AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Hadde du sendt ditt barn til en skole der du måtte være redd for at barnet ditt skulle få juling? Vi bor i en liten kommune og har et barn som nettopp har startet på ungdomsskolen her. Det har vært flere voldstilfeller, trusler, kniv trussler og div. Gjentatte ganger. Jeg vet dette er et stort problem mange steder, men jeg kjenner dette er virkelig ubehagelig når du er redd en klassekamerat skal gå til angrep uprovostert av en medelev. Det siste tilfellet av vold var så grov at barnet kunne blitt drept, og det helt uprovostert. Denne eleven har klikket mange ganger og går til angrep både på ting, lærere og nå medelever og det på en skikkelig alvorlig måte. Han stopper ikke julingen før en lærer fysisk griper inn og holder han fast lenge. De er bare 12/13 år gamle og volden er så grov at det er skremmende. Men mest skremmende er det at selv om det gjentar seg så må vi alle sende barna våres på skolen. Er det virkelig ingenting skolen kan gjøre med dette? Anonymkode: bee8b...285 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Dere må flytte. Selv barneombudet bryr seg bare om voldsutøveren så det blir ikke bedre med det første. https://www.nrk.no/ytring/ungdomsvold-er-ikke-noe-nytt-1.16519132 Anonymkode: c04fe...e28 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 Foreldre må klage videre til kommunen som å ta det videre til politikere, kronprinsesse Brenna er øverste leder. Det er nå sånn at alle yrker som omhandler omsorg og det å gi mer enn det man får i lønn kuttes ned på. Politi, lærere, helsevesen, eldreomsorg. Parodien jeg har lagt inn lenken til bør tas på største alvor, den er til å grine av. https://www.nrk.no/video/humor/kjerkol-har-noen-interessante-tiltak-for-aa-gjore-arbeidsdagen-bedre_3bb80386-5708-4c29-9ad8-e9c39200cdb3 Anonymkode: 8ce39...0ae 3
Gjest diddums Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Men mest skremmende er det at selv om det gjentar seg så må vi alle sende barna våres på skolen. Anonymkode: bee8b...285 Det må du ikke. Du har alternativer, som flytting, privatskole, hjemmeundervisning, send barnet for å bo hos familie et trygt sted, kostskole e.l., etc etc. Hvis det er så grov vold på skolen at barn kan bli drept bør du selvsagt ta grep umiddelbart.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Politiet må bringes inn. Det er ingen grunn til at lærere også skal være politi, jury og dommer. Vold er vold, trusler er trusler, også på skolen. La loven ta hånd om det. Jeg kjenner til en skole som fikk politipatruljering i noen uker, de var der oftest med en bil ved skolestart og slutt og av og til på føttene i skolegården i storefri. Vet ikke om det hjalp, men skader ikke å prøve å kontakte politiet. Anonymkode: f6c1d...533 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 Jeg hadde ikke sendt ungen min til et sted som ikke var trygt, uansett hvor det var. Bare fordi det er en skole, så må ikke ungen gå dit. Støtter forslag om å anmelde til politiet. I tillegg bør selvsagt FAU på banen og lærerne som jobber der bør varsle sitt verneombud - en slik arbeidsplass er farlig for liv og helse og kan stenges på dagen. Regner med at 9a-sak allerede er opprettet? Anonymkode: 0042a...592 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Nei, hadde flyttet eller sendt ungen på privatskole. Jeg og mine søsken skulle også gått på en ungdomsskole som var preget av vold, narkotika og null kontroll for "stakkars barn det er ikke deres skyld", og skoleledelse/politikere/offentlige myndigheter/politi som var helt tafatte. Vi gikk på privatskole i steden for, noe som nok kostet mine lavtlønte foreldre mer enn de egentlig hadde råd til, men som i alle fall ga oss en trygg og meget god skolegang. Så politikere som syns privatskoler ikke skal være lovlig må først rydde opp i det anarkiet de selv er med på å skape, så det er trygt for elever og lærere å ha en hverdag på skolene. Skal sies at ungdomsskolen jeg skulle gått på til slutt ble lagt ned, og skolekretsen delt opp på tre andre ungdomsskoler, det var den eneste måten de til en viss grad fik bukt med problemene på. Anonymkode: 30982...4ee
