ja, selv kunne jeg tenke meg å gjøre det uansett, for å forebygge sykdom, men jeg trodde de fleste veterinærer ikke mente det var grunn nok til å gjøre det. hun er også en noe nervøs tispe, så jeg tror det vil være fint for henne å slippe så mye hormoner og svingninger i forbindelse med syklusen. noen som kan anbefale en veterinær i Oslo til dette? Anonymkode: 79bf7...e98
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det kan fortsette som hyppige intervaller, men det kan også normalisere seg når hun er fullt kjønnsmoden. Jeg ville hørt med veterinær hva de tenker. Men her er det også en del forskjeller, noen veterinærer kastrerer ikke med mindre det er en opplagt medisinsk grunn, noen synes det er helt greit å gjøre og trenger ingen annen grunn enn at eier ønsker det. Selv tenker jeg i grunn det er deilig for tispe og eier å slippe hele greia om det uansett ikke skal avles. Vurderer kastrering av egen tispe selv - hun har normale løpetidsintervaller, men blir veldig nervøs og urolig under løpetid, og tør knapt gå tur. Bare slitsomt for alle parter. Jeg må bare spare litt penger først 🙈 Anonymkode: 353c9...814 hvor mye koster det cirka? jeg vil gjerne gjøre en kikkhulls-operasjon. Anonymkode: 79bf7...e98
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hvor mye koster det cirka? jeg vil gjerne gjøre en kikkhulls-operasjon. Anonymkode: 79bf7...e98 Et kjapt Google søk sier 6000-15000 kr. Anonymkode: 3cce2...f32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå