Gå til innhold

Dere som er farmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble det slik du tenkte? Bedre/verre? Jeg er guttemamma og føler meg nesten allerede nå forberedt på å bli nr to i bestemor-rekken😆 Ikke at jeg ønsker det såklart, og ikke at jeg ikke skal bry meg MASSE, men jeg føler at jeg uansett på et vis er dømt til å bli nr to, uansett… 💙

Anonymkode: 05f4a...f80

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde aldri begynt å tenke på dette nå. Livet er ikke til for å kontrolleres.. det er uforutsigbart. Tror nyblivne mødre - uansett svigerdatter eller egen datter er svært vare og sensitive på mennesker som skal styre og kontrollere.. tror ofte det er her konfliktene oppstår. Men ville nok prøvd å gjøre mitt for å holde meg inne med mine svigerdøtre (har en sønn selv..) - både fordi det er hyggelig både for sønnen min og henne , men også fordi da øker jo sjansen betraktelig for at vi kan ha et åpent , naturlig forhold:) 

Anonymkode: 52563...f1e

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble det slik du tenkte? Bedre/verre? Jeg er guttemamma og føler meg nesten allerede nå forberedt på å bli nr to i bestemor-rekken😆 Ikke at jeg ønsker det såklart, og ikke at jeg ikke skal bry meg MASSE, men jeg føler at jeg uansett på et vis er dømt til å bli nr to, uansett… 💙

Jeg er ikke farmor, men farmoren til sønnen min er like viktig som mormor. De er like involvert, like viktige og farmor passet sønnen min en dag i uka hele det første året for å gi meg avlastning (jeg hadde fødselsdepresjon). Evig takknemmelig for svigemoren min!! 

Anonymkode: bd743...ee2

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Her er farmor soleklar favoritt der og da hvis mormor og farmor er der samtidig. Hun er bare guttemamma, men favoritten til alle barnebarna i øyeblikket. 
Samtidig har mormor en del ting farmor aldri kan tilby, så de utfyller hverandre 🥰 min mor (mormor) føler at farmor er favoritten, men jeg ser to barn som elsker begge bestemødrene like høyt. 

Anonymkode: 11dc0...324

• Hjerte 2
Skrevet

Tenkt på dette jeg også. Jeg har en sønn og kan jo bare bli farmor, eller bestemor som noen sier her nede. 

Samtidig jeg har et veldig nært å godt forhold til min sønn. 

På den annen side vi vet vel alle at det er mor som har mest makten over barna. Er jo også naturlig en fremtidig sviger datter vil ha mest med sin egen mor å gjøre 🤔

Men blir mye tanker er jo ikke engang sikkert min sønn ønsker å få barn ☺️man får nok mest fokusere på god relasjon til eget barn så får man håpe det holder når eventuelle barnebarn kommer❤️

Anonymkode: d2c44...721

Skrevet

Jeg er ikke farmor, men mine jenter har en farmor som de ELSKER og har et veldig nært forhold til. Hos oss er farmor nummer en og min mor nummer to.

Farmor har gjort en stor innsats for å bli kjent med jentene på deres premisser, har giddet å tilby seg å passe dem, sitte og se på tv med dem og prate med dem om de tingene de er opptatt av i øyeblikket enten det er Marvel eller Harry Potter. Og hun har aldri lagt seg oppi hvordan vi oppdrar dem eller kommet med kritikk.

Nå når de har egne telefoner så pleier hun å ringe dem eller sende dem meldinger og spørre hvordan det går. All den tiden hun investerer i dem får hun igjen i kjærlighet og barnebarn som kommer på besøk frivillig selvom de er langt oppi tenåra.

De er glade i mormoren sin også, men hun har ikke klart å bonde med dem på samme måte da de var små, og det betyr at de er litt mer distanserte fra henne nå.

Så hvis du vil være nummer en hos barnebarna dine så må du la mor og far styre oppdragelsen selv. Med unntak av om de gjør noe som er direkte farlig eller hvis de ber om råd. Du må være på tilbudssiden, tilby deg å sitte barnevakt, men ikke bli fornærmet om de sier nei, det kommer nye sjanser.  Og når du er sammen med barnebarna, være opptatt av det de liker samme hvor kjedelig du egentlig syns det er. Invester tid og oppmerksomhet, det får du igjen masse for.

Anonymkode: 5fc34...f73

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har med personene å gjøre, ikke om du blir farmor eller mormor!

