Gå til innhold

Skal male tak og vegger på soverom – hva trenger jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal male soverommet mitt snart, og lurer på hva jeg skal kjøpe inn? Jeg har laget en liste, men tar gjerne imot tips om noe er glemt. Dette er første gangen jeg maler. Andre generelle tips tas også imot med stor takknemlighet 😊

• Rensekluter fra Jernia før jeg maler
  • Maskeringstape
  • Pensler til vegger og tak
  • Bøtte til å hele maling i?
  • Maling (selvsagt)
  • Sparkel med utsyr (må sparkle hull i en strietapet)
  • Plast/papir til å dekke gulv
  • Plast til å dekke seng osv.
  • Annet? 😊

#69dudes

Anonymkode: 35f56...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tenkt å male med pensler? 

Ettersom du nevner sparkling av hull i strietapet, så er det vel ikke panel du skal male? 

Anonymkode: 24e7b...1bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler malerfilt istedetfor papir eller plast for å dekke. Jeg klipper til en firkant og flytter ettersom jeg maler bortover. Søler du en skvett vil filmen suge opp malingen og det blir ikke så mye søl om du tråkker i det etterpå. 

Jeg bruker heller ikke maskeringstape, men gode presise pensler og stødig hånd. Men det er smak og behag. Og ikke bøtte til maling, blir også bare søl. Maler rett fra spannet. Rensekluter trenger du heller ikke, bruk en microfiberklut. 

Et tips til er små ziplockposer for å ha penselen i over natt eller når du har pause. 

Gardintrapp? 

Rørepinne

Er overflatene behandlet før, og evt med hva? Er det glatte flater kan det være behov for grunning for at malingen skal sitte. 

Anonymkode: 16177...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha brukt malerull med forlengerskaft, ikke pensler, spesielt om du skal male tak. 

Jeg synes for øvrig malerfilt var noe herk, og liker best å rulle ut papp og over hele gulvet. Dette også spesielt om jeg skal male tak. 

Anonymkode: 07f62...0f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskeringsteip 

maleplast (teip den fast) ((malefilt lager støv i malingen)) 

smal pensel til ved kriker, kroker og inntil lister. 

smal rulle

bred rulle

rulleskaft

rulleforlenger/skaft

malekar

maling

gardintrapp 

rørepinne 

god musikk til

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen!

Håper jeg har alt jeg trenger etter dette. Jeg mangler skills, men det får jeg vel etter hvert 😅

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er å bruke aluminiumsfolie og pakke ruller/pensler i underveis. Synes de holdt seg bedre enn i plast der det blir luft rundt. Folien for jeg pakket helt inntil og lufttett. 

Ellers bruker jeg alltid trau med løse engangstrau oppi. Lettere ved opprydning når man er ferdig synes jeg. 

Skråpensel er nydelig å bruke i hjørner og langs lister/tak. 

Og jeg bruker alltid litt tid på maskering så det er så nøyaktig som mulig. Dra av tapen før malingen tørker helt. 

Anonymkode: b36c6...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 10.53):

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen!

Håper jeg har alt jeg trenger etter dette. Jeg mangler skills, men det får jeg vel etter hvert 😅

TS

Lag kant øverst og nederst først, med pensel, så smal rulle, bruk ganske rikt med maling,mal så resten med rulle og skaft, før kantene har tørket. Da blir det jevnt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...