Gå til innhold

Tips til hvordan man kan roe/håndtere overstimulert 1 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna har hatt sine 2 første dager i barnehagen. Det går veldig fint, men hun får helt overtenning. Når vi kommer hjem er hun sliten og blir fort sint, så har prøvd å legge henne litt tidligere, men det skal hun ikke ha noe av. Helt propell! Klarer ikke å finne roen. Holdt på over 2 timer i dag. Trenger tips til aktiviteter eller ting vi kan gjøre for å roe ned før legging. Går dette over når vi kommer ordentlig i gang med den nye hverdagen? 

Anonymkode: 403af...151

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har min trengt mye kos og oppmerksomhet og vi har lest masse bok. Kanskje et bad? Kan det hende dere er for lenge i barnehagen for henne? Første 2 dagene var vi bare 2 - 2 1/2 time ca.. (Men litt samme opplevelse av mer sinne osv på ettermiddagen her etter 4 dager)

Anonymkode: 5b688...f1f

• Liker 1
Skrevet

Stakkars liten. Høres ut som om hun er sliten og overstimulert ja. 
Jeg leste MYE bok. 
satte på helt stille meditasjonsmusikk på LAVT volum. Tente stearinlys og lagde litt sånn spa stemning. 
bygget hytte under spisebordet og lå der med litt frukt og bok. 
det hjalp

Anonymkode: 1c1d1...a84

• Liker 1
Skrevet

Ja, det går over. Også må dere gi henne tid til å koble seg på dere igjen. Dere har vært borte fra hverandre lenge! Selv om dere alle trenger middag, de voksne trenger alenetid og ei treningsøkt - så trenger barnet ditt DEG. Så ro ned og kom dere ned på barnets nivå. Sett dere på gulvet, bygg med klosser, les bøker. Masse kos og nærhet. 

• Nyttig 2
Skrevet

Har dere natur i nærheten? Både fint for å løpe i/slite seg ut og være nysgjerrig på hva man vil i -men også for å finne ro. Løpe først, sitte ned og roe ned etterpå. Frisk luft gjør oss også ofte trøtte. Noen ganger hjelper det med en varm dusj eller et bad også. Dette er triks jeg bruker selv også.

Det kan hende det er ganske lyst hos dere utover natta også, og det hjelper å dra for gardinene før sengetid, også i andre deler av huset. Mindre lys og mindre lyd, skaper ro. 

Anonymkode: a5dc7...0c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...