Hadde farmor her vært godhjertet og snill hadde hun vært førstevalg og den vi var med mest. Men hun er en ond dame som kun bryr seg om seg selv og sitt og alt er ett ork!

Vær snill mot svigerdatter, avlast, ikke lekse opp eller vær en bedreviter! (må jo sove bla bla, spiser ikke det, bla bla). 

Ett godt forhold er alfa omega! Behandle som du vil bli behandlet!

Farmor her ble kuttet ut(mange gode fæle grunner), eget valg av sin egen sønn og oss. 

Anonymkode: 88dbc...051

Skrevet

Mine barn er nok nærmere farmor og farfar, fordi vi ser dem mest. Vi bor i nærheten av hverandre, og farmor har en «regel» for seg selv at hun skal prøve å møte eller snakke med alle barnebarna sine hver eneste uke. Denne jevnlige kontakten gjør at forholdet til barnebarna er veldig naturlig og uanstrengt. Min mor er også super på sin måte, men det har blitt litt mer rykk og napp i kontakten. 

Anonymkode: a73a4...453

Skrevet

Her får vesla et myyyye tettere bånd til farmor og farfar enn hun får til min mor, rett og slett fordi de er nærmeste nabo mens moren min bor 3 timer unna. Er så taknemmelig for svigers, fantastiske mennesker ❤️ vi ser dem flere ganger i uka og vesla på 8 mnd elsker å bli passet av dem

Anonymkode: b66ff...168

• Hjerte 2
Skrevet

Her "vet" ikke farmor at jeg er gravid. Er i uke 33. Jeg har fått hørt at noen har sakt det til dem og at de da var uvitende så de vet det jo, men vi har ikke sakt det. De har heller ikke sett meg eller tatt kontakt etter de fikk høre det. 

Jeg er gift med sønnen deres.. 

Anonymkode: 27058...2bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her "vet" ikke farmor at jeg er gravid. Er i uke 33. Jeg har fått hørt at noen har sakt det til dem og at de da var uvitende så de vet det jo, men vi har ikke sakt det. De har heller ikke sett meg eller tatt kontakt etter de fikk høre det. 

Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: 83e22...e3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er vel mannen din "skyld" i?

Anonymkode: 14790...514

Skrevet

Jeg er farmor, og har aldri tenkt at dette var noen konkurranse.  Jeg har god kontakt med sønnen min, snakker med han minst en gang i uka (vet at noen mener det er sjelden). Vi ser barnebarna 1-2 ganger i mnd, og vi har det hyggelig sammen når familien kommer på middag eller er med på hytta.

Jeg ser ingen grunn til å bli lei meg eller såret dersom mormor er favoritten. 

Anonymkode: ea534...9bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke farmor selv, men hele livet mitt har vi hatt mer å gjøre med farmor og farfar/fars side enn mor, enda mors side bor nærmere:) så er ikke nødvendigvis sånn at du blir nedprioritert, nei! 

Anonymkode: 2a800...108

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan har du selv behandlet farmoren til dine barn da? Som nummer to, eller som likeverdig bestemor? Tipper de fleste blir likeverdige bestemødre så lenge de ønsker å være engasjert i barnebarna sine, men det vil jo også være naturlig at mødre spør egne mødre om tips og hjelp i forbindelse med graviditet og nyfødt-tiden, fordi det er personen man som regel er tryggest på. Da jeg var barn selv, tenkte jeg ikke at jeg likte den ene siden av besteforeldre bedre enn den andre siden. 

Anonymkode: 2f954...32e

Skrevet

Kan vel slå begge veier ut fra nærhet osv. Jeg har en voksen sønn, og håper det går bra når han får barn. Har verdens beste bonusdatter, og har fått bestemor-tittelen for hennes barn 🙂. Elsker den lille, og har et veldig nært forhold. Var ikke helt forberedt på at det skulle bli så stort for meg. Tårene trillet av glede da jeg fikk høre at jeg skulle kalles bestemor ❤️

Anonymkode: 32903...1df

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er ikke farmor, men mine jenter har en farmor som de ELSKER og har et veldig nært forhold til. Hos oss er farmor nummer en og min mor nummer to.

Farmor har gjort en stor innsats for å bli kjent med jentene på deres premisser, har giddet å tilby seg å passe dem, sitte og se på tv med dem og prate med dem om de tingene de er opptatt av i øyeblikket enten det er Marvel eller Harry Potter. Og hun har aldri lagt seg oppi hvordan vi oppdrar dem eller kommet med kritikk.

