AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Jeg har vært student mange år, med barn. Det har gått bra, men var en stor overgang fra å ha jobbet. Selv om man har barn må mak tilpasse seg oppmøte på obligatorisk undervisning, praksis etc. Man kan ikke forvente særbehandling selv om man har barn. Har en vennine nå som i tretti årene har valgt å bli student. Hun har tenkt å ta bachelor innen et studie med en del obligatorisk og praksis. Hun tenker å ta dette over flere år, slik at det ikke blir for mye. Hun deler nå overgitt til meg at hun ikke får sykt barn dager eller f eks får komme senere til obligatorisk undervisning. (F eks er det uholdbart for henne å stå tidlig opp). Kan man forvente slik særbehandling som student? Jeg mener nei, men tør ikke sette hun på plass heller. Anonymkode: abf3c...976
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Nei, jeg tror ikke man automatisk har slike rettigheter som student nei - fordi det obligatoriske må være på plass for å få godkjent utdanningen… Evt kan man jo prate med rådgiveren sin om noe evt kan tilretttelegges . Anonymkode: 692d1...56e 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Eh, hvordan tenker hun at et skal legges opp? At foreleser og de andre studentene venter med å starte til hun kommer? 😂 Hva skulle sykt barn-dag gå ut på som student? Det er jo noe man har for å dokumentere fravær og få lønn. Som student har fu ansvar for egen læring og ingen lønn. Anonymkode: 1ae57...e64 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Eh, hvordan tenker hun at et skal legges opp? At foreleser og de andre studentene venter med å starte til hun kommer? 😂 Hva skulle sykt barn-dag gå ut på som student? Det er jo noe man har for å dokumentere fravær og få lønn. Som student har fu ansvar for egen læring og ingen lønn. Anonymkode: 1ae57...e64 Studievenninnen min fikk sykt barn dager i form av at hun fikk bestå selv om hun gikk glipp av litt obligatorisk undervisning. Anonymkode: 41965...3b9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Haha, de pleier kjapt bli satt på plass av lærere ved sen aktuelle høyskolen. Anonymkode: 351f6...c43 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 Er det et studie man kan velge å ta over flere år? Har selv studert endel med barn, men tilretteleggingen bestod av å involvere besteforeldre i henting, bringing og barnepass. Så måtte mannen tatt sykt barn dager jeg hadde obligatorisk undervisning 🙈 Heldigvis ble det aldri et problem med sykdom. Anonymkode: 87770...c79 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Nei det kan hun ikke forvente. Jeg jobber med en helsefaglig utdanning i UH sektoren med mye obligatorisk, gruppearbeid, ferdighetstrening og praksis, og tilstedekrav/fraværsgrense er lik uansett om du har barn eller ikke. Dette får også studentene beskjed om ved oppstart, fordi man har opplevd tidligere at noen tror det å ha barn betyr at du får ekstra fraværskvote. Når det var streik i fjor med stengte bhg tilrettela vi med å la noen ekstra forelesninger gå over zoom, og så gjennom fingrene med en dag og tre ekstra praksisfravær hos studenter som ligger godt an og ellers er pliktoppfyllende, men på generell basis kan hun ikke forvente det. Hun kan heller ikke forvente å ta studiet over flere år slik hun selv vil. Spesielt studier med praksis underveis er nøye planlagt for at alle skal få den praksisen de trenger på rett sted i forløpet, og ofte er det sånn at en fag må være bestått for å gå videre på neste. Alt undervises ikke hvert semester, så tar du det ikke den høsten faget går, må du gjerne vente til neste høst. Det ligger ofte krav til progresjon i studiet også, og makstid man kan ha med permisjon underveis. Hos oss er makstid ett år, så er studiet treåring kan hun maks dra det ut over 4 år, men mindre hun stryker og av den grunn må vente. Så kan det selvfølgelig skje ting som gjør at disse reglene unngås, som alvorlig sykdom, dødsfall ect, men det er noe helt annet. De fleste med barn som har bestemt seg for å bli studenter har en plan for hvordan kabalen skal løses, og får dette godt til. Anonymkode: 1ac6e...094 4
Gidavmeg Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 De med barn blir prioritert til praksisplasser der de bor, andre kan risikere å måtte bo 8-10 uker på hybel i nabofylket. Man har ikke syk barn dager, man må ta igjen om man har fravær fra det obligatoriske. Jeg fødte samme dag som jeg skulle ha en framføring, den trengte jeg aldri ta igjen.
Gjest ti10 Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 Nei, heldigvis. Hva er poenget med å stille krav hvis man bare skal gi etter for unntak hele tiden? Forventer hun også fritak fra arbeidskrav osv.?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 Jeg syns det er greit med litt tilpassing. Blir det for rigid, blir det vanskelig for mange å få gjennomført. Jeg fikk godkjent noen emner med inntil 10% fravær, selv om det egentlig var krav om 100% oppmøte. Praksis måtte jeg ta igjen og det er jo greit, fikk litt lenger tid på meg, siden jeg fødte et barn midt i andre praksisperiode (prematur) Anonymkode: b292d...030
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå