Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 kjøpte meg et par lekre skinnhansker igår. husker ikke hva butikken het men det er den veskebutikken på arkaden i oslo for de som er kjent. det var ingen merkelapper av noe slag på hanskene og de lukter veldig sterkt av skinn. er litt redd for at det kanskje er hunde eller katteskinn? står ikke hvilket land de er produsert i en gang... skulle ha spurt i butikken men det kom ikke over meg å lure på det før jeg var på vei hjem. hvor stor er sjansen for at det er et annet dyr enn ku de er laget av?
Iceglow Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 Ku, kenguru og hund er det vanligste om jeg ikke husker helt feil her. Men det hadde ikke hjulpet om du hadde spurt i butikken, de vet det sjelden selv, og merkingen er svært ofte misvisende. I mange tilfeller er det kun DNA test som kan gi et sikkert svar.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 setter pris på svar fra folk som faktisk har litt peiling og ikke prøver å være morsomme.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #6 Skrevet 19. januar 2006 Ikke lett dette her med skinn, men tror du skal ta det med ro og ikke bekymre deg for mye. Det er mest sannsynlig ku/kalv som brukes til kvalitets hansker. Kalveskinn er regnet som eksklusivt i forb med hansker og prisen vil jo kunne indikere kanskje? Klart at det er behagelig med uvissa, men dersom du visste at det var katt eller hund ville du kanskje ikke kunnet bruke dem mer, og det er jo synd da.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #7 Skrevet 19. januar 2006 mente "beklagelig" og ikke "behagelig" der
Gjest roxy Skrevet 20. januar 2006 #8 Skrevet 20. januar 2006 hva heter veske butikken da? er det morris har de ingenting av de sortene du trodde i sitt skinn sortemang
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #9 Skrevet 20. januar 2006 Hvis det var glatt skinn var det sikkert ikke katt ihvertfall, men tror de bruker hund til det noen steder. Har selv vært litt uheldig, kjøpte en dunjakke med pelskantet hette på Cubus for et år siden. Samboeren min påsto at pelskanten var kattepels (dumme meg trodde den var fake, ellers hadde jeg ikke kjøpt)!! Sjekket hos en erfaren buntmaker og han trodde også det måtte være et lite kattedyr av noe slag... Trenger vel ikke nevne at den ikke brukes lenger. Men i butikkene har de generelt ingen peil på hva slags dyr deres skinn- og pelsvarer lages av.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #10 Skrevet 20. januar 2006 authentic bags tror jeg butikken het. hanskene kostet 150 kr men var nedsatt til 50 kr...
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #11 Skrevet 20. januar 2006 Da jeg jobbet med dette hadde vi kalveskinnshansker, det var de "beste", men også noen "røffere" svineskinnshansker som var sinnsykt kule. 150 kroner... :klø: Heeelt sikker på at det er skinn? Er nok igen truet dyreart ihvertfall... Står det ikkeno inni da? Det gjorde det på de vi solgte...
Iceglow Skrevet 20. januar 2006 #12 Skrevet 20. januar 2006 Hundepels er iverfall såpass billig at det blir brukt på SVÆRT bilige plagg, så jeg tror neppe prisen på skinnprodukter er en god måt å skille skitt og kanel på. Lukter det skinn, så er det antakeligvis det. Men at katteskinn er mer ru enn mange andre skinn har jeg aldri hørt om, men godt mulig det stemmer. I all hovedsak så er det nærmest umulig å vite arten for sikkert uten DNA testing eller at du ser at skinnet er i såpass store hele stykker at det må være en ku, men det er omtrent kun sofaer og lignende det er en mulighet.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #13 Skrevet 20. januar 2006 Visste ikke at hundeskinn ble brukt som "lær"? Uakseptabelt at det ikke står hva slags dyr produktet er laget av synes jeg, for for min egen del synes jeg det er ok å bruke skinn av visse dyr (helst om jeg vet hvor produktet kommer fra), men ikke alle. Selv om det er ubehagelig å bli påmint at du står med en død bikkje i hånda i butikken synes jeg forhandleren skulle ha plikt til å opplyse oss.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #14 Skrevet 20. januar 2006 Svinelær er forresten lett å identifisere ved at det er "hullete" etter den strie busta.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #15 Skrevet 20. januar 2006 geiteskinn blir gode hansker, mener det blir littegranne mokka-aktig, altså ikke blankt og glatt, men mykt. får i allefall fine ridehansker i geiteskinn.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #16 Skrevet 21. januar 2006 Uansett om det hadde stått geit eller ku- skinn inne i hanskene så er det ingen grunn til å tro på det.. Det eneste "beviset" på at du ikke får katte/ hunde skinn er å sjekke om varen har et " sertvifikat" på type skinn. Det er kun Èn type "sertvifikat" som er godkjent. Noen som vet hva jeg prøver å forklare??
Iceglow Skrevet 21. januar 2006 #17 Skrevet 21. januar 2006 Uansett om det hadde stått geit eller ku- skinn inne i hanskene så er det ingen grunn til å tro på det.. Det eneste "beviset" på at du ikke får katte/ hunde skinn er å sjekke om varen har et " sertvifikat" på type skinn. Det er kun Èn type "sertvifikat" som er godkjent. Noen som vet hva jeg prøver å forklare?? ← Ja, jeg har hørt om et slikt sertifikat, men jeg vet ikke hva det som er noenlunde pålitelig heter (om det finnes et pålitelig et?). Eneste jeg vet er at det er mange falske slike merkeordninger omkring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå