Gå til innhold

Musikkskatten min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ikke får klump i halsen av Antony and the Johnsons, har man ikke hals.

Det leste jeg et sted.Og det likte jeg. Og dette er det vakreste jeg har hørt på lenge,lenge,lenge. Trodde ikke jeg skulle finne sånn musikk igjen. Jeg føler meg rik.

:hoppe:

Og det minner meg på at jeg lever. Og det er ikke så lite.

*Bare sitte og leve noen timer*

B.Rik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt Antony gående nesten non-stop i snart et år nå. Fantastisk musikk.

Skrevet

Ja, fekk med meg litt om historien hans på Lydverket, musikken hans (eller hennar?) har sjel...

Skrevet

Hihi, jeg sier også hans og hennes om hverandre.

Sjel ja!

Har hatt cden gående nesten nonstop jeg også. Ikke et år, men siden jul. Og den vokser i øret mitt liksom. Jeg finner nye ting, og det fyller meg opp gang på gang.

Det er så deilig med nye musikkoppdagelser!

:vinke: Hei til dere som også har "skjønt" det ;)

b.

Skrevet (endret)

Nyyydelig musikk ja!! :hjerte:

Endret av Manic
Skrevet (endret)

Kan bare stemme i... og legger meg flat i beundring jeg også... Jeg er helt solgt! :)

Synes platekompaniets begrunnelse for hvorfor Antony And the Johnsons siste CD hadde kommet på 2. plass på deres "Årets beste 2005-liste" var ganske fin jeg:

"Antonys stemme kan vanskelig beskrives, men la oss si det slik: Det er en grunn til at engler ofte trekkes inn i omtalene av I Am A Bird Now. Et nydelig album."

;)

Endret av nostalgia
Skrevet

Tja, I am a bird now er ei bra plate... men langt fra alt han har gjort er like vakkert... (i min mening)

Hvis dere liker han kan det vært verdt å sjekke ut Devendra Banhart, kanskje dere vet av ham fra før, men der følte JEG at jeg hadde oppdaget noe stort (større enn da jeg oppdaget Anthony)! :)

Og de har noe til felles, musikalsk sett...

Skrevet
Tja, I am a bird now er ei bra plate... men langt fra alt han har gjort er like vakkert... (i min mening)

Hvis dere liker han kan det vært verdt å sjekke ut Devendra Banhart, kanskje dere vet av ham fra før, men der følte JEG at jeg hadde oppdaget noe stort (større enn da jeg oppdaget Anthony)!  :) 

Og de har noe til felles, musikalsk sett...

Godeste DEvandra har fått en ny fan! Fant noen mp3-er på en nettside, og det var bare helt utrolig fint! :-)

Skrevet

Tittei fellow music-lovers ;)

Har ikke hørt noe annet av dem jeg. Men alt man gjør trenger jo ikke være bra. Man må jo finne sin stil også. Hovedsaken er at I am a bird now, er vakker vakker vakker. I mine ører og i mitt hjerte hvertfall. Og det er jo det viktigste ;)

*Notere ned Devendra Banhart*.Alt av musikktips sjekkes ut her i gården.

Ellers så kan jeg nevne at jeg har ikke hatt en sånn sterk musikkoppdagelse siden jeg oppdaget Jeff Buckley. Han har vært " der oppe" i noen år nå, og ingen har kunnet måle seg med det. Men nå har jeg altså funnet noe som kan måle seg.

:)

Engler ja, Nostalgia! Det er en perfekt beskrivelse.

Ha en fin dag og kveld folkens!

B. Som akkurat har hørt gjennom plata for andre gang idag.

Skrevet
Ellers så kan jeg nevne at jeg har ikke hatt en sånn sterk musikkoppdagelse siden jeg oppdaget Jeff Buckley. Han har vært " der oppe" i noen år nå, og ingen har kunnet måle seg med det. Men nå har jeg altså funnet noe som kan måle seg.

:)

Samme her... Jeff Buckley tok meg med storm!! :)

Skrevet

Hadde forøvrig den samme opplevelsen med Van Morrison's "Hymns to the Silence" for mange, mange år siden... Er like glad (om ikke enda mer) i det albumet den dag i dag... og selvsagt i mange, mange flere av Van Morrisons album :)

Skrevet

Tittei!

Så gøy!

Van Morrison har jeg ikke noe forhold til, men du skal ikke se bort fra at jeg får det etterhvert.Jeg føler det er så mye uoppdaget musikk liksom. Hvor skal jeg begynne?? Hehe.

*Notere på lista over ting jeg skal sjekke ut.* Hvis du har flere forslag, bring it on ;)

:vinke:

Skrevet (endret)

Vel, jeg har først i høst "oppdaget" Ane Brun da... og har blitt veldig glad i to av hennes album: Duets og A Temporary Dive, så naturlig nok hører jeg mye på henne! :)

Ellers er noen av mine favorittalbum: Damien Rice's O (et fantastisk album!), Beth Orton's Central Reservation, K.D. Lang's Hymns of the 49th Parallel, Billie Holiday's Lady in Satin, Jamie Cullum's Twentysomething (en CD til å bli i ordentlig godt humør av!), Elvis Costello's All This Useless Beauty (en åpenbaring av en CD, første gangen jeg hørte den ;)) Anne Grete Preus's Mosaikk 16 Biter, REM's Up, Moby's Play, Hootie & The Blowfish's Cracked Rear View, Jackson Brown's The Next Voice You Hear: The Best of Jackson Browne, Leonard Cohen's Ten New Songs, Martha Wainwright's Martha Wainwright, Nanci Griffith's Other Voices, Other Rooms (helt nyyyydelig), Tracy Chapman's Collection, Kasey Chambers Barricades & Brickwalls ;) og sikkert mange, mange flere som jeg ikke kommer på akkurat nå...

Har ganske forskjellig musikksmak, så her er alt fra country, folk og litt techno til rock! ;)

Hva er dine favoritter da? Er alltid på utkikk etter nye, gode CD-er! :)

A.

Endret av nostalgia
Skrevet

Du er ei jente med veldig fint fungerende ører ;) Hvis man kan si sånn.Ane Brun er en dame etter mine ører også. Jeg har knapt hørt på annen musikk jeg, etter at jeg kjøpte Temporary Dive tidlig i fjor. All annen musikk har måttet unnvike. For jeg har ikke klart å legge det fra meg. Og når Duets- cden kom, ble det ikke akkurat bedre. Nydelig, nydelig. Stemmen hennes er så herlig. Så jeg hadde en laaaang Ane Brun- periode. Varte vel til og med jula. Det var da jeg oppdaget Antony og gjengen. Så nå er jeg inne i en periode med dem. Kommer nok mer tilbake til Ane, når jeg har fått roet Antony-digginga mi litt. :digge: Har det første albummet hennes også, Spending Time with morgan, og det er også veldig fine greier, men jeg har ikke blitt så godt kjent med det ennå. (Det er jo så myyyye musikk jeg skal bli kjent med.)

Og Damien Rice! Selvfølgelig! O er et av de vakreste albumene jeg har hørt .Gjennomført.

Og jeg har et veldig nært forhold til R.E.M. Automatic for the people er en favoritt,men jeg er veldig glad i Up også. R.E.M var dem som fikk meg til å innse hvilken musikk jeg virkelig likte. Før jeg hørte dem, hadde jeg ingen favorittmusikk. Så de har åpnet dører.

Ellers var mye av det du nevnte, ukjent for meg. Og det er jo positivt!Noen har jeg hørt noen få sanger av. Nå har jeg jo mer å sjekke ut! (Oh my God, når jeg skal få tid til alt dette?).

Men jeg har Jamie Cullum og Tracy Chapman og noe av Leonard Cohen.

Også var det mine favoritter da: Som sagt tidligere: Jeff Buckley. Og Grace-albummet hans. Som er det overlegent vakreste jeg vet. Jeg har forresten en konsertdvd med han. Det anbefales på det sterkeste, hvis du ikke allerede har den.

Thomas Dybdahl. Alle hans tre album. Genialt. Elsker stemmen hans. Og han minner litt om Jeff. Var på en intimkonsert med han en gang, og det var veldig veldig spesielt. Og nært. I tillegg har jeg vært på konsert med National Bank, som Thomas er vokalist i. Det er også fantastiske greier. Noe helt annet enn solo-Thomas, men stemmen hans er himmelsk. Og melodiene og sammensetningen av instrumenter og lydbilder og alt er så gjennomtenkt. Loving it!

Unni Wilhelmsen. Dame jeg har stor respekt for. Fikk meg til å begynne å spille gitar. Alle hennes fem album er album som er veldig viktige for meg. Veldig personlig og nært. Første gang jeg kjente meg igjen i tekster og følelser. Den dama har betydd mye for meg. Vet ikke om jeg hadde vært her uten musikken hennes. Den reddet meg. Spesielt albumet Disconnected er vakkert. Og alle de andre også. Hehe. Vanskelig å trekke fram noen. Hurricane’s eye er også ubeskrivelig vakkert. Det er så spesiell lyd på den cden! Lydbildet er så varmt, og stemmen hennes er så nær og skjør og sterk på samme tid. Jeg kunne snakke i timevis om hva musikken hennes betyr for meg. Men det skal jeg ikke ;)

Ble Canto. Enda mer norsk musikk.Spesielt Dorothy’s victory og Magic box. Og Anneli Drecker solo. Frolic heter hennes nyeste plate. Vakkert. Hun har så nydelig stemme!

Kari Bremnes. Og albumet 11 ubesvarte anrop. Sterk stemme og nydelig,nydelig sanger.

Motorpsycho, Dum Dum Boys også. Litt annen stil. (Jeg har sammensatt smak jeg også skjønner du.)

Guns’n roses. Pink Floyds The Wall. (filmen også for øvrig). Manic Street Preachers. Alanis Morissettes album Jagged Little Pill. Og Supposed Former infatuation Junkie. Litt sært, men jeg liker hennes særeste greier. Liker alt av henne bortsett fra den nyeste cden, som jeg rett og slett syntes var dårlig.

Cranberries: Bury The Hatchet.

Jeg glemmer sikkert viktige ting nå. Men har sagt mye nå da.

Björk.

Og litt av hvert ellers. :digge:

God kveld! Og fortsatt god helg!

B.

Skrevet (endret)

Åhhh... vi har visst ganske lik musikksmak egentlig... Spending Time With Morgan har jeg også, men den har nok kommet litt i bakgrunnen av de to andre... Blir sikkert til at jeg hører mer på den i tiden fremover! :)

REM har vært et av mine favorittband i mange, mange år... Automatic For The People er knall!! Men, jeg tror allikevel at Up er den absolutte favoritten, om jeg skulle velge :) DumDum Boys er digg!! :) :)

Jeg liker veldig godt Unni Wilhelmsen også, men har ikke fått kjøpt meg noen CD-er av henne ennå... men, det skal jeg jammen gjøre nå!! :)

Jeg har 2 CD-er av Thomas Dybdahl, men kan vel ikke si at jeg har fått helt øynene/ørene opp for ham ennå... Synes han har en nydelig stemme osv. Men, kjeder meg litt når jeg hører på CD-ene... og da slår jeg dem av... Bør sannsynligvis gi dem mere tid!! :)

Kari Bremnes liker jeg også veldig godt! Nydelig stemme og flotte tekster! :)

Alanis Morisette liker jeg sånn passe bra, har noen CD-er... og kunne veldig gjerne tenkt meg den nye samleCD-en hennes!!

Pink Floyd's The Wall kunne jeg også godt ha tenkt meg, tror den har stått veldig lenge på "skal-kjøpe" listen min! ;)

Manic Street Preachers og Supposed Former infatuation Junkie, vet jeg ingenting om? Hvilken type musikk er dette?

Cranberries liker jeg, men har heller ingen CD av dem, kanskje på tide å skaffe seg en?? :)

Er du flink å spille gitar?? Jeg har alltid hatt såååå lyst til å lære det... men, det har liksom blitt med tanken ;) ;)

En riktig god kveld til deg også!! :) :)

A.

