Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i økonomisk krise. Bra inntekt men mye gjeld. Vi leier men må flytte snart og vil gjerne kjøpte. Men kan vi få startlån. ? Vi er 50 og 53 år. Skal vi spare til egenkapital så tar det mange år. 

Mann 53 år. Uføretrygd. Utbetalt ca 25 000 kr i året. 2 år igjen av gjeldsordning 

Kvinne 50 år. Fast jobb. Ca 28 000 Utbetalt i måneden. Har mye gjeld. Betaler ca 13 000 i måneden på forskjellige forbrukslån. 

Jeg tror vi har for bra inntekt for å få startlån. Men tar de hensyn til gjelden vi betaler på? Skal vi kjøpe leilighet så må det bli nå eller aldri 

Anonymkode: 7a3f5...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp en avtale med boligkontoret i kommunen. Møt de ansikt til ansikt, og forklar situasjonen. Jeg syns ikke det høres ut som dere har for god inntekt, langt derifra. Tenker faktisk at et slikt lån absolutt ikke er utenkelig for dere. Ønsker dere masse lykke til 😊

Anonymkode: af376...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sett opp en avtale med boligkontoret i kommunen. Møt de ansikt til ansikt, og forklar situasjonen. Jeg syns ikke det høres ut som dere har for god inntekt, langt derifra. Tenker faktisk at et slikt lån absolutt ikke er utenkelig for dere. Ønsker dere masse lykke til 😊

Takk. Skal prøve 

Får ikke lån i vanlig bank pga gjeldsordning og inkasso. 

Og egenkapital klarer vi ikke å spare ennå pga gjeld. Er kanskje gjeldsfri om 8 år. Da nærmer vi oss 60 år. 

Anonymkode: 7a3f5...675

Skrevet

For å være ærlig så er dette oppskriften på å havne utpå for "evig". 

- en av dere er allerede under GO

- den andre betaler 13 000 i forbrukslån i mnd.

- dere er ufør/lavtlønt.

- pensjonsalderen nærmer seg med enda lavere utbetalinger.

- tilbakefalls sjansen etter GO er høy.

- dere har allerede svært dårlig betalings historikk, betalingsvilje og økonomisk sans. 

- vil aldri bli gjeldsfri. 

Jeg mener at et boliglån ikke er noe å trakte etter i deres situasjon, jeg vet ikke hva dere har i boligutgifter i dag men med den gjelden så er det jo ikke akkurat rom for å øke de utgiftene. Dere er også såpass gamle at man i forbindelse med boliglån og løpetid på se på om dere faktisk vil ha råd til boliglån, i såfall er det godt mulig at det lånet dere kvalifiserer til blir altfor lavt for å faktisk kjøpe bolig av. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor ellee hvordan du tenker dette skal la seg gjøre, eller hvorfor det skulle være en god idé.

Anonymkode: bf7a1...0b9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg ser mer ut for at det vil gå fra vondt til værre. Dere vil jo aldri være ferdig med lånet til du går av med pensjon, og når inntekten din da reduseres blir det trangt. Startlånet skal også nedbetales, sammen med boliglånet. Og grunnlaget for lån i det hele tatt, ser ut for å være minimert slik dere står økonomisk pr.i dag.

Anonymkode: 0fe14...48f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke dere vil få det. Dere har ikke barn og dere har ikke betjeningsevne. I tillegg har dere inkasso og gjeldsordning. 

Tjener han 25.000 i året og du 28.000 i måneden, hvorav 13.000 går ut til gjeld, så har dere IKKE god lønn, hvordan klarer dere dere økonomisk? Dere har ca 16.000 utbetalt i måneden som skal holde til to personer??

Anonymkode: d78b1...b06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke dere vil få det. Dere har ikke barn og dere har ikke betjeningsevne. I tillegg har dere inkasso og gjeldsordning. 

Tjener han 25.000 i året og du 28.000 i måneden, hvorav 13.000 går ut til gjeld, så har dere IKKE god lønn, hvordan klarer dere dere økonomisk? Dere har ca 16.000 utbetalt i måneden som skal holde til to personer??

Dette, i tillegg til at dere er over 50. Hvordan skal dere klare å betale tilbake lånet før dere dør?

Anonymkode: 6a343...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette, i tillegg til at dere er over 50. Hvordan skal dere klare å betale tilbake lånet før dere dør?

Det er ikke så viktig på startlån. I enkelte tilfeller gis nedbetalingstid på 50 år. Men man må likevel kunne betale noe, og det ser heller dårlig ut hos ts. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Antar hun skrev feil og mente 25k i mnd?

Anonymkode: 33443...a87

• Liker 1
Skrevet

Løsningen på mye gjeld er aldri, og jeg understreker aldri mer gjeld. Det dere trenger nå, er å bli ferdig med gjeldsordning og gjeld og spare dere opp en buffer. Dere er nødt å komme dere ut av dette mønsteret hvor det å låne penger er første instans når dere trenger eller ønsker noe. Det skal vøre aller siste løsning. 