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde ikke sendt ungen min til et sted som ikke var trygt, uansett hvor det var. Bare fordi det er en skole, så må ikke ungen gå dit. Støtter forslag om å anmelde til politiet. I tillegg bør selvsagt FAU på banen og lærerne som jobber der bør varsle sitt verneombud - en slik arbeidsplass er farlig for liv og helse og kan stenges på dagen. Regner med at 9a-sak allerede er opprettet? Anonymkode: 0042a...592 Se skal anmelde hva?? Anonymkode: 17aec...eaa
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 Hvis skolen ikke har håndtert dette på tross av flere henvendelser til lærer, helsesøster og rektor, foreldremøte i klassen, dialog med foreldrene til barnet etc: Send skriftlig 9A klage og be møte med lærer og rektor hver eneste gang det skjer noe som gjør barnet utrygt, og be andre gjøre det samme. Ikke gå med på "vent og se" - krev at dette stoppes umiddelbart. Hvis du vet hva greia er med det andre barnet, insister på at det får hjelp umiddelbart. Noe galt er det tydeligvis. Fortell det du vet til skolen, helsesøster, ppt, barnevern etc så de kan hjelpe. Finles 9A prosessen så du vet hva skolen skal gjøre når. Klag til statsforvalteren hvis skolen ikke overholder frister eller følger opp 9A planen. Skjer det vold på tross av alt dette synes jeg dere bør gå til politiet for å få det dokumentert, og forsøk å anmelde eleven og skole-eier (kommunen) Lykke til med nytt skoleår, og håper det ordner seg ❤❤❤ Anonymkode: 9d0be...996 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 Det er ikke så mange ungdomsskoler som ikke har denne problematikken. Spørsmålet er om det påvirker ditt barn, direkte. Ungdomsskolen hos oss har hatt dårlige omdømme i mange år, pga noen svært utfordrende elevkull. Vi har valgt privatskole. Anonymkode: 0c625...dcc
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #11 Skrevet 19. august 2023 Jeg er lærer og underviste i en sånn klasse forrige skoleår. Ikke kontaktlærer, bare faglærer. Pg jeg ble først kjent med klassen i 7. Så ikke mye jeg fikk gjort. Men glemmer aldri da en elev tok kvælertak på en annen elev med et tynt tau. Noe jeg syns var veldig merkelig var at denne eleven gjorde det helt åpenlyst og liksom "selvfølgelig" midt i timen, rett foran ansiktet mitt. Det er aller første gangen jeg rett og slett har sagt "hva FAEN driver du med? Er du GÆREN?" til en elev. I samme time var det noen elever som dytta en annen elev, dro stolen vekk under han og åpenlyst mobbet han, nektet å stoppe når jeg sa det. Så jeg måtte fysisk dytte bort elev. Jeg ble fly forbanna. Ble så klart kontaktet hjem, men det hjalp jo ikke. Jeg snakket med den eleven som ble mobbet etter timen. Sånn hadde det visst vært i mange år. Han hadde bestemt seg for å starte på en ny skole etter sommerferien. Jeg sa at det er nok det beste. Så sykemeldte jeg meg resten av semesteret. Hadde noe fysisk jeg kunne skylde på uansett. Men hadde det ikke vært for den klassa hadde jeg fortsatt i jobben med noe tilrettelegging. Frem til skolene får flere ressurser så er det beste å bytte klasse eller skole. Det er dessverre også.noen lærere som bør gjøre en bedre jobb. Sånn som det var med rutiner, undervisning og (manglende) arbeid med klassemiljø i den klassen, hadde jeg aldri hatt det. Jeg har ikke vært kontaktlærer mye, trives best som faglærer nettopp fordi jeg da får fokusere mest på fag. Men jeg har vært kontaktlærer, og har klart å snu et noe vanskelig miljø med mye utestenging og mobbesaker til at ingen mente at de ble mobbet på undersøkelser. Så klart vil det alltid være noe krangling osv, men mobbing og vold skal vi ikke ha noe av... og det krever mye innsats og arbeid med klassemiljø. Anonymkode: c43b1...748 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå