Gå til innhold

Hvordan lære barn å svømme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som nå flyter såppass godt i vannet og kommer seg rundt med hundesvømming, at han ikke helt ser poenget med å lære seg vanlig brystsvømming, og jeg vet ikke helt hvordan jeg lærer han det. Har prøvd å snakke om «froskeben»,en han skjønner det ikke helt. Tips? 

Anonymkode: 3292b...abc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melde barnet på svømmekurs eller betale en baby/barnetrener for noen noen timer for å få hjelp til å lære det grunnleggende? 

Om du vil gjøre det selv så tror jeg YouTube er gull, nok av folk der ute som har lagd hjelpevideoer for det meste, og dette her er jo noe ganske vanlig -du finner sikkert en hel drøss! Så da er det bare å velge noen du liker

Anonymkode: bbd6e...859

• Liker 2
Skrevet

Ungene mine har gått på svømmekurs. Anbefales!

Anonymkode: 0ce59...8b5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet som svømmeinstruktør. Mitt beste råd vis du skal gjøre det selv er å finne en fast dag i uka dere reiser i svømmehallen. Gjør det til en fin greie. Barn som bade mye blir trygge i vannet og når dem blir trygge i vannet vi dem lære og utforske mer. La guttungen bestemme hva dere skal og ikke push så mye. En annen fordel med og gjøre det på denne måten er at dere får kvalitets tid sammen. Vinn vinn👍

Anonymkode: 1f75c...215

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Melde barnet på svømmekurs eller betale en baby/barnetrener for noen noen timer for å få hjelp til å lære det grunnleggende? 

Om du vil gjøre det selv så tror jeg YouTube er gull, nok av folk der ute som har lagd hjelpevideoer for det meste, og dette her er jo noe ganske vanlig -du finner sikkert en hel drøss! Så da er det bare å velge noen du liker

Anonymkode: bbd6e...859

Ja det har vi gjort alt for lenge og brukt alt for mye penger på. Det er der han kom dit at han flyter fint og har god fremdrift. Lurte litt på tips videre. Har du tips til videoer? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ungene mine har gått på svømmekurs. Anbefales!

Anonymkode: 0ce59...8b5

Det har vi også gjort, men vanlig brystsvømming virker som er det siste de lærer. Skulle gjerne hatt litt tips til å få i gang det. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har jobbet som svømmeinstruktør. Mitt beste råd vis du skal gjøre det selv er å finne en fast dag i uka dere reiser i svømmehallen. Gjør det til en fin greie. Barn som bade mye blir trygge i vannet og når dem blir trygge i vannet vi dem lære og utforske mer. La guttungen bestemme hva dere skal og ikke push så mye. En annen fordel med og gjøre det på denne måten er at dere får kvalitets tid sammen. Vinn vinn👍

Anonymkode: 1f75c...215

Jeg føler nesten det er dette som er problemet. Han er SUPER trygg i vann, flyter, hopper, stuper, dykker, og er meget effektiv på hundesvømming, så effektiv at når jeg prøver å lære han svømmetak så ser han ikke poenget, han kommer jo rundt dit han vil og svømmer i egne øyne. Trenger hjelp til å komme videre. 

ts

Skrevet

Ifølge skoleplan skal barn lære å svømme. Jeg skjønte at dette ikke kom til å fungere. Jeg lærte å svømme av min far. Datteren hadde 2 timer pr 6 mnd i basseng. Norges opplæring i svømming. Jeg lærte datteren å svømme. Hun et en fisk i vannet. Ikke takket være såkalt svømmeopplæring gjennom det offentlige. Gullet er som en fisk i vannet i dag. Noe har jeg gjort rett 🤣

Skrevet

Da jeg lærte å svømme, sto jeg med hendene i bunn på stranda, og øvde frosketak med føttene. Pappa viste meg hvordan det skulle gjøres, mulig han også førte beina mine i starten. Bassengkant ville også fungert, så klart. Lurer på om jeg kanskje øvde armtak stående. 

Anonymkode: 405f3...f76

Skrevet

Kan du ikke bare vise han det?

Sånn jeg lærte å svømme og mine 3 barn. Dykkebriller er en fin ting og leker han kan dykke etter. Da må ham bruke svømmetak for å komme seg ned til bunnen. 

Men slutt å mas. Vil han svømme hundesvømming så la han gjøre det en stund. Tar dere opp treningen seinere. 

Anonymkode: 42feb...c36

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan du ikke bare vise han det?

Sånn jeg lærte å svømme og mine 3 barn. Dykkebriller er en fin ting og leker han kan dykke etter. Da må ham bruke svømmetak for å komme seg ned til bunnen. 

Men slutt å mas. Vil han svømme hundesvømming så la han gjøre det en stund. Tar dere opp treningen seinere. 

Anonymkode: 42feb...c36

Jo, har prøvd, men han sier bare men «jeg kan jo svømme, jeg svømmer bare sånn (hundesvømming)». 

ts

Skrevet

Hvor gammel er han?

Anerkjenn at han "kan svømme" men få ham til å bli med å lære ennå en måte å svømme på? Si det er mange måter og lurt å lære flere. Si at denne måten feks gjør at han kan svømme under vann og raskere.

Prøv å lær ryggsvømming først eventuelt? Det likner litt mer på brystsvømming enn hundesvømming i bevegelsene.

Vi lærte ved å først lære beinbevegelsene mens vi holdt i noe som fløt eller kanten på bassenget og deretter armbevegelsene som vi først gjorde stående i litt grunt vann.

Anonymkode: 2e088...61b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke noe galt med hundesvømming. Prøv å øve crawl, det er mye nærmere hundesvømming enn hva bryst er.

• Liker 2
Skrevet

Tenker også alder har mye å si her. 

Og å øve på å svømme under vann. 

Skrevet
Albbas skrev (48 minutter siden):

Tenker også alder har mye å si her. 

Og å øve på å svømme under vann. 

Han er 6, har gått masse svømmekurs.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en gutt som nå flyter såppass godt i vannet og kommer seg rundt med hundesvømming, at han ikke helt ser poenget med å lære seg vanlig brystsvømming, og jeg vet ikke helt hvordan jeg lærer han det. Har prøvd å snakke om «froskeben»,en han skjønner det ikke helt. Tips? 

Meld barnet på svømmekurs. Der lærer de teknikker og øver. Det er nok den beste måten hvis han skal lære en annen måte å svømme på.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er 6, har gått masse svømmekurs.

ts

Da ville jeg ikke stresset, men gått i svømmehall med jevne mellomrom. En seksåring er ikke veldig moden, så når han har bestemt seg for godt nok så er det godt nok. 😅 Han vil nok etterhvert bli nysgjerrig når han blir mer obs på hva andre gjør, og mer villig til å lære noe nytt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det har vi også gjort, men vanlig brystsvømming virker som er det siste de lærer. Skulle gjerne hatt litt tips til å få i gang det. 

ts

Det er jo en grunn til at progresjonen er på den måten det er. Først skal de lære å dykke, så å flyte, deretter å gli, osv. Du kan eventuelt vente et års tid før du melder ham opp på svømmekurs igjen, så kan det hende han er mer interessert i å følge og med og å gjøre det som instruktørene viser. Så kaster du ikke bort pengene dine.

Anonymkode: 33bb4...60f

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Meld barnet på svømmekurs. Der lærer de teknikker og øver. Det er nok den beste måten hvis han skal lære en annen måte å svømme på.

Han har gått lenge, lenge på svømmekurs. 

ts

Skrevet (endret)

Mine da de var i Norge lærte litt på skolen. Teknikkene. Pluss å ha en mamma som elsker å bade hjelper på😊 være mye i vann så de blir trygge og lære dem respekt for vann. Hva en bør være forsiktig med osv. 

Plutselig en sommer vi var i syden satt det. 

Endret av GrønnNellik68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...