Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er godt voksen og har nylig funnet ut at han jeg alltid har trodd er min far, ikke er min far likevel.

Min mor var ung da hun fikk meg, og slik jeg har forstått det hadde min mor og «far» et turbulent forhold. Mine foreldre gikk fra hverandre da jeg var liten, og jeg har siden den gang hatt et anstrengt forhold til min «far». I oppveksten har jeg tidvis tenkt at jeg ikke ligner på min far eller hans side av slekten.

Slektsforskning og en DNA prøve førte altså til at jeg fikk DNA treff med en nær slektning som jeg ikke kjente til. Lang historie kort, så viser det seg at en tidligere venn av min «far», er min biologiske far.

Det er ingen andre enn meg som vet om dette DNA treffet enda. Jeg er usikker på hva jeg bør gjøre eller om jeg i det hele tatt skal gjøre noe. Og ikke minst er jeg redd for konsekvensene for de involverte.

Er det noen som har lignende erfaring? Hva gjorde dere? Hvilke konsekvenser fikk det for deg og de rundt deg? Er det noe du skulle ønske du hadde gjort annerledes?

• Liker 1
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ønsker du å oppnå?

Uavhengig av hvilken erfaring andre har, blir spørsmålet hva du vil oppnå. Juridisk har du en far, Uavhengig av hvor god far han er.

Jeg ville latt det ligge. Flere kan bli såret dersom du begynner å rote i dette. 

Anonymkode: 5ca7d...c61

• Liker 4
Skrevet

Hvilket forhold har du til resten av fars familie? Stiller de opp for deg, eller er de fraværende? Hvis de stiller opp har både du og de mye å tape. Uansett tenker jeg at far har rett til å vite, både den ekte pg den som ikke var far

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal gjøre det som føles riktig for deg. Du har ett liv. Jeg ville ha ønsket å bli kjent med min biologiske far og jeg synes han har rett til å få vite at han har et barn. 

Hvilke konsekvenser er du redd det skal få for andre? Ditt eventuelle ønske om å bli kjent med din far skal ikke vike fordi du skal skåne din mor for avsløringen om at hun var utro. Eller for å skåne noen andre. Du kan velge å si det til din mor først, slik at hun får mulighet til å bearbeide informasjonen. De som alltid har vært din familie vil fortsette å ønske å ha deg som en del av familien hvis de er gode og rause mennesker. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
ESFP skrev (1 time siden):

Du skal gjøre det som føles riktig for deg. Du har ett liv. Jeg ville ha ønsket å bli kjent med min biologiske far og jeg synes han har rett til å få vite at han har et barn. 

Dette. 

Anonymkode: 969e9...5da

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Lever din biologiske far skal du kontakte ham .  Dette kan gå godt og det trenger ikke gå godt i det hele tatt.  Dette er en situasjon der du er helt uskyldig og du trenger i utgangspunktet ikke ta hensyn til noen.  Men vær litt forsiktig likevel, er du heldig får du en ny familie som tar imot deg med åpne armer.  Du har krav på å få vite det du lurer på, det må alle du kontakter godta.  Ønsker din biologiske familie ikke kontakt er det sårt og du må godta det også.  Håper du har noen som står deg nært som kan støtte deg.   Ja, jeg vet hva jeg snakker om.  Jeg har opplevd en fantastisk varme fra min nye familie og noe sårt fra dem som ikke ønsker kontakt.  Jeg ønsker deg lykke til i din søken. 

Endret av Merlin
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ønsker du å oppnå?

Uavhengig av hvilken erfaring andre har, blir spørsmålet hva du vil oppnå. Juridisk har du en far, Uavhengig av hvor god far han er.

Jeg ville latt det ligge. Flere kan bli såret dersom du begynner å rote i dette. 

Du har ikke fjerneste ide om hva snakker om !   Er det TS som må ta hensyn i noe han er helt uskyldig i ?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ønsker du å oppnå?

Virker som om du har satt dine egne barn i samme situasjon. 

Selvfølgelig er det forståelig at ts ønsker kontakt med sin biologiske far. 

Anonymkode: f806b...af3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Virker som om du har satt dine egne barn i samme situasjon. 

Selvfølgelig er det forståelig at ts ønsker kontakt med sin biologiske far. 

