Rosa Gnom Skrevet 18. august 2023 #1 Del Skrevet 18. august 2023 Er søvnapné ett rødt flagg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 18. august 2023 #2 Del Skrevet 18. august 2023 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 18. august 2023 #3 Del Skrevet 18. august 2023 Rødt flagg mtp hva? Helse? Hvis du ikke får behandling så, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Del Skrevet 18. august 2023 Rosa Gnom skrev (21 minutter siden): Er søvnapné ett rødt flagg? Ja. Anonymkode: 4bf68...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 18. august 2023 #5 Del Skrevet 18. august 2023 Absolutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 18. august 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) Glemte å presisere at det gjelder dating. Jeg har Søvnapné og er litt redd for å begynne å date. Jeg har fått behandling og bruker maskin hver natt. Det er ikke så lett å måtte si dette til noen. Skammer meg litt. Endret 18. august 2023 av Rosa Gnom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #7 Del Skrevet 18. august 2023 Hvis du har blitt utredet og har fått cpap-maskin så har du gjort ditt (med mindre du i tillegg trenger å gå ned i vekt også). Mulig det er litt vanskelig å venne seg til noen som sover med maskin, men ellers ser jeg ikke hvorfor det skal være et rødt flagg. Du har jo tatt tak i problemet. Anonymkode: b0cfd...896 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 18. august 2023 #8 Del Skrevet 18. august 2023 Nja, rødt flagg er det vel ikke men det er jo ikke akkurat sexy... Har en venninne som har en slik maskin og jeg synes den lager en del lyd så kan tenke meg at ikke alle vil få sove med noe slikt på. Men er dette noe du må dele med det første da? Regner jo med dere dater litt før det er nødvendig og aktuelt å fortelle om dette. Ser ikke for meg at en oppegående kvinne som virkelig liker en fyr som ellers er oppegående dropper han på grunn av dette men det spørs jo hva slags damer du liker og om de tåler litt bakgrunnsstøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 18. august 2023 #9 Del Skrevet 18. august 2023 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Nja, rødt flagg er det vel ikke men det er jo ikke akkurat sexy... Har en venninne som har en slik maskin og jeg synes den lager en del lyd så kan tenke meg at ikke alle vil få sove med noe slikt på. Men er dette noe du må dele med det første da? Regner jo med dere dater litt før det er nødvendig og aktuelt å fortelle om dette. Ser ikke for meg at en oppegående kvinne som virkelig liker en fyr som ellers er oppegående dropper han på grunn av dette men det spørs jo hva slags damer du liker og om de tåler litt bakgrunnsstøy. Jeg bruker en airsense 11. Er bare såvidt jeg hører den. Luftfukteren på stua bråker verre enn CPAPen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 18. august 2023 #10 Del Skrevet 18. august 2023 Lykkedykker skrev (3 minutter siden): Jeg bruker en airsense 11. Er bare såvidt jeg hører den. Luftfukteren på stua bråker verre enn CPAPen. Å ja, jeg visste ikke det var forskjellige typer, har bare sett den venninna mi hadde for et par år siden og den lagde en del lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 18. august 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 18. august 2023 FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden): Nja, rødt flagg er det vel ikke men det er jo ikke akkurat sexy... Har en venninne som har en slik maskin og jeg synes den lager en del lyd så kan tenke meg at ikke alle vil få sove med noe slikt på. Men er dette noe du må dele med det første da? Regner jo med dere dater litt før det er nødvendig og aktuelt å fortelle om dette. Ser ikke for meg at en oppegående kvinne som virkelig liker en fyr som ellers er oppegående dropper han på grunn av dette men det spørs jo hva slags damer du liker og om de tåler litt bakgrunnsstøy. Joda,kommer nok til å ta det rolig. Trenger vel ikke å dele dette på første date akkurat Liker oppegående kvinner så håper på forståelse hvis det kommer sålangt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 18. august 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis du har blitt utredet og har fått cpap-maskin så har du gjort ditt (med mindre du i tillegg trenger å gå ned i vekt også). Mulig det er litt vanskelig å venne seg til noen som sover med maskin, men ellers ser jeg ikke hvorfor det skal være et rødt flagg. Du har jo tatt tak i problemet. Anonymkode: b0cfd...896 Vi har vel egentlig ikke funnet ut av grunnen til at jeg har det. Sliter en del med allergier hele året. Mistenker at dette kan være en del av grunnen til at jeg har Søvnapné Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #13 Del Skrevet 18. august 2023 Jeg dater en mann nå som jeg tror bruker en sånn maske. Han har ikke fortalt om det enda, så han vet ikke at jeg vet, jeg har blitt fortalt dette av en venn av han jeg dater. Vi har alle våre behov som vi er redde for å fortelle om til en potensiell partner, tror jeg. Selv sover jeg veldig dårlig med noen andre i samme seng, eller t.o.m på samme rom, og håper at min neste kjæreste skal godta at vi som regel sover på hvert vårt rom (gjerne legge oss sammen og kose først, men når vi skal sove er det fint å ha eget rom). Om han jeg dater hadde syns dette var ok, hadde det iallefall ikke gjort noe med den pustemasken. Kanskje han t.o.m helst hadde likt å sove alene han også? Snakk om det, ts, så finner dere ut av det😊 Anonymkode: bceb2...