Nå når de har egne telefoner så pleier hun å ringe dem eller sende dem meldinger og spørre hvordan det går. All den tiden hun investerer i dem får hun igjen i kjærlighet og barnebarn som kommer på besøk frivillig selvom de er langt oppi tenåra.

De er glade i mormoren sin også, men hun har ikke klart å bonde med dem på samme måte da de var små, og det betyr at de er litt mer distanserte fra henne nå.

Så hvis du vil være nummer en hos barnebarna dine så må du la mor og far styre oppdragelsen selv. Med unntak av om de gjør noe som er direkte farlig eller hvis de ber om råd. Du må være på tilbudssiden, tilby deg å sitte barnevakt, men ikke bli fornærmet om de sier nei, det kommer nye sjanser.  Og når du er sammen med barnebarna, være opptatt av det de liker samme hvor kjedelig du egentlig syns det er. Invester tid og oppmerksomhet, det får du igjen masse for.

Anonymkode: 5fc34...f73

Jeg kommer til å bli farmor (håper jeg🤭), og da vil jeg bli som denne farmoren her💙

Skrevet

Min svigermor har kun gutter, men har et godt forhold til alle barnebarna. Men hun legger jo ned mye innsats i besøk, strikking, tar de med på lekeplassen osv, så det kommer ikke gratis. Hun investerer tiden sin i barnebarna akkurat som mormor, og derfor er forholdet likt. Kunne aldri slått meg inn å la barna få et nærere forhold til min mor enn samboers mor. Er veldig takknemlig for at ungene har så engasjerte besteforeldre i livet sitt på begge sider 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tenkt på dette jeg også. Jeg har en sønn og kan jo bare bli farmor, eller bestemor som noen sier her nede. 

Samtidig jeg har et veldig nært å godt forhold til min sønn. 

På den annen side vi vet vel alle at det er mor som har mest makten over barna. Er jo også naturlig en fremtidig sviger datter vil ha mest med sin egen mor å gjøre 🤔

Men blir mye tanker er jo ikke engang sikkert min sønn ønsker å få barn ☺️man får nok mest fokusere på god relasjon til eget barn så får man håpe det holder når eventuelle barnebarn kommer❤️

Anonymkode: d2c44...721

Mine barn har mest med min mor å gjøre.. Men det handler ene og alene om atferden til svigermor. Hun har hele veien kritisert meg som mor, fnyst av hvordan jeg valgte å kle han som liten, gitt meg beskjed om at hvordan jeg gjør ting ikke er like bra som hvordan hun selv ville gjort det osv. Og når døtrene hennes fikk barn så har hun ifra dag 1 forskjellsbehandlet barnebarna sine..

Jeg skulle av hele mitt hjerte ønsket at både jeg og barna hadde et nært forhold til svigermor/bestemor.. Men det ble dessverre ikke sånn. Og dere skal vite at jeg virkelig prøvd. I snart 18 år har jeg prøvd, grått, svelget kameler og prøvd igjen. Mannen min ser også dette (og forsåvidt alle sndre også) og nå har vi etter alle disse årene landet på at vi ikke lengre orker å treffe henne til annet enn bursdagsfeiringer og jul 😕

Så til alle farmødre der ute så vil jeg si at veldig mye kommer an på deres egen atferd. Om dere er inkluderende, holder deres råd for dere selv frem til dere blir spurt, og heller roser og backer opp  den nybakte moren så vil nok de fleste ha like mye å gjøre med farmor som mormor. Det er iallefall min erfaring både med mine venninder og egen familie

Anonymkode: 505d2...7fd

Skrevet

Det avhenger helt av egen atferd.

Her bor mormor og morfar 10 timer unna, og de er likevel de som engasjerer seg mest i barnebarna og passer de mest (!!), selv om farmor bor 5 minutters gange unna. Her enser knapt farmor at hun ikke har sett egne barnebarn på over en måned.

Årsaken? Hun er mer engasjert i barna til datteren sin og tilbringer all sin ledige tid med de. Selv om vi har besøkt, hjulpet til med alt nødvendig hun trenger hjelp med, invitert inn til 17.mai/jul... og gjort alt som er normalt for å opprettholde en god relasjon med familiemedlemmer.

Så jeg (svigerdatter) har naturligvis trukket meg unna for å skåne barna våre fra den forskjellsbehandlingen som svigermor ikke gidder forsøke skjule en gang. Synd, for det kunne vært helt annerledes.

Anonymkode: b6acf...019

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...