AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Hvis man har startet bedrift og går til banken og spør om bedriftslån. Er sjansen for å få ja større hvis man er siviløkonom enn om var f.eks historiker? Er dette noe banker vurderer som relevant? Anonymkode: f0db4...e29
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Det var ihvertfall positivt at jeg var ingeniør når jeg fikk boliglån. Rådgiver i banken mente jeg hadde gode utsikter til å øke i lønn. Anonymkode: 50b42...a43 1
newman01 Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Vil tro banken vurderer risikoen for at selskapet går konkurs. Hva du er utdannet til er irrelevant så lenge planen er god 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 Med privat lån så teller det positivt i lånesaken at man har høyere utdanning, men hva du er utdannet som er irrelevant. Det handler kun om statistikk, sannsynlighet og risiko. Anonymkode: 37a8e...d8d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Det kan ha en viss effekt vil jeg si. Litt usikker på om den har det mtp en bedrift, men som privatperson som søker lån så absolutt. Da mannen min og jeg søkte om ekstra lån nylig så la saksbehandler det til grunn. Mannen min har fast jobb med god lønn, mens jeg utdanner meg til siviløkonom. Saksbehandler mente at sjansen for at jeg også får meg en god jobb var stor. Hadde jeg utdannet meg til historiker, så tror jeg at det hadde stilt seg litt annerledes. Anonymkode: 888a7...e94
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det var ihvertfall positivt at jeg var ingeniør når jeg fikk boliglån. Rådgiver i banken mente jeg hadde gode utsikter til å øke i lønn. Anonymkode: 50b42...a43 Samme her - er siviløkonom. Rådgiver hadde jo rett, jeg har 4 ganger høyere inntekt nå enn jeg hadde da jeg søkte lån første gang (og da var jeg ikke engang nyutdannet men hadde jobbet i fem år). Anonymkode: 749ed...ffa
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Ja, hun i banken mente utsiktene mine for høy lønn var store. Problemet er at jeg er ansatt der de lønner jurister dårligst 🤪 Anonymkode: b715e...79e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det var ihvertfall positivt at jeg var ingeniør når jeg fikk boliglån. Rådgiver i banken mente jeg hadde gode utsikter til å øke i lønn. Anonymkode: 50b42...a43 Ja. Samboeren min og jeg er lege og dyrlege. Vi opplevde at banken nærmest kastet penger etter oss, selv om jeg på det tidspunktet var høygravid og ikke hadde jobb. De regnet heller ikke med barnet jeg var høygravid med, selv om jeg fysisk satt foran dem med svær mage og påpekte at det ene barnet manglet i utregningene deres, og ikke hadde jeg jobb heller, men de regnet likevel med inntekt fra meg, for «jeg hadde jo så god utdanning» (sitat). (Joda, jeg fikk jobb. Men likevel.) Anonymkode: e3fa8...21a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Med privat lån så teller det positivt i lånesaken at man har høyere utdanning, men hva du er utdannet som er irrelevant. Det handler kun om statistikk, sannsynlighet og risiko. Anonymkode: 37a8e...d8d Lønnsutvikling framover har også betydning, det er forskjell på å være kirurg og å ha master i historie mtp livslønn. Men høyere utdanning, og spesielt krevende utdanninger på 5+ år, gir som du er inne på statistisk sett uansett lavere risiko for uførhet, og det sier også noe om personlige ressurser ift for eksempel gjennomføringsevne og punktlighet. Noe som er viktig for en bank som ønsker at renter og avdrag skal betales iht plan. Det er statistisk sett lavrisikokunder. Det er en grunn til at bankene gjerne vil ha Akademikerne-medlemsavtalen, for eksempel. Se på medlemsforeningene dere, og du skjønner at der er indrefileten av norske bankkunder. Anonymkode: e3fa8...21a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 Medlemsforeningene deres* skulle det stå i siste setning. Anonymkode: e3fa8...21a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #11 Skrevet 19. august 2023 Venninna mi fikk helt aleine lån nok til en splitter ny 4-roms nært Oslo før hu var ferdig som turnuslege, så det har nok noe å si 😊 Var ti år sida da. Anonymkode: 4997a...fd1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #12 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Samboeren min og jeg er lege og dyrlege. Vi opplevde at banken nærmest kastet penger etter oss, selv om jeg på det tidspunktet var høygravid og ikke hadde jobb. De regnet heller ikke med barnet jeg var høygravid med, selv om jeg fysisk satt foran dem med svær mage og påpekte at det ene barnet manglet i utregningene deres, og ikke hadde jeg jobb heller, men de regnet likevel med inntekt fra meg, for «jeg hadde jo så god utdanning» (sitat). (Joda, jeg fikk jobb. Men likevel.) Anonymkode: e3fa8...21a Å ikke regne med barn som ikke er født er standard i de fleste bankene jeg vet om (jobber i bank selv). Anonymkode: 37a8e...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #13 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å ikke regne med barn som ikke er født er standard i de fleste bankene jeg vet om (jobber i bank selv). Anonymkode: 37a8e...d8d Mulig, men det er helt idiotisk å gjøre det når barnet blir født om to uker, og alle vet hvor mye antall barn har å si for hvor mye lån du får. Uansett var det ikke det jeg reagerte mest på, men at de regnet inn en inntekt på meg, selv om jeg ikke hadde noen jobb, og selv om vi også eksplisitt sa at vi ønsket å ta opp lån kun etter min samboers inntekt. De sa rett ut at utdanningen min var en viktig faktor, noe som var spørsmålet i TS. Anonymkode: e3fa8...21a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 TS spør om bedriftslån og alle svarer om boliglån. For bedriftslån er utdannelse relevant, ja. Det er en fordel å ha kompetanse innenfor det området man skal starte opp med, så det er ikke slik at enkelte utdannelser er en fordel framfor andre. Det kommer helt an på hva slags bedrift. Anonymkode: 4f878...15c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå