Gå til innhold

Best å la være og legge ut bilder av barna, enn å ha bilde av en rygg/hånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere? Jeg vet ikke helt hva jeg synes enda. Kan man ikke la være å legge ut bilde i det hele tatt enn at alltid det skal være av ryggen, en hånd osv? 

Hva er man redd for at skal skje om noen ser ansiktet til barnet ditt? At de skal bruke det i noe ulovlig? Som hva? Kan man ikke gjøre det med et klassebilde som sendes rundt, julekort osv? 

Sikkert veldig gammeldags, det er derfor jeg vil forstå 😀

Anonymkode: 55a09...250

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å beskytte barnas personvern. De skal slippe å ha 20 år med gjenkjennelige bilder av seg selv som de ikke har samtykket til publisering av liggende offentlig ute på nettet. 

Anonymkode: c60e5...f86

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å beskytte barnas personvern. De skal slippe å ha 20 år med gjenkjennelige bilder av seg selv som de ikke har samtykket til publisering av liggende offentlig ute på nettet. 

Ja, men best med en hånd og en rygg, eller ikke noe?

Skrevet

Jeg er totalt uinteressert i å se ryggen/bakhodet til noens barn. Det fremstår bare som et krampaktig "Se på meg hvor god forelder jeg er som ikke eksponerer barna".  Hvis du er redd for å vise ansiktet til barnet ditt, så drit nå i å spamme oss ned med bakhoder da vel, hvem faen bryr seg om et bakhode?! Jeg lurte aldri på hva dere har gjort i dag uansett. 

Anonymkode: 913ec...fb5

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er totalt uinteressert i å se ryggen/bakhodet til noens barn. Det fremstår bare som et krampaktig "Se på meg hvor god forelder jeg er som ikke eksponerer barna".  Hvis du er redd for å vise ansiktet til barnet ditt, så drit nå i å spamme oss ned med bakhoder da vel, hvem faen bryr seg om et bakhode?! Jeg lurte aldri på hva dere har gjort i dag uansett. 

Jeg har et bilde av meg som holder barnet mitt som profilbilde på fb. Synes det bildet er så godt, kjærligheten kommer så godt frem. Og, jeg synes JEG ser bra ut på det bildet.

Ingenting krampaktig ved det.

Synes det er hyggelig med både bakhoder og hender. Det kan vise mange hyggelige situasjoner, uten å tråkke over barnas personvern. Synes også det er hyggelig når andre legger ut slike situasjonsbilder fra sine familier 😊

Anonymkode: cf0f5...cf7

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så enig. Dersom det er en naturlig setting er det en ting, men det har jeg aldri sett..

• Liker 3
Skrevet

Altså jeg et en sånn som har tre bilder av barnas "hender og rygger". 

To av dem er med det ene barnet mitt som leier hånden til to av besteforeldrene, det er langt unna, sola skinner, og de blir mer som skygger. Bildene er utrolig fine, synes jeg, og en fin tanke bak. Besteforeldrene satte så pris på at jeg tagget dem i et bilde med barna som de selv er på. 

Bildene av hendene og føttene er begge barna mine sine hvor de sitter mot hverandre. Begges hender og føtter kommer med i bildet. Det er også redigert med hjerte rundt og sterk kontrast. Bildet er faktisk fra første dagen de gikk barfot i gresset, og yngstes første sommer hvor han bare var et halvt år gammel. 

Dette er slett ikke fordi ejg skal vise hvor god forelder jeg er som ikke eksponerer barna mines ansikter på nett, men heller det at jeg liker å ta bilder, jeg har bare venner og familie på sosiale medier så de fleste av dem vet godt hvordan barna mine ser ut. Samtidig liker jeg å poste bilder av noe som jeg faktisk liker og driter egentlig i om det er irriterende. Da får de heller slette meg 🙃

Anonymkode: d9df5...1de

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette som er min mening, frem til nå ihvertfall. Ser ikke poenget?!

• Liker 1
Skrevet

Synes bakfra eller hånden er fint, egentlig. Men da er det feks et barn som ser på utsikten eller lignende, må være noe mer på bildet liksom. Synes hender bare er koselig, hvis bildene er tatt fint :)

Anonymkode: 97edc...966

• Liker 1
Skrevet

Det står ikke pedofil i panna på folk. Nabojenta på 20 kan være det. Incelen på 47 som bor i kjelleren til mor kan være det. Du kan ha flere pedofile på vennelista di. Og dem kan tenne på helt vanlige bilder. Det er ene grunnen til at jeg eller noen andre aldri legger ut bilde av mine barn. Andre grunnen er at barna mine ikke kan samtykke til å være på nettet. Og bildene er det for alltid. Jeg har absolutt 0 bilder av barna mine på nettet. Ingen får legge ut bilde av de. Navnet er ikke ute på nett. Ikke fødselsdato. Ingenting. 

Anonymkode: 4f192...420

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå som AI er på vei frem så bør man være veldig forsiktig med hva man legger ut, og ikke minst hvor mye. Så en film der det ble brukt bilder og lydopptak til å generere et «intervju» som så fryktelig ekte ut! AI tar virkelig id-tyveri til nye høyder.

Anonymkode: 9e800...1f6

• Nyttig 1
Skrevet

Bilder tatt bakfra kan være fine og et naturlig motiv. Bilder med merkelige utsnitt, avkuttede hoder og emojier plasser over ansiktene blir bare latterlig - "se, jeg har barn jeg bare må vise fram, men jeg er veldig nøye på å ikke vise noe gjenkjennelig av dem, altså". Resultatet er bilder som ikke er interessante for noen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg legger ut bilder av ungen. Skyt meg.

Tviler på at storyen på min lukkede, anonyme instakonto dukker opp i noen jobbsøkerprosess 20 år frem i tid, men gjør den det så ser jeg ikke helt hva problemet er heller. Er det virkelig så forferdelig om noen ser et babybilde av deg? Jeg bekymrer meg heller ikke for hva syke mennesker ev. bruker bildene til, det verken vet vi eller tar noe skade av. 

Jeg synes egentlig det har gått litt langt … Nei, barnet har ikke samtykket. Barnet er jo ikke samtykkekompetent. Derfor har det foreldre som tar avgjørelser på deres vegne. Som foreldre også gjør i mange, mange andre situasjoner. Og foreldre må klare å tenke «støter dette barnet på noe vis? har kun ønskede mottakere tilgang? vil det kunne være en ulempe om det kommer på avveie? ville jeg syntes det var greit om det var meg selv det gjaldt?» osv. før de deler bildet. Akkurat som de forhåpentligvis tenker om sine egne bilder.

Men jeg kan også dele bilder av bakhoder og hender, når det faller seg naturlig. Hvis du derimot sitter der med et håndbilde som er så uinteressant i seg selv at du lurer på om det ikke er bedre å bare droppe det, så er sannsynligvis svaret på det ja. 

Anonymkode: c41bd...715

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Å poste bilder der man KUN ser et bakhode er rart, men hvis man poster det i en sammenheng - barn på skitur, sett bakfra feks. så er det jo et poeng. Grunnen til at man i det hele tatt legger ut bilder er jo for å vise hva man holder på med - til deg siste, alle bilder viser jo hva folk gjør den dagen, så hva i alle dager gjør du på sosiale medier hvis ikke du vil se det? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kripos, Unicef, Redd Barna, Datatilsynet m fl advarer mot å poste bilder av barn på internett. Du mister all kontroll over bildet idét det er publisert. Enorme mengder bildemateriale har funnet veien inn til det mørke nettet. Identitetstyveri er også langt enklere å utføre jo mer informasjon man har om noen. Jeg er på Facebook men poster aldri noe om barna mine der, selv om jeg er akkurat like stolt av mine barn som andre er av sine barn. Det overrasker meg stort hvor mye mange deler av ungene sine, nå i informasjonens tidsalder, hvor man VET at man mister all kontroll over det som publiseres på internett. 

Anonymkode: dbed7...8dd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes at da kan en like gjerne la være. Har en venninne som stadig vekk legger ut bilder av babyen sin med sladdet ansikt på Facebook. Da synes jeg en like så godt kan la være.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva mener dere? Jeg vet ikke helt hva jeg synes enda. Kan man ikke la være å legge ut bilde i det hele tatt enn at alltid det skal være av ryggen, en hånd osv? 

Hva er man redd for at skal skje om noen ser ansiktet til barnet ditt? At de skal bruke det i noe ulovlig? Som hva? Kan man ikke gjøre det med et klassebilde som sendes rundt, julekort osv? 

Sikkert veldig gammeldags, det er derfor jeg vil forstå 😀

F eks julekort som man sender til nærmeste familie når ikke umiddelbart ut til 5-6 milliarder mennesker som har internett. Åpne kontoer er selvfølgelig de verste mtp deling, men du kjenner neppe de 3-4-500 vennene dine på Facebook eller Instagram så innmari godt heller. Jeg tenker at Kripos, Datatilsynet osv vet hva de snakker om, jeg velger å stole på dem med høy utdanning og lang ekspertise innen feltet. Så får de som tror de vet bedre enn fagfolk og tunge institusjoner heller leve i sine egne naive bobler.

• Liker 3
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Jeg synes at da kan en like gjerne la være. Har en venninne som stadig vekk legger ut bilder av babyen sin med sladdet ansikt på Facebook. Da synes jeg en like så godt kan la være.

De fleste har langt flere enn sine aller beste venner og egne familier på Facebook. De fleste har folk der som de ikke har sett på f eks 10 eller 20 år. Da kan man jo lure på hvor interessant dete genrlig er for flesteparten å se 4 bilder av ungene dine hver eneste uke med "stakkars Theo nå er han syk!", "se på Thea nå har hun fått ny kjole!" eller "se på Noah som går på ski" - altså, send det på pm til de eneste som bryr seg (dvs besteforeldre og muligens bestevenninna di).

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger ut bilder av ungen. Skyt meg.

Tviler på at storyen på min lukkede, anonyme instakonto dukker opp i noen jobbsøkerprosess 20 år frem i tid, men gjør den det så ser jeg ikke helt hva problemet er heller. Er det virkelig så forferdelig om noen ser et babybilde av deg? Jeg bekymrer meg heller ikke for hva syke mennesker ev. bruker bildene til, det verken vet vi eller tar noe skade av. 

Jeg synes egentlig det har gått litt langt … Nei, barnet har ikke samtykket. Barnet er jo ikke samtykkekompetent. Derfor har det foreldre som tar avgjørelser på deres vegne. Som foreldre også gjør i mange, mange andre situasjoner. Og foreldre må klare å tenke «støter dette barnet på noe vis? har kun ønskede mottakere tilgang? vil det kunne være en ulempe om det kommer på avveie? ville jeg syntes det var greit om det var meg selv det gjaldt?» osv. før de deler bildet. Akkurat som de forhåpentligvis tenker om sine egne bilder.

Men jeg kan også dele bilder av bakhoder og hender, når det faller seg naturlig. Hvis du derimot sitter der med et håndbilde som er så uinteressant i seg selv at du lurer på om det ikke er bedre å bare droppe det, så er sannsynligvis svaret på det ja. 

Anonymkode: c41bd...715

Men hvorfor MÅ man legge ut bilder av barn da? Det skader med 100% sikkerhet å ikke gjøre det. Du vet ikke hvor mye det kan skade å legge ut bildene. Du kan neppe lese hjernene til folk heller, til og med ikke de som følger deg på din private instagramkonto. 1-2% av befolkningen er pedofile. Det vil si at har du 300 følgere er i snitt 3 av dem pedofile og vil elske bilder av barna dine, til og med helt «uskyldige» bilder(uskyldige i gåseøyne fordi alle bilder av barn skal være uskyldige). De kan lagre bildene du legger ut uten at du vet det. Og de kan sende bildene til hvem som helst. Uten at du får det med deg.

pedofile møter man selvsagt på overalt, f.eks kan de oppsøke strender og ta masse bilder av barn, men som forelder skal man beskytte barna sine så mye som mulig. Da er det svært enkelt å bare…ikke legge ut bilder. Så enkelt og greit er det. 

Anonymkode: 4f192...420

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...