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Del Skrevet 19. august 2023 Siden du poster det på dette underforumet, og fakta om søvnapné er at alle som sliter med dette er overvektige, så finnes det en løsning for å slippe apparater og "rødt flagg" i dating - vektnedgang! https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/vektnedgang-mot-sovnapne/ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-forskning-pa-sovn-1.11706808 Jeg skjønner virkelig ikke at folk som sliter med dette ikke føler at det er såpass prekært helsemessig med pustestopp om natten at de ikke legger inn all innsats på å gå ned i vekt og fjerne det ekstra fettet som belaster hjerte- og ventilasjonssystem. Anonymkode: 9ff9d...a11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 19. august 2023 #15 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Siden du poster det på dette underforumet, og fakta om søvnapné er at alle som sliter med dette er overvektige, så finnes det en løsning for å slippe apparater og "rødt flagg" i dating - vektnedgang! https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/vektnedgang-mot-sovnapne/ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-forskning-pa-sovn-1.11706808 Jeg skjønner virkelig ikke at folk som sliter med dette ikke føler at det er såpass prekært helsemessig med pustestopp om natten at de ikke legger inn all innsats på å gå ned i vekt og fjerne det ekstra fettet som belaster hjerte- og ventilasjonssystem. Anonymkode: 9ff9d...a11 Vel. Dette kan du tydeligvis ingenting om så det er kanskje lurt å slutte å komme med feilopplysninger. Det finnes ulike årsaker til at folk har søvnapné. For de som har søvnapné som en følge av overvekt så vil åpenbart vektnedgang hjelpe på. Men hva med alle de som allerede er normalvektige (eller til og med undervektige) som har det? Slutt å komme med stigmatiserende feilinformasjon. Det er allerede nok mangel på kunnskap der ute om vi ikke skal ha deg til å gjøre det verre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #16 Del Skrevet 19. august 2023 Bruk hvertfall maskinen din. En jeg kjente døde av søvnapne bare 30 år gammel. han jobbet fullt, var ikke overvektig eller hadde andre helseproblemer. Anonymkode: a94f0...04b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 19. august 2023 Forfatter #17 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Siden du poster det på dette underforumet, og fakta om søvnapné er at alle som sliter med dette er overvektige, så finnes det en løsning for å slippe apparater og "rødt flagg" i dating - vektnedgang! https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/vektnedgang-mot-sovnapne/ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-forskning-pa-sovn-1.11706808 Jeg skjønner virkelig ikke at folk som sliter med dette ikke føler at det er såpass prekært helsemessig med pustestopp om natten at de ikke legger inn all innsats på å gå ned i vekt og fjerne det ekstra fettet som belaster hjerte- og ventilasjonssystem. Anonymkode: 9ff9d...a11 Der tar du helt feil. Ikke dra alle over en kam. Det er folk som deg som gjør at jeg syntes det er skummelt å fortelle det til noen. Som jeg nevnte litt oppover så sliter jeg med helårsallergier. Har så mange allergier at jeg ikke husker alle. Hadde det vært så enkelt som å bare gå ned litt i vekt, tror du ikke at legen ville nevnt det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 19. august 2023 Forfatter #18 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg dater en mann nå som jeg tror bruker en sånn maske. Han har ikke fortalt om det enda, så han vet ikke at jeg vet, jeg har blitt fortalt dette av en venn av han jeg dater. Vi har alle våre behov som vi er redde for å fortelle om til en potensiell partner, tror jeg. Selv sover jeg veldig dårlig med noen andre i samme seng, eller t.o.m på samme rom, og håper at min neste kjæreste skal godta at vi som regel sover på hvert vårt rom (gjerne legge oss sammen og kose først, men når vi skal sove er det fint å ha eget rom). Om han jeg dater hadde syns dette var ok, hadde det iallefall ikke gjort noe med den pustemasken. Kanskje han t.o.m helst hadde likt å sove alene han også? Snakk om det, ts, så finner dere ut av det😊 Anonymkode: bceb2...95e Men dette var godt å høre! Kanskje han skammer seg litt han også? Det er jo ikke noe gøy. Jeg er også lik som deg. Jeg hater å ligge inntil noen når jeg skal sove. Helt greit om man bare skal kose litt,men takler ikke kroppskontakt hvis jeg skal sove. Blir så varm og klamm 😛 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #19 Del Skrevet 19. august 2023 Rosa Gnom skrev (2 timer siden): Der tar du helt feil. Ikke dra alle over en kam. Det er folk som deg som gjør at jeg syntes det er skummelt å fortelle det til noen. Som jeg nevnte litt oppover så sliter jeg med helårsallergier. Har så mange allergier at jeg ikke husker alle. Hadde det vært så enkelt som å bare gå ned litt i vekt, tror du ikke at legen ville nevnt det? Får ein pustestopp av allergiar!! 😮 Wow, det ante eg ikkje. All medkjensle til deg. Anonymkode: 4bf68...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. august 2023 #20 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Siden du poster det på dette underforumet, og fakta om søvnapné er at alle som sliter med dette er overvektige, så finnes det en løsning for å slippe apparater og "rødt flagg" i dating - vektnedgang! https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/vektnedgang-mot-sovnapne/ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-forskning-pa-sovn-1.11706808 Jeg skjønner virkelig ikke at folk som sliter med dette ikke føler at det er såpass prekært helsemessig med pustestopp om natten at de ikke legger inn all innsats på å gå ned i vekt og fjerne det ekstra fettet som belaster hjerte- og ventilasjonssystem. Anonymkode: 9ff9d...a11 Fedme er bare en av flere mulige årsaker til obstruktiv søvnapné. Det er og noe som heter sentral søvnapné, det er når hjernen glemmer å puste, vekt her er helt irrelevant. Og så går det an å ha en miks av disse to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå