Gå til innhold

Livmorbiopsi uten bedøvelse er skandaløst

JonnaJonna

Anbefalte innlegg

Min kone har aldri opplevd noe mer vondt, skyldes det at dette oppfattes som en kvinnesykdom/inngrep hvor «det ikke er så farlig» siden kvinner og deres sykdommer ikke er statussykdommer?
Uansett skandaløs behandling uten bedøvelse, ufattelig at dette skjer i Norge!

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen til kvinnenes verden ja…. Nå vet jeg ikke hva slags prøve hun tok - dersom det er uttak med sprøyte gjøres dette uten bedøvelse - blir omtalt som ubehagelig… Dersom det er større vevsprøve skal man få lokalbedøvelse, eller i det minste tilbud om det..

Anonymkode: 988ae...053

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens en mann får tilbud om narkose for en ultralyd av ballene 😳🤪🤪

Er det mulig!!? 🤪🤪

Kvinner må bare godta at staven dyttes opp i hyttiheiti, med beskjed om at det kanskje er litt ubehagelig, mens en mann kan få narkose!?!!! 🤪🤪

*Dette var i USA og ikke Norge, men hadde ikke blitt overrasket om det var lignende historier her også. 

Anonymkode: 27d1b...091

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mens en mann får tilbud om narkose for en ultralyd av ballene 😳🤪🤪

Er det mulig!!? 🤪🤪

Kvinner må bare godta at staven dyttes opp i hyttiheiti, med beskjed om at det kanskje er litt ubehagelig, mens en mann kan få narkose!?!!! 🤪🤪

*Dette var i USA og ikke Norge, men hadde ikke blitt overrasket om det var lignende historier her også. 

Tror livmorbiopsi gjøres gjennom huden og ikke gjennom vagina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Det kan gjerne være riktig, men fortsatt helt hysterisk at en mann har behov for narkose for noe så lite som ultralyd av ballene.

Jeg tolket livmorbiopsi som noe ala «Colposcopy» som ser helt grusomt ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (6 minutter siden):

Det vanlige er å ta en pipelleprøve av livmorslimhinnen og den tas via vagina.

Anonymkode: 6f044...71e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det vanlige er å ta en pipelleprøve av livmorslimhinnen og den tas via vagina.

Anonymkode: 6f044...71e

Ok, da trodde jeg ihvertfall man fikk bedøvelse....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan gjerne være riktig, men fortsatt helt hysterisk at en mann har behov for narkose for noe så lite som ultralyd av ballene.

Det er mye forskjellig her. Vanlig celleprøve / pipelleprøve er gynekologisk, og ikke smertefullt ( spekulum er jo alltid litt ubehagelig, men  ikke vondt dersom man slapper av). Biopsi er noe annet. Enkel tas med vanlig sprøyte gjennom magen, og er ubehagelig ja - men man pleier ikke få bedøvelse. Vevsbiopsi der det «klippes» ut biter av livmoren er selvfølgelig vondere, og det er vanlig med lokalbedøvelse - i det minste tilbud om det…

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye forskjellig her. Vanlig celleprøve / pipelleprøve er gynekologisk, og ikke smertefullt ( spekulum er jo alltid litt ubehagelig, men  ikke vondt dersom man slapper av). Biopsi er noe annet. Enkel tas med vanlig sprøyte gjennom magen, og er ubehagelig ja - men man pleier ikke få bedøvelse. Vevsbiopsi der det «klippes» ut biter av livmoren er selvfølgelig vondere, og det er vanlig med lokalbedøvelse - i det minste tilbud om det…

Celleprøve, ikke pipelle - beklager, skreiv feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (34 minutter siden):

Ok, da trodde jeg ihvertfall man fikk bedøvelse....

Det er en åpning i livmorhalsen. Fører et lite plastrør inn via denne og tar prøven. Ubehagelig og vondt ja. 

Anonymkode: 4eaef...78f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Koloskopi er ikke så ille 

Anonymkode: a2fbc...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livmorbiopsi… problemet er at det er UFATTELIG vondt og det gis ingen (tilstrekkelig) bedøvelse; en skam for Helse-norge!

… men vi snakker her om Livmorbiopsi.. IKKE Livmorhals!!

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt hårreisende faktisk hvor mye greier som kvinner må gjennomgå medisinsk uten noen form for smertelindring. Jeg kommer til å nekte plent å ikke få bedøvelse om jeg skal ta det. Gjør vondt nok bare å ta celleprøve. 

Anonymkode: e4d6c...823

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om denne tråden kunne bli så interessant og viktig at vi kunne hjelpe kvinner til å få en human måte å få Livmorbiopsi på!

Holde tema f.eks!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi snakker om Livmorbiopsi, det er IKKE det samme, fint om vi makter å følge opp tema… 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er denne type prøve du mener? Det var vondt, men det tok bare et øyenbikk. Å få en lokalbedøvelsessprøyte der nede, som jeg fikk i forbindelse med spiralinnsett, var ikke så mye mer behagelig...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonnaJonna skrev (44 minutter siden):

Livmorbiopsi… problemet er at det er UFATTELIG vondt og det gis ingen (tilstrekkelig) bedøvelse; en skam for Helse-norge!

… men vi snakker her om Livmorbiopsi.. IKKE Livmorhals!!

Det er vondt ja… Man skal få lokalbedøvelse, og noen får også beroligende. Alternativet er jo narkose, med den risikoen det innebærer… 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt livmorbiopsi, men generelt blir ikke damer tatt seriøst når det gjelder smerter der nede. Alt er «bare pust og klip i hånda til sykepleieren».

Kan selvfølgelig klage på manglende bedøvelse/tilbyd om bedøvelse, men det blir mest sannsynlig ikke gjort noe med uansett.

Anonymkode: 472d6...ce1

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...