Anonymkode: f806b...af3

Ts skriver ingenting om at hun ønsker kontakt med sin biologisk svar, så derfor synes jeg det er viktig at hun vet hva hun vil oppnå

Første spørsmål er vel hvor nøyaktig og troverdig DNAprøven er. Hvis biologisk far har levert inn sitt DNA for å finne slektninger, ville jeg ikke hatt større betenkeligheter med hensyn til ham.

Hva med juridisk far? Er det greit å gi ham beskjed om at han ikke lengre er far? Han er kanskje også en uskyldig part som har tatt på seg et ansvar. Er ts helt komfortabel med at han blir såret? Er det greit hvis han frasier seg farskapet?

Hva med biologisk fars eventuelle ektefelle? Hva betyr det for henne at han har et særkullsbarn? Kan det ha konsekvenser for deres ekteskap og eventuelle barn?

Det å gå inn i andres liv med svært personlig informasjon kan ha mange konsekvenser. Dersom man synes det er greit å kullkaste andres liv for egen del er det bare å kjøre på.

Skrevet
Merlin skrev (17 minutter siden):

Du har ikke fjerneste ide om hva snakker om !   Er det TS som må ta hensyn i noe han er helt uskyldig i ?

Ts er uskyldig i å ha en annen far, men er ds ikke uskyldig i å gå inn og kullkaste andres liv. Hvorfor skal ikke ts ta hensyn til f.eks fars ektefelle og barn. De er da også uskyldige

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts er uskyldig i å ha en annen far, men er ds ikke uskyldig i å gå inn og kullkaste andres liv. Hvorfor skal ikke ts ta hensyn til f.eks fars ektefelle og barn. De er da også uskyldige

Har du noen erfaringer med at andres liv blir ødelagt når "uekte" barn tar kontakt ?   Jeg dømmer ingen om de har hatt utenomekteskapelige forhold .  En mor som gir fra seg sitt barn eller barnet har en annen far.  En biologisk far som ikke tar ansvar eller som ikke vet at han har et barn han ikke kjenner til.  Dette er følsomme ting for alle og det er mye mer vanlig enn vi tror. Likevel er det ufattelig for meg at DU mener at TS skal ta hensyn til alle andre enn seg selv i en situasjon der han er helt uskyldig.  Tolker jeg deg rett mener du TS skal leve resten av livet sitt og lure på hva som KUNNE skjedd om han tok kontakt og alle spørsmålene han har. Er du kanskje en som frykter å bli kontaktet med en slik henvendelse ?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du vurdert Tore på sporet eller lignende programmer? De legger jo til rette for gjenforeninger. 

Anonymkode: 07840...62e

Skrevet
AnnoNymi skrev (20 timer siden):

Jeg er godt voksen og har nylig funnet ut at han jeg alltid har trodd er min far, ikke er min far likevel.

Min mor var ung da hun fikk meg, og slik jeg har forstått det hadde min mor og «far» et turbulent forhold. Mine foreldre gikk fra hverandre da jeg var liten, og jeg har siden den gang hatt et anstrengt forhold til min «far». I oppveksten har jeg tidvis tenkt at jeg ikke ligner på min far eller hans side av slekten.

Slektsforskning og en DNA prøve førte altså til at jeg fikk DNA treff med en nær slektning som jeg ikke kjente til. Lang historie kort, så viser det seg at en tidligere venn av min «far», er min biologiske far.

Det er ingen andre enn meg som vet om dette DNA treffet enda. Jeg er usikker på hva jeg bør gjøre eller om jeg i det hele tatt skal gjøre noe. Og ikke minst er jeg redd for konsekvensene for de involverte.

Er det noen som har lignende erfaring? Hva gjorde dere? Hvilke konsekvenser fikk det for deg og de rundt deg? Er det noe du skulle ønske du hadde gjort annerledes?

Jeg skrev her en gang for lenge siden om å ha funnet min far. Jeg tok kontakt med han og har fått en slags pappa i hvert fall. Min mor døde før dette kom frem, jeg vokste opp i fosterhjem og har ikke hatt skikkelig foreldre før. Så jeg hadde ingen behov for å spørre om tillatelse noe sted. 

Du har jo en mor og en "far" som lever, så du må nesten velge selv om du går innom de før du evt velger å ta kontakt med biologiske far. 

Anonymkode: 32690...0f2

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis du får melding om DNA treff, får ikke han det også? Eller er det kanskje ikke sånn DNA test man sender inn pr post..?

Anonymkode: cd419...b3e

• Liker 1
Skrevet
Merlin skrev (1 minutt siden):

Har du noen erfaringer med at andres liv blir ødelagt når "uekte" barn tar kontakt ?   Jeg dømmer ingen om de har hatt utenomekteskapelige forhold .  En mor som gir fra seg sitt barn eller barnet har en annen far.  En biologisk far som ikke tar ansvar eller som ikke vet at han har et barn han ikke kjenner til.  Dette er følsomme ting for alle og det er mye mer vanlig enn vi tror. Likevel er det ufattelig for meg at DU mener at TS skal ta hensyn til alle andre enn seg selv i en situasjon der han er helt uskyldig.  Tolker jeg deg rett mener du TS skal leve resten av livet sitt og lure på hva som KUNNE skjedd om han tok kontakt og alle spørsmålene han har. Er du kanskje en som frykter å bli kontaktet med en slik henvendelse ?

Jeg synes ts skal gjøre hva hun vil. Hun spør om råd. Mitt råd er å trå forsiktig og tenke gjennom hva hun vil oppnå. Vil hun bare møte sin far, antageligvis ikke noe problem

Men hun kan bli avvist, og må være forberedt på å takle det. 

Og ts skal ikke ta hensyn til alle andre enn seg selv. Hun skal ta hensyn til andre i tillegg til seg selv.

Og ja, jeg kjenner familier hvor det plutselig sto en fremmed sønn på døra. To av fars barn har knapt snakket med ham.siden. i denne settingen var det for så vidt et anerkjent farskap som ikke var videreformidlet til ektefelle. Ekteskapet ble ufyldiggjort og mye bråk fulgte i kjølvannet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde besøk i sommer av en venn som var fortvilet fordi det hadde dukket opp ett ukjent søsken via slike DNA prøver. Hele familien var i krise, alle hadde møtt denne nye men nå hadde noen dratt inn arv og ett h.. leven. Det følger ingen rettigheter med disse prøvene, skal man gjøre krav på noe må man via rettsystemet. Bare sånn til info. Å ta kontakt kan være fin men det kan også gå veldig galt.

Anonymkode: 2a74a...6f1

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok gått noen runder med meg selv, før jeg hadde gjort noe som helst. La det synke inn og tenkt grundig igjennom det. Enig med hun over som spør, hva ønsker du å oppnå...

Det er ikke noe tvil om at dette kommer til å røske opp i manges liv og det du må tenke på for din egen del, vil det komme noe godt ut av å slippe katten ut av sekken. Du er jo på en måte heldig som vet hvem som er din biologiske far. Det vil det jo gjøre lettere for deg å undersøke litt nærmere og se hvem han er i dag.

Det er ikke gitt at du blir ønsket velkommen og det kan og være at du mister det du har.

Anonymkode: 46ea4...e5d

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde besøk i sommer av en venn som var fortvilet fordi det hadde dukket opp ett ukjent søsken via slike DNA prøver. Hele familien var i krise, alle hadde møtt denne nye men nå hadde noen dratt inn arv og ett h.. leven. Det følger ingen rettigheter med disse prøvene, skal man gjøre krav på noe må man via rettsystemet. Bare sånn til info. Å ta kontakt kan være fin men det kan også gå veldig galt.

Det med arv kan bli et problem, "uekte" barn har krav på arv.  Men er barnet blitt adoptert har det ikke krav på arv fra andre enn adoptivforeldrene. Ellers blir jeg kraftig provosert av din kommentar at her gikk veldig galt  .  Galt for hvem ?  Mener du at han som søkte sitt opphav gjorde noe galt ?

Endret av Merlin
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Farsskapssaker er ikke komplisert i det hele tatt. Man kontakter tingretten, fyller ut skjema, legger ved dokumentasjonen man har/grunnlaget for at man ønsker å endre farsskap. Det er gratis, man trenger ikke advokat og det brukes forenklet behandling. Retten avgjør om det skal tas dna-prøve. 

Anonymkode: 610a1...bb6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enig i at det er provoserende at du omtaler det som at det gikk "galt". Det sier vel mest om vennen din og hans familie at de lager leven fordi de må dele arv med et søsken til. Søskenet har like mye rett på farsarven sin som dem.

Anonymkode: 610a1...bb6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...