Endret av nostalgia
Skrevet

Tittei!

Det som er med Unni W. er at hun kan virke litt anonym med første lytting. Og man trenger ro for å høre på henne. Noen av cdene hennes, likte jeg ikke først, jeg syntes de var kjedelige og la de bort en stund. Men da jeg tok dem fram igjen, elsket jeg dem. Og nå er de noe av det kjæreste jeg eier. Og med årene har stemmen hennes bare blitt vakrere og vakrere. (Har fulgt med henne en stund). Og så er hun genial live! Det er dagens hete tips. ;)

Hører om flere som syns Thomas Dybdahl er kjedelig. Man må vel være i rette stemning der også. Men jeg bare elsker stemmen hans. Og stemningen i sangene. Men det er jo ikke verdens undergang om du ikke liker han da. Hehe.

Manic Street Preachers vet jeg ikke så mye om :hoho: Jeg bare liker dem. Hehe. Det er vel rock/pop-aktig. De hadde en hit for noen år siden, som het: If we tolerate this, then our children will be next. Hvis det sier deg noe. Jeg har bare ett album av dem, et samlealbum.(har nettopp oppdaget dem skjønner du. Skal kjøpe flere cder etterhvert!) Forever Delayed- The greatest hits, heter den. Og jeg er så glad i den cden!! Og den er perfekt gå-musikk! Når jeg trenger å koble av, tar jeg på meg trenigstøy og går en lang tur. Da har jeg den cden på øret. Og det er den eneste jeg klarer å høre på når jeg går.

Supposed Former infatuation Junkie, er et av Alanis' album :) Ingen ny ukjent artist nei. Hihi.

Jepp, jeg spiller gitar vet du. Derav navnet ;) Hm.. er jeg flink? Det må noen andre svare på. Jeg kan da en del. Har spilt siden jeg var 15, og nå er jeg snart 22. Spiller ikke SÅ avansert, for jeg begynte bare å spille for å akkompagnere mine egne sanger. Men har jo blitt litt mer dreven etterhvert da :)

Det er aldri for sent å lære seg vet du! Og det er ikke så vanskelig heller. Bare si ifra, så kan jeg hjelpe deg jeg! :Hehe:

Skrevet (endret)

*sier fra* Så... når kan du lære meg å spille gitar da?? :sjenert::ler:

Jeg synes jo også at Thomas Dypdahl har en nydelig stemme da, og derfor VIL jeg like sangene også... Men, jeg gjør jo ikke det? Vel, jeg liker noen... Det skal han ha ;) Og dessuten: jeg gir ikke opp ennå! :) Hvis jeg klarte å like Troika, så kan jeg klare dette også!! (Les: Brukte flere år på å tvinge meg selv til å spise Troika i tide og utide, selv om jeg ikke likte det, fordi det bare ser såååå godt ut... og nå er det en av favorittsjokoladene mine... Tadaa! :sjarmor: Så jeg sier bare: Det finnes alltid håp!! :ler:)

Jeg har likt Unni Wilhelmsen fra første gang jeg hørte henne synge jeg... så jeg kan i grunnen ikke forstå hvorfor jeg aldri har fått meg noen CD-er? Kan godt forestille meg at hun er bra på konsert! )

"If we tolerate this, then our children will be next" Ja! Den kan jeg jo huske... men, det er også alt! ;)

"Supposed Former infatuation Junkie" er av A. Morisette? :overrasket: Jaha... der kan du se hva jeg får med meg! :ler: Tror jeg definitivt skal satse på "Best of" CD-en hennes jeg! ;)

*drar frem min brors gamle gitar og later som om jeg kan stemme strengene*

:ler:

God natt!! :)

Endret av nostalgia
Skrevet

Fikk "A and the J`s" nye cd til jul, og skriver under på dette med en kraftig rød tusj. Musikk, sang og stemninger uten sidestykke i min musikalske historie... Svært, svært rørende og sterkt ! :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...