Gå til innhold

Er det sant at kaffen i Norge smaker bedre enn i Sverige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sant at svenske bruker dårligere kaffebønner? 

Anonymkode: 9b8de...fc8

Skrevet

Jeg var i Sverige i sommer og drakk mye god kaffe. Men jeg syns kvaliteten var litt lavere enn her hjemme. 

I Danmark er det veldig mørkbrent kaffe, det syns jeg ikke er så godt.

Anonymkode: 43a30...aa9

Skrevet

Vi kjøper svenske kaffebønner og synes de er bedre enn norske samt rimeligere. Får mye skryt for god kaffe av de som er på besøk.

• Liker 1
Skrevet
Duff skrev (5 minutter siden):

Vi kjøper svenske kaffebønner og synes de er bedre enn norske samt rimeligere. Får mye skryt for god kaffe av de som er på besøk.

Hvor kjøper du de?

Skrevet

Jeg syns Løfbergs Lilla er bedre enn mye norsk kaffe og hamstrer gjerne litt når Europris har tilbud på denne.

• Nyttig 1
Skrevet

Kjøper konsekvent de svenske kaffemerkene når jeg er hjemme i Norge. Løfbergs Lilla eller Zoega. Har aldri hørt noen si at norsk kaffe er bedre enn den svenske.

Anonymkode: 49d90...47e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor kjøper du de?

Løfbergs på europris, smaker godt og koster langt mindre enn norske merker. Kjøper 8 poser i slengen.

Skrevet

"Krigen" mellom Friele og Evergood har løftet kvaliteten på norsk kaffe. Har hørt mange kommentere at norsk kaffe er veldig god, og noe av grunnen er nok dette.

Anonymkode: c2b07...c5c

Skrevet

Jeg tror noe av grunnen kan være at den norske kaffen som regel er lysbrent, og det bringer frem flere nyanser i smaken i følge kaffekjennerem. Mørkbrent kaffe smakere kraftigere men også mer ensartet, og dermed ikke like spennende, for kaffekjennere. Forøvrig er det aller meste av kaffen i norske butikker 100% Arabica kaffe, bortsett fra enkelte av billigmerkene. Arabica er den fineste og dyreste kaffen, mens Robusta kaffe er billigere og mer bitter. Robusta er ganske vanlig mange steder i verden. Jeg vet ikke de kanskje bruker mer Robusta i Sverige, men det er ihvertfall mer av den svenske kaffen som er mørkbrent, og dermed er smaksnyanser brent vekk

Anonymkode: 180fe...7a6

• Liker 1
Skrevet

Etter p ha drukket mye god kaffe i ekte kaffeland i helse sommer (nei, ikke Italia) så har smaksløkene ikke likt den norske butikkvarianten spesielt bra. Kjieldsberg er ikke spesial imponerende. Eneste jeg synes kan gå er Coop sine bønner eller utenlandske kaffe typ Sør Amerika. Var så heldig og fikk med meg noen poser hjem fra ferien og veldig glad for det.

Anonymkode: fa62f...3b4

Skrevet

Norsk spesialkaffe er kanskje bedre enn svensk jevnt over, men den "vanlige" kaffen man får kjøpt ferdigmalt i butikk er uansett helt fullstendig udrikkelig - både i Sverige og Norge.

Det smaker bare dårlig brenning, rett og slett.

Skrevet

Spørs hva du kjøper. Vi har Kaffebox og får tilsendt også kaffe fra svenske kaffebrennerier. Syns begge er like gode. 

Anonymkode: 943df...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...