At man i det hele tatt skal få startlån npr man er på gjeldsordning er helt hinsides. Hadde jeg vært kreditor som tapte penger på folk på gjeldsordning hadde jeg blitt mektig provosert om de fikk mer lån av husbanken mens de fortsatt var på gjeldsordning.

Anonymkode: 2dda9...4cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så viktig på startlån. I enkelte tilfeller gis nedbetalingstid på 50 år. Men man må likevel kunne betale noe, og det ser heller dårlig ut hos ts. 

Selvsagt er det viktig at lånet betales tilbake. Det gis ikke så lang nedbetalingstid til 50-åringer nei, åpenbart.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Antar hun skrev feil og mente 25k i mnd?

Anonymkode: 33443...a87

Ja? Jeg tenkte hun ga beløpet etter skatt/trekk. Hva stemmer, ts?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt er det viktig at lånet betales tilbake. Det gis ikke så lang nedbetalingstid til 50-åringer nei, åpenbart.

Jeg vet en på 45 som fikk det. Forskjellen er relativt liten i alder. 

Skrevet

Alder har ikke så mye å si siden de tar pant i boligen. Men, med så lave inntekter får dere nok ikke noe lån før gjelden er nedbetalt og gjeldsordning over. Dere har jo ikke betjeningsevne med dagens rente. 50 års nedbetaling kvalifiserer dere nok heller ikke til siden dere er to og uten barn, og ikke alle kommuner tilbyr det. 

Må også nevne at mange kommuner ikke har noe fysisk sted å møte opp. Dere må bare søke og forvente avslag. Mange kommuner kommuniserer kun digitalt. 

Anonymkode: ad079...fb5

Skrevet

Reglene for startlån er jo stort sett like for hele landet. Og jeg vil tro det alltid er muligheter for å møte en person fra boligkontoret. 

Sjansene for avslag er større om man bare "slenger inn en søknad". Derfor anbefalte jeg oppmøte. Da kan de gode løsningene oppstå. Kanskje til og med muligheter for å få bakt inn gjelda i startlånet. 

Jeg mener i hvert fall absolutt at det er verdt et forsøk for TS å prøve. Om man ikke forsøker, så oppnår man ingen ting her i livet. Det er de på det lokale boligkontoret som har kompetanse til å gi de rette svarene her uansett, og ingen andre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Reglene for startlån er jo stort sett like for hele landet. Og jeg vil tro det alltid er muligheter for å møte en person fra boligkontoret. 

Sjansene for avslag er større om man bare "slenger inn en søknad". Derfor anbefalte jeg oppmøte. Da kan de gode løsningene oppstå. Kanskje til og med muligheter for å få bakt inn gjelda i startlånet. 

Jeg mener i hvert fall absolutt at det er verdt et forsøk for TS å prøve. Om man ikke forsøker, så oppnår man ingen ting her i livet. Det er de på det lokale boligkontoret som har kompetanse til å gi de rette svarene her uansett, og ingen andre.

De har regionkontor ja, men ikke alle har mulighet til å møte opp i Oslo, Arendal, Trondheim eller Hammerfest. Vi prøvde å få møte i Arendal (nærmest oss), men det var ikke fysisk mulig. 

Anonymkode: ad079...fb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Øh, sjansen er selvfølgelig ikke større eller mindre ved personlig møte. Søknaden blir behandlet etter akkurat de samme prinsipper og vilkår.

Og nei det er absolutt ikke mulig eller ønskelig med personlig oppmøte i alle tilfeller og/eller ved alle kontorer. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Øh, sjansen er selvfølgelig ikke større eller mindre ved personlig møte. Søknaden blir behandlet etter akkurat de samme prinsipper og vilkår.

Og nei det er absolutt ikke mulig eller ønskelig med personlig oppmøte i alle tilfeller og/eller ved alle kontorer. 

Man får (etter min erfaring) mer tips og hjelp til hva man kan ha med i søknaden, hjelp til å fylle ut søknaden best mulig, veiledning til hvordan man gjør det med ettersende av dokumentasjon, osv. osv. Rett dokumentasjon kan øke sjansen for å få innvilget.

Skrevet

Men dette kan man få gjennom en telefonsamtale også, selvsagt.

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 20.16):

Men dette kan man få gjennom en telefonsamtale også, selvsagt.

Du ville vel ikke sendt alle dine personlige papirer over mail/nett eller post? Det ville ikke jeg gjort og hadde forklart at jeg heller ville møtt personlig.

Beste er personlig oppmøte. Så er det bra å komme godt forberedt. Satt opp budsjett osv. Gå ned så mye som overhodet mulig på utgifter pr mnd. En kan si hva en vil men en telefonsamtale blir ikke helt det samme etter min mening. Er en på cafe og en sitter å prater med noen så er det ikke helt det samme å prate med en over telefonen enn med en som faktisk er fysisk tilstedet, på andre siden av bordet.

Anonymkode: 44e3c...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...