Gå til innhold

B12 og folatmangel ved UC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ulcerøs kolitt og har fått påvist B12 og folatmangel.

Jeg har lest litt om B12-mangel, og det står at årsak bør utredes om det ikke er åpenbart. Trodde egentlig at dette var normalt ved UC, men når jeg leser på nettet så er det bare cøliaki og Chrons som blir nevnt som mulig årsak på alle sidene jeg leser.

Så spørsmålet mitt, er det virkelig så unormalt ved UC? Dere andre med UC, har dere også hatt mangel av B12 og folat?

Kan det være at jeg er feildiagnostisert og kan ha Chrons i stedet for UC? Eventuelt at det kan være snakk om cøliaki? Jeg har faktisk tatt blodprøve for å sjekke for antistoffer mot cøliaki tre ganger de siste 10 årene av ulike årsaker, men jeg slår ikke ut på testen. Siste gangen jeg tok blodprøven var fordi jeg hadde trøske på tungen, og legen snakket om at cøliaki kunne være en mulig årsak. 

Når det gjelder diagnosen jeg har fått på UC så har jeg aldri tatt enn fullstendig koloskopi, men det er tatt vevsprøver fra sykelig del i tarmen. Den første gangen ble koloskopien avsluttet før "svingen" fordi betennelsen bare var i rektum. De andre gangene har jeg bare hatt rektoskopi osv., så har bare undersøkt nedre deler av tarm. Så spørsmål er om biopsi alene kan avgjøre om det er Ulcerøs kolitt eller Chrons? 

Har ikke snakket med legen om det enda, fikk bare brev om mangel og at jeg må starte opp behandling nå så skal vi ta nye prøver om 3 mnd.

Anonymkode: fd399...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle tarmlidelser vil jo forstyrre næringsopptak, så det gir ikke mening at UC ikke skal gå innunder dette. Står jo her:

https://www.b-vitaminmangel.no/nb-no/helsepersonell/malabsorpsjon/sykdommer

Har du fått beskjed om å ta probiotika tidligere? Vet du at du faktisk spiser nok kilder til b-12 og folat daglig?

https://oslo-universitetssykehus.no/kliniske-studier/kosttilskuddet-probiotika-som-tilleggsbehandling-ved-ulceros-kolitt#:~:text=Probiotika er levende bakterier som,for sykdomsaktiviteten hos denne pasientgruppen.

Anonymkode: 3090